Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 9 [ 224 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

 
Profiel   

Wat een feit is: over paarden raak je nooit maar dan ook nooit uitgeleerd. Dat komt deels omdat er steeds nieuwe inzichten komen.

En wat jij zegt Celebi, veel paardenmensen houden vast aan wat ze vroeger geleerd hebben en vinden dat ze dan genoeg kennis hebben omdat dat voor hun (en hun paard) prima werkt. Die staan bijna niet open voor andere/nieuwe inzichten en zijn daar ook niet in geïnteresseerd. Ik denk niet dat het met je jonge leeftijd of pas kort paardeneigenaar zijn te maken heeft want ik kom dat zelf ook regelmatig tegen, en ik zit ruim 45 jaar in de paarden :D Het ligt eraan hoe graag je zelf wil blijven leren en lezen over paarden en dat heeft niet zozeer iets met leeftijd te maken. En wat jij zegt Anastasia, inderdaad doen mensen zelf weinig onderzoek maar nemen aan wat 1 persoon zegt, meestal degene die hun lesgeeft inderdaad.

Ik leer nog elke dag over paarden en vind vooral nieuwe inzichten erg interessant. Vandaar ook dat ik er een magazine over ben gaan maken. :o Ik verdiep me graag in gedrag, welzijn en gezondheid en heb onwijs veel (bij)geleerd sinds het maken van de magazines en de paardenmensen (wereldwijd) die ik daarvoor heb mogen ontmoeten en spreken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 15:41 



 
Profiel   

Ik reed al jaren en had ook bijrijdpaarden. Maar toen ik mijn eerste eigen paard kocht, leerde die mij direct dat ik eigenlijk nog geen reet wist. :+

Maar hey, als je 16 bent en op de lastige manegepony's werd gezet, dan voelde je je best een behoorlijke ruiter :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 15:41 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 15:44 



 
Profiel   

Leuk topic :)

Ik heb geleerd dat wij in een gebied wonen waarbij het heel lastig (zo niet onmogelijk, tenzij je er heeeeeeel veel geld en tijd tegenaan smijt) is om paarden te houden en dat je het niet moet willen hier. Mijn land is dus onbevolkt en er zullen ook nooit meer paarden op komen te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 15:54 



 
Profiel   

Iedere keer als ik denk dat ik alles (wat nodig is dan) over paarden weet, word ik er snel genoeg aan herinnert dat ik eigenlijk niks weet :')

Laatste toevoeging aan die kennis zijn hoeven. Ik dacht dat ik er wel genoeg voor wist, tot ik een cursus volgde. Nu schaam ik me dat ik er zo lang zo weinig over geweten heb..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 15:55 



 
Profiel   

Vooral op het gebied van paardenwelzijn heb ik heel veel geleerd (en leer ik nog steeds bij).

Toen ik bijvoorbeeld een paar jaar terug als beginner begon op de manege, vond ik het heel normaal dat de paarden, als ze geen lessen liepen, de hele dag in hun box stonden en hooguit een uurtje werden losgegooid in de binnenbak en ze alleen als het warm genoeg was een paar uur buiten kwamen. Ook het extra aanpakken van bokkende paarden, wat hier ook al genoemd werd, vond ik normaal. Gelukkig denk ik er nu anders over en o.a. daarom ben ik nu ook op zoek naar iets anders dan een manege.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 15:59 



 
Profiel   

Lijsken schreef
Dat elke "methode" zijn voordelen en nadelen heeft.

Een 'normaal' dressuurzadel of een boomloos zadel, bit of bitloos, academische rijkunst of natural horsemanship, een jong paard in de opfok of thuis in een kleine kudde, clickeren of 'wijken voor druk', een driejarige vast wat werk laten doen of juist wachten tot ze 6 zijn, bij dikke paarden een graasmaker op of strookbegrazing....etc etc etc.

Alles heeft voordelen en nadelen. Niks werkt perfect voor elk paard, of elke combinatie. De puzzel zit hem er in om uit alle aanbod aan informatie die er is een goede mix te vinden die voor jou paard of jouw combinatie het best werkt. En soms zal je een tijdje meedrijven op stroming A, omdat die op dat moment heel goed past. Maar je moet flexibel blijven, je ogen open houden, want na een tijdje is stroming B wellicht het antwoord dat je zoekt.



