[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 20:22

Geen probleem! Ik heb je een pb gestuurd!

Paulaaa

Berichten: 232
Geregistreerd: 15-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:00

ikke schreef:
Ja, die eerste drie hadden een 60pk Diesel en dat was voor het mooie net te mager met mijn KWPN-er van goed 600kg. De laatste 90pk turbo had er geen moeite mee, ook niet met de grote pony van m'n vriendin in een tweepaards.

De V70 is inderdaad een totaal ander verhaal met 1600kg eigen gewicht en een 200+pk turbo benzine 5-pitter. Maar die mag ook 1800kg aan de haak hebben.....
Overigens doet die 1:11 gemiddeld. Best netjes, eigenlijk voor zo'n bakbeest.


Ohhh oke! Die peugeot heeft 120PK en is ook een diesel dus dan hoop ik voldoende over te houden :)
Dat valt inderdaad niet tegen 1:11. En met die power zal het wel lekker rijden ook met een trailer erachter!

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:27

Ik lees al een tijdje in vlagen mee. Hopenlijk kunnen jullie mij iets helpen, het echte antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gevonden. Misschien mede door onervarenheid (19 jaar, jaartje BE rijbewijs en nog geen eigen trailer & auto die fatsoenlijk kan trekken).

Op dit moment staat mijn eigen A-klasse autootje voor de deur en de peugeot 308 SW van mijn vader (lease-auto). Gezien het een lease-auto is, mag mijn vader eind dit jaar waarschijnlijk een nieuwe auto uitzoeken. Ik ben al ongeveer een jaar aan het zeuren dat dit een auto moet worden die minimaal 2 ton kan trekken. Echter, hiervoor moet ik ook wel met voorbeelden komen natuurlijk. Kunnen jullie hiermee helpen?

Eisenlijstje voor de lease-auto vanuit vaders & bedrijf:
- Het mag geen vierwielaandrijving zijn (gesteld vanuit het bedrijf, ik baal hier ontzettend van natuurlijk).
- Een stationwagen, Hatchback of sedan zijn in ieder geval toegestaan. SUV en busje in ieder geval niet. Wij hebben eigenlijk altijd een stationwagen gehad.
- Diesel
- Toch wel de voorkeur voor handgeschakeld.
- Een panaromadak is een zeer grote pre, cruise control zo ongeveer een must. Ik verwacht eigenlijk dat cruise control tegenwoordig in bijna elke nieuwe auto wel in te bouwen is.

Eisenlijstje vanuit mij:
- Auto moet minimaal 2 ton kunnen trekken. Ondertussen ben ik zover dat ik met 1800 kg misschien ook wel genoegen neem. Dit is mijn allergrootste eis, de rest komen we later wel uit denk ik.

Op dit moment heb ik de skoda superb al gevonden, hebben jullie misschien nog meer suggesties? Is dit ook een beetje een fijne auto voor een degelijke trailer met waarschijnlijke meestal 1 paard en zo af en toe 2 paarden? Ik hen dus mijn BE, dus over gewichten hoeven we niet moeilijk te doen.

Als het niet gaat lukken, ga ik zelf maar opzoek naar een andere/tweede auto. Mijn eigen auto is zo heerlijk voor in Amsterdam namelijk...

Bedankt alvast voor jullie input!

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:36

Zie mijn link hierboven! Voor alle vragen

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:05

Als trekauto geen ervaring mee maar wel voor gewoon dagelijks gebruik. En dan is de skoda superb echt een hele fijne auto.
Zee van ruimte, zit fijn voor grote én kleine mensen, rijdt zacht en soepel, aangenaam verbruik.

Opel: no go. Op vlak terrein rijdt ie maar minste helling heb je problemen. Wij toch met de break die we hadden. Daar wil ik echt geen trailer achter hebben.

Ik denk dat de meeste hatchbacks met wat motorvermogen wel aan de 2000 zullen geraken... een Renault grand espace ook als ik me niet vergis.

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:12

Als mijn man een nieuwe lease auto mag uitzoeken krijgt hij een code daarna kan hij kiezen in een voor hem gesorteerde groep auto`s.
Dus ik denk dat je moet wachten tot je weet uit welke auto hij mag kiezen en dan een keuze maken.

Heb je 2 ton trekgewicht nodig dan...Er zijn niet veel auto`s die dat mogen hebben namelijk.
Als je er iets onder gaat zitten heb je veel meer keus.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:26

Varekaj schreef:
Als trekauto geen ervaring mee maar wel voor gewoon dagelijks gebruik. En dan is de skoda superb echt een hele fijne auto.
Zee van ruimte, zit fijn voor grote én kleine mensen, rijdt zacht en soepel, aangenaam verbruik.

Opel: no go. Op vlak terrein rijdt ie maar minste helling heb je problemen. Wij toch met de break die we hadden. Daar wil ik echt geen trailer achter hebben.

Ik denk dat de meeste hatchbacks met wat motorvermogen wel aan de 2000 zullen geraken... een Renault grand espace ook als ik me niet vergis.

Het probleem met veel nieuwe auto’s is het gebrek aan motorvermogen onderin. Het rijdt erg onaangenaam om 5000 toeren te moeten draaien om een beetje power beschikbaar te hebben. Daar heb jij waarschijnlijk dezelfde ervaring met Opel (die ik totaal niet deel) als ik met die 1000cc ecoboost in een Ford Focus die uiteindelijk prima Britse heuveltjes kon bedwingen, maar dan wel graag 4500 toeren op de naald wilde zien.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:58

Bedankt voor jullie antwoorden!

@Stalnollie, ik zie nergens een link? Kijk ik zo scheef :7
@scooby09: Bij mijn vader hebben wij/heeft hij gelukkig altijd zelf een auto uit mogen kiezen. Ik ga er vanuit dat het dit keer dus weer hetzelfde gaat. 2 ton is niet noodzakelijk, ondertussen ben ik al redelijk tevreden met 1800 kg. Alleen een degelijke trailer tel ik even 800-900 kg voor. Dan nog 1 paard, 600-700 kg en op zijn tijd een tweede paard, nog eens 600 - 700 lg. Tikt allemaal behoorlijk aan dan.

En waarschijnlijk nog een hele stomme vraag. Hoe zit dat precies met een grotere motor? Moet dat bij de dealer gevraagd worden? Als je naar de configuter gaat, kom je met de grootste motor vaak maar aan 1500 of 1600 kg.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:26

Maar wil je dan echt met twee paarden op stap?
Ik zou dan toch eens ernstig gaan kijken of het niet goedkoper is en om een simpele, kleine lease-auto te nemen (weinig bijtelling) en voor het trekwerk een oude V70-met-dikke-5-pitter ernaast te zetten, in plaats van het frummel dan je nu hebt.
V70's van de 2e generatie (vanaf 2001) mogen 1800kg trekken en iets zeikeriger zijn, levert je ook nog AWD. alle gezwam ten spijt, ook in NL heeft AWD zin!
Het is mij al twee keer overkomen dat ik aan 120 per uur opeens een stortbui in dook en waar iedereen de grootste moeite had de boel recht te houden, reed de V70 in een rechte streep door, zonder een krimp te geven. Uiteraard greep de tractiecontrole in (standaard op de AWD) maar in tegenstelling tot de rest kon ik rustig gas lossen en de snelheid terug brengen naar een passend tempo.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:05

Ik weet toevallig dat onze Renault traffic ook 2000kg mag trekken maar weet niet of dat voor jullie een optie is.

Onze x5 moet weg dus hier wordt het een soort van ‘beter iets dan niets’ oplossing maar wij komen met 1800kg bijv ook al niet toe voor 1 paard dus ik snap haar probleem heel goed haha

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:32

2000 is toch krap als je met 2 op pad wil? Dan mogen ze beide niet veel meer dan 550/stuk wegen, heb je 900 ledig trailergewicht over. Ik bewaar altijd een half baaltje hooi en tonnetje van 25l in de trailer, dan zit je er overheen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:51

Ja klopt hoor maar ik dacht misschien heeft ze ook 1 zwaar paard ofzo? Wilde eigenlijk gewoon zeggen dat die bestelwagen dat ook mag trekken haha. Die was voor ons bedrijf interessant qua lease door de laadruimte en omdat ie ingeschreven kon als lichte vracht, dus misschien was het voor Freyr ook een optie

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:16

Ford Kuga mag ook flink trekken, afhankelijk van het type tussen de 1800 en 2100. Wij hebben een benzine die 2000 mag trekken.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:26

Granoek schreef:
Ja klopt hoor maar ik dacht misschien heeft ze ook 1 zwaar paard ofzo? Wilde eigenlijk gewoon zