Grand Vitara met paardentrailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Grand Vitara met paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:02

Om nu maar weer on-topic te gaan, bijgaand leuke foto:
Afbeelding
Deze nieuwe Grand Vitara mag volgens de gegevens 2000kg aan de haak hebben, bij 85kg kogeldruk. Dat lijkt me ruim voldoende voor een twee-paards trailer. Zeker met 129pk en 300Nm heeft ie voldoende power voor comfortabel en veilig rijden met een trailer. Het geringe eigen gewicht van 1565kg wordt waarschijnlijk voldoende gecompenseerd door de het toch wel pittige koppel van de motor, wat al bij 2000 toeren volledig beschikbaar is.
De 2-liter benzine zou ik laten staan. Met maar 183Nm waarbij de motor ook nog eens 4000 toeren moet lopen, kom je gewoon te kort. Dat het vermogen iets hoger ligt op 140pk speelt dan geen rol meer, te meer daar dat pas bij 6000 toeren beschikbaar is.

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:04

MISTRAL94 schreef:
Dat de overheid hier nog niks aan gedaan heeft, er is gewoon zoveel onduidelijkheid. Ze moeten gewoon zeggen een aanhanger achter de auto zwaarder dan 750 kilo moet je een E rijbewijs voor hebben. Zo simpel als wat, is er ook geen discussie meer over!

Geduld, deze wijziging is onderweg. De definitieve doorvoering zou wel eens vlotter kunnen komen dan veel mensen wensen, namelijk volgend jaar.

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:05

Meen je dat? Dat zou wel mooi zijn, nu kan elke idioot een trailer achter zijn of haar auto gooien. Ben benieuwd of ze het door gaan zetten!

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Grand Vitara met paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:17

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het wel eens terug zou kunnen gaan naar de oude situatie: je krijgt je E rijbewijs automatisch bij je B....omdat ze de regels in de EU hierover weer gelijk willen trekken... Er is een discussie gaande bij partijen die hierover gaan waarbij dit een serieuze optie zou kunnen gaan worden....

Ik weet niet of het dus zo is...maar degene die mij dit verteld heeft werkt op een plek waar ze over dergelijke zaken beslissen....

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:40

Nou, lekker!! Heb ik dus voor niks zoveel geld uitgegeven om mijn E te halen

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:53

Eerst zien dan geloven!

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Grand Vitara met paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:06

polly2 schreef:
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het wel eens terug zou kunnen gaan naar de oude situatie: je krijgt je E rijbewijs automatisch bij je B....omdat ze de regels in de EU hierover weer gelijk willen trekken... Er is een discussie gaande bij partijen die hierover gaan waarbij dit een serieuze optie zou kunnen gaan worden....

Ik weet niet of het dus zo is...maar degene die mij dit verteld heeft werkt op een plek waar ze over dergelijke zaken beslissen....

Het spijt me voor je, maar je hebt ongelijk. Ik heb hier de officiele memo van het europees parlement liggen, waarin de nieuwe voorstellen staan. Het ziet er naar uit dat de EU deze zomer de beslissing neemt dat deze regels doorgaan en dan krijgen we de door MISTRAL94 zo gewenste situatie.

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:16

Ik geloof er geen barst van dat ze het E rijbewijs weer bij de B doen. Zie al die hampels nu rijden met die sleurhutten ed. Ze snijden als gekken tijdens het rijden omdat ze voor het gemak even vergeten dat er nog iets achter hangt. Over het achteruit rijden en parkeren maar niet te spreken, sommige mensen hebben werkelijk hun rijbewijs bij een pakje boter gehad Nee qua veiligheid zou dat geen slimme zet zijn om dat weer bij elkaar te voegen en geloof er eerlijk gezegd ook niet in. In engeland heb je voor zowat elke aanhanger een ander rijbewijs vertelde mijn instructeur toen. Volgens mij rekenen die na het gewicht?!

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:26

Volgens mij kan de combinatie nu gewoon. Trailer 850+paard 600=1450 kg, en dat mag achter de auto.
Ik heb een 2 paardstrailer die (volgens het boekje, in praktijk 700kg) 650 kilo weegt.
Trailer 650+paard 600=1250. Achter een golf tdi die 1300 kg mag trekken gaat prima! Laats paard en trailer achter een stuk zwaardere volvo gehangen en merkte geen enkel verschil.
Dat met een transporter ervoor de paarden rustig staan ligt denk ik meer aan de lengte van een auto die bewegingen van het paard opvangt waardoor je het minder snel merkt.

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:30

Ik denk dat de kracht een heel stuk scheelt Het paard staat namelijk rustiger in de trailer. Je verneemt ook met een transporter wel of ze een stap opzij zetten, of dat ze staan te stampen

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Grand Vitara met paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:33

Een mailwisseling die ik vorig jaar heb gehad met het KLPD:

Karin schreef:
Geachte heer/mevrouw,

In de praktijk merk ik dat er nog altijd veel onduidelijkheid bestaat
over het gewicht dat je achter je auto mag hangen als je rijbewijs E
achter B hebt. De situatie in dit specifieke geval is als volgt:

Volgens kentekenbewijs Mazda 626:
massa ledig voertuig: 1340 kg
toegestane maximum massa te koppelen aanhangwagen: 1500 kg (geremd)

Een tweepaardstrailer mag doorgaans tot een totaalgewicht (trailer +
inhoud) van 2000 kg worden beladen. Mag een persoon die in het bezit is
van E achter B met de bovenstaande Mazda 626 een tweepaardstrailer
trekken die is beladen met één paard waarbij het daadwerkelijke gewicht
dat hij achter de auto heeft niet boven de 1500 kg uitkomt?

Het is mij duidelijk dat het met twee paarden niet mag: daarmee kom je
immers boven de 1500 kg uit die de auto volgens het kentekenbewijs mag
trekken (of je moet er twee kleine pony's in zetten). Maar mag het met
één paard in diezelfde tweepaardstrailer wel, en waarom wel of niet?

Graag zou ik ook willen weten in welke verkeerswet ik de regelgeving
hiervoor kan vinden. Op http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=130 en
http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=149 vind ik wel wat informatie
en voorbeelden, maar toch verschaft mij dit niet voldoende
duidelijkheid. Mij gaat het specifiek om die max. 1500 kg
(tweepaardstrailer met één paard) die ik met E achter B (al dan niet)
daadwerkelijk op de trekhaak mag hebben (puur omdat de auto niet meer
dan 1500 kg mag trekken) ook al staat er 2000 kg op de trailerpapieren.

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie!


En het antwoord van de KLPD:

KLPD schreef:
Geachte mevrouw ...,

Eingelijk is het heel simpel. Voor het rijbewijs gelden de gewichten op het kentekenbewijs.
Voor het voorbewegen van de aanhangwagen gelden de daadwerkelijke gewichten.

Het rijden met rijbewijs BE is in dit geval noodzakelijk. Komt het daadwerkelijk gewicht
van de aanhangwagen niet boven het max. toegestane max voort te bewegen (geremde)
max massa dan mag deze aanhangwagen worden voortbewogen.

U vraagt om de wettelijke tekst, maar in feite staat dit op het kentekenbewijs.

Met vriendelijke groet,
...

persvoorlichter
Bureau Communicatie
Korps landelijke politiediensten

Op het moment dat wij een tweepaardstrailer (overigens met maar één paard erin) achter onze Mazda 626 gaan hangen, print ik dit mailtje uit en stop ik het bij de trailerpapieren.

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:46

Biebel schreef:

Dat is NIET waar! Ze zien het vaak door de vingers ja, dat klopt, maar officieel genomen mag het ECHT NIET. Ze tellen het ledig gewicht EN het totale laadvermogen van je aanhangend voertuig en als die het toegestane trekgewicht van je trekkend voertuig overschrijdt ben je regelrecht fout! Ik heb het nagevraagd bij verschillende officiele instanties toen ik mijn E ging halen en kreeg overal ditzelfde antwoord! En op het oude rijbewijs stond het wettelijk ook zo omschreven. Ik zou als ik jou was het risico maar niet lopen! Kies idd zoals al eerder gezegd is liever voor een auto die het ook daadwerkelijk kan en
mag
trekken! Ledig gewicht EN laadvermogen!!!! Dan loop je nooit risico's, niet op een bon maar ook niet in veiligheid!

DUS...waarom zou je dan je E nog halen?
Dat is toch juist om in dergelijke situaties wél te mogen rijden....

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Re: Grand Vitara met paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:50

#Ymke# schreef:
Ik zou toch eerder kiezen voor een auto die wat vermogen overhoud. Mijn huidige trailer heeft een laadvermogen van 1300 kg, een eigen gewicht van 630kg, ik hou dus ruim 600kg paard over (wat die van mij bijlange na niet weegt). Deze trailer hadden we achter een mazda 626 hangen, die 1300kg mocht hebben. Maar de combinatie was niet fijn, de auto hield te weinig vermogen over. Daarbij voelde je alles in de auto wat het paard deed, en de auto reageerde daar teveel op. (slingeren e.d.).
Omdat ik zelf op zoek was naar een andere auto heb ik goed geinformeerd. Nu heb ik een Daihatsu Feroza, deze mag 1600kg hebben, met m'n trailer erachter heb ik naar mijn idee een hele fijne combinatie. Ik hou vermogen over, en de auto is meer "baas"dan de trailer en dat voelt wel zo veilig...

In jou geval speelt het volgens mij ook mee of het mag, het gaat er toch niet om wat je erop hebt, maar wat je erop mag??


Mijn feroza vond ik niets achter de trailer, vond de auto te kort, trailer was notabene langer dan mijn auto.
Nu heb ik onze ford mondeo die 2000 mag trekken ervoor, vind ik veel fijner rijden.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Grand Vitara met paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:33

Heeft de TS inmiddels al een auto gekocht? Ook ik ben lange tijd op zoek geweest naar een geschikte auto. Ik kan natuurlijk niet in de portomonee van de TS kijken. In de eerste instantie leek mijn man een vw transporter of een ford bus wel geschikt, maar gezien de weersomstandigheden hier in NL wilde ik perse een 4wd. Uiteindelijk is het een nissan patrol 3.3 tdi geworden met 4wd. Wij liepen ook tegen het probleem aan dat onze trailer die ruim 850kilo weegt niet achter elke auto of bus kan.

Wat betreft de rijbewijzen, je kan beter maar gewoon e achter b hebben maar goed, er zijn ook mensen die wel e hebben waarvan je je afvraagt hoe ze die uberhaupt ooit gehaalt hebben, net als mensen met een b rijbewijs

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Grand Vitara met paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:23

RUBYWHITE schreef:
Wat betreft de rijbewijzen, je kan beter maar gewoon e achter b hebben maar goed, er zijn ook mensen die wel e hebben waarvan je je afvraagt hoe ze die uberhaupt ooit gehaalt hebben, net als mensen met een b rijbewijs


idd ja ....maar ik ben zo'n persoon zonder E...heb speciaal daarvoor een uberzware auto gekocht (eentje die 1900kg weegt en 2500kg mag trekken ) Ik rij al jaren met mestwagens achteruit bochtjes om tussen bomen door en achteruit de oprit op.....met een trailer met 4 wielen is dit nog makkelijker heb ik uitgevonden! .........nadeel is weer dat mijn mestkar veel kleiner is dan mijn huidige auto en ik hem niet zie in de spiegels waardoor ik nu met de mestkar regelmatig de deur open moet gooien en moet gaan kijken

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:21

Ja oke, ik heb ook jaren gereden met trailer ongeacht welke combinatie en in die 8jaar nog nooit problemen gehad. Maar nu we zo vaak op de weg zitten kun je beter maar gelijk alles goed doen in mijn ogen

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Grand Vitara met paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:21

naiade schreef:
#Ymke# schreef:
Ik zou toch eerder kiezen voor een auto die wat vermogen overhoud. Mijn huidige trailer heeft een laadvermogen van 1300 kg, een eigen gewicht van 630kg, ik hou dus ruim 600kg paard over (wat die van mij bijlange na niet weegt). Deze trailer hadden we achter een mazda 626 hangen, die 1300kg mocht hebben. Maar de combinatie was niet fijn, de auto hield te weinig vermogen over. Daarbij voelde je alles in de auto wat het paard deed, en de auto reageerde daar teveel op. (slingeren e.d.).
Omdat ik zelf op zoek was naar een andere auto heb ik goed geinformeerd. Nu heb ik een Daihatsu Feroza, deze mag 1600kg hebben, met m'n trailer erachter heb ik naar mijn idee een hele fijne combinatie. Ik hou vermogen over, en de auto is meer "baas"dan de trailer en dat voelt wel zo veilig...

In jou geval speelt het volgens mij ook mee of het mag, het gaat er toch niet om wat je erop hebt, maar wat je erop mag??


Mijn feroza vond ik niets achter de trailer, vond de auto te kort, trailer was notabene langer dan mijn auto.
Nu heb ik onze ford mondeo die 2000 mag trekken ervoor, vind ik veel fijner rijden.


Ik denk dat 90% van de combinatie's met een auto rijd die korter is dan de trailer.. Ooit wel eens gekeken naar al die mitsubitshi pajero's (die toch algauw 2000 ofzo mogen trekken)..

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Grand Vitara met paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:23

Of kijk eens naar een daihatsu rocky uit, ook een kleine 4x4 maar genoeg power en sterker dan een vitara. Je hebt ze ook op benzine wat weer in de wegenbelasting scheelt. Ik heb voor ik bij die nissan terecht kwam 2rocky`s bekeken, de een was 1200euro de ander 2500, beiden op de brug bij een erkende bovag garage gekeurd en goed bevonden + nieuwe APK. Net onderhouden auto`s, starten en lopen. Ze kunnen heel wat trekken. Toch ben ik voor een nissanpatrol gegaan, tsja meisjes droom hè

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:32

Citaat:
heb ik een Daihatsu Feroza, deze mag 1600kg hebben


Die van ons maar 1500 KG

zit er dan ook nog verschil per type ofzo?

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:35

Inderdaad, de pajero die wij voor de trailer hebben, is ook een stuk korter dan de trailer, maar mag wel 2700 kg trekken!!
We zijn wel eens aangehouden door de politie, tijdens een routinecontrole. die lui zouden wel gedacht hebben, zo'n klein autootje voor zo'n trailer, dat kan niet!! Dus wel, toen ze de papieren zagen.......

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:28

runningkawa schreef:
Citaat:
heb ik een Daihatsu Feroza, deze mag 1600kg hebben


Die van ons maar 1500 KG

zit er dan ook nog verschil per type ofzo?


Blijkbaar, zag net dat die van ons zelfs 1650 mag hebben..

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Grand Vitara met paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 18:39

RUBYWHITE schreef:
Heeft de TS inmiddels al een auto gekocht? Ook ik ben lange tijd op zoek geweest naar een geschikte auto. Ik kan natuurlijk niet in de portomonee van de TS kijken. In de eerste instantie leek mijn man een vw transporter of een ford bus wel geschikt, maar gezien de weersomstandigheden hier in NL wilde ik perse een 4wd. Uiteindelijk is het een nissan patrol 3.3 tdi geworden met 4wd. Wij liepen ook tegen het probleem aan dat onze trailer die ruim 850kilo weegt niet achter elke auto of bus kan.

Wat betreft de rijbewijzen, je kan beter maar gewoon e achter b hebben maar goed, er zijn ook mensen die wel e hebben waarvan je je afvraagt hoe ze die uberhaupt ooit gehaalt hebben, net als mensen met een b rijbewijs

Ja, heb een andere auto
Zo ga ik in het vervolg met mijn paard opstap:
Afbeelding
Het is een Grand Vitara 2.0 bouwjaar 1999.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:05

heel mooi!

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Grand Vitara met paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:38

levi schreef:
Het is een Grand Vitara 2.0 bouwjaar 1999.

128pk bij 6000toeren en 174Nm bij 4300 toeren. 1600kg aan de haak bij 75kg kogeldruk. Benzinemotor. (bron: www.autotrader.nl)
Beetje jammer, het houdt niet echt over. Ik mis wel een Diesel in het lijstje van 1999. Da's erg jammer want die latere Diesel had wel erg mooie cijfers. Meer vermoegen en koppel bij veel lagere toerentallen.