Dit is inderdaad een hele goede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:01 



 
Profiel   

Oscar schreef
Leuk topic :)

Ik heb geleerd dat wij in een gebied wonen waarbij het heel lastig (zo niet onmogelijk, tenzij je er heeeeeeel veel geld en tijd tegenaan smijt) is om paarden te houden en dat je het niet moet willen hier. Mijn land is dus onbevolkt en er zullen ook nooit meer paarden op komen te staan.

Interessant. Wat zijn de redenen die paardenhouden daar lastig /onmogelijk maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:05 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Oscar schreef
Leuk topic :)

Ik heb geleerd dat wij in een gebied wonen waarbij het heel lastig (zo niet onmogelijk, tenzij je er heeeeeeel veel geld en tijd tegenaan smijt) is om paarden te houden en dat je het niet moet willen hier. Mijn land is dus onbevolkt en er zullen ook nooit meer paarden op komen te staan.

Interessant. Wat zijn de redenen die paardenhouden daar lastig /onmogelijk maken?

Ben ik ook wel benieuwd naar idd.

Zit zelf in de Randstad, ook geen ideale omgeving om paarden te houden, maar het lukt hier aardig. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:08 



 
Profiel   

Het is zeker wel mogelijk want er zijn genoeg paardeneigenaren in de omgeving, maar ik wil het zelf niet meer. We zitten in een gebied met zo ongeveer de zwaarste rivierklei en dat heeft nogal wat beperking. Je kunt er dus wel paarden houden, maar niet op de manier waarop ik het zelf zou willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:16 



 
Profiel   

Heel veel toen ik over stapte naar meer horsemanship. Veel over paardengedrag en een heel andere manier van trainen. Maar ook over welzijn en gezondheid. Er is gewoon veel meer info beschikbaar dan 20 jaar geleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:36 



 
Profiel   

Dat ik zelf veel meer lol heb met de paarden, naast de paarden ipv erop.

Aantal jaar geleden de ommekeer naar het mennen gemaakt dus dat was allemaal nieuw. Afgelopen weekend hindernisjury geweest bij een SGW, ook allemaal nieuw voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 17:43 



 
Profiel   

Oscar schreef
Het is zeker wel mogelijk want er zijn genoeg paardeneigenaren in de omgeving, maar ik wil het zelf niet meer. We zitten in een gebied met zo ongeveer de zwaarste rivierklei en dat heeft nogal wat beperking. Je kunt er dus wel paarden houden, maar niet op de manier waarop ik het zelf zou willen.


Oh ja vreselijk die klei! Toen de paarden bij mijn ouders stonden hadden we daar ook kleigrond, drama

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 18:32 



 
Profiel   

Sky_As schreef
dat er p*emelpoetsers voor paarden bestaan..... Natuurlijk wel dat je hem bij ruinen schoon moet maken, maar dat er dus echt mensen zijn die daar hun beroep van gemaakt hebben, dat was voor mij echt nieuw.

...Ik heb zojuist iets nieuws geleerd _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 19:09 



 
Profiel   

Mkango schreef
Dat de wereld niet vergaat als je paard ook eens 'nee' mag zeggen in bepaalde situaties en tegen bepaalde zaken, zelfs als wij als mens niet helemaal snappen waarom, en dat ook niet betekent dat je paard morgen helemaal niks meer wil of een onhandelbaar mormel wordt. De kunst zit hem in het vinden van de balans tussen geven en nemen.


Dit is wat mij betreft absolute basis. Blij dat ik dat niet pas na jaren heb geleerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 19:57 



 
Profiel   

ElCamino schreef
Ik heb het afgelopen weekend een geval van Luchtzak Mycose meegemaakt met helaas dodelijke afloop.
Ik had er nog nooit van gehoord en had geen idee dat een paard binnen een paar uur doodziek ervan wordt, zoveel gevolgen hiervan ondervindt binnen een paar uur en sterft aan een bloeding.
Het was echt bizar!


Dit ga ik opzoeken, heel verdrietig, maar enorm leerzaam!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 19:57 



 
Profiel   

_Karlijn schreef
Hoe anatomisch ingewikkeld, interessant en uitgebreid een hoef is :P :list:

Ik heb ook een haflinger met plaveiselcelcarcinoom gehad, wist ook tot toen niet dat haflingers daar verhoogd risico op hadden.

Heel suf iets: maar na al die jaren in de paarden kan ik op het oog veel beter hectare land inschatten of een voorstelling bij maken in m'n hoofd :')

En wat er allemaal tevoorschijn kan komen uit de schacht van een hengst/ruin :x :wow:

En zoveel meer..

Voor wat betreft de hoef en de schacht; dat had ik op school al gehad, dat van die Haflinger is helaas dus ook nieuw!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 19:58 



 
Profiel   

Robin_S schreef
Ik kwam er pas na jaren achter dat het eigenlijk echt onzin is dat je links van je paard moet lopen :+


Hahahah, echt? Dit heb ik vroeger op de manege al geleerd, dat het van de oudheid is, dat ridders hun zwaard zo droegen dat links normaal was toen, en dat dat zo gebleven is, maar verder geen enkel nut heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 19:59 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Dat een paard bijna nooit zomaar loopt te bokken of steigeren. Heel vaak ligt er pijn aan ten grondslag. En die manegeinstructeuren maar aangeven: pak hem maar eens aan, zweep erbij tik hem maar aan. Of 'stamp hem maar naar voren' zucht. En de veel te kleine vieze stallen op maneges en de paarden die gewoon 4-5 7+uur werken op n dag, met pijn... Kippenvel. Als ik dat allemaal vooraf had geweten had ik het allemaal anders gedaan denk ik.


Oeh, wat een vreselijke manege heb jij meegemaakt, gelukkig ging dat er bij ons, ook 30 jaar geleden al, heel anders aan toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 20:00 



 
Profiel   

Sky_As schreef
dat er p*emelpoetsers voor paarden bestaan..... Natuurlijk wel dat je hem bij ruinen schoon moet maken, maar dat er dus echt mensen zijn die daar hun beroep van gemaakt hebben, dat was voor mij echt nieuw.


Inderdaad! Daar kwam ik ook pas enkele jaren geleden achter, de mensen die de bonen verwijderen. Ja geweldig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 20:00 



 
Profiel   

Het meeste heb ik de laatste tijd nog geleerd van mijn zadelmaker. Dat de inch maat van je zadel niet te maken heeft met de grootte van je billen maar met de lengte van je bovenbeen. Dat schuurplekken in de winter kunnen voorkomen ivm geen haar aanmaak (dat betekend dus niet dat je zadel niet meer past) en dat paarden vocht ophopingen (oedeem) kunnen hebben rond zadel/singel

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 20:12 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Het meeste heb ik de laatste tijd nog geleerd van mijn zadelmaker. Dat de inch maat van je zadel niet te maken heeft met de grootte van je billen maar met de lengte van je bovenbeen. Dat schuurplekken in de winter kunnen voorkomen ivm geen haar aanmaak (dat betekend dus niet dat je zadel niet meer past) en dat paarden vocht ophopingen (oedeem) kunnen hebben rond zadel/singel


Allemaal wel beetje algemene kennis. Maar desalniettemin goed dat je het nu weet, beter laat dan nooit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 20:37 



 

Als je vraagt naar wat mensen geleerd hebben na jaren actief geweest te zijn met paarden, is het misschien verstandig om mensen niet te bekritiseren als jij iets toevallig wel direct geleerd hebt. :') Als je niet weet wat je niet weet en niemand het je vertelt, kun je het ook niet weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 20:40 



 

Hermelijnhof schreef
Robin_S schreef
Ik kwam er pas na jaren achter dat het eigenlijk echt onzin is dat je links van je paard moet lopen :+


Hahahah, echt? Dit heb ik vroeger op de manege al geleerd, dat het van de oudheid is, dat ridders hun zwaard zo droegen dat links normaal was toen, en dat dat zo gebleven is, maar verder geen enkel nut heeft.


Écht :j ik was al een jaar of 20 toen ik ook bewust rechts ging lopen.

Grappig genoeg, stappen de meeste mensen nog steeds links op, en lopen ze bij voorkeur links van het paard. Ik geef eerlijk toe dat ik er nooit zin in had om rechts op te leren stappen - en doe ik het dus in ridderstijl 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 20:40 



 

Mkango schreef
Als je vraagt naar wat mensen geleerd hebben na jaren actief geweest te zijn met paarden, is het misschien verstandig om mensen niet te bekritiseren als jij iets toevallig wel direct geleerd hebt. :') Als je niet weet wat je niet weet en niemand het je vertelt, kun je het ook niet weten.


Zat ik eerlijk gezegd ook te denken :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 20:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 9 [ 224 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen