[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:22

Mijn megane mag zelfs 1700 trekken :D heb de 160pk benzine uitvoering. Rijd erg fijn en auto heeft zat over.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:26

Nieuwere auto's mogen vaak ook minder trekken dan hetzelfde model een paar jaar ouder.
Oa door die CO2 uitstoot bepalingen. Bij het benutten van het maximale trekgewicht wordt de uitstoot hoger en wordt een auto dus als minder zuinig/groen geclassificeerd en krijgt dus een lager label.

Ik had dat met mijn Ford C-max uit 2018. De voorgaande modellen mochten 1400 of 1500 kg trekken.
Aan de auto zelf was eigenlijk nauwelijks wat gewijzigd, maar degene die mijn werkgever voor mij bestelde, mocht maar 1200 kg achter.

Ik heb er met mijn super lichte (ja op de weegbrug geweest!) Henra trailer van 600 kg en pony van 500 kg (ook diverse malen gewogen) prima mee rond kunnen rijden. Zo'n 1100 kg eraan dus.
Zelfs de heuvels in Limburg kwam ik prima door.

Moet wel zeggen dat nu ik niet meer met mijn lease auto maar met onze VW kampeerbus de trailer trek, dat wel vele malen gemakkelijker gaat en ook veel comfortabeler.

Maar toen ik nog niet beter wist, vond ik die C-MAX echt prima rijden.

Ik wist wel dat ik voor een eigen trekauto wat meer over zou willen hebben. En ik wist dat ik een eigen trekauto nodig zou gaan hebben, want na die C-MAX zou ik een volledig elektrische lease-auto krijgen.
Dus voor mijzelf zou ik wel graag een auto willen die tenminste 1500 kg mag trekken, liefst iets meer.
Nou, nu met de kampeerbus mag er 2500 kg achter, dus dat laatste zit wel goed :+

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:20

Er is ook een C-max met 150pk benzinemotor, die mag wel veel trekken. Vond het wel prettige auto.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:03

Tja, bij werken voor de overheid moet je het doen met het model wat geselecteerd is, een zwaardere motor of ander optiepakket behoort niet tot de mogelijkheden.
Ik kon bij de C-max niet eens de kleur kiezen. Het was óf die, óf een Seat Leon, die maar 1050 mocht trekken, daar kwam ik dus echt mee te kort voor mijn combi van 1100 kg.

En nu dus een volledig elektrische auto, dat er dan een veel vervuilender diesel naast staat om privé toch de trailer te kunnen trekken, maakt het vast veel groener dan toen we de Ford nog hadden en er een panda als 2e auto naast hadden...


Maar voor de overheid is hún wagenpark nu groener en dat is wat telt...

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:46

Hilli schreef:
Niet alle Qashqais mogen evenveel trekken. Hier in de straat staan er 2: 1200 en 1500 kilo. Dat het trekvermogen soms tegenvalt geldt voor meer van dat soort auto's dus altijd even het kenteken checken op rdw.nl!


Dat verschilt heel erg per generatie, de nieuwe generatie (2021) mag standaard minstens 1400kg trekken maar toen ik terug in 2020 langs de dealer ben gegaan hadden ze enkel de 2018-2020 generatie Qashqai staan die maar 1300kg aan kon bij 140pk en krachtiger dan dat konden ze die niet leveren, punt. Die oudere generatie 2014-2017 komt dan weer voor in de 163pk/1500kg trekgewicht uitvoering maar met andere motoren zit men ook al gauw rond 1200/1300kg en dat is IMO erg krap als trekauto. Goed kijken bij de aankoop dus wat je precies meeneemt ;)

En Ford Kuga? Die stond ook op mijn shortlist, vond hem alleen gruwelijk groot aanvoelen met proefrijden :=

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:08

Mijn megane is het nieuwe type (3 maand oud nu) en die mag gewoon net zoveel trekken als zijn voorgangers. Echter moet je niet de hybride pakken want die mag maar 750 trekken.

Sure_lee

Berichten: 10391
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:31

Ik kwam er ook net op tijd achter bij het bestellen dat de megane estate uit 2021 minder mocht trekken dan uit 2020. Ik had hem bijna besteld.
Dus toch een versie met meer pk besteld. Voorheen mocht de 115 1600 trekken maar vanaf 2021 nog maar 1200. Dus nu de 140pk versie.
Dus inderdaad goed om echt op kenteken te kijken bij een occasion en in de specificaties bij een nieuwe. Toen ik hem in 2021 wilde bestellen waren er nog geen specificaties bekend en de verkoper wist het denk ik ook niet.
Ik zag het net voordat ik akkoord wilde geven en de nieuwe folder op de site nog even bekeek :+

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:10

Fly_high schreef:
En Ford Kuga? Die stond ook op mijn shortlist, vond hem alleen gruwelijk groot aanvoelen met proefrijden :=


Ik ook! Werd zelfs bang van tegenliggers bij bochten. Die bestuurdersstoel geeft je een hele rare positie in de auto, alsof je werkelijk midden in zo'n grote Arriva-bus zit. Heb hem dus laten staan, al had de Kuga wel alle bling-bling die je graag zou willen in een auto en het op zich ook best een mooie auto is.


Oe, Sure_Lee, dat was een ternauwernoodje! Gelukkig zag je het op tijd!

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:46

Ik voeg mij toch ook even hier in het topic. Op dit moment heb ik een fiat 500 en komen mijn ouders over met de Mazda 6 als ik met de trailer weg wil. Echter houdt dit mij toch tegen om met regelmaat naar het bos te gaan (voor springles of wedstrijden gaat dit prima) wat ik toch graag veel meer wil doen. Dus de knoop is doorgehakt om zelf een trekkende auto te gaan kopen.

We proberen redelijk milieubewust te leven en gezien ik 25.000 km per jaar maak (werk 75 km verderop) dachten wij een perfecte auto te kunnen vinden in een plug-in hybride auto (zware auto voor de trailer, zuinig kunnen rijden met elektriciteit en volledig elektrisch is nog niet handig en te duur). Op zich klinkt het ook ideaal, gezien je geen last meer hebt van je maximale koppel vanwege je elektromotor maar wel grote stukken kunt rijden ivm de benzine motor.

Maar nu... dachten we de ideale auto te hebben gevonden. De nieuwe Opel Astra Hybride. Mag 1450 trekken, weegt zelf 1680 rijklaar. Dus een mooie verhouding met een 1.5 paards trailer(+/- 1300 kg). Maar nu... zie ik dat de kogeldruk 70 kg is voor deze auto. Waar het voor een 1.5 paards 75 kg ideaal zou zijn (ook enkel uit forums gehaald, kan ik niet echt terug vinden bij een instantie). De trailerboer adviseerde mij om eerst gewoon eens te kijken wat de kogeldruk überhaupt is bij onze trailer, waarschijnlijk zou die 5 kg weinig uitmaken. Dus dat gaan we dan ook doen. Maar was toch benieuwd wat Bokt hierover aan kennis heeft vergaard. Iemand hier meer ervaring mee? Geeft die 5 kg echt zo veel verschil in geval van een tandemasser?

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:35

M_Vainqueur schreef:
Maar nu... dachten we de ideale auto te hebben gevonden. De nieuwe Opel Astra Hybride. Mag 1450 trekken, weegt zelf 1680 rijklaar. Dus een mooie verhouding met een 1.5 paards trailer(+/- 1300 kg). Maar nu... zie ik dat de kogeldruk 70 kg is voor deze auto. Waar het voor een 1.5 paards 75 kg ideaal zou zijn (ook enkel uit forums gehaald, kan ik niet echt terug vinden bij een instantie). De trailerboer adviseerde mij om eerst gewoon eens te kijken wat de kogeldruk überhaupt is bij onze trailer, waarschijnlijk zou die 5 kg weinig uitmaken. Dus dat gaan we dan ook doen. Maar was toch benieuwd wat Bokt hierover aan kennis heeft vergaard. Iemand hier meer ervaring mee? Geeft die 5 kg echt zo veel verschil in geval van een tandemasser?

Let erop dat de opgegeven waardes maximale waardes zijn.
De ideale waarde va de kogeldruk is, volgens de ANWB, 4% van het gewicht van de geladen aanhanger.

Die 1,5-paards van 1300kg TMM kan technisch gezien prima achter die Opel.

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:54

ikke schreef:
M_Vainqueur schreef:
Maar nu... dachten we de ideale auto te hebben gevonden. De nieuwe Opel Astra Hybride. Mag 1450 trekken, weegt zelf 1680 rijklaar. Dus een mooie verhouding met een 1.5 paards trailer(+/- 1300 kg). Maar nu... zie ik dat de kogeldruk 70 kg is voor deze auto. Waar het voor een 1.5 paards 75 kg ideaal zou zijn (ook enkel uit forums gehaald, kan ik niet echt terug vinden bij een instantie). De trailerboer adviseerde mij om eerst gewoon eens te kijken wat de kogeldruk überhaupt is bij onze trailer, waarschijnlijk zou die 5 kg weinig uitmaken. Dus dat gaan we dan ook doen. Maar was toch benieuwd wat Bokt hierover aan kennis heeft vergaard. Iemand hier meer ervaring mee? Geeft die 5 kg echt zo veel verschil in geval van een tandemasser?

Let erop dat de opgegeven waardes maximale waardes zijn.
De ideale waarde va de kogeldruk is, volgens de ANWB, 4% van het gewicht van de geladen aanhanger.

Die 1,5-paards van 1300kg TMM kan technisch gezien prima achter die Opel.


Dank je wel voor je reactie!
4% zou bij 1300 kilo 52 kilo zijn, dat zou heel gemakkelijk kunnen (incl ruime marge). Dan zou die 5 kg niet het grote verschil maken.
En ja klopt, het zijn inderdaad limieten. Maar ik zie buiten de kogeldruk geen waardes die op de grens van 'kunnen' zitten? 1450 mogen trekken met een daadwerkelijk gewicht van 1300 kilo zie ik niet als 'net aan'. Zeker omdat hij ook zo goed als voldoet aan het advies van 75% gewicht aanhanger met gewicht auto (75% van 1680 is 1260).

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:03

M_Vainqueur schreef:
Dank je wel voor je reactie!
4% zou bij 1300 kilo 52 kilo zijn, dat zou heel gemakkelijk kunnen (incl ruime marge). Dan zou die 5 kg niet het grote verschil maken.
En ja klopt, het zijn inderdaad limieten. Maar ik zie buiten de kogeldruk geen waardes die op de grens van 'kunnen' zitten? 1450 mogen trekken met een daadwerkelijk gewicht van 1300 kilo zie ik niet als 'net aan'. Zeker omdat hij ook zo goed als voldoet aan het advies van 75% gewicht aanhanger met gewicht auto (75% van 1680 is 1260).

En ook die 75% zou ik me niet al te druk over maken.

Ik heb hier een auto staan die net aan 1700kg weegt maar die 6000kg aan de haak mag hebben.
Niet alleen is dat een fabrieksgegeven, ik heb het originele kenteken erbij en de auto was voorzien van het vereiste aktieve remsysteem. Deze auto heeft dat zeer waarschijnlijk gewoon aan de haak gehad.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:30

Dees schreef:
Fly_high schreef:
En Ford Kuga? Die stond ook op mijn shortlist, vond hem alleen gruwelijk groot aanvoelen met proefrijden :=


Ik ook! Werd zelfs bang van tegenliggers bij bochten. Die bestuurdersstoel geeft je een hele rare positie in de auto, alsof je werkelijk midden in zo'n grote Arriva-bus zit. Heb hem dus laten staan, al had de Kuga wel alle bling-bling die je graag zou willen in een auto en het op zich ook best een mooie auto is.


Oe, Sure_Lee, dat was een ternauwernoodje! Gelukkig zag je het op tijd!



Wij hebben een Kuga, heeeeeerlijke auto en ja je hebt ook echt het gevoel in een grote auto te zitten, geeft mij juist een heel veilig gevoel en hij trekt onze trailer met alle gemak en zeer comfortable. De onze mag 2100 trekken. Genoeg dus :D

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:19

Hoe zijn de ervaringen hier met hybride trailerauto's? Inderdaad zelf electrisch rijden en als er een trailer aan hangt overstappen op benzine?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:08

Wij hebben sinds een paar maanden een benzine hybride Volvo xc60 van 3.5 jaar oud. Kan tot ongeveer 40 km vol elektrisch rijden. Met trailer ongeveer 20-25km. Auto mag 2100kg trekken. Bevalt tot nu toe erg goed.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:09

Ideaal. Wij hebben de V60 twin engine, dus diesel + elektrisch. Net als de XC van Niello kan die ongeveer 40 km op alleen de accu, dus voor een kort stukje hoef je niet met een koud motorblok te rijden. Voor de rest is het bij ons gebruik vooral een diesel-die-ook-elektrisch-kan.

Mag 1800 kg trekken en heeft met een flinke trailer geen enkele moeite. Een elektromotor is erg sterk vanaf nul toeren, een brandstofmotor pas vanaf hogere toeren. Dus als die twee samen werken (bij de V60 de brandstofmotor op de voorwielen en elektro op de achterwielen) is ie niet alleen erg sterk maar ook vierwielaangedreven.

