[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:33

Ik ben benieuwd om te volgen want dit is ongeveer wat mijn vriend zoekt :)
Doorslaggevend voor mij was het trekvermogen maar ik kon niet echt kieskeurig zijn met 3 dikbillen.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:55

Alessa88 schreef:
Hoi allemaal!

Omdat wij een totale pechauto hebben gaan we toch op zoek naar een andere auto.
Ik heb wel een shortlist, maar mijn partner is het niet eens met de prijzen van die autos :+
O.a. een Toyota Rav4, Volvo CX40 of Kia Sportage leken mij wel puik. Vooral omdat deze ook wel in mild hybride te krijgen zijn. Omdat we naast de trailer er vooral korte ritjes mee maken kan dat het gemiddelde verbruik wel lekker laag houden.

Ik heb me inmiddels helemaal suf gelezen op internet over waar je eventueel op moet letten. Dus mijn vraag: Wat is bij jullie de doorslag geweest, behalve verbruik?

    - Hoe hebben jullie rekening gehouden met een minimale kogeldruk (advies is 75-100)
    - Hoe hebben jullie rekening gehouden met de koggel (advies voor caravans is toch wel min 250Nm)
    - Hebben jullie rekening gehouden met het 75% advies?

Er komt een 1,5 trailer met een max 500kilo (afhankelijk van jaargetijde :D ) pony achter. Reken dat zo op 1200 kilo.

Neem een auto die 1500kg mag trekken bij 75kg toegestane kogeldruk en bij niet-hybride minimaal een 2.0 met 150pk dat bij hooguit 4000 toeren beschikbaar moet zijn.

Hybride moet je alert zijn hoe elektra en brandstof samen werken zodat je genoeg power beschikbaar hebt.


Ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor pechauto je nu hebt.

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:36

@ikke
Onze Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Sport leek op papier leuk, maar is dat dus niet |(
Heb me toen vooral blind gestaart op trekgewicht en samengestelde massa met de trailer (<3500). Ook heeft die best een mooi kogeldruk (95) alleen hangt de trekhaak volgens mij echt te laag waardoor ik het gevoel van een naar voren hellende trailer heb (en dus onrustige pony). Maar ook na 2,5 jaar >€3500 aan reparaties is het mooi geweest :+ :')

Helaas toen niet deze lijst gezien https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/tests/themapaginas/auto-fiets-reizen/automankementen_2019.pdf }:0

Ik neig dus zelf MEGA naar de RAV4 (ook al was ik eerst Volvo XC40). Komt in een AWD versie. Enige minpunt vind ik aan de RAV4 dat die dus niet de 100 kogeldruk haalt. Blijkt een super betrouwbare auto te zijn en slurpt meer op lange stukken dan korte. Wat weer handig is omdat stal <10km verderop is. Dus verbruik verwacht ik laag voor zo een bak op lange termijn.

Maar...! Kia doet het jaar op jaar ook erg goed op verschillende lijsten. De monteur in mijn garage is ook erg over Kia te spreken.
Een Kia Niro https://www.autoweek.nl/kentekencheck/XB-594-K/ voldoet bijvoorbeeld ook aan de meeste punten behalve dan de 75% regel (1400 leeg met 1200 trailercombi - 85%). Maar hij is dus vaak €10K goedkoper redelijk jong tegenover een RAV4 of CX40 (mild-hybrid).

Dus ik vraag me af welke compromis ik misschien moet maken.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:06

Bestudeer de Anwb reviews maar stevig.
Dan kom je vanzelf uit op een Mazda CX-5 :D
Al is die niet hybride.

Als ik trouwens geld teveel had gehad, dan reed ik nu een Volvo XC 40.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:18

Alessa88 schreef:
@ikke
Onze Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Sport leek op papier leuk, maar is dat dus niet |(
Heb me toen vooral blind gestaart op trekgewicht en samengestelde massa met de trailer (<3500). Ook heeft die best een mooi kogeldruk (95) alleen hangt de trekhaak volgens mij echt te laag waardoor ik het gevoel van een naar voren hellende trailer heb (en dus onrustige pony). Maar ook na 2,5 jaar >€3500 aan reparaties is het mooi geweest :+ :')

Helaas toen niet deze lijst gezien https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/tests/themapaginas/auto-fiets-reizen/automankementen_2019.pdf }:0

Ik neig dus zelf MEGA naar de RAV4 (ook al was ik eerst Volvo XC40). Komt in een AWD versie. Enige minpunt vind ik aan de RAV4 dat die dus niet de 100 kogeldruk haalt. Blijkt een super betrouwbare auto te zijn en slurpt meer op lange stukken dan korte. Wat weer handig is omdat stal <10km verderop is. Dus verbruik verwacht ik laag voor zo een bak op lange termijn.

Maar...! Kia doet het jaar op jaar ook erg goed op verschillende lijsten. De monteur in mijn garage is ook erg over Kia te spreken.
Een Kia Niro https://www.autoweek.nl/kentekencheck/XB-594-K/ voldoet bijvoorbeeld ook aan de meeste punten behalve dan de 75% regel (1400 leeg met 1200 trailercombi - 85%). Maar hij is dus vaak €10K goedkoper redelijk jong tegenover een RAV4 of CX40 (mild-hybrid).

Dus ik vraag me af welke compromis ik misschien moet maken.

Ik bekijk dat soort lijstjes altijd met enige argwaan. Ik rijd al jaren de grootste ellende-bakken volgens dat soort lijstjes maar ze laten me niet vaker in de steek dan willekeurig welke andere auto.

Behandeling, of zo je wil, mishandeling doet zeker zoveel voor een auto.

Gezien je ideeën zou ik me niet zo druk maken om gewichten; die 75kg kogeldruk voldoet echt wel en als zo'n auto 1500kg of meer aan de haak mag hebben, komt het meestal wel goed.

Waar het vooral om gaat is welk vermogen je hebt bij 2500 - 3500 toeren. Elektrische ondersteuning is minder afhankelijk van het toerental omdat een elektromotor nogal anders reageert en in z'n belastingskrommes zit dat een benzinemotor.

Daarbij moet je een bezinemotor eigenlijk niet meer dan 80% belasten; waar je een Diesel gerust op 90% kunt belasten, graag zelfs, is beter en een elektromotor kun je gerust 110% belasten, gebeurt er nog steeds niks.


Ga je dan zo'n opgeblazen 1400-tje op 90% belasten en ook nog eens niet in z'n toeren jagen, daar waar de power zit, dan stromen de rekeningen binnen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:26

Die KIA Sportage is er ook in hybride uitvoering en mag 1600 trekken zie ik in de specs. Dat is misschien voor ons nog een idee :-)

Iemand al ervaring ermee hoe die het doet in de praktijk?

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:38

Wij hebben vorige week een Mazda CX5 gekocht, gaan hem vanmiddag ophalen :D
Ik heb zelf niet naar Kia's gekeken omdat ze enorm slurpen, volgens mij zag ik ergens een verbruik van 1 op 9? Daarnaast raadde de garage ons de Kia Sportage af, ik weet niet meer precies wat hij erover zei (ik had die auto in mijn hoofd al afgestreept namelijk ), maar volgens mij was de conclusie dat de Kia veel minder sterk is dan de Mazda. Van de Mazda zouden we veel meer plezier hebben en minder problemen. En nee het was niet eens een Mazda dealer, hij verkocht zelf ook Kia's :P

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:15

ikke schreef:
...

Behandeling, of zo je wil, mishandeling doet zeker zoveel voor een auto.

Gezien je ideeën zou ik me niet zo druk maken om gewichten; die 75kg kogeldruk voldoet echt wel en als zo'n auto 1500kg of meer aan de haak mag hebben, komt het meestal wel goed.

Waar het vooral om gaat is welk vermogen je hebt bij 2500 - 3500 toeren. Elektrische ondersteuning is minder afhankelijk van het toerental omdat een elektromotor nogal anders reageert en in z'n belastingskrommes zit dat een benzinemotor.

Daarbij moet je een bezinemotor eigenlijk niet meer dan 80% belasten; waar je een Diesel gerust op 90% kunt belasten, graag zelfs, is beter en een elektromotor kun je gerust 110% belasten, gebeurt er nog steeds niks.

Ga je dan zo'n opgeblazen 1400-tje op 90% belasten en ook nog eens niet in z'n toeren jagen, daar waar de power zit, dan stromen de rekeningen binnen.


Kun je dit voor een leek uitleggen?
Vermogen in die toeren weet ik niet, maar snap wat je bedoeld.
Maar waar doel je op met belasting?

Zoals gezegd is het niet de auto voor mij. Doe hem ook geen plezier met de korte ritjes.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:45

Ik breek even in met een iets andere vraag. De komende drie weken hebben wij een lichte 1,5 paards trailer op locatie die ik mag gebruiken om het laden te oefenen. Mijn stalgenoot mag deze icm B rijbewijs trekken met haar auto (1300 totaal).
Nu wil ik haar echter niet elke keer vragen om de auto aan te koppelen. Ik heb zelf een yaris met trekhaak die 750 mag trekken. Kan ik die er ook voor zetten?
Het gaat dan dus alleen om het laden, ik ga er uiteraard niet mee rijden. Maar ik wil niet dat mijn auto ineens de lucht in vliegt als ik mn paard erop zet :+

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:49

Een trailer leunt in rust helemaal niet zo zwaar op de trekhaak. Bovendien zitten de achterwielen bij een Yaris vlak voor de trekhaak waardoor er nauwelijks hefboom is. Natuurlijk zal de auto wat in de achtervering zakken als er een trailer met paard op de trekhaak rust. Maar niet meer dan met een paar zakken voer in de kofferbak.

boemel

Berichten: 8412
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:20

Ik heb een 1,5 paards trailer en moet rekening houden met een auto die 1500kg mag trekken.

Trailerritten zijn een zeldzaamheid hier, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben.

Heb een Ford Focus 1.6 benzine. Deze is normaal 150pk, maar na chiptunen 190pk en heeft ook een hogere koppel.

Trekhaak hebben we er bij aankoop op laten zetten.

Ik heb er een heerlijke auto aan, die zuinig rijdt 1:17 (zonder trailer) en die me verder niet al teveel geld gekost heeft.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:50

Rex_Rolfo schreef:
Een trailer leunt in rust helemaal niet zo zwaar op de trekhaak. Bovendien zitten de achterwielen bij een Yaris vlak voor de trekhaak waardoor er nauwelijks hefboom is. Natuurlijk zal de auto wat in de achtervering zakken als er een trailer met paard op de trekhaak rust. Maar niet meer dan met een paar zakken voer in de kofferbak.


Thanks :D

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:58

boemel schreef:
Ik heb een 1,5 paards trailer en moet rekening houden met een auto die 1500kg mag trekken.

Trailerritten zijn een zeldzaamheid hier, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben.

Heb een Ford Focus 1.6 benzine. Deze is normaal 150pk, maar na chiptunen 190pk en heeft ook een hogere koppel.

Trekhaak hebben we er bij aankoop op laten zetten.

Ik heb er een heerlijke auto aan, die zuinig rijdt 1:17 (zonder trailer) en die me verder niet al teveel geld gekost heeft.

Welke versie 1.6? Bouwjaar?

Als het van voor die eco-boost-rommel is, kan het misschien wel al blijft het mogelijk wat krap omdat die 190pk beschikbaar is op een toerental waar je helemaal niet mee wil rijden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:04

Nu heb je die 190 pk ook niet dagelijks nodig, dan plakt het paard tegen de achterklep :D

Belangrijk is inderdaad wél om de motor voldoende toeren te laten draaien. Bijna volgas bij laag toerental is veel belastender voor het motorblok dan hetzelfde vermogen bij hoger toerental. Persoonlijk zou ik zeggen niet onder de 2500 rpm laten komen, bij optrekken zelfs eerder niet onder de 3000.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:10

Rex_Rolfo schreef:
Nu heb je die 190 pk ook niet dagelijks nodig, dan plakt het paard tegen de achterklep :D

Belangrijk is inderdaad wél om de motor voldoende toeren te laten draaien. Bijna volgas bij laag toerental is veel belastender voor het motorblok dan hetzelfde vermogen bij hoger toerental. Persoonlijk zou ik zeggen niet onder de 2500 rpm laten komen, bij optrekken zelfs eerder niet onder de 3000.

Maar als die 190pk pas ergens bij de 6000 toeren beschikbaar is, heb je daar ook geen ruk aan. Idem voor koppel.

Simpele proef: als je gas bij geeft, moet er onmiddellijk wat gebeuren. Zo niet, draai je te weinig toeren.


Ooit zo'n 1000cc 125pk eco-boost-drama mee naar Yorkshire gehad. Dat ding kon daar helemaal niks tenzij je 4500+ toeren draaide, waar de oude Pinda met z'n schamele 45pk maar een fractie meer toeren hoefde te draaien om fluitend alle Yorkshire-heuveltjes te beklimmen!

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:28

ikke schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Nu heb je die 190 pk ook niet dagelijks nodig, dan plakt het paard tegen de achterklep :D

Belangrijk is inderdaad wél om de motor voldoende toeren te laten draaien. Bijna volgas bij laag toerental is veel belastender voor het motorblok dan hetzelfde vermogen bij hoger toerental. Persoonlijk zou ik zeggen niet onder de 2500 rpm laten komen, bij optrekken zelfs eerder niet onder de 3000.

Maar als die 190pk pas ergens bij de 6000 toeren beschikbaar is, heb je daar ook geen ruk aan. Idem voor koppel.

Simpele proef: als je gas bij geeft, moet er onmiddellijk wat gebeuren. Zo niet, draai je te weinig toeren.


Ooit zo'n 1000cc 125pk eco-boost-drama mee naar Yorkshire gehad. Dat ding kon daar helemaal niks tenzij je 4500+ toeren draaide, waar de oude Pinda met z'n schamele 45pk maar een fractie meer toeren hoefde te draaien om fluitend alle Yorkshire-heuveltjes te beklimmen!


Maar waar moeten de PK's volgens jou al beschikbaar moeten zijn?
Mijn Opel blijkt pas 140PK bij 4900 toeren te doen. Dus idd wat slap.
Maar de koppel van 205Nm is wel al beschikbaar bij 1850 toeren. Dus de trekkracht komt ook altijd eerst (als ik zo wat kentekens check op autoweek bijvoorbeeld hebben de meeste hun volle PK pas bij of rond de 4000-5000 toeren).

Misschien rijdt ik ook gewoon niet genoeg in de toeren met die auto van mij. Maar maakt me ook een paasei herrie (vind ik dan) boven de 3000.

Oh... En nog geen antwoord op de belasting van de motor waar je eerder op wees. Snap die nog steeds niet.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:42

Alessa88 schreef:
ikke schreef:
Maar als die 190pk pas ergens bij de 6000 toeren beschikbaar is, heb je daar ook geen ruk aan. Idem voor koppel.

Simpele proef: als je gas bij geeft, moet er onmiddellijk wat gebeuren. Zo niet, draai je te weinig toeren.


Ooit zo'n 1000cc 125pk eco-boost-drama mee naar Yorkshire gehad. Dat ding kon daar helemaal niks tenzij je 4500+ toeren draaide, waar de oude Pinda met z'n schamele 45pk maar een fractie meer toeren hoefde te draaien om fluitend alle Yorkshire-heuveltjes te beklimmen!


Maar waar moeten de PK's volgens jou al beschikbaar moeten zijn?
Mijn Opel blijkt pas 140PK bij 4900 toeren te doen. Dus idd wat slap.
Maar de koppel van 205Nm is wel al beschikbaar bij 1850 toeren. Dus de trekkracht komt ook altijd eerst (als ik zo wat kentekens check op autoweek bijvoorbeeld hebben de meeste hun volle PK pas bij of rond de 4000-5000 toeren).

Misschien rijdt ik ook gewoon niet genoeg in de toeren met die auto van mij. Maar maakt me ook een paasei herrie (vind ik dan) boven de 3000.

Oh... En nog geen antwoord op de belasting van de motor waar je eerder op wees. Snap die nog steeds niet.

