Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zelfstandig laden 1,5 paards

 
Profiel   

Muze schreef
Nou dat dus, alleen erin doet ie wel.. t is vanaf daar dat ik denk: hoe gaan we tzt in ons eentje dan verder?
Ik werk ook met een leadrope en t trainen doe ik met touwhalster, vastzetten uiteraard aan stalhalster.
Heb geen ingebouwde zadelkamer om eten op te leggen. Er hangt wel een hooinet.


Je kan toch de voorstang los maken en een emmer met voer op de bodem zetten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 22:41 



 
Profiel   

onpaard schreef
Muze schreef
Nou dat dus, alleen erin doet ie wel.. t is vanaf daar dat ik denk: hoe gaan we tzt in ons eentje dan verder?
Ik werk ook met een leadrope en t trainen doe ik met touwhalster, vastzetten uiteraard aan stalhalster.
Heb geen ingebouwde zadelkamer om eten op te leggen. Er hangt wel een hooinet.


Je kan toch de voorstang los maken en een emmer met voer op de bodem zetten?

Dat kan niet bij alle trailers. Mijn voorstang zit vast. Ik heb trouwens wel een tweepaards

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 03:43 



 
Profiel   

Ik zou t ook niet leren met de stang er uit.. want ze moeten ook gewoon leren om bij de stang te stoppen en stil te staan. En als je ooit deurtje vergeet staan ze ineens buiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 06:36 



 
Profiel   

Voer is mijn allerbeste vriend in dezen :D
Zou niet weten wat ik zonder moest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 06:42 



 
Profiel   

Ik werk ook met voer. In de tweepaardstrailer wandelde ze er zelf op terwijl ik ernaast bleef staan maar met mijn 1,5 paards doet ze dat helaas niet (edit; plus ik ben ook bang voor omdraaien). Ik hang een voerbak in m'n hooinet, gooi er wat lekkers in, loop samen met haar erop en loop langs haar lichaam af om vervolgens de stang achter haar dicht te doen. Dan maak ik ze vast en haal ik de bak eruit. Met uitladen precies andersom; eerst klep open, dan voerbak erin met eten, touwen los, dan via buiten naar achter en haal ik de stang los. Ze laadt zichzelf dan netjes recht naar achter uit.

Hier zie je het idee (dit was na gebruik :'))


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 07:10 



 
Profiel   

Ik heb het met jonge paarden met uitladen nog wel eens anders gedaan (als ze naar achteren begonnen te duwen tegen de stang als ik de klep opende):

klepsluitingen openen maar klep dichtlaten, naar binnen, paard los, stang er achter vandaan (van binnenuit dus), en zelf met je been de klep naar beneden duwen.
Dan kan je dat staan drammen om er uit te willen veel makkelijker controleren, want je staat zelf bij het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 07:25 



 
Profiel   

Haha mijn vreetmonster (koudbloed) is altijd tet porren voor eten, maar meestal niet op de trailer.
Onderweg eet ze wel hooi.
Maar voer, snoepje, worteltje dat moet ze niet als beloning als ze erop staat ( 99 van de 100 keer niet).

Laden lukt de ene keer wel alleen en de andere keer niet.
Wij zijn overigens begonnen met alleen uitladen, dat gaat 100% prima. Touwtjes los en 1 over haar hals, deurtje dicht. Omlopen, klep open, stang erachter weg. Dan wacht ze echt enorm geduldig voordat ze eruit loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 07:34 



 
Profiel   

Ik ben aan het denken hoe ik het doe. Ik heb een 2-paards trailer maar ook geregeld zonder tussenschot, dus dan is omdraaien zeker mogelijk. Maar goed : ik loop mee met de pony de trailer in, geef evt een brokje, loop langs de pony weer naar buiten en doe dan de stang dicht, klep dicht en dan de pony vast. Ik leer ze dus rustig te wachten en niet gelijk weer naar buiten te stormen oid. Door ze een brokje te geven als ze staan, wachten ze ook netjes. Maar ook als ze er zelf inlopen, kun je gelijk de stang er achter doen en dan pas vast maken. De mijne kijken vaak even door het voordeurtje als ze er net in staan, omdraaien doen ze niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:14 



 
Profiel   

Ik heb een leadrope aan mijn paard. We gaan samen naar binnen. Dan loop ik door het deurtje naar buiten, met de leadrope in mijn handen. Mocht hij dan naar achter willen stappen kan ik hem vlot tegen houden. Als hij gaat rennen (wat hij niet doet, maar eventueel kan gebeuren) dan laat ik de lijn los. Dan zit hij nergens om heen gedraaid. Maar door de lengte van de leadrope kan ik de pommel achter hem dicht doen en de klep dicht. Daarna zet ik pas mijn paard vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:33 



 
Profiel   

Die van mij zet ik erop, halstertouw over haar hals. Loop zelf via het deurtje om naar de klep, stang dicht en klep dicht. Loop weer naar voren en zet haar dan vast tussen de touwen.

Mocht er iets aan de hand zijn dan kan ze zo naar achteren lopen, maar ze blijft altijd keurig staan wachten.

Uitladen gaat net andersom. Ik maak de touwen los, halstertouw over haar nek, doe klep en stang los en geef een klopje op haar bil dat ze naar achter mag komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:38 



 
Profiel   

Overigens, als je paard zich zou omdraaien terwijl jij met de stang of klep bezig bent, dan staat paardlief uiteindelijk tegen een dichte klep aan te kijken, en klem, ook nog, want hij kan z'n hals niet kwijt.

Ik heb een Fjord gehad die dit wel eens geprobeerd heeft in een anderhalfpaardstrailer. Ik heb haar toen gewoon bij d'r harses gepakt, teruggedraaid en vastgezet, en ik geloof niet dat ze het meer dan 2x gedaan heeft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:52 



 
Profiel   

Mijne volgt mij als ik de trailer weer uitloop. Ik pak een longeerlijn en verlaat de trailer via het deurtje met de longeerlijn in de hand. Doe de stang en de klep dicht. Loop weer naar voren en maak haar vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 12:09 



 
Profiel   

Ik liep altijd mee met mijn paard.
Lang touw eraan.
Over de stang heen, zo kon ik naar achteren lopen en de achterstang dicht doen.
Dan maakte ik hem voor vast en als laatst de klep dicht.

Zelf heb ik ook een heel makkelijk paard die niet snel in de stress schiet.
Ik liet het voordeurtje altijd dicht.

Uitladen deed ik dan ook het zelfde.
Klep open.
Touw vast over de voorstang heen.
Losmaken naar achteren lopen, stang los en op mijn commando mocht hij naar achteren komen.
Met het touw kon ik hem begeleiden en of nog stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 19:51 



 
Profiel   

Mijn merrie is heel makkelijk te laden (tenzij ze heel merriegewijs haar dag niet heeft maar dat gebeurt zelden bij het laden).
We lopen er samen op tot aan de voorstang, touw over de stang, langs het paard (in de trailer dus) naar achter, vaak moet ik haar nog een stapje naar voren vragen (met een hand op de bil), achterstang dicht, klep dicht en buiten trailer om naar voren om het touw vast te zetten, wortel en klaar voor vertrek.
Voor het uitladen: deurtje open, touw los, klep open, achterstang los, 'achteruit' en ze loopt er zelf af. Laat haar soms wel express wachten om te voorkomen dat ze te snel achteruit gaat.

Omdraaien kan ze niet, is ze te groot voor. En als ze bij het inladen toch een zeldzame keer achteruit wil, zet ik haar nog een paar meter verder achteruit dan ze bedoeld had. Dat spelletje is ze heel snel beu en dan vind ze vooruit op de trailer toch interessanter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 20:22 



 
Profiel   

Ik doe vast niet volgens het boekje :')

Maar loop met paard de trailer in. Touw over de hals en ik loop via deurtje de trailer weer uit. Buitenom lopen en stang dicht doen. Daarna paard vast zetten.

Werkt top. Hooinet en open deurtje zijn meest interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 20:33 



 
Profiel   

De deur zit voorin dicht. Voorstang eruit want daar loopt hij niet tegen aan.
Ik loop afhankelijk van zijn bui de trailer mee in. Voorin staat dan ook de achterstang. Ik geeft commando blijf en loop langs hem met de stang en doe die erin hangen terwijl ik ten hoogte van zijn billen sta. Dan loop ik naar voren en hang ik de voorstang terug op zijn plek en paard vastzetten. Ik loop langs hem heen naar achter en ga via de klep eruit. Klep dicht en gaan met die banaan.

Uitladen is dus andersom. Klep open. Zelf erin, paard losmaken en voorstang eruit. Paard 1 pas naar voren laten doen. Commando blijf. Langs paard lopen en achterstang eraf halen en deze mee nemen naar voren. Koekje geven en commando terug waardoor hij zo de klep afloopt.