Standaard start de auto op hybride, maar je kunt zelf kiezen tussen puur elektrisch, save (dan laat ie de accu half vol zodat je het laatste stuk in de stad 'schoon' kunt rijden), 4wd en power. Dat laatste knopje is erg leuk als het innerlijke kind af en toe boven komt :D

Mooie techniek en ook zonder trailer een fijne auto om te rijden.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:39

Positieve verhalen dus :-)

Wij zijn ons aan het orienteren, de auto moet sowieso dit jaar vervangen worden dus als we iets kunnen vinden dat een beetje milieu bewust de trailer kan trekken dan heeft dat de voorkeur :-)

mpc_rijder

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:55

Hoi allen,

Ik kom het topic even binnen met een vraag die vast al een aantal keer gesteld is, maar ik heb het antwoord nog niet gevonden, hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

Graag wil ik op B-rijbewijs een trailer trekken met een auto die als TMM 1820 kg heeft. Dat zou betekenen dat hier een trailer bij zou passen met TMM 3500 - 1820 = 1680.

Echter de technische maximale massa geremd die de auto mag trekken is 1500 kg. Betekent dit met mijn B-rijbewijs;
- Dat de trailer ook niet een hogere TMM dan deze 1500 kg mag hebben?
- Dat de daadwerkelijke gewogen massa van aanhanger + lading niet hoger mag zijn dan 1500 kg?

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:15

mpc_rijder

Je rijbewijs bepaalt enkel of je met die combinatie mag rijden, niet of die combinatie wettelijk is.
Dat staat los van elkaar!

Dus: met een B-rijbewijs mag je deze combi hebben. Dat is goed.

Mbt die tmm: het laatste. De tmm van de aanhangwagen mag hoger zijn dan wat je auto mag trekken maar je LAADVERMOGEN op die trailer wordt dus beperkt tot die 1500.

Dat heeft niets met je rijbewijs te maken, maar met verzekering.

mpc_rijder

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:37

Okee dankjewel, duidelijk!

Het daadwerkelijk te trekken gewicht van aanhanger + lading zal ruim onder die 1500 blijven, maar wilde even zeker weten of ik met een standaard 1.5 paards met 1600 TMM op pad mag in dit specifieke geval.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:56

Optiwolk bedoelt het goed, maar het staat er wat onhandig: in plaats van laadvermogen moet je lezen daadwerkelijke massa oftewel het leeggewicht plus de werkelijke lading.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:33

Mag ik hier even bij jullie checken?

Auto heeft een MTM van 2050
Trailer 1,5 paards die ik op het oog heb is normaal 1600 maar kan worden gezet op 1400 MTM.

Dan mag ik daarmee toch rijden met mijn B rijbewijs?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:48

Als je 'm terug laat keuren naar die 1400 kom je op 3450 kg, dus onder de 3500 limiet voor B.

Bedoelt voor Spanje? Check dan voor de zekerheid even hoe het daar zit. Zou vanwege EU regelingen gelijk moeten zijn aan NL maar je weet maar nooit.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 08:14

Ja precies, dank Rex Rolfo voor de bevestiging.

Het is idd voor Spanje, maar de regels zijn in principe hetzelfde.
Ik werd in verwarring gebracht door een trailerverkoper die nogal stug en onduidelijk doet, dus ik wilde even checken.

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:24

Hoi allemaal!

Omdat wij een totale pechauto hebben gaan we toch op zoek naar een andere auto.
Ik heb wel een shortlist, maar mijn partner is het niet eens met de prijzen van die autos :+
O.a. een Toyota Rav4, Volvo CX40 of Kia Sportage leken mij wel puik. Vooral omdat deze ook wel in mild hybride te krijgen zijn. Omdat we naast de trailer er vooral korte ritjes mee maken kan dat het gemiddelde verbruik wel lekker laag houden.

Ik heb me inmiddels helemaal suf gelezen op internet over waar je eventueel op moet letten. Dus mijn vraag: Wat is bij jullie de doorslag geweest, behalve verbruik?

    - Hoe hebben jullie rekening gehouden met een minimale kogeldruk (advies is 75-100)
    - Hoe hebben jullie rekening gehouden met de koppel (advies voor caravans is toch wel min 250Nm)
    - Hebben jullie rekening gehouden met het 75% advies?

Er komt een 1,5 trailer met een max 500kilo (afhankelijk van jaargetijde :D ) pony achter. Reken dat zo op 1200 kilo.
Laatst bijgewerkt door Alessa88 op 25-02-22 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt