[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:17

Art_Ificious schreef:
MarjanB schreef:
Ik zou nooit een fiat of alfa kopen :+ de eerste roesten en de tweede mega duur in onderhoud en beide niet echt bekend om hun betrouwbaarheid.

Zou eerder kijken naar iets van een Mazda een Kia of iets anders betrouwbaars (Japans/Volvo oid) heb een 130pk golf gehad en die trok de trailer met twee vingers in de neus, maar goed die nieuwe golf is ook niet wat ie geweest is qua betrouwbaar. En waarom diesel bij zo weinig km?
Ik doe ook weinig km. Maar toen ik vertelde dat het gaat om een paard vonden ze diesel wel een betere keuze omdat diesels krachtiger zijn en benzine bij het trekken dan meer verbruikt.

Hoe vaak trek jij een trailer dat het meerverbruik benzine opweegt tegen de kosten van een Diesel??
Hebben ze je ook verteld dat het uit maakt wat voor motor erin ligt?

Wat ze er nooit bij vertellen en waar het juist om gaat: een benzinemotor moet je in duurbelasting niet meer dan 70% van z'n maximum belasten waar een Diesel zonder meer op 90% belast kan worden.

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:29

MarjanB schreef:
Ik zou nooit een fiat of alfa kopen :+ de eerste roesten en de tweede mega duur in onderhoud en beide niet echt bekend om hun betrouwbaarheid.

Zou eerder kijken naar iets van een Mazda een Kia of iets anders betrouwbaars (Japans/Volvo oid) heb een 130pk golf gehad en die trok de trailer met twee vingers in de neus, maar goed die nieuwe golf is ook niet wat ie geweest is qua betrouwbaar. En waarom diesel bij zo weinig km?


Ik heb nu mijn 3e Fiat Punto en ben er echt heel blij mee (1e roestte wel, maar die zou eigenlijk nog maar 1 jaar meegaan en heeft het nog 3 jaar volgehouden, was wel echt al een oud beestje).
Mijn huidige auto is een diesel, ik denk dat ik tussen de 25000 en 30000 zit trouwens qua rijden.

Hij zal voornamelijk zijn voor normaal woon-werk verkeer en dan ad en toe dus met een trailer erachter.
Alfa zijn slechte verhalen over, maar mijn stalgenoot is er echt heel blij mee en rijdt ook af en toe met een geladen trailer erachter.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:34

Voor het af en toe traileren (max. 3 keer per 2 maanden) heb ik een flinke een busje met trekhaak gehuurd. Dat was goedkoper dan een trekauto voor mijn eigen deur zetten. Ga je (veel) vaker op pad dan wordt eerst een benzine-trekauto en dan een diesel-trekauto goedkoper.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:16

Ik zou met die km eerder een fijne benzine auto kopen, goedkoper in de belasting en als je een fatsoenlijke uitvoering neemt dan doen ze niet veel onder voor diesel, tenzij je elk weekend op een modderige wei wil gaan staan :)

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mazda ... c=listPage
Zo’n Mazda 6 is echt een prima auto, mooi nee niet echt maar wel betrouwbaar en deze uitvoering mag 1500 trekken.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:11

FjordOtis schreef:
Hi allemaal,

Ik heb vandaag mijn peugeot 2008 (1270) ingeruild voor de volkswagen tiguan (1800) uit 2013
Ik heb een inklapbare trekhaak
Alleen geen oog om de losbreekkabel te bevestigen

Nu lees ik erover en zijn er dus meerdere

Ik heb de dealer gevraagd hoe ik/hun dat kan oplossen

Heeft iemand hetzelfde probleem (gehad)

Ik zie ook dit voorbij komen

[ [url=m/ROwfay.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb een Kodiaq met het zelfde punt.
Dat heb ik opgelost door een schakel door dat oog te halen.
Eerst had ik een karabijnhaak, maar dit werkt beter.

