[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:31

thanks voor de tips!

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:15

Een Aygo zou ik nooit een trailer achter hangen. Hij mag het ms wel trekken, maar je moet wel rekening houden met gewicht van de auto.

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:57

ik denk dat de shet beter de aygo kan trekken _O-

ff serieus een aygo daar mag een fietsendrager op, ik bedoelde óf een goedkope aygo gaan rijden óf een zuinigere/lichtere trekauto zodat er naast de leaseauto nog een eventueel trekauto is voor nood

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:52

Maar ze heeft toch een 2paards trailer? Die geeft een hogere kogeldruk dus moet je trekhaak dat op papier wel aankunnen.

Mijn oude trailer stond op 75 kg kogeldruk geloof ik, maar mijn auto kon 120kg hebben. Die Aygo zal maar 50kg hebben.

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:03

cissy schreef:
Maar ze heeft toch een 2paards trailer? Die geeft een hogere kogeldruk dus moet je trekhaak dat op papier wel aankunnen.

Mijn oude trailer stond op 75 kg kogeldruk geloof ik, maar mijn auto kon 120kg hebben. Die Aygo zal maar 50kg hebben.

Nuance: het gaat bij de kogeldruk om de werkelijke waarde, die de laagste van beide waardes (trekhaak of koppeling) niet mag overschrijden.
Dat die waarde onder de 50kg zit is echter minder waarschijnlijk.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:36

Dat betekent dan toch dat je die 2paards niet achter de Aygo mag hangen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:49

Dat wil ook niemand ;)

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:52

Nee, dat klopt, maar er wordt gesproken over een lichtere auto en die kan dan ook te licht zijn qua toegestane kogeldruk, daar ging het mij om. De Aygo was mooi voorbeeld ;)

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:56

cissy schreef:
Dat betekent dan toch dat je die 2paards niet achter de Aygo mag hangen?

Afgaand op de gegevens van Autoweek (nee, dat is niet heilig) mag een Aygo niet eens een trekhaak hebben, dus toch een ongelukkig voorbeeld :D

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:39

Ik heb momenteel een Ford Mondeo station 2.0 als trekauto voor mijn 1,5 paardstrailer.
Auto mag 1500 kg trekken en trekt met gemak mijn trailer en paard.
Wat dat betreft geen problemen.

Toch ben ik rustig aan het kijken voor een andere auto omdat ik eigenlijk een auto met een wat hogere instap nodig heb.
Ik ga zeer regelmatig met mijn invalide moeder op pad. De transfer van rolstoel naar auto zou zoveel makkelijker gaan met een auto met een wat hogere instap.
Aangezien de rolstoel wel mee moet is een ruime kofferbak ook wel handig.

Wat ik zoek is een auto die:
* minimaal 1.500 kg mag trekken
* wat hogere instap
* geschikt voor woon-werkverkeer,
maandlasten ongeveer gelijk ( minder mag ook ) dan mijn huidige auto.


Het budget is ongeveer € 10.000.

Welke auto's zouden geschikt zijn?

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:19

fransje23 schreef:
Ik heb momenteel een Ford Mondeo station 2.0 als trekauto voor mijn 1,5 paardstrailer.
Auto mag 1500 kg trekken en trekt met gemak mijn trailer en paard.
Wat dat betreft geen problemen.

Toch ben ik rustig aan het kijken voor een andere auto omdat ik eigenlijk een auto met een wat hogere instap nodig heb.
Ik ga zeer regelmatig met mijn invalide moeder op pad. De transfer van rolstoel naar auto zou zoveel makkelijker gaan met een auto met een wat hogere instap.
Aangezien de rolstoel wel mee moet is een ruime kofferbak ook wel handig.

Wat ik zoek is een auto die:
* minimaal 1.500 kg mag trekken
* wat hogere instap
* geschikt voor woon-werkverkeer,
maandlasten ongeveer gelijk ( minder mag ook ) dan mijn huidige auto.


Het budget is ongeveer € 10.000.

Welke auto's zouden geschikt zijn?

Als je niet bang bent: Saab 900 combi-coupe. De klassieke Saab heeft iets wat geen enkele andere auto heeft: binnenliggende langskokers, waardoor je naast je stoel geen balk maar deur hebt. Je kunt je een kwartslag draaien en je voeten naast de auto neer zetten maar daar kan ook de rolstoel staan die dan vrijwel tegen de stoel aan staat.
Net als Volvo moet je je zorgen gaan maken tegen de tijd dat je de klok rond gereden hebt....

Als je dat te gedurfd is, zou ik kijken naar bijvoorbeeld een CX3 of CX5. Die zullen in dezelfde lijn zitten qua kosten, waarbij de CX5 wat betere prestaties heeft qua trekgewicht en volgens mijn stalhouder best zuinig is.
Als ik 'm terug haal op Autoweek.nl zit je qua gewicht en verbruikscijfers ongeveer gelijk. Mijn tip: als je dan een CX5 neemt, tast iets dieper in de buidel en ga voor de 4x4.
De CX5 wordt blijkbaar vanaf 2013 gemaakt. Dat is een pak jonger want voor jouw specs bij de Mondeo moest ik terug maar 2000 :D

Meer algemeen, als ik jouw eisen invul bij autoweek, heb je 6 pagina's hits en dan ben ik zo lomp geweest om 4x4 aan te kruisen....
https://www.autoweek.nl/occasions/brand ... ,1351-1450

Nimby

Berichten: 259
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:57

Update over onze Nissan X-trail, het lampje is opgelost :

(In het vorige topic had ik (9 aug 2023) een ervaring geplaatst over onze Nissan X-trail. Dit nav van de vraag over wel/niet een tweedehands trekauto kopen met al 150k of meer op de teller. Dat hadden wij naar tevredenheid gedaan, behalve dat er het laatste jaar een motorwaarschuwingslampje bleef branden.
Omdat ik niet meer kan quoten, plak ik het even zelf als quote:)

Citaat:
December 2014 was ik voor het laatst op dit topic voor advies ;)

Toen hebben wij een Nissan Xtrail 2.5 4x4 gekocht, uit 2004, dus toen 10 jaar oud, met toen ruim 150.000 op de teller.
We rijden er nog steeds in, hij staat nu op 293.000. Er zijn uiteraard reparaties aan geweest: koppeling vervangen nog binnen garantietermijn, keer nieuwe uitlaat, nieuwe katalysator.

(Het raarste is nu: dat al meer dan een jaar het ‘motorlampje’ brandt. Uit laten lezen, maar zowel de ‘gewone’ garage als de echte Nissan garage komen niet verder dan dat het ligt aan ‘bank 1’ en dat zou iets met de lambda sondes zijn. Die zijn vorig jaar allebei vervangen, maar het lampje gaat niet uit. Beide garages wisten het toen ook niet meer. Auto rijdt intussen nog steeds, dus we gaan maar door zolang het goed gaat.)

Wel houden we er rekening mee dat we een keer naar iets anders moeten kijken, maar dan zouden we deze auto wel weer willen.
Voordeel is dat hij 2000 kg mag trekken en toch maar 74 eur in de belasting kost.
Vorige week reden we met windkracht 6 over de Haringvlietdam met een tweepaards (wel met alleen 1 tink erin), hij trekt dat zo makkelijk.
Verder is hij voor mij nog handzaam genoeg om in stedelijke omgeving als ‘normale’ auto te rijden. Bijvoorbeeld tov een Toyota Landcruiser, die zijn echt zo huge. (En veel duurder.)

Hij kostte toen iets van 5900 eur en daar zie ik dezelfde Xtrails (wel met minder kms, maar dus ook zo oud) nu soms ook voor staan.
Ik zou dat wel te oud vinden om nu te kopen, ik hoop echter dat hij nog even mee kan.


Ikke en MarjanB hebben toen tips gegeven, over de stappenmotor nakijken en een benzinereiniger erin. Dat hebben we toen gedaan. Stappenmotor bleek goed te gaan, idd speciaal spul voor de benzine gehad en ook nieuwe sproeiers erin gegaan. En nieuwe bougies en bobines.

Lampje is een of twee ritten uitgeweest, wij blij :)
Maar daarna ging het weer aan en we kregen het niet uit. (Ja met een tussengezet schakelaartje, maar dat is niet helemaal de bedoeling }> )

We konden echter wel gewoon rijden. Toch zit dat dan niet helemaal lekker en als je de auto goed kent, hoor je hem bij langere ritten toch een beetje ‘flutteren’ als je bv vermogen ‘bergop’ vraagt. Je moet het echt goed horen om de afwijking te constateren, vandaar dat een garage misschien zegt dat het goed is, na een kort rondje om de werkplaats.

Nu heeft iemand doorgezocht en geconstateerd dat (in mijn leken taal) de afstemming tussen de la(m)bda sonde, de luchttoevoer en brandstoftoevoer niet goed was. Iets met dat de lambdasonde meet hoe die twee toevoeren moeten zijn, maar de timing was niet goed. Nu is de lambdasonde iets naar buiten gezet waardoor hij iets later meet. En klopt de afstemming wel.

Lampje blijft nog steeds uit, we hopen dat het zo blijft! Km stand is intussen tegen 310k.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:17

Nou ben ik weer :D

Ik moest vorige week ineens met mijn paard naar de kliniek en terwijl ik dacht dat ik alles geregeld had kwa vervoer (huur en leen) viel ineens een van die 2 weg. Half wanhopig vertelde ik dit op mijn werk en bleek ik ineens een lieve collega te hebben die uiteindelijk mijn paard naar de kliniek heeft gereden.
Hoewel het erg gezellig was was ik het ook helemaal zat weer afhankelijk te zijn dus nu moet die knoop maar eens doorgehakt worden.

Ik ben weer gaan zoeken en omdat de automaat wel erg fijn reed (al reed ik niet zelf) moet het een automaat worden.

De mazda cx5 valt nog buiten budget maar ik ben de Kia Sportage(2010/11) tegengekomen en ben wel erg enthousiast.
Heeft iemand ervaring met deze auto? Onderhoud, gevoelig voor bepaalde dingen?
Waar let ik op bij een proefrit?

Excalibur

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Stroe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:44

Ik heb een Kia Sportage 2011 gehad als leaseauto, was een fijne auto met weinig problemen. Nu was de mijne natuurlijk nieuw toen ik hem kreeg. Reed ook fijn met de trailer er achter.

Ben nu zelf ook weer aan het kijken voor een auto en dit wordt of een Kia Sportage of de Sorento. Heb laatst overlegd met de garage waar onze huidige auto in onderhoud is en die meneer raadde mij de Kia aan uit de auto’s die ik noemde (had zelf nog zitten denken aan een Suzuki Grand Vitara en VW Tiguan)
Volgens hem was de Kia een goede betrouwbare auto met weinig problemen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:13

Nou dat is fijn te horen.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:52

Bij mij stond hij ook op het lijstje. Maar ik vond hem niet goed zitten. Ik kreeg als kleine dame mijn stoel niet goed afgesteld om comfortabel te kunnen rijden.
Ik ben uiteindelijk voor een hyundai santa fe gegaan. Echt de fijnste auto die ik ooit heb gehad. Net zo betrouwbaar als de Kia.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:28

Hier al jaren dik tevreden met m’n subaru forrester. Wellicht ook een optie.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:58

SjonnieZ schreef:
Hier al jaren dik tevreden met m’n subaru forrester. Wellicht ook een optie.


Ik heb de XV een beetje als 2e op de lijst.
Deze vond ik wel erg mooi alleen zit er geen trekhaak op. Is dat ook de reden dat er maar 1200 trekgewicht bij staat?
https://www.autotrack.nl/a/subaru-xv-54979937

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:31

Cowgirl schreef:
SjonnieZ schreef:
Hier al jaren dik tevreden met m’n subaru forrester. Wellicht ook een optie.


Ik heb de XV een beetje als 2e op de lijst.
Deze vond ik wel erg mooi alleen zit er geen trekhaak op. Is dat ook de reden dat er maar 1200 trekgewicht bij staat?
https://www.autotrack.nl/a/subaru-xv-54979937


Volgens mij wordt de XV gezien als het kleinere broertje van de boswachter. Ik heb een hele oude uit 2007, non turbo versie en die mag 1500km (met gemak) trekken.

SCC

Berichten: 890
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:46

fransje23 schreef:
Ik heb momenteel een Ford Mondeo station 2.0 als trekauto voor mijn 1,5 paardstrailer.
Auto mag 1500 kg trekken en trekt met gemak mijn trailer en paard.
Wat dat betreft geen problemen.

Toch ben ik rustig aan het kijken voor een andere auto omdat ik eigenlijk een auto met een wat hogere instap nodig heb.
Ik ga zeer regelmatig met mijn invalide moeder op pad. De transfer van rolstoel naar auto zou zoveel makkelijker gaan met een auto met een wat hogere instap.
Aangezien de rolstoel wel mee moet is een ruime kofferbak ook wel handig.

Wat ik zoek is een auto die:
* minimaal 1.500 kg mag trekken
* wat hogere instap
* geschikt voor woon-werkverkeer,
maandlasten ongeveer gelijk ( minder mag ook ) dan mijn huidige auto.


Het budget is ongeveer € 10.000.

Welke auto's zouden geschikt zijn?


misschien is een Subaru Forester wel een goede optie.

wij hebben een subaru Forrester 4x4 zonder turbo. en een automaat!
wij hebben het model uit 2006 en daar hangt een 2-paards trailer achter. de 1500 kilo trekken gaat wel echt met gemak.
loopt gemiddeld 1 op 9 (trailer rijden en stad/platteland gemixt) is voor ons als benzineauto wel redelijk zuinig gezien het formaat auto.
grootste voordeel vinden wij dat de stoelen ruim verstelbaar zijn, zo kan de bestuurdersstoel ook omhoog/omlaag dus zowel mijn zusje van 1,76 als iemand van 1,85 kunnen er makkelijk in rijden. de auto is wat hoger dus makkelijk instappen en zowel voor als achterin genoeg beenruimte.
en de kofferbak is meer dan groot genoeg !

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:02

fransje23 schreef:
Ik heb momenteel een Ford Mondeo station 2.0 als trekauto voor mijn 1,5 paardstrailer.
Auto mag 1500 kg trekken en trekt met gemak mijn trailer en paard.
Wat dat betreft geen problemen.

Toch ben ik rustig aan het kijken voor een andere auto omdat ik eigenlijk een auto met een wat hogere instap nodig heb.
Ik ga zeer regelmatig met mijn invalide moeder op pad. De transfer van rolstoel naar auto zou zoveel makkelijker gaan met een auto met een wat hogere instap.
Aangezien de rolstoel wel mee moet is een ruime kofferbak ook wel handig.

Wat ik zoek is een auto die:
* minimaal 1.500 kg mag trekken
* wat hogere instap
* geschikt voor woon-werkverkeer,
maandlasten ongeveer gelijk ( minder mag ook ) dan mijn huidige auto.


Het budget is ongeveer € 10.000.

Welke auto's zouden geschikt zijn?


Voor een rolstoel transfer is een forester idd zeer geschikt kan ik uit ervaring zeggen.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 23:29

Goede tip, ga ik naar kijken!

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:16

Nissan XTrail is ook geschikt en ws goedkoper dan Subaru.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:31

Cowgirl schreef:
De mazda cx5 valt nog buiten budget maar ik ben de Kia Sportage(2010/11) tegengekomen en ben wel erg enthousiast.

Voorkeur voor een SUV? Want voor het trekken hoef je het niet te doen, een 'gewone' sedan/hatchback/stationwagen trekt net zo makkelijk als een hoge auto ;)

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:42

Let wel op bij een gewone auto, een trailer zeker geladen wil dan wel eens iets voor over hellen. Niet comfortabel voor een paard.
Ons paard had duidelijke voorkeur voor suv/hoge auto voor de trailer dan een sedan.