Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Hilli schreef:Niet alle Qashqais mogen evenveel trekken. Hier in de straat staan er 2: 1200 en 1500 kilo. Dat het trekvermogen soms tegenvalt geldt voor meer van dat soort auto's dus altijd even het kenteken checken op rdw.nl!
Fly_high schreef:En Ford Kuga? Die stond ook op mijn shortlist, vond hem alleen gruwelijk groot aanvoelen met proefrijden
M_Vainqueur schreef:Maar nu... dachten we de ideale auto te hebben gevonden. De nieuwe Opel Astra Hybride. Mag 1450 trekken, weegt zelf 1680 rijklaar. Dus een mooie verhouding met een 1.5 paards trailer(+/- 1300 kg). Maar nu... zie ik dat de kogeldruk 70 kg is voor deze auto. Waar het voor een 1.5 paards 75 kg ideaal zou zijn (ook enkel uit forums gehaald, kan ik niet echt terug vinden bij een instantie). De trailerboer adviseerde mij om eerst gewoon eens te kijken wat de kogeldruk überhaupt is bij onze trailer, waarschijnlijk zou die 5 kg weinig uitmaken. Dus dat gaan we dan ook doen. Maar was toch benieuwd wat Bokt hierover aan kennis heeft vergaard. Iemand hier meer ervaring mee? Geeft die 5 kg echt zo veel verschil in geval van een tandemasser?
ikke schreef:M_Vainqueur schreef:Maar nu... dachten we de ideale auto te hebben gevonden. De nieuwe Opel Astra Hybride. Mag 1450 trekken, weegt zelf 1680 rijklaar. Dus een mooie verhouding met een 1.5 paards trailer(+/- 1300 kg). Maar nu... zie ik dat de kogeldruk 70 kg is voor deze auto. Waar het voor een 1.5 paards 75 kg ideaal zou zijn (ook enkel uit forums gehaald, kan ik niet echt terug vinden bij een instantie). De trailerboer adviseerde mij om eerst gewoon eens te kijken wat de kogeldruk überhaupt is bij onze trailer, waarschijnlijk zou die 5 kg weinig uitmaken. Dus dat gaan we dan ook doen. Maar was toch benieuwd wat Bokt hierover aan kennis heeft vergaard. Iemand hier meer ervaring mee? Geeft die 5 kg echt zo veel verschil in geval van een tandemasser?
Let erop dat de opgegeven waardes maximale waardes zijn.
De ideale waarde va de kogeldruk is, volgens de ANWB, 4% van het gewicht van de geladen aanhanger.
Die 1,5-paards van 1300kg TMM kan technisch gezien prima achter die Opel.
M_Vainqueur schreef:Dank je wel voor je reactie!
4% zou bij 1300 kilo 52 kilo zijn, dat zou heel gemakkelijk kunnen (incl ruime marge). Dan zou die 5 kg niet het grote verschil maken.
En ja klopt, het zijn inderdaad limieten. Maar ik zie buiten de kogeldruk geen waardes die op de grens van 'kunnen' zitten? 1450 mogen trekken met een daadwerkelijk gewicht van 1300 kilo zie ik niet als 'net aan'. Zeker omdat hij ook zo goed als voldoet aan het advies van 75% gewicht aanhanger met gewicht auto (75% van 1680 is 1260).
Dees schreef:Fly_high schreef:En Ford Kuga? Die stond ook op mijn shortlist, vond hem alleen gruwelijk groot aanvoelen met proefrijden
Ik ook! Werd zelfs bang van tegenliggers bij bochten. Die bestuurdersstoel geeft je een hele rare positie in de auto, alsof je werkelijk midden in zo'n grote Arriva-bus zit. Heb hem dus laten staan, al had de Kuga wel alle bling-bling die je graag zou willen in een auto en het op zich ook best een mooie auto is.
Oe, Sure_Lee, dat was een ternauwernoodje! Gelukkig zag je het op tijd!