Afbeelding

Afbeelding

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:19

Afbeelding


Afbeelding

Zo ziet het eruit, ook weinig ruimte voor een hulpstuk,
Even aangekoppeld om alles te checken (niet mee gereden)
Eronder gelegen en nergens iets om vast te maken

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:22

Zit t oog niet verder naar voren onder de auto? Zit ie bij mij ook helemaal weg gestopt..

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:57

@FrordOtis, zo mag het helaas niet. Het is in Nederland en Zwitserland niet toegestaan om de kabel los om de kogel te leggen en te 'lussen' zoals in de rest van Europa wel toegestaan en gebruikelijk is.

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:47

Myca schreef:
@FrordOtis, zo mag het helaas niet. Het is in Nederland en Zwitserland niet toegestaan om de kabel los om de kogel te leggen en te 'lussen' zoals in de rest van Europa wel toegestaan en gebruikelijk is.


Dat weet ik, het was als voorbeeld
Is ook mijn vraag niet

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:48

MarjanB schreef:
Zit t oog niet verder naar voren onder de auto? Zit ie bij mij ook helemaal weg gestopt..


Nee helemaal eronder gelegen, op verschillende fora hetzelfde probleem met de tiguan wegklapbare trekhaak

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:50

Afbeelding

Gevonden

Dealer is wat vergeten denk
(Op factuur stond nog trekhaak extra goed nakijken)
:o

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:03

Waarschijnlijk is het al honderd keer gevraagd en ik heb me al suf gegoogled, maar ik zou graag 10000% zeker willen weten dat het klopt wat wij denken voordat we met geld gaan smijten :$

Ons plan is om een auto te gaan kopen die 1500 kg mag trekken. Daarbij is ons oog is gevallen op bijv de Mazda CX5 of een Nissan Quasqai. Daarnaast wil ik graag een E rijbewijs halen. De trailer wil ik gaan huren ipv kopen. Paard is ca 1.65m en schat ik op sowieso niet meer dan 600 kg.
Klopt het dat als je een E rijbewijs hebt, dat dan het daadwerkelijke gewicht van de trailer telt (dus gewicht trailer + belading)?
En dat als je alleen een B rijbewijs hebt, dat dan het gewicht van de trailer + max laadvermogen geldt, ongeacht of je trailer leeg is of niet?

Ik zag bijvoorbeeld net dat een bedrijf in de omgeving een 1.5 paardstrailer verhuurt met een laadvermogen van 1100 kg. Maar als ik dan ook nog moet rekenen met het gewicht van de trailer, dan redden we het niet als de auto "maar" 1500 kg mag trekken.

Vind de regelgeving rondom het trekken van trailers aardig ingewikkeld moet ik zeggen :o

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:30

xMaritt schreef:
.. een 1.5 paardstrailer verhuurt met een laadvermogen van 1100 kg. Maar als ik dan ook nog moet rekenen met het gewicht van de trailer, dan redden we het niet als de auto "maar" 1500 kg mag trekken.

Er spelen twee zaken:
a) Mag de chauffeur de combi besturen?
Voor het RIJBEWIJS geldt dat Toegestane Maximale Massa (leeggewicht + laadvermogen) van auto + aanhanger niet meer mag zijn dan 3500 kg.
Leeggewicht trailer minimaal 650 kg (waarschijnlijk meer), met 1100 kg laadvermogen kom je aan TMM 1750 kg. Dan hou je 3500 - 1750 = 1750 kg over voor de TMM auto. De meeste moderne auto's die geschikt zijn om de trailer te trekken gaan daar overheen. Dan is dus BE nodig.

