Vervoeren jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jannie75

Berichten: 3
Geregistreerd: 30-05-22

Vervoeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 14:18

Beste leden

Ik heb een vraag en hoop dat jullie ons een beetje kunnen helpen.

Wij willen binnenkort onze jaarling verplaatsen.
Ze staat nu bij mensen aan huis met een twenter.

De twee paarden zijn erg aan elkaar gehecht en altijd samen.

De mensen doen niets met de paarden.
Als wij komen zo'n 2x pm dan nemen we ons paard en de andere mee om te poetsen en zo.
Ze leert heel snel en vindt het heerlijk om aandacht te krijgen. Ze schrikt wel snel, maar vlucht niet weg. Ze staat dan zo in eens stil en kijkt om haar heen zo van wat is dat. Ze steigert ook niet tijdens het poetsen of zo. Verder trapt ze ook niet naar je als ze iets niet leuk vindt.

Ze hangt dus alleen heel erg aan haar maatje en is bang om alleen gelaten te worden. Dan raakt ze in paniek.

Als we haar alleen zouden meenemen dan wordt ze druk en kijkerig zo van waar blijft mijn maatje.
Ze zijn dus ook nooit alleen. Ze staan altijd samen.

Nu moeten we haar dus gaan vervoeren, maar we weten dus niet hoe?
Hebben jullie misschien tips of ervaring en willen jullie dat met ons delen.

We willen de aankomende keren dat we nog komen gaan oefenen. We nemen haar mee zonder de andere en kijken hoe ze hierop reageert.
Hopen dat ze niet helemaal wild wordt en dat ze niet de lucht in vliegt ofzo...

We hebben dan evt 2 opties

Zelf rijden met een paarden vrachtwagen- haar vast zetten zodat ze geen kant op kan.
Maar gaat dat goed of kan er dan toch nog iets mis gaan? Zo ja waar moeten we dan rekening mee houden?
Zou ze bv zoveel kracht kunnen zetten dat het touw breekt onderweg of geeft een paard zich uiteindelijk over?

We hebben geen haast en kunnen er bij wijzen van spreken er zolang mogelijk over doen.

We hebben ook geen idee hoe ze er op regeert als ze een trailer of vrachtwagen in wordt gezet.
Ik heb gelezen dat het voor een paard ook best eng is en dat ze vlucht dieren zijn en dus ook willen kunnen vluchten bij gevaar.


Optie 2

Een bedrijf huren die dat voor ons doet.
Alleen deze gaven aan dat ze dan niet meer aan haar maatje gehecht mag zijn.
Verder gaven ze aan dat ze haar los zouden vervoeren, maar is dat niet gevaarlijker? Ze kan dan toch helemaal flippen....? Of ergens boven op komen of misschien uit een raam springen of zo....

Maar wat nou als het hun niet lukt omdat ze steigert en heel angstig is wat dan? Dan rijden ze weg...

Optie 3

Hebben jullie een idee?


We horen graag jullie ervaringen met een jong paard en eventueel Tips.

We zijn echt radeloos en hopen dat jullie kunnen helpen.

Bedankt

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vervoeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:20

Eenjarige vast zetten als die dat niet kent is vragen om ellende.
Een eenjarige los in een paardenvrachtwagentje (waarbij het schot dus ook opzij is geschoven zodat je een soort kleine box krijgt) is absoluut een goed idee. Zelfs als ze flipt omdat ze alleen is, kan ze nergens heen.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Vervoeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:23

los in de wagen of trailer zonder schotten of iets, niet nadenken laden stangen en klep dicht en zeil dicht en gelijk gaan rijden.

Wel zorgen voor wat hooi in de trailer en veel succes met verhuizen

Fika
Berichten: 188
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:27

De vraag is eigenlijk of je dit 'probleem' moet willen oplossen op de plek waar ze nu staat of op de plek waar ze heen gaat.
Ik denk dat ik er zelf voor zou kiezen om haar gewoon in te laden en naar de nieuwe plek te brengen.
Wie weet is het probleem dan sowieso niet meer aanwezig.
Inderdaad in een (1paards) trailer met alle luiken/kleppen/zeiltjes dicht en eventueel een veulenrek.
Laatst bijgewerkt door Fika op 26-03-24 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:29

Los in een trailer zou ik echt nooit doen. Dan kunnen ze omdraaien, en ondanks het zeil over de klep klimmen. Of klem onder de voorstang/over de voorstang heen/voordeurtje uit - been there done that.

Los echt alleen in een dicht vrachtwagentje zonder stangen en andere flauwekul. Hooinet ook niet doen als je echt spektakel verwacht.

Grote vrachtwagen meer meerdere paarden (dus mee in een groepstransport) kan evt ook nog een idee zijn. Of een Shet mee in een klein vrachtwagentje, als gezelschap en goed voorbeeld.

Maar eigenlijk is het niet fair een ongetraind paard mee te nemen, of het nu een busje of een trailer is. Je gooit ook niet hups een zadel op een 3-jarige en gaat er op zitten. Daar stop je ook training in.

Jannie75

Berichten: 3
Geregistreerd: 30-05-22

Re: Vervoeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 14:45

Even ter aanvulling.
Bij het poetsen staat ze vast dus dit kan ze al.
Wat ibbel zegt, dat het niet fair is dat klopt maar soms heb je geen keus. Ze moet daar waar ze nu staat weg.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:47

Bij vrienden van mij worden die jonkies altijd los vervoert.
Inderdaad de trailer op en klep dicht. Stang er achter en zeiltje dicht en rijden.

Die kleintjes komen zo uit de kudde en kun je van te voren niet trainen.
Laatst bijgewerkt door monsera op 26-03-24 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboDi

Berichten: 1102
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:48

gewoon (laten) verdoven voor de trailerrit geen optie? en dan los in de trailer? En als ze vast staan kent wel vast zetten?

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Vervoeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:50

Verdoven zou ik heel erg mee uitkijken, kunnen ze ook wankel van worden en eventueel vallen.
Weet niet wat voor trailer je hebt, maar je kan ook kijken naar een veulenrek ipv een zeiltje. Net wat steviger.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:55

Ik vervoer never nooit meer een los veulen/jaarling in een trailer met een zeil. Mijn hart is nog steeds niet hersteld van de keer dat ik dit deed en op de snelweg in mijn buitenspiegel het hoofd van het veulen onder het zeil en over de klep uit zag komen. Gewoon niet doen. Uit nood heb ik het veulen dus vast moeten zetten (wat hij niet kende), maar dat is verder goed gegaan.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:58

Ze kunnen prima vast staan maar dan moeten ze wel klem in de wagen kunnen staan.. dus niet nog een meter achter de kont tot de stang. Snap je?
Als je vast zet zorg voor een halster en touw dat niet kapot getrokken kan worden (dubbel halster kan ook handig zijn, dubbel touw zodat je links en rechts kan vast zetten), camera en scherp mes om los te snijden in geval van nood.
Niet lang vast zetten. Ze hoeven niet om zich heen te kijken zeg maar.
Niet stoppen, tenzij nood, rustig blijven rijden. Laden en gelijk gaan rijden. Op bestemming gelijk uit laden.
Zeil dicht, liever een rek maar persoonlijk vind ik een zeil wel oké als paard vast staat.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:59

Omdat jullie het zelf erg spannend vinden zou ik je jaarling laten vervoeren door een bedrijf.
Ik snap dat ze zeggen dat je jaarling niet meer zo aan de andere mag hangen, omdat ze natuurlijk ook niet willen dat ie hun wagentje verbouwt, maar er zijn er ook die daar geen problemen mee hebben. Zorg dat je een bedrijf zoekt met een paardenwagentje in hengstenuitvoering.
Ik kan je in ieder geval Sandra Berk van Berk paardentransport aanbevelen. Die heeft ons veulen een aantal keren gereden ook als jaarling. Dan kon ik gewoon met haar meerijden. Voor ons was het ook de eerste x met een veulen op pad naar de veearts; dan werd ie ook zomaar even uit de groep gehaald. Fijn om zo ontzorgd te worden door iemand met veel ervaring. https://www.facebook.com/sandra.berkpaa ... cale=nl_NL

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:00

Maatje erbij kopen?
Maak je twee paarden gelukkig en het vervoersprobleem is ook gelijk opgelost :D

En anders toch liever door een professional laten vervoeren, die hebben ook ervaring in panieksituaties.
Succes!

_chou
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-03-23

Re: Vervoeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:02

Ik zou ook kiezen voor een professional als je het zelf spannend vind. Die hebben toch ervaring en kunde in de situaties die je niet hoopt mee te maken.

laura_estee

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-12-21
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:02

Ik ga mee met Babootje.

Zelf mijn jaarling die geen fan is van vervoeren, laten vervoeren door Maarten Damsma. Zijn vrachtwagentje heeft een hengstenuitvoering, waar ik erg blij mee was. Kon zelf inderdaad ook meerijden en meekijken op de camera.

http://mdamsma.nl/

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:03

Ik heb vorig jaar mijn toen 2 jarige uit de opfok gehaald, ook zij moest gescheiden worden van de 2 maatjes waar ze al 1.5 bij stond.
Ik heb een professionele vervoerder laten komen met een vrachtwagentje, ze is los vervoerd, alle hekken enzo waren er uiteraard uit.
Dit ging heel goed en op de camera beelde was te zien dat ze onderweg rustig was.

Alleen in een trailer durfde ik niet, veel te gevaarlijk

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:09

Het hangt een beetje van de route af, maar ik heb goede ervaring met de fa Schaap
https://www.schaaptijnje.nl/

Die vervoeren in grote degelijke vrachtwagens en hebben bij mij een enorm sterke merrie zo bij haar veulen weggehaald en dat is super verlopen.
Zo’n grote vrachtwagen is een stuk minder kwetsbaar dan een trailer of een B-rijbewijs “vracht”wagentje. Daar kunnen ze echt geen kant in op en dat hebben ze snel door.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:13

No offence, maar een goede graadmeter is dat als je jezelf dit af moet gaan vragen, je het niet zelf moet doen. Je weet dan ook niet te handelen als het wel fout gaat.
Los/vast zijn de meningen over verdeelt. Ik zet ze wel vast, maar zorg wel dat ze ingebouwd staan, en ik heb een trailer met een klep, en die gaat dicht.

