[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 17:33

ikke schreef:
xxVon schreef:
Ja we gaan voor een diesel.. Maar nu is de twijfel toegeslagen.. via via een Volkswagen Golf Variant 1.6 HDI (dus zelfde motor als de skoda octavia) voor 3 duizend euro minder met dezelfde km stand en even oud als de skoda

Dan gaat er bij mij een alarmbel af.

Een paar opties:
Die Golf is te goedkoop en mankeert dus iets
Die Skoda is te duur
Die Skoda is een top-spec-uitvoering en de Golf een volledig uitgeklede basisversie.

Ik vrees voor de eerste situatie, eerlijk gezegd.


Ik ga (in mijn geval) uit van de tweede optie, de Skoda is te (veelste) duur. Gezocht via verschillende media naar zelfde jaar en km stand en uitvoering en nergens vind ik een Skoda met die prijsklasse die de garage aan ons vraagd en ja het is een uitgekleden versie. ANWB site geeft ook aan dat de richtprijs tussen de 3000-5000 euro goedkoper moet zijn dan de garage ons rekent.

De golf variant daarintegen is via via bij ons gekomen door een goede vriend die auto monteur is en deze golf vorige week voor het occasion bedrijf heeft APK gekeurd (werken veel samen). Hij heeft hem dus op de bank gehad en zegt dat het een super nette auto is, niet top luxe maar wel meer specs dan de Skoda

De prijs van de Golf komt ook overeen met de prijs die de anwb als richtlijn geeft voor die auto uit dat jaar.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:36


Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:30

Met 110 pk zullen de stenen wel in de straat blijven {:}

Voor vaak en/of ver met de trailer is een iets grotere auto met meer vermogen wel prettig. Maar voor een keer naar de clubles en zo moet gaan.

Auto zelf lijkt ook niet verkeerd. Heeft niet veel gelopen voor een leasebak maar niet iedereen die een koekblik van de zaak mag rijdt 30+ dkm per jaar. Gewoon goed bekijken zoals elke gebruikt auto.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:18

Als ik 1 of 2 keer per maand op wedstrijd ga is het veel...

Deze zie ik echter wel vaak op wedstrijden voorbij komen voor trailers.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:21

xxVon schreef:
ikke schreef:


Ik ga (in mijn geval) uit van de tweede optie, de Skoda is te (veelste) duur. Gezocht via verschillende media naar zelfde jaar en km stand en uitvoering en nergens vind ik een Skoda met die prijsklasse die de garage aan ons vraagd en ja het is een uitgekleden versie. ANWB site geeft ook aan dat de richtprijs tussen de 3000-5000 euro goedkoper moet zijn dan de garage ons rekent.

De golf variant daarintegen is via via bij ons gekomen door een goede vriend die auto monteur is en deze golf vorige week voor het occasion bedrijf heeft APK gekeurd (werken veel samen). Hij heeft hem dus op de bank gehad en zegt dat het een super nette auto is, niet top luxe maar wel meer specs dan de Skoda

De prijs van de Golf komt ook overeen met de prijs die de anwb als richtlijn geeft voor die auto uit dat jaar.


Besloten om de skoda zoiezo niet te doen vanwege de prijs en vergelijkingsmateriaal. Prima auto reed lekker maar beperkte opties, was t geld wat ze vreogen niet waard (ook geen onderhoudsboekje, NAP, reservewiel, trekhaak ect).

De VW reed ook super, maar volgends de NAP laatste 3 jaar stilgestaan.. tsja, dan ga je je ook dingen afvragen. VW Golfs zijn hardstikke gewild... waarom staat deze al 1.5 jaar bij de occasion dealer te koop. Opties en motor super maar wel 'ik heb een leasebak en krijg toch straks een nieuwe' beschadigingen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:35

Even een vraagje aan de auto kenners....
Wij zijn op zoek naar een auto die een 2 paards trailer kan trekken en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn vriend heeft een Ford transit connect als werkbus. Die kan weinig trekken.

De auto die we zoeken zal dus ons "hoofd" vervoer middel zijn. Dus ik zoek geen bus. (ik heb nu een Opel vivaro en dat is gewoon niet zo handig)

Ik hou niet van grote pick-up wagens, en houdt het het liefst zo bescheiden mogelijk. Dus een zo "klein" mogelijke auto die 2000 kg kan trekken.

Ik kwam uit op de subaru forester 2.5 Daar wil ik binnenkort een proefrit in gaan maken. Schijnt goede trekauto te zijn.

Heeft een van jullie nog een ander idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:46

Subaru is zeker fijne trekauto zonder meteen zo enorm te zijn.

Puntjes van aandacht bij 2dehands:
- staat van de turbo indien aanwezig
- distributieriem al vervangen in relatie tot km stand
- 1ste generatie diesels worden afgeraden

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:02

Dankjewel!
Dat van de distributie riem wist ik al. Ik ga op zoek naar een auto vanaf 2007, dus 1e generatie is nvt denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:22

ClauH schreef:
Dankjewel!
Dat van de distributie riem wist ik al. Ik ga op zoek naar een auto vanaf 2007, dus 1e generatie is nvt denk ik?

Diesel was rond die tijd wel de 1ste generatie, benzine hebben ze al langer. Huidige diesels schijnen ook goed te zijn maar in die tijd begon subaru nog maar net met de productie van diesel motoren en zitten er blijkbaar nogal wat kinderziektes in.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:38

Ok! Ik denk dat het zowiezo een benzine wordt maar goed om te weten!

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:49

ikke schreef:
Gambler21 schreef:
Wij zijn op zoek naar een geschikte auto die een 1,5 paards trailer mag trekken. Nou hoor ik graag welke auto jullie hiervoor gebruiken en hoe dat bevalt.

Alles wat 1400+kg aan de haak mag hebben en vanaf zo'n 100kW bij 3000toeren is prima geschikt.


Ik ben me aan het oriƫnteren om een trek auto te kopen voor een 1.5paard + E-Pony (450KG).

Deze kan 1600KG trekken en heeft als vermogen : 78 kW / 106 pk bij 5.900 tpm
https://www.autoweek.nl/autotest/suzuki ... sive-2007/

Dus ik begrijp dat dit volgens jou toch niet te kracht heeft? Waarom staat er dan bij dat die 1600kg kan trekken?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:01

FatCat schreef:
Waarom staat er dan bij dat die 1600kg kan trekken?

Omdat ie door z'n ladderframe een sterke verbinding tussen voor- en achterkant heeft. In tegenstelling tot veel monocoque voorwielaandrijvers zul je dus niet snel de auto "uit elkaar" trekken. En met 106 pk krijg je die 1600 kg wel in beweging, maar je moet het blok flink toeren laten draaien.

Met de 2 liter uit de vijfdeurs (140 pk) of nog leuker de 2.7 zescilinder (185 pk) heb je gewoon veel meer reserves. En niet te vergeten, de vijfdeurs is net even wat langer (wielbasis scheelt 200 mm) wat weer bevorderlijk is voor de stabiliteit. De driedeurs mag b.v. maar 550 kg ongeremd aan de haak, de vijfdeurs 750 kg.

Wij hebben onze Haflinger (ook zo'n 450 kg) altijd achter een Zafira 1.8 gehad. Mag "maar" 1200 kg trekken en dat ging ook prima. Maximaal opgegeven trekgewicht hangt ook van de fabrikant af, sommige merken zijn wat royaler dan andere merken.

Wat betreft stabiliteit, veel van die "dameskappersauto's" zijn kort, smal en hoog. Voor stabiliteit wil je juist lang, breed en laag. Vandaar dat de standaard middenklasser zo gek nog niet is als trekauto. En dan wel met een fatsoenlijke motor erin, niet met het allerkleinstewantdanisienetwatgoedkoper blokje ;)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:46

Super bedankt Rex. En gaat dit ook lukken met een benzine motor? Of moet ik echt een Diesel hebben?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:57

FatCat schreef:
ikke schreef:
Alles wat 1400+kg aan de haak mag hebben en vanaf zo'n 100kW bij 3000toeren is prima geschikt.


Ik ben me aan het oriƫnteren om een trek auto te kopen voor een 1.5paard + E-Pony (450KG).

Deze kan 1600KG trekken en heeft als vermogen : 78 kW / 106 pk bij 5.900 tpm
https://www.autoweek.nl/autotest/suzuki ... sive-2007/

Dus ik begrijp dat dit volgens jou toch niet te kracht heeft? Waarom staat er dan bij dat die 1600kg kan trekken?

Omdat het de dameskappersauto is waarvan autoweek niet zegt te begrijpen waar die term vandaan komt.

Maar ga erin proefrijden, trap 'm eens op z'n staart (nadat je 'm netjes en vriendelijk hebt warm gereden), neem een hobbelweg en rijdt daar net ietsiepietsie te hard overheen en stap vervolgens in de 2.7 6-pitter en doe hetzelfde. Dan begrijp je meteen waar die term "dameskapperauto" vandaan komt en waarom je die 6-pitter moet hebben.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:32

Bij Toyota mag benzine meestal meer trekken dan Diesel, dus ik neem aan dat het per merk uitmaakt waar ze 'beter' in zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:57

Toyota is over het algemeen wel een fijn merk denk ik.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 00:47

Duidelijk. Nog een vraag - heeft het nut om ook naar vermogen te kijken (KW / PK)? Zoja, wat is het minimum dat ik moet aanhouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:02

Dat is niet in beton gegoten. Zo levert de mijne 92KW, 125pk en 184NM. Lijkt niet super veel maar is door andere factoren wel een fantastische en sterke trekauto.

Wat een puntje is om op te letten is bij welk toerental het koppel (NM) beschikbaar is. Je hebt niets aan veel power die pas vanaf 5000 toeren iets gaat doen.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:40

Gloa schreef:
Dat is niet in beton gegoten. Zo levert de mijne 92KW, 125pk en 184NM. Lijkt niet super veel maar is door andere factoren wel een fantastische en sterke trekauto.

Wat een puntje is om op te letten is bij welk toerental het koppel (NM) beschikbaar is. Je hebt niets aan veel power die pas vanaf 5000 toeren iets gaat doen.

Om het iets meer te specificeren:
Koppel wil je tussen 2000 en 2500 toeren hebben en bij voorkeur boven de 200Nm, maar dat is geen heilige ondergrens.
Vermogen wil je ook niet hoger hebben liggen dan 3500 - 4000 toeren. Alles wat daarboven zit is in relatie tot trailers trekken volstrekte onzin. 140pk (110kW) is netjes voor een 1,5 paards.

Maar als we dan toch technisch doorzagen, kijk ook welk toerengebied bestreken wordt in 4 en 5 bij 80 - 100km/h en hoe zich dat verhoudt tot koppel en vermogen. 6e versnelling zal in combinatie met een trailer niet echt aan de orde zijn.

Oh, enne "het nieuwe rijden" is voor sukkels en soms voor aanhangerloze auto's. Bij voorkeur draai je tussen 2500 en 3000 toeren, ten eerste omdat daar veelal je koppel zit en ten tweede omdat je anders je motorlagers eruit rijdt omdat je die veel te zwaar belast.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:45

De subaru waar ik morgen voor wilde kijken is net verkocht...
Nu zie ik nog een Hyundai Santa Fe 2.7 v6 staan met 189 pk. Mag ook 2000 kg trekken.
Hebben jullie daar nog een mening over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:55

ClauH schreef:
De subaru waar ik morgen voor wilde kijken is net verkocht...
Nu zie ik nog een Hyundai Santa Fe 2.7 v6 staan met 189 pk. Mag ook 2000 kg trekken.
Hebben jullie daar nog een mening over?

Vergeleken met een forester een zuipend slagschip :=

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:07

Ha ha _O-
Bedankt voor je duidelijke mening :D

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:15

Volgens de verbruiksmonitor verbruiken ze allebei evenveel benzine?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:57

Wat zegt de verbruiksmonitor?

Mijn standaard 2.0 haal ik 1/10 1/11 mee. Een vriendin heeft de 2.5 turbo en die rijd 1/9 1/10. Raar maar waar; met een zware aanhanger gaat het verbruik nauwelijks omhoog.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:19

Allebei 1/11....