Ter info, de TMM van de meeste 1½ paards trailers ligt lager, van 1200 tot 1600 kg. Reken je paard 600 en trailer 700 heb je sowieso een trailer met TMM minimaal 1300 kg nodig.

b) Mag de auto het trekken?
Hier is het werkelijk gewicht van belang, ongeacht of de bestuurder B of BE heeft. Als er 1400 kg achter een auto hangt die 1200 mag trekken ben je in overtreding, al heb je het hele alfabet op je rijbewijs. TMM 1500 kg, werkelijk gewicht 1200 kg achter een auto die 1300 kg mag trekken is geen probleem, ook niet met B (zolang de TMM van de auto niet meer is dan 2000 kg, zie a))

b) trouwens voor NL, voor B zijn we er nooit met zekerheid achter gekomen.

De gewichten kun je vinden op b.v. https://www.autoweek.nl (linksboven, merk -> model -> specificaties) of door een kenteken in te vullen op https://www.rdw.nl

Sure_lee

Berichten: 10391
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:45


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:36

Rex_Rolfo schreef:
xMaritt schreef:
.. een 1.5 paardstrailer verhuurt met een laadvermogen van 1100 kg. Maar als ik dan ook nog moet rekenen met het gewicht van de trailer, dan redden we het niet als de auto "maar" 1500 kg mag trekken.

Er spelen twee zaken:
a) Mag de chauffeur de combi besturen?
Voor het RIJBEWIJS geldt dat Toegestane Maximale Massa (leeggewicht + laadvermogen) van auto + aanhanger niet meer mag zijn dan 3500 kg.
Leeggewicht trailer minimaal 650 kg (waarschijnlijk meer), met 1100 kg laadvermogen kom je aan TMM 1750 kg. Dan hou je 3500 - 1750 = 1750 kg over voor de TMM auto. De meeste moderne auto's die geschikt zijn om de trailer te trekken gaan daar overheen. Dan is dus BE nodig.

Ter info, de TMM van de meeste 1½ paards trailers ligt lager, van 1200 tot 1600 kg. Reken je paard 600 en trailer 700 heb je sowieso een trailer met TMM minimaal 1300 kg nodig.

b) Mag de auto het trekken?
Hier is het werkelijk gewicht van belang, ongeacht of de bestuurder B of BE heeft. Als er 1400 kg achter een auto hangt die 1200 mag trekken ben je in overtreding, al heb je het hele alfabet op je rijbewijs. TMM 1500 kg, werkelijk gewicht 1200 kg achter een auto die 1300 kg mag trekken is geen probleem, ook niet met B (zolang de TMM van de auto niet meer is dan 2000 kg, zie a))

b) trouwens voor NL, voor B zijn we er nooit met zekerheid achter gekomen.

De gewichten kun je vinden op b.v. https://www.autoweek.nl (linksboven, merk -> model -> specificaties) of door een kenteken in te vullen op https://www.rdw.nl

Handig als je model wagen ertussen zou staan.
Mijn seat leon x-perience staat er namelijk niet tussen vermeld.

Via Google kom ik diverse gewichten tegen van 1315 tot 1360 afhankelijk van welke uitvoering x-perience. Maar die ik heb vind ik niet exact terug :')

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:48

Art_Ificious schreef:
Maar die ik heb vind ik niet exact terug :')

Als je de auto al hebt weet je dus het kenteken. Dat kun je dan invullen op rdw.nl. Of nog makkelijker, je kijkt op de achterkant van het kentekenpasje.

De gegevens die het RDW heeft genoteerd over een bepaalde auto zijn sowieso leidend, alle andere sites zijn vrijblijvend.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:46

Rex_Rolfo schreef:
Art_Ificious schreef:
Maar die ik heb vind ik niet exact terug :')

Als je de auto al hebt weet je dus het kenteken. Dat kun je dan invullen op rdw.nl. Of nog makkelijker, je kijkt op de achterkant van het kentekenpasje.

De gegevens die het RDW heeft genoteerd over een bepaalde auto zijn sowieso leidend, alle andere sites zijn vrijblijvend.
auto heb ik maandagochtend pas.

Edit heb de doorgestuurde documenten even bekeken... Staat wel in het Frans maar "masse du vehicel" is 1529

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:00

Maar hoe kan je een trekauto kopen zonder zeker te weten wat ie mag trekken?
Of snap ik het nu niet?