En terwijl ik dit doe heb ik als hij niet vaststaat een leadrope vast.


Edit: ik heb mijn paard leren laden zonder voorstang omdat ik die ruimte nodig had om hem te begeleiden. Als ik onder de stang door wilde kruipen stond hij al weer buiten omdat hij dat maar raar vond. Ik denk dat in theorie hij nu ook wel trainbaar is om met vaste voorstang te laden. Ik zadel ook in de trailer en omdat mijn paard dat gewend is werd het alleen leren laden zonder hulp ook veel makkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 21:05 



 
Profiel   

Veel tips zijn al gegeven.

maar ook: leer je paard vooruit gaan op jouw aanwijzingen. Wachten op jou aanwijzing en welke aanwijzing betekend dat ze er uit mogen. Dan is daarna weinig meer een probleem. Dan hoef je je niet druk te maken over touwen etc.
in het ergste geval komen ze er dan even af zetten voor jij het spul dicht hebt zitten. Maar dan vraag je gewoon er opnieuw in te gaan tot ze wel blijven staan.

Die van mij kennen 'wijzen'. Aangeven welke richting de energie op moet. (naar voren dus) eventueel ondersteund door een rustig wapperende beweging met mijn 'achterste' arm.
En ze kennen de signalen waarbij ze er duidelijk wel uit mogen (aan de staart trekken als ik er uit loop als teken dat er uit komen er aan zit te komen). Als die aanwijzingen werken kom je eigenlijk nooit in de problemen. Ik heb zelfs een klein flexibel beestje van 1.63 in een lege 2 paards staan zo. Dan is omdraaien best logisch voor het paard.

Ik laad altijd alleen. En als er een hickup komt, oefen ik net zo lang tot het wel weer lukt.

Bij één van mijn paarden werkt de longeerlijn heel goed in de overgangsfase. Aan 1 kant vast maken, langs de billen van je paard maar jouw hand laten lopen. Op de klep blijven staan, er voor je uit in laten lopen .De lijn ondertussen aantrekken achter de billen. Met je andere hand de stang pakken. De reminder van de lijn achter zijn billen werkte voor hem prima.
Het is overigens niet echt een fijne/slimme manier om je paard de trailer in te heisen. Alleen als kleine aanwijzing op de juiste plek die je andere hand vrij houdt.
Sommige paarden vinden dit (blijkbaar) helemaal niks. Dus eerst eens ergens voorzichtig bekijken wat je paard er van vind kan wel slim zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 12:21 



 
Profiel   

Ooooh ontstip ik m’n eigen topic. Foei.
Bedankt voor alle tips!
Hij loopt gelukkig netjes voor mij uit de trailer op, dat oefenen we nog tot het nog wat beter gaat want daarna vindt hij t nog iets spannend om dan te “ staan”. Maar vanuit daar ga ik verder bouwen.
Ik kan natuurlijk wel ook een voer emmer aan de voorstang nog hangen met een klein handje brokjes of een wortel ook nog. Daar had ik zelf nog niet eens over gedacht, ben niet perse van voer beloningen maar voor eventueel wat afleiding en zorgen voor stilstaan kan dat wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 18:25 



 
Profiel   

Je kan ook buiten de trailer het los stilstaan leren. Dat je gewoon een rondje om hem heen kan lopen of een stukje weg dat hij dan blijft staan. Dan is het in de trailer al normaal als je touw op de grond legt en zelf langs hem naar achteren loopt.

Ik lade hier ook zoals velen met paard naar voren leasde-rope over de voorstang en liep langs paard naar achteren.

Op den duur kon ik buiten blijven staan maar in het begin dus lange lijn en terug wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 18:35 



 
Profiel   

Ik gooi touw over de hals, loop mee naar de klep en loop mee naast de klep als zijerop loopt. Voorin hangt een bak met wat voer/ wortels/ een appel, waardoor ze even iets te doen heeft en ik rustig de stang erachter kan doen, klep dicht en dan vastzetten via deurtje. Eruit is losmaken via deurtje, omlopen en klep open, stang weg en klopje op haar bil als ze achteruit mag komen


Laatst bijgewerkt door girlyggirl op 03-04-23 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 19:07 



 
Profiel   

Kaitlyn schreef
Die van mij zet ik erop, halstertouw over haar hals. Loop zelf via het deurtje om naar de klep, stang dicht en klep dicht. Loop weer naar voren en zet haar dan vast tussen de touwen.

Mocht er iets aan de hand zijn dan kan ze zo naar achteren lopen, maar ze blijft altijd keurig staan wachten.

Uitladen gaat net andersom. Ik maak de touwen los, halstertouw over haar nek, doe klep en stang los en geef een klopje op haar bil dat ze naar achter mag komen.



Zo doe ik het ook.
Hij heeft zich 1x omgedraaid in mijn 1.5 paards toen hij nog los stond.
Klep open stang eruit eraf en er weer op gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 19:11 



 
Profiel   

Dispar_Vulgo schreef
Ik doe vast niet volgens het boekje :')

Maar loop met paard de trailer in. Touw over de hals en ik loop via deurtje de trailer weer uit. Buitenom lopen en stang dicht doen. Daarna paard vast zetten.

Werkt top. Hooinet en open deurtje zijn meest interessant!


Zo deed ik het ook, of zoveel wortels geven, dat ie goed moet kauwen en niet op het idee komt om achteruit te gaan :')

Ik heb er ook 1 gehad die liep met touw over de hals er zo in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 19:28 



 
Profiel   

Ik loop samen met paard erop, met longeerlijn. Ik ga door deurtje met longeerlijn, loop naar achteren en maak de stang vast. Vervolgens zet ik paard vast.

Heeft wat oefening gekost en herhaal het vaak. In het begin kwam ze naar achteren. Nu wacht ze geduldig:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 04:22 



 
Profiel   

butengeweun schreef
Je kan ook buiten de trailer het los stilstaan leren. Dat je gewoon een rondje om hem heen kan lopen of een stukje weg dat hij dan blijft staan. Dan is het in de trailer al normaal als je touw op de grond legt en zelf langs hem naar achteren loopt.


Maar dat kan voor een paard alsnog wel compleet anders zijn. Het stilstaan is niet altijd het probleem, het staan in de trailer wel, want ze zien niks en je loopt zelf weer weg, wat spannend kan zijn en ze niet het vertrouwen hebben om alleen achter te blijven. Ik heb er nu 1 die perfect stil kan staan, de beweegt pas als ik het vraag. Maar in de trailer ging dat niet eerst, want dat was spannend. Dus daar ben ik pas alleen gaan laden toen de trailer niet meer spannend was. Natuurlijk is het goed om ze dat te leren, maar voor mijn paarden waren dat wel 2 losse dingen, omdat het niet ging over het stil staan op zich. Dat konden ze allemaal perfect. Het ging juist over vertrouwen en ontspanning in de trailer, dus eerst moest dat goed zijn voordat we gingen werken aan alleen laden.

Ik loop mee de trailer in, deurtje aan de voorkant altijd open, touw over de hals, loop via de trailer terug naar achteren en stang vast maken. Daarna klep dicht en dan naar voren lopen, touw vast maken en klaar. Met uitladen eerst deurtje open, touw los en over de hals. Dan klep open, stang weghalen en dan naar voren lopen om haar eruit te begeleiden. Vorige liet ik er zelf op lopen, bij deze werkt meelopen beter. Zowel erop als eraf, deze begeleid ik vanaf het hoofd, anders wil ze op de klep draaien naar mij toe en wil wel eens naast de klep stappen.

Ik maak nooit een paard vast voordat de klep dicht zit en laat ze ook nooit vast staan als ik de klep open maken, klep open is paard los. Paard dat nog vast zit en onder de stang probeert door te komen is echt niet fijn. En zelfs de braafste kan eens iets overkomen waardoor ze er ineens uit proberen te komen. Dat was echt geen toffe ervaring en juist bij degene die nooit problemen had en het makkelijkste paard ooit was met laden :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 04:56 



 
Profiel   

Vandaag even weer wat geoefend. Met lange leadrope voor mij uit er op.
Alleen bedacht ik me dat die dan minder praktisch is; want als ik dan de stang sluit ( en evt ook al de klep) wat doe ik dan met die lange leadrope.
Heb ook even gedacht aan meelopen en weer via t deurtje eriit maar dan vind ik toch het zelf de klep oplopen voor mij uit veel handiger. Dat doet ie echt keurig en stil staan ook.
Misschien dus niet met een leadrope meer doen maar gewoon los met een halstertouw om de hals gelegd..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 15:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen