Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:20

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal off-topic reacties verwijderd. Graag op het huidige onderwerp blijven en op de discussie blijven spelen, niet op de man.

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:57

Hmm zat te denken he. Misschien een rare gedachte maar als je denkt dat ze blijft liggen als ze eenmaal ligt, Kun je haar dan niet aanleren op commando te gaan liggen? Neem een ruime twee paards trailer, schotten eruit, stangen eruit, paard erin, laten liggen, stangen erin, klep dicht en gaan. Pauze op de helft zodat ze kan staan/lopen.. bespaart je sederen en ze gaat gecontroleerd aan de grond in plaats van dat ze neerklapt. Zou er dan wel bij blijven in de trailer. Trailer opvullen met de vraag of ze dan blijft staan vind ik eng want dadelijk neemt ze in haar val de trailer mee. Dat is ook eng. Vraagt extra voorbereiding en training maar het lijkt mij wel een optie.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 13:49

senna21 schreef:
Realiseer je je wel dat paarden vaak hun pijn niet tonen?!
Met zulke klachten zou ik haar een tijdje op pijnstillers zetten om te zien of ze geen pijn maskeert.
Goede reis gewenst samen.



Ze krijgt momenteel buut, wat we nu aan het afbouwen zijn. Ik zie zelf eigenlijk geen verschil met buut.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 13:52

xyzutu2 schreef:
Delaja schreef:
Smid en hoeven uitkrabben gaan gelukkig probleemloos!
Ze zal sowieso niet lang meer meegaan. Ondanks dat ze eigenlijk nog prima liep verder blijkt ze artrose, spondylose en kissing spines te hebben. De verwachting is dat ze, met medicijnen, nog 3 tot 5 jaar mee kan als grasmaaier. Grote kans dat ze daar dus eerder zodanig last van gaat krijgen dat we zeggen dat het klaar is dan die zenuwbeknelling... maar we gaan het zien!


Als je tot vorige week nog buitenritten maakte, dan zou ik voor de zekerheid nu alvast beginnen met (korte) wandelingen aan de hand als je dat nog niet deed. Sommige paarden zijn onder de man een stuk braver dan aan de hand en reageren ook anders op verkeerssituaties als er een ruiter op zit. Het klinkt alsof je merrie erg braaf is, maar het kan nooit kwaad om wat extra vertrouwen op te bouwen voor je aan zo'n reis begint.
En waarschijnlijk ten overvloede, laat de smid de hoeven 1 a 2 weken voor de tocht controleren om te kijken of die wel goed zijn. Je moet er niet aan denken dat de problemen helemaal niet in de rug zitten maar in de hoeven en je er na een paar kilometer achter komt dat je een hoefbevangen paard loopt te verhuizen aan de hand. :x



Wandelen is ze gelukkig ook gewend! Zoals ik eerder al zei is het een super easy going paard en heeft ze heel veel vertrouwen in haar begeleider, zowel onder het zadel als aan de hand.
Wat betreft de hoeven: geen hoefbevangen paard en het is echt zeker dat de klachten uit de rug komen. Dit is aan de hand van foto's en echo's wel aardig duidelijk. Wel neem ik voor langere stukken asfalt hoefschoenen mee maar ook die is ze gewend om te dragen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:58

Ik heb geen tips maar wel je verhaal gelezen en ik vind je hartstikke stoer. Ik wens je veel succes, het komt vast goed.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:29

Is het paard al op bestemming gekomen?

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 19:08

Ja zeker! Of nou ja, de voorlopige bestemming.
We zijn dit weekend verhuisd. Gister naar stal Mansour en vandaag naar de Wolfskuil. Met perfect weer en een suuuuuuuper braaf en vrolijk paard had het niet beter kunnen gaan.
Ze blijft voorlopig op de Wolfskuil staan omdat we thuis nog niet paard-proof zijn. Mocht ze nou al flink aftakelen wordt de Wolfskuil ook haar laatste huisje. Anders gaan we volgende zomer nog één verhuizing doen :D

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:23

Wat fijn om te lezen dat ze goed is aangekomen !
Wat zou het mooi zijn als ze de volgende zomer nog een keer kan verhuizen +:)+

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:00

Super fijn dat jullie goed aangekomen zijn :)

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 08:02

Wat goed +:)+ En heeeel erg fijn dat je er lekker weer bij had. Zal vast een last van je schouders afgevallen zijn nu :)

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 08:16

Fijn om te horen! Het was inderdaad ook perfect weer ervoor.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:27

Gelukkig goed gegaan en heerlijk weer ervoor. Nu dus even bijtanken daar.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 17:43

pmarena schreef:
Wat goed +:)+ En heeeel erg fijn dat je er lekker weer bij had. Zal vast een last van je schouders afgevallen zijn nu :)


Ja zeker! En helemaal nu ze samen met een ander paardje mag wennen aan het hit-voersysteen en ze vanmiddag samen stonden te kroelen terwijl mijn paard normaal een echte einselganger is :o

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:02

Wat goed zeg, en ik vind je superstoer dat je je paardje hierdoor niet gelijk hebt afgeschreven zoals een aantal mensen zeiden: inslapen.

Paardje is nog blij en het is gelukt. Heel fijn! Hopelijk mag die aankomende zomer nog lang genieten van zijn pensioenplekje!