Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met PSSM op de trailer

 
Profiel   

Wat fijn dat er nog zoiets bestaat als een forum voor de antieke homosapiens zonder facebook :+

Ik heb een koudbloed met p1/p1 en een vraagje over vervoer op de trailer.

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie paarden een voorkeur voor een 2-paards met schot, zonder schot of een 1,5-paards?

Ik heb een 2-paards waar mijn paard zonder tussenschot in staat. Ze is een tikje claustrofobisch (smalle poortjes of een flappengordijn is ze zacht uitgedrukt geen fan van) dus dat leek me voor haar de meest comfortabele optie. Maar ik merk dat de ritten lichamelijk veel van haar vergen. Hoe leuk ze het bos ook vindt; ze is daar minder energiek dan op buitenrit rondom huis.

Ik overweeg nu om de komende keren op pad te gaan met het tussenschot erin om te kijken of ze hier steun aan durft te zoeken.

Wat zijn jullie ervaringen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 16:28 



 
Profiel   

Die van mij had heel veel steun nodig in de trailer en kon heel slecht zijn evenwicht houden in de bochten. Zelfs bij heel langzaam rijden hoorde je hem soms flink verstappen en tegen de zijwanden aan komen, dit kun je ook zien aan de wanden van onze trailer. De kant waar hij stond is het meest beschadigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 16:50 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Die van mij had heel veel steun nodig in de trailer en kon heel slecht zijn evenwicht houden in de bochten. Zelfs bij heel langzaam rijden hoorde je hem soms flink verstappen en tegen de zijwanden aan komen, dit kun je ook zien aan de wanden van onze trailer. De kant waar hij stond is het meest beschadigd.

Bedankt voor je reactie +:)+

Dus die van jou stond het beste op een 2-paards met tussenschot?

Ben misschien iets te bang dat de mijne hiervan in de stress schiet en dan juist nog minder fijn reist. Opvoelbox op de kliniek heeft ze immers ook niet afgebroken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 17:18 



 
Profiel   

Wij hebben alleen een tweepaards en ik denk niet dat hij zou zijn blijven staan zonder schot er tussen, hij zocht zoveel steun aan alle kanten het laatste jaar dat ik hem had.
Zeker toen hij vanwege zijn peesblessure niet meer mocht werken holde hij achteruit…

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 17:33 



 
Profiel   

Dat verschilt heel erg per paard. Mijn paard met geen pssm 1 , 2 zou kunnen maar niet getest heeft ook moeite met evenwicht in de trailer en staat echt wijd en tegen de wand. Maar zet je hem in een 2 paards met tussenschot dan zakt die compleet door de benen. Dan kan die niet meer wijd staan dus dat is helemaal drama.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 17:35 



 
Profiel   

Ze gaat niet wijdbeens staan maar zet continu mini stapjes. Ze hangt ook veel tegen de achterstang aan en ik zag vorige week dat ze met haar kont achter in de hoek aan het bumpen was :? .

Ik rij met een camera en heel erg rustig, geen automaat maar wel een 4x4 met hi/low gear. Hierdoor kan ik heel vloeiend op lagere snelheden rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 17:49 



 
Profiel   

Heb je de mogelijkheid eens een anderhalfpaardstrailer te huren? Dan kan je eens uittesten of dat fijner is. Je kunt een tweepaards meestal wel laten aanpassen naar een asymmetrisch tussenschot mocht anderhalfpaards wel bevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 17:52 



 
Profiel   

Ik vermoed mijn paard van pssm 2. Met twee paarden op de trailer gaat het perfect, maar alleen laat hij zichzelf een soort van vallen. Hij gooit zichzelf zo hard tegen de wand dat hij door zijn achter zakt. Ik ben helemaal opnieuw begonnen met eerst op de trailer zonder te rijden en dan kilometer voor kilometer opbouwen. Ik ga nu heen en terug met de trailer naar een piste op 2 km, en rij er op de terugweg steeds een stukje bij. Ik merk dat hoe meer stress hij heeft, hoe moeilijk hij het vind in de trailer. Tijdens de eerste ritjes terug stond hij volledig wijdbeens en had spiertrillingen op zijn flank. Nu gaat het steeds beter! Of dit aan eventuele pssm 2 te linken is, geen idee

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 18:42 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Heb je de mogelijkheid eens een anderhalfpaardstrailer te huren? Dan kan je eens uittesten of dat fijner is. Je kunt een tweepaards meestal wel laten aanpassen naar een asymmetrisch tussenschot mocht anderhalfpaards wel bevallen.

Ja dat zou zeker een mogelijkheid zijn. Wel iets wat ik dan een paar keer moet doen om er een goed beeld van te krijgen.

Mijn trailer aanpassen wordt wat lastiger. Dat is een fautras met zo'n paal van vloer tot dak in het midden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 20:30 



 
Profiel   

Vandaag naar het bos geweest.

Laadpoging 1 resulteerde in een middenpaal die vakkundig uit z'n bevestiging werd geduwd en knol die vol geweld er weer af gedonderd kwam :roll:

Mijn trailer heeft een lossysteem met nylon banden achter de billen (en ook bilstangen). Dus het was voor mij zoeken wat nu met het tussenschot de beste werkwijze was. Dat hielp voor mijn paard niet mee natuurlijk.

De 2de poging ging wel goed en op pad gegaan in de hoop dat ik haar op de terugweg ook weer zelf erop zou krijgen. Thuis had ik namelijk nog hulp van mijn man :+

Onderweg braaf geweest en leek zeker meer steun te hebben aan dat doodenge tussenschot.

Terug erop ging prima maar ze wilde niet opzij stappen om het schot recht te zetten en de stangen vast te maken. Lang leve die bilband want dan kan ze in ieder geval niet terug eruit }> . Na het nodige duwen en porren stangen erachter gekregen en op naar huis.

Ik moet wel wat aanpassingen doen waaronder het hengstenrek bij het hoofd eruit zodat ze hoofd en hals kan draaien en ook links in de trailer kan staan zonder klem te zitten tussen inbouwkast en hengstenrek.

Dus wordt vervolgd +:)+

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 20:57 



 
Profiel   

Klaar met de aanpassingen. Ik wilde het hengstenrek eruit hebben zonder de originele inrichting onbruikbaar te maken.

Dit is de originele voorzijde.
[ img ]

Ik heb ervoor gekozen om de lange voorstang aan te passen zodat hij gebruikt kon worden met het tussenschot.
[ img ]

[ img ]

De afstand tussen voorstang en paal is te klein voor mijn tankje maar voor de zekerheid toch een ketting ertussen gehangen. Mijn man was zo lief om een oog op de paal te lassen. Hier kan het hengstenrek nog steeds overheen als het moet.
[ img ]

Ik heb ook de plastic flap van het tussenschot af gehaald zodat ze wat makkelijker breed kan staan.
[ img ]

En als je dan toch bezig bent; de achterstangen voorzien van wat mooier hang en sluitwerk. Boven oud en onder nieuw.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 13:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen