[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:36

BMHP schreef:
Bodemspeling is inderdaad groter dan van de forester, maar deze heeft geen lage gearing in tegenstelling tot de forester.
De Freelander is geen tereinauto en komt in de buurt van de Forester maar legt het op bijna alle fronten af tegen de Subaru.

Let's agree to disagree! ;)
Ik heb t niet alleen over de bodemspeling en die lage gearing heb ik nooit nodig gehad. Met een Freelander rijd je gewoon anders. Ook/ zeker in het terrein. Zullen we een keer een wedstrijdje houden, wie het verst komt in de modder? ~~}>

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:57

sflj schreef:
BMHP schreef:
Bodemspeling is inderdaad groter dan van de forester, maar deze heeft geen lage gearing in tegenstelling tot de forester.
De Freelander is geen tereinauto en komt in de buurt van de Forester maar legt het op bijna alle fronten af tegen de Subaru.

Let's agree to disagree! ;)
Ik heb t niet alleen over de bodemspeling en die lage gearing heb ik nooit nodig gehad. Met een Freelander rijd je gewoon anders. Ook/ zeker in het terrein. Zullen we een keer een wedstrijdje houden, wie het verst komt in de modder? ~~}>


Je bent vrij om het te proberen, de Freelander wint alleen op meer bodemspeling en een marginaal hoger trekgewicht. Technisch is de Forester op alle punten een betere auto naar mijn mening. Maar dat is ook het leuke, jij voelt je fijn in een LR en ik in een Subaru.
geen modder maar wel leuk.
https://www.youtube.com/watch?v=8FeEEeiYzMw
hier is wat modder:
https://www.youtube.com/watch?v=RGcYnkwjpHo
en meer modder;
https://www.youtube.com/watch?v=XRufFf9e7DI

De Freelander en de Forester zijn geen tereinwagens maar als het moet kom je een eind :)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:54

sflj schreef:
BMHP schreef:
Bodemspeling is inderdaad groter dan van de forester, maar deze heeft geen lage gearing in tegenstelling tot de forester.
De Freelander is geen tereinauto en komt in de buurt van de Forester maar legt het op bijna alle fronten af tegen de Subaru.

Let's agree to disagree! ;)
Ik heb t niet alleen over de bodemspeling en die lage gearing heb ik nooit nodig gehad. Met een Freelander rijd je gewoon anders. Ook/ zeker in het terrein. Zullen we een keer een wedstrijdje houden, wie het verst komt in de modder? ~~}>

Verdorie, ben je net te laat, vorige week hadden we nog een leuke modderworstelwedstrijd met de LRCH. Daar had ik best een Soepbarrel tussen willen hebben :j

Die Freebee wil je niet. Prijs is inderdaad vrij normaal voor die leeftijd, maar die 1.8 zuipt als een tempelier en komt net zoveel vermogen te kort. Wil je een Freebee I, ga dan voor een td4. Voldoende power, niet te zwaar om 'm als Diesel nog betaalbaar te houden en als je er lief voor bent, is ie onverwoestbaar.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:32

Nou, voor iedereen die geen cent te makken heeft maar wel een hele dikke trekauto zoekt, hierbij de buitenkans van je leven: https://link.marktplaats.nl/m1220414176

Even vullen met een goede set gereedschap, om laten zetten naar rijdende werkplaats en je bent vrijgesteld van tacho, 1/4 wegenbelasting (=76 per jaar): https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... werkplaats
en 3500kg trekgewicht bij dito eigen gewicht, dus ook aan de regels van Bokt wordt voldaan!
C1 is voldoende, ding loopt zonder veel moeite 1:10.
Als iemand het goedkoper kan, leg me uit, ga ik het ook doen.


Spoiler:
Doe geen moeite, DAF LF45: 12 ton TMM, 1:11, 4 ton laadvermogen, 160kW; dit is de beste auto die je vinden kunt!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:50

Voor mensen zonder C1 weet ik nog wel een Mercedes E320 met een heerlijke V6 en automaat. Nog maar 160 dkm gelopen, valt eventueel als auto-van-de-zaak onder de oldtimerregeling (bijtelling op basis van dagwaarde) en mag 1900 kg aan de haak.

Nadeel: er zit nog geen haak onder, maar zoals de Cruijfiaanse wijsheid zegt heeft elk nadeel zijn voordeel, die auto is dus ook nog niet als trekauto ge(mis)bruikt.
Voordeel: dagwaarde is maar een paar duizend euro dus de bijtelling is peanuts.
Verzekeren doe je een E klasse heel goedkoop (een C is duurder!) dus veel goedkoper kun je een potente trekauto niet rijden.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:53

Wel heel goed naar je deuren kijken, want die rotten als overrijpe appelsienen...
Voor de rest idd ideaal.
(gaat over die van ikke)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:54

Dat is ook een zwak punt van de W210, met name wielkasten. Deze is hard :)

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:56

Onze oude E (toentertijd verkocht met meer dan 500k km's) had idd roest op de wielkasten.
Voor de rest niks aan te zien.

Ik ben in volle verwachting van de Mercedes X... wacht alleen nog op de exacte prijs voor ik effectief eentje bestel.
Op de zaak, dus in België fiscaal super interessant, sowieso.
En toevallig net vandaag gevonden: https://www.autowereld.be/autonieuws/bu ... lasse.html :+
Alleen nog zonder opties...
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 03-11-17 10:02, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:59

s0173957 schreef:
Wel heel goed naar je deuren kijken, want die rotten als overrijpe appelsienen...
Voor de rest idd ideaal.
(gaat over die van ikke)

www.dubbellucht.nl voor als je Hamburger-problemen (en eigenlijk elke Mercedes bedrijfswagen)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10425
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:11

Even een praktische vraag...

Hoeveel kg kogelvrij moet ik minimaal hebben om met goed fatsoen een 1,5 paard trailer achter mn auto te kunnen hebben?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:48

Kogelvrij weet ik niet, kogeldruk zal toch wel rond de 75kg zijn?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10425
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:54

Ik bedoelde inderdaad kogeldruk... iets met auto correct...

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:00

75 kg is idd prima om een anderhalf paards achter te hangen. Meer mag uiteraard altijd. Werkelijke druk stilstaand met paard erin zal een kg of 40-50 zijn schat ik zo in.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10425
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:21

Dank voor de info...

Ik heb gister een proefrit gemaakt in een Mégane en ga morgen een proefrit maken in een Peugeot 308.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:47

Megane, golf Astra Peugeot en vele anderen mogen meestal maximaal 75 kg op de kogel hebben.
Het is voor het rijgedrag niet aan te bevelen om veel meer op de kogel te hebben bij de kleinere lichtere auto,s
Toyota LandCruiser Pajero, landRover kunnen vaak circa 100 kg hebben. De koppeling tussen auto en trailer geeft ook vaak een maximum van 75 - 100 kg. Het is niet verstandig de koppeling over te belasten.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:58

Iemand enig idee of je ook met een Toyota Yaris van 2012, trailer mag trekken.
Ik heb verder nog niet gekeken naar gewicht hoor. Maar dit is voor mij toch even uitzoeken van goh, hoe zit dat ook al weer! ;)

Gaat naar alle waarshijnlijkheid mijn nieuwe auto worden, en in zienbare tijd wil ik dan toch voor de BE rijbewijs op bij de autorijschool waar ik 11 jaar geleden mijn rijbewijs heb gehaald.
Laatst bijgewerkt door Banyu op 03-11-17 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:02

Stamper schreef:
Iemand enig idee of je ook met een Toyota Yaris van 2012, trailer mag trekken.
Ik heb verder nog niet gekeken naar gewicht hoor. Maar dit is voor mij toch even uitzoeken van goh, hoe zit dat ook al weer! ;)

Kijken naar je papieren is toch echt stap 1! Eigen leeg gewicht en geremd trekgewicht is het eerste waar je naar kijkt.

Maar als ik een gokje mag doen; met een yaris is een schapentrailertje de max.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:23

Een Toyota Yaris? Meen je dat nou? Wil je achter dat kleine ding een trailer knopen? Als ie al meer dan 750kg ongeremd mag vind ik het al wat.