Eerlijk is het niet, maar de situatie is nou eenmaal zo. Uit de opfok ga je ook niet trainen om ze in een trailer te zetten. Ze komen er wel overheen.

Mijn advies, laat het door een professioneel bedrijf doen. Die je nu hebt zegt dat hij alleen moet kunnen zijn, maar dat is echt niet altijd een vereiste. Nogmaals, het is niet ideaal, maar ze krijgen er ook niet gelijk een trauma van. Inladen en rijden, niet te lang stilstaan.

Ninalotte
Berichten: 18
Geregistreerd: 14-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:41

Als ik de jaarlingen moet vervoeren laat ik ze sederen door de dierenarts en zetten we ze los in de vrachtwagen met hengstenuitvoering. In een hengstenuitvoering kunnen ze in ieder geval niet door de stang heen namelijk.

Mocht je twijfelen is het inderdaad heel fijn om een andere partij in te schakelen. Los vervoeren zou ik wel echt altijd doen. Als ze echt in paniek raken is de kans dat ze omdraaien met of zonder halster net zo groot denk ik, vastzetten geeft alleen maar extra schade…

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:08

Verdoven en dan los zetten vind ik best gemeen eigenlijk.... Dan zijn ze niet helemaal bij en krijgen ze ook nog eens geen steun.
Ik zou idd een bedrijf vragen om dit te doen in jullie geval. Want aan de vraag te horen hebben jullie te weinig ervaring om dit te gaan doen. Vooral als het fout gaat onderweg.

Wij hebben ze altijd los in een b vrachtwagen in hengsten uitvoering staan. Of in onze koeienkar. Daar komt een kudde stieren nog niet uit laat staan een paar jonge paarden.
Gewoon laden, klep dicht en rijden.
(onze trailer zit boven de achter klep een extra stang, dus ze kunnen er nooit van zijn leven uit).

Tenzij ze goed vast kunnen staan, dan gaan ze gewoon vast. (in b vrachtwagen met hengsten uitvoering kunnen ze ook Vast geen kant op, want ze staan helemaal ingesloten)

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Vervoeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:52

Wij hebben ons veulen (dus geen jaarling) helaas moeten verdoven omdat hij absoluut niet mee ging (hij wilde naar moeders die nog in de buurt was), en door een fout (spuit was niet vastgezet) heeft hij veel te veel gekregen. Hij ging helemaal versuft de trailer op en stond heel slapjes op de trailer. Ging gelukkig verder prima, ben er tijdens de rit bij gebleven (hij had echt geen energie om moeilijk te gaan doen). Paar maandjes laten rusten en inmiddels (hij is nu 10 maanden) wandelt hij vrolijk de trailer op. Hier dus een ervaring waarbij verdoving prima heeft uitgepakt, maar het was wel een vervelende situatie.

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Vervoeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 22:51

Mijn 2 jarige is vervoerd door een paardentaxi. Was er super blij mee! Ze liep er zo op. Stond ook samen met haar moeder waar ze dus zeker aan gehecht was.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:08

Ik zou het laten doen. En dan vragen of ze het zo kunnen inplannen dat er andere paarden al op de vrachtwagen staan. Een onbekend paard is meer steun dan geen paard.

Op vervoer altijd leren halsters. Ja, die gaan kapot als ze heel hard trekken en dat is ook meteen de reden. Die nylon dingen breken niet en trekt je paard als het tegenzit z'n nekwervels mee kapot. Ik zou 'r met twee touwen of trailerkettingen vastzetten, gewoon links en rechts aan die ringen van de neusriem.

Het is heel rot dat je het niet kunt trainen voordat ze moet verhuizen. Maar het is even niet anders. Als je haar in elk geval laat vervoeren gaat 't geroutineerd en koppelt ze jou ook niet aan de ervaring. Waardoor je hopelijk achteraf makkelijker met haar het trailerladen kunt gaan oefenen.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Vervoeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:14

Hier is het gewoon met jonge beesten, laden, vast zetten, boel dicht en rijden. Nu meerdere keren zo gedaan met paarden van mezelf en laatst jonge paarden voor anderen verhuizen uit opfok. Ik ben er niet voor om ze los te zetten. Ze schikken zich vaak snel als je ze aan twee kanten vast zet en gelijk gaat rijden

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Vervoeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:20

Wij hebben gisteren ons veulen van 10 maanden oud uit de opfok opgehaald. Zij is los in een 2-paards trailer gegaan met een veulenrek op de klep. Het veulen hadden wij iets gesedeerd. De reis is super goed verlopen. Ze stond heel relaxed.