Ik heb mijn koppel al bij 1500 toeren, maar als ik met een beetje geladen auto gas geef, gebeurt er helemaal niets, oftewel, ik heb wel koppel maar geen vermogen om snelheid te maken. Dat is er pas bij zo'n 2000 toeren.

Om een trailer te trekken wil je power hebben tussen 2500 en 3500 toeren. De meeste auto's rijden dan nog comfortabel. Daaronder sloop je je motor (drijfstanglagers vervangen kost 3 a 5k!), daarboven worden de meeste auto's een stuk minder aangenaam te rijden, zowel herrie als tempeliersgedrag.

Over het belasten van een motor: benzinemotoren zijn niet in staat om over een langere periode boven 80% van hun max vermogen te presteren. Dan draai je de boel in de soep.
Als je die 4500 toeren Moet draaien om je combi te trekken en op snelheid te houden, dan ben je dus bezig om je motor op te blazen.

Je wil de motor laten draaien in een gebied waar je ongeveer 70 - 80% van het vermogen beschikbaar hebt. Als de max tussen 4000 en 5000 toeren zit, zit die 80% meestal wel in het gebied 2500 - 3500 toeren en waar je dan precies moet zitten, moet je per auto aanvoelen: waar pakt ie nog goed op als ik gas geef en waar wordt het twijfelachtig.

Diesels zijn sterker. Het principe blijft gelijk, maar je mag een Diesel straffeloos op 90% belasten; daar kunnen ze tegen.
Maar een Diesel is geen toeren-motor. Diesels die hun power te hoog hebben zitten (zeg ergens voorbij 5000 toeren) zijn gewoon te ver geknepen om nog wat te kunnen in de normale gebieden. Die hebben dan ook geen power, wat je ook weer merkt omdat er geen reactie komt op het moment dat je het gaspedaal intrapt.

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:01

Ik denk hem te snappen! Bedankt voor de uitleg ikke! _/-\o_ Interessant.

Dus je wil gewoon eentje (even over benzine gesproken) tussen de 25000-3500 zijn koppel al heeft maar ook nog eens genoeg PK om alvast van zijn plek te krijgen. Nu snap ik dat spel met PK en Nm al wat beter denk ik. En dan is wat jij eerder aangaf bijvoorbeeld 150PK om dan op 80% minimaal 120PK te hebben.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:05

Alessa88 schreef:
Ik denk hem te snappen! Bedankt voor de uitleg ikke! _/-\o_ Interessant.

Dus je wil gewoon eentje (even over benzine gesproken) tussen de 25000-3500 zijn koppel al heeft maar ook nog eens genoeg PK om alvast van zijn plek te krijgen. Nu snap ik dat spel met PK en Nm al wat beter denk ik. En dan is wat jij eerder aangaf bijvoorbeeld 150PK om dan op 80% minimaal 120PK te hebben.

Precies.

En dat is waar die eco-boost motorretjes het afleggen want die 80% zit dan ergens bij de 4500 toeren. In het "gewone" toerengebied, tot 3500 toeren, hebben die motoren helemaal 0 komma niks te melden. Een lege auto krijgen ze nog van plek, maar verder komen die naaimachientjes niet.

MarjanB

Berichten: 16455
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:07

Hier geen last mee heb dan “maar” 160 pk maar met paard er in loopt ie rustig op de 3000 toeren en dan heb ik zat over. Ook vanuit stilstand gelukkig genoeg power maar ook geen eco motor :+ die wilde ik niet haha

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:35

ikke schreef:
En dat is waar die eco-boost motorretjes het afleggen want die 80% zit dan ergens bij de 4500 toeren. In het "gewone" toerengebied, tot 3500 toeren, hebben die motoren helemaal 0 komma niks te melden. Een lege auto krijgen ze nog van plek, maar verder komen die naaimachientjes niet.


Ja top uitleg *\o/*
Ga dit aan mijn net zo niet-technisch vriendje voorleggen. Ik heb nu in ieder geval duidelijk wat de beste criteria zijn voor de volgende.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:35

Ik moet zeggen dat ik met mijn Ford C-mac met ecoboost 1.0 motor verbaasd was over hoe soepel die van z'n plek kwam met 1150 kg (echt gewogen) aan de trekhaak en ook de heuvels in Limburg geen probleem mee had met de trailer erachter.

Natuurlijk niet een eerste keus trekauto, maar had geen inspraak in welke auto in van mijn werkgever kon rijden, dus ik moest het ermee doen. Want onze privé panda was natuurlijk helemaal geen optie.

Inmiddels is de benzine-auto door het werk vervangen door een EV(en nee, niet zo'n sjieke Tesla met voldoende trekkracht) en hebben we privé de panda ingeruild op een VW California met 185 pk en dan merk je idd wel enorm verschil. Maar het meeste verschil in rijden ervoer ik in het remmen en niet eens zo zeer met het wegrijden.
Ik heb toen de VW bus er eenmaal was nog slechts heel sporadisch de Ford C-max voor de trailer gehad, want eenmaal aan de kracht en dus ook het comfort van de bus gewend, vond ik die Ford niet fijn meer rijden voor de trailer. Maar ik heb toch ongeveer 3 jaar best veel trailer km met die Ford gemaakt.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:02

Marije_jiplover schreef:
Ik moet zeggen dat ik met mijn Ford C-mac met ecoboost 1.0 motor verbaasd was over hoe soepel die van z'n plek kwam met 1150 kg (echt gewogen) aan de trekhaak en ook de heuvels in Limburg geen probleem mee had met de trailer erachter.

Natuurlijk niet een eerste keus trekauto, maar had geen inspraak in welke auto in van mijn werkgever kon rijden, dus ik moest het ermee doen. Want onze privé panda was natuurlijk helemaal geen optie.

Inmiddels is de benzine-auto door het werk vervangen door een EV(en nee, niet zo'n sjieke Tesla met voldoende trekkracht) en hebben we privé de panda ingeruild op een VW California met 185 pk en dan merk je idd wel enorm verschil. Maar het meeste verschil in rijden ervoer ik in het remmen en niet eens zo zeer met het wegrijden.
Ik heb toen de VW bus er eenmaal was nog slechts heel sporadisch de Ford C-max voor de trailer gehad, want eenmaal aan de kracht en dus ook het comfort van de bus gewend, vond ik die Ford niet fijn meer rijden voor de trailer. Maar ik heb toch ongeveer 3 jaar best veel trailer km met die Ford gemaakt.

Het verschil zit 'm erin dat dit een nieuwe auto is en jij je niet druk hoeft te maken om wat er gebeurt als het blok richting de 2 ton gaat (als ie dat tenminste haalt).

De oude V70 met z'n 350k op de klok heeft echter nog steeds geen moeite met de trailer, na 20 jaar.

Zo ben ik eens bij een Scania gaan kijken van goed 20 jaar oud, 900k op de klok en wat mankeerde die auto: de startmotor was versleten......
Ik wil niet weten hoeveel motoren die C-max nodig heeft om 900k op de teller te zetten.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:17

Klopt hoor, daarom zei ik ook al, absoluut geen eerste keus als trekauto. Maar alsnog heb ik me er wel over verbaasd dat het ding het beter deed dan ik had verwacht. Zeker dat weekendje weg naar Limburg was ik daar wel een beetje benauwd om, maar had niet echt keus.

Overigens heb ik er wel zo'n 1,5 ton mee gereden, ik rijd best wel wat km voor mijn werk.
Maar idd, ik maak me er niet druk om of die auto 10 of 20 jaar meegaat.
Mijn werkgever stopt zo'n ding onder mijn kont en zolang het ding dat doet wat die moet doen, ben ik al snel tevreden. En na 3,5-4 jaar krijg ik een bericht dat ik een nieuw model krijg en dat ik de oude daar en daar op dat en dat tijdstip schoon moet inleveren en ik de nieuwe mee krijg :+

Alessa88
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-22

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:26

Is er dan wel een soort rekensommetje waar je het vermogen op kunt pijlen? Of is dit iets wat een leverancier moet aanleveren?

Als ik namelijk wat types auto check dan kan een motor wel lekker 240PK leveren maar doet dat max pas op 6000 toeren. Dat zou bij 2500-3000 nog geen 50% vermogen hebben?