Ik heb me vandaag wel ziek gelachen om 2 gemeente-arbeiders. De ene zit op een soort maaimachine. De ander stond op een aanhanger, een dubbelasser. Zo'n oud houten geval, laag bij de grond. Type "ik rammel net niet uit elkaar als ik over een bult rol".
Stond niet aangekoppeld, het neuswiel netjes op de grond. De klep achteraan naar beneden en daar lagen 2 metalen platen op, zodat die maaimachine op de aanhanger kon rijden.
Ik moest even wachten voor tegemoetkomend verkeer en lag écht in een deuk achter het stuur van mijn auto. de ene rijdt "vol gas" met die maaimachine op die platen en de andere probeert de neus/dissel tegen de grond te houden. Hoeft geen tekening bij hoe die laatste de lucht in gelanceerd werd toen de maaimachine op de aanhanger reed en de boel als een weegschaal omklapte _O-
2m verderop stond een grote mercedes sprinter bus waar die aanhanger waarschijnlijk achter moest. Dan denk ik toch echt "jongens, koppel éérst die aanhanger aan en rij dan er op met die machine..." :')

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:28

Nouja de Toyota yaris aspiration vind ik niet klein. Maar wellicht dat ik dat voor mij het ideale maatje vind, omdat ik gewoonweg ook geen grote auto's als audi's bv wil, en andere deze dus wel klein vinden, én dat kan natuurlijk. :D Wel is deze ietsje groter als mijn huidige auto.
Maar het was alleen nog maar een gedachte opzich hoor, ik vroeg het me namelijk alleen nog maar af, haha. Sorry := Het is nu ook weer niet zo dat ik denk, Ja, ik wil hiermee trailer kunnen rijden ofzo haha!
Kan het niet, dan kan het niet! Lig er niet wakker van ofzo! :9
Laatst bijgewerkt door Banyu op 03-11-17 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:32

ik denk dat je auto in sommige trailers in kan. Wel handig als parkeerplek :Y) Heb je altijd je eigen garage bij.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:43

Ik reed vandaag in een Volvo v40 met mijn merrie en veulen in de trailer, ging perfect. Fijne auto zeg. Deze mag 1500 trekken :) merkte wel verschil met mijn oude golfje (Mag 1300 kg trekken)

Jammer dat ik m zelf niet kan kopen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:46

De Yaris 1.5 Aspiration is met 1015 kg net zo zwaar als een Opel Vectra 1.6 GL van 25 jaar geleden. Mag 880 kg trekken dus er kan een trailer achter. Misschien zelfs nog met een klein pakje hooi, maar een Shet kan er niet bij ;)

Oftewel, hele leuke auto zo'n Yaris, maar trekauto? Nee, dat niet.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:48

Rex_Rolfo schreef:
De Yaris 1.5 Aspiration is met 1015 kg net zo zwaar als een Opel Vectra 1.6 GL van 25 jaar geleden. Mag 880 kg trekken dus er kan een trailer achter. Misschien zelfs nog met een klein pakje hooi, maar een Shet kan er niet bij ;)

Oftewel, hele leuke auto zo'n Yaris, maar trekauto? Nee, dat niet.


Bedankt voor je uitleg! :)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:57

Mijn moeder heeft een Yaris.
Leuke auto hoor, maar met een beetje wind ga je al alle kanten op, daar zou ik nog geen honden kar achter hangen.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:21

Stamper schreef:
Iemand enig idee of je ook met een Toyota Yaris van 2012, trailer mag trekken.
Ik heb verder nog niet gekeken naar gewicht hoor. Maar dit is voor mij toch even uitzoeken van goh, hoe zit dat ook al weer! ;)

Gaat naar alle waarshijnlijkheid mijn nieuwe auto worden, en in zienbare tijd wil ik dan toch voor de BE rijbewijs op bij de autorijschool waar ik 11 jaar geleden mijn rijbewijs heb gehaald.

Nope. Beetje zoekwerk brengt je niet verder dan 900kg geremd. Gaat dus niet goed komen.
https://www.autoweek.nl/auto/62491/toyo ... -i-dynamic