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:00

xMaritt schreef:
Ons plan is om een auto te gaan kopen die 1500 kg mag trekken. Daarbij is ons oog is gevallen op bijv de Mazda CX5 of een Nissan Quasqai.


Die Kaskai mag 1.200kg trekken (wellicht een enkel exemplaar met heel zware motor iets meer, maar die zijn echt bijna niet te vinden). Ze zijn leuk om te zien, maar vallen af als trekker voor een paardentrailer met paard erin.

Ikzelf heb de Mazda CX-5 (mede gekozen met de informatie uit dit topic) en ik kan je uit eigen ervaring vertellen - dat is een geweldige auto!
De mijne is een benzineversie uit bouwjaar 2017, hij mag 1.800kg trekken en dat gaat met mijn 550kg haflinger in 680kg trailer makkelijk.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:49

Dees schreef:
xMaritt schreef:
Ons plan is om een auto te gaan kopen die 1500 kg mag trekken. Daarbij is ons oog is gevallen op bijv de Mazda CX5 of een Nissan Quasqai.


Die Kaskai mag 1.200kg trekken (wellicht een enkel exemplaar met heel zware motor iets meer, maar die zijn echt bijna niet te vinden). Ze zijn leuk om te zien, maar vallen af als trekker voor een paardentrailer met paard erin.

Ikzelf heb de Mazda CX-5 (mede gekozen met de informatie uit dit topic) en ik kan je uit eigen ervaring vertellen - dat is een geweldige auto!
De mijne is een benzineversie uit bouwjaar 2017, hij mag 1.800kg trekken en dat gaat met mijn 550kg haflinger in 680kg trailer makkelijk.


Ik heb een Qashqai uit 2017, benzineversie, en die mag gewoon 1500kg trekken hoor :) ik ga er sinds ruim een jaar regelmatig met 1,5paards trailer op pad, afgelopen maanden 1-2x per week zelfs, en het gaat prima! Trailer is op papier 740kg maar niet gewogen, mijn paard heeft wel op de weegschaal gestaan en weegt afhankelijk van de conditie 520-550kg.

En Qashqai is inderdaad ook nog een leuke auto om naar te kijken ;)

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:55

Fly_high schreef:
Ik heb een Qashqai uit 2017, benzineversie, en die mag gewoon 1500kg trekken hoor :) ik ga er sinds ruim een jaar regelmatig met 1,5paards trailer op pad, afgelopen maanden 1-2x per week zelfs, en het gaat prima! Trailer is op papier 740kg maar niet gewogen, mijn paard heeft wel op de weegschaal gestaan en weegt afhankelijk van de conditie 520-550kg.

En Qashqai is inderdaad ook nog een leuke auto om naar te kijken ;)


O joh! Dat wist ik niet. Misschien ben ik in de war met een ander merk/model. Heb in mijn zoektocht de Qashqai helemaal overgeslagen. Weet nu niet meer waarom :o Maar vind ze inderdaad wel leuk om naar te kijken :D

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:12

Bedankt voor de berichtjes! Ik raakte even in de war over de Qashqai, maar er staan er inderdaad wel veel te koop die 1500 kg mogen trekken. Ik vind de Qashqai mooier, maar ik neig toch naar de cx 5. Binnen kort maar eens wat proefritje inplannen

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 04:04

En de Renault Kadjar? Nissan en Renault is tegenwoordig hetzelfde maar de Kadjar is veel beter uitgerust dan de Qashquai. Mag dus ook 1500 trekken.

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 07:13

Ga ik ook eens bekijken, bedankt voor de tip!

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:12

Niet alle Qashqais mogen evenveel trekken. Hier in de straat staan er 2: 1200 en 1500 kilo. Dat het trekvermogen soms tegenvalt geldt voor meer van dat soort auto's dus altijd even het kenteken checken op rdw.nl!