Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
MISTRAL94 schreef:Dat de overheid hier nog niks aan gedaan heeft, er is gewoon zoveel onduidelijkheid. Ze moeten gewoon zeggen een aanhanger achter de auto zwaarder dan 750 kilo moet je een E rijbewijs voor hebben. Zo simpel als wat, is er ook geen discussie meer over!
polly2 schreef:Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het wel eens terug zou kunnen gaan naar de oude situatie: je krijgt je E rijbewijs automatisch bij je B....omdat ze de regels in de EU hierover weer gelijk willen trekken... Er is een discussie gaande bij partijen die hierover gaan waarbij dit een serieuze optie zou kunnen gaan worden....
Ik weet niet of het dus zo is...maar degene die mij dit verteld heeft werkt op een plek waar ze over dergelijke zaken beslissen....
Karin schreef:Geachte heer/mevrouw,
In de praktijk merk ik dat er nog altijd veel onduidelijkheid bestaat
over het gewicht dat je achter je auto mag hangen als je rijbewijs E
achter B hebt. De situatie in dit specifieke geval is als volgt:
Volgens kentekenbewijs Mazda 626:
massa ledig voertuig: 1340 kg
toegestane maximum massa te koppelen aanhangwagen: 1500 kg (geremd)
Een tweepaardstrailer mag doorgaans tot een totaalgewicht (trailer +
inhoud) van 2000 kg worden beladen. Mag een persoon die in het bezit is
van E achter B met de bovenstaande Mazda 626 een tweepaardstrailer
trekken die is beladen met één paard waarbij het daadwerkelijke gewicht
dat hij achter de auto heeft niet boven de 1500 kg uitkomt?
Het is mij duidelijk dat het met twee paarden niet mag: daarmee kom je
immers boven de 1500 kg uit die de auto volgens het kentekenbewijs mag
trekken (of je moet er twee kleine pony's in zetten). Maar mag het met
één paard in diezelfde tweepaardstrailer wel, en waarom wel of niet?
Graag zou ik ook willen weten in welke verkeerswet ik de regelgeving
hiervoor kan vinden. Op http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=130 en
http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=149 vind ik wel wat informatie
en voorbeelden, maar toch verschaft mij dit niet voldoende
duidelijkheid. Mij gaat het specifiek om die max. 1500 kg
(tweepaardstrailer met één paard) die ik met E achter B (al dan niet)
daadwerkelijk op de trekhaak mag hebben (puur omdat de auto niet meer
dan 1500 kg mag trekken) ook al staat er 2000 kg op de trailerpapieren.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie!
KLPD schreef:Geachte mevrouw ...,
Eingelijk is het heel simpel. Voor het rijbewijs gelden de gewichten op het kentekenbewijs.
Voor het voorbewegen van de aanhangwagen gelden de daadwerkelijke gewichten.
Het rijden met rijbewijs BE is in dit geval noodzakelijk. Komt het daadwerkelijk gewicht
van de aanhangwagen niet boven het max. toegestane max voort te bewegen (geremde)
max massa dan mag deze aanhangwagen worden voortbewogen.
U vraagt om de wettelijke tekst, maar in feite staat dit op het kentekenbewijs.
Met vriendelijke groet,
...
persvoorlichter
Bureau Communicatie
Korps landelijke politiediensten
Biebel schreef:
Dat is NIET waar! Ze zien het vaak door de vingers ja, dat klopt, maar officieel genomen mag het ECHT NIET. Ze tellen het ledig gewicht EN het totale laadvermogen van je aanhangend voertuig en als die het toegestane trekgewicht van je trekkend voertuig overschrijdt ben je regelrecht fout! Ik heb het nagevraagd bij verschillende officiele instanties toen ik mijn E ging halen en kreeg overal ditzelfde antwoord! En op het oude rijbewijs stond het wettelijk ook zo omschreven. Ik zou als ik jou was het risico maar niet lopen! Kies idd zoals al eerder gezegd is liever voor een auto die het ook daadwerkelijk kan en
mag trekken! Ledig gewicht EN laadvermogen!!!! Dan loop je nooit risico's, niet op een bon maar ook niet in veiligheid!
#Ymke# schreef:Ik zou toch eerder kiezen voor een auto die wat vermogen overhoud. Mijn huidige trailer heeft een laadvermogen van 1300 kg, een eigen gewicht van 630kg, ik hou dus ruim 600kg paard over (wat die van mij bijlange na niet weegt). Deze trailer hadden we achter een mazda 626 hangen, die 1300kg mocht hebben. Maar de combinatie was niet fijn, de auto hield te weinig vermogen over. Daarbij voelde je alles in de auto wat het paard deed, en de auto reageerde daar teveel op. (slingeren e.d.).
Omdat ik zelf op zoek was naar een andere auto heb ik goed geinformeerd. Nu heb ik een Daihatsu Feroza, deze mag 1600kg hebben, met m'n trailer erachter heb ik naar mijn idee een hele fijne combinatie. Ik hou vermogen over, en de auto is meer "baas"dan de trailer en dat voelt wel zo veilig...
In jou geval speelt het volgens mij ook mee of het mag, het gaat er toch niet om wat je erop hebt, maar wat je erop mag??
RUBYWHITE schreef:Wat betreft de rijbewijzen, je kan beter maar gewoon e achter b hebben maar goed, er zijn ook mensen die wel e hebben waarvan je je afvraagt hoe ze die uberhaupt ooit gehaalt hebben, net als mensen met een b rijbewijs
naiade schreef:#Ymke# schreef:Ik zou toch eerder kiezen voor een auto die wat vermogen overhoud. Mijn huidige trailer heeft een laadvermogen van 1300 kg, een eigen gewicht van 630kg, ik hou dus ruim 600kg paard over (wat die van mij bijlange na niet weegt). Deze trailer hadden we achter een mazda 626 hangen, die 1300kg mocht hebben. Maar de combinatie was niet fijn, de auto hield te weinig vermogen over. Daarbij voelde je alles in de auto wat het paard deed, en de auto reageerde daar teveel op. (slingeren e.d.).
Omdat ik zelf op zoek was naar een andere auto heb ik goed geinformeerd. Nu heb ik een Daihatsu Feroza, deze mag 1600kg hebben, met m'n trailer erachter heb ik naar mijn idee een hele fijne combinatie. Ik hou vermogen over, en de auto is meer "baas"dan de trailer en dat voelt wel zo veilig...
In jou geval speelt het volgens mij ook mee of het mag, het gaat er toch niet om wat je erop hebt, maar wat je erop mag??
Mijn feroza vond ik niets achter de trailer, vond de auto te kort, trailer was notabene langer dan mijn auto.
Nu heb ik onze ford mondeo die 2000 mag trekken ervoor, vind ik veel fijner rijden.
Citaat:heb ik een Daihatsu Feroza, deze mag 1600kg hebben
runningkawa schreef:Citaat:heb ik een Daihatsu Feroza, deze mag 1600kg hebben
Die van ons maar 1500 KG
zit er dan ook nog verschil per type ofzo?
RUBYWHITE schreef:Heeft de TS inmiddels al een auto gekocht? Ook ik ben lange tijd op zoek geweest naar een geschikte auto. Ik kan natuurlijk niet in de portomonee van de TS kijken. In de eerste instantie leek mijn man een vw transporter of een ford bus wel geschikt, maar gezien de weersomstandigheden hier in NL wilde ik perse een 4wd. Uiteindelijk is het een nissan patrol 3.3 tdi geworden met 4wd. Wij liepen ook tegen het probleem aan dat onze trailer die ruim 850kilo weegt niet achter elke auto of bus kan.
Wat betreft de rijbewijzen, je kan beter maar gewoon e achter b hebben maar goed, er zijn ook mensen die wel e hebben waarvan je je afvraagt hoe ze die uberhaupt ooit gehaalt hebben, net als mensen met een b rijbewijs
levi schreef:Het is een Grand Vitara 2.0 bouwjaar 1999.