Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Ibbel schreef:Gombal schreef:Als t gewicht groter is dan de auto zelf , zou je t niet eens moeten overwegen .
De meeste auto's wegen rúim minder dan wat er achter hangt en mag hangen.
Ik heb een auto die 2 ton mag trekken, en dat hangt er ook regelmatig achter. Maar de auto komt, met mij en wat lading erbij, hooguit aan de 1500 kg.
Gombal schreef:Alleen zou ik zelf niet kiezen om 1500 kg bewegend , achter een trekkend autootje hangen dat bijvoorbeeld maar krap 1100kg weegt . Je krijgt met remmen dan zoveel stuwing van achter .
Straks zitten de paardjes op de achterbank
Gombal schreef:Ibbel schreef:De meeste auto's wegen rúim minder dan wat er achter hangt en mag hangen.
Ik heb een auto die 2 ton mag trekken, en dat hangt er ook regelmatig achter. Maar de auto komt, met mij en wat lading erbij, hooguit aan de 1500 kg.
Ik snap wat je bedoeld.
Alleen zou ik zelf niet kiezen om 1500 kg bewegend , achter een trekkend autootje hangen dat bijvoorbeeld maar krap 1100kg weegt . Je krijgt met remmen dan zoveel stuwing van achter .
Straks zitten de paardjes op de achterbank
DGL schreef:Ik rijd met een Seat Leon hatchback 150 PK benzine, deze mag 1500 kg trekken. Eigen gewicht is rond de 1300 kilo. Ik huur een aluminium 1,5 paards trailer, paard weegt 500 kilo, trailer op papier 550 leeggewicht. Ik denk dat ik er ongeveer 1200 kg achter heb hangen. Nooit gewogen. Ik rijd hiermee een paar keer per jaar van Groningen naar Arnhem en andere kleine ritjes, laatste stukje in Arnhem moet ik ook een steile helling bij een fly over op en ik moet zeggen dat dat echt prima gaat. Ook op de snelweg kom ik prima mee met de vrachtwagens en kan ook zo optrekken naar een wat hogere snelheid als dat even nodig is om ergens bij langs te komen. Verder voelt het stabiel aan, ik heb er geen last van als er een windvlaag achter een vrachtwagen of een viaduct vandaan komt. Maar ik heb bijvoorbeeld niet bij harde wind gereden.
Wel zorg ik ervoor dat ik alles qua lading in de auto stop (dus geen zadelkamer in de trailer gebruiken), om de auto in verhouding zo zwaar mogelijk te houden. Bandjes goed op spanning, en ik overweeg het nog om hulpveren te installeren. Ben benieuwd of ik daar nog verschil mee merk. Ik heb de website 'caravantrekken.nl' gebruikt om er wat berekeningen op los te laten.
Ik heb ook een E rijbewijs, maar deze combi mag ook op B. Ik vind het prettig om voor dagelijks gebruik geen grote auto te hebben dus deze auto is tot nu toe een prima compromis. Ik denk dat menig grotere auto met een 2 paards trailer en twee paarden erin minder gunstig is qua gewichtsverhouding (gewicht van de trailer ten opzichte van het gewicht van de auto)
Er is ook een centraal topic waar je even kunt rondneuzen!
just_kiki schreef:Mijn Volvo mag 1400 trekken
Ik heb er een twee paards trailer achter hangen van 710 leeg gewicht (mag 2000laadgewicht) maar dat mag deze auto niet hebben uiteraard. M’n paard woog iets van 450-500 Max.
Trok hij prima weg, geen probleem. Maar het is wel een vlotte auto die er voor staat.
(En deze combi mag dus alleen met een E rijbewijs)
Maar qua rijcomfort vind ik de bus van m’n ouders (die 2000 mag trekken) fijner. Maar het was ábsoluut goed te doen. Ik had wel een heel makkelijk braaf paard. Dus geen herrie schopper onderweg
hesterve schreef:Zolang niemand een reactie geeft met dezelfde auto als dat je hebt zou ik als ik jouw was het gewoon eens uitproberen. Eerst met een lege trailer en als dat goed gaat met een paard erin.
Heb zelf met heel wat verschillende combinaties gereden en idd het een rijd fijner als het ander maar net als wat Ikke zegt zodra je de weg op rijd anticipeer je op wat er om je heen gebeurt in combi met wat je rijd en erachter hebt hangen.
Zo vanaf het beeldscherm klinkt het mij in de oren dat je met deze auto prima een trailer kan trekken
Ibbel schreef:Ik ben ooit eens giga aan de slinger gegaan met een trailer waar alleen de vleugel (piano) in stond omdat iemand me sneed en ik acuut moest uitwijken. Hoef je niet eens een paard voor te hebben staan dansen
Tja, dat kan gebeuren.
Ben ook afgelopen paar jaar twee keer mét paard in de trailer hard op de rem gemoeten omdat er iemand uit een uitrit (met heggen er naast) vol gas de weg op kwam draaien.
Je kunt het niet altijd voor zijn.
Gombal schreef:Het trekken met een lichte auto zal t probleem niet direct zijn . Als t eenmaal rolt , dan rolt t wel.
Maar denk dat je eerder echt bang moet zijn voor het effect van maximaal geladen ten opzichte van je lichte auto wanneer je een keer redelijk moet remmen. Als t gewicht groter is dan de auto zelf , zou je t niet eens moeten overwegen .
Brainless schreef:Gombal schreef:Het trekken met een lichte auto zal t probleem niet direct zijn . Als t eenmaal rolt , dan rolt t wel.
Maar denk dat je eerder echt bang moet zijn voor het effect van maximaal geladen ten opzichte van je lichte auto wanneer je een keer redelijk moet remmen. Als t gewicht groter is dan de auto zelf , zou je t niet eens moeten overwegen .
Nou ik had een auto die echt moeite had om te trekken, helemaal als je de snelweg op moest (dus omhoog en vaart maken).
De auto van TS weegt 1500 kilo, dus echt geen lichte auto.
Mijn Kia weegt 1950 en mag echt 3500 kilo trekken en dat gaat prima. De aanhanger heeft ook eigen remmen gelukkig en kan dan prima zijn eigen gewicht afremmen.
Kendra schreef:Ik kan het niet ontkennen, wij hebben nu een paar jaar een dikke Touareg en wat is het dan relaxed om met 2 paarden op pad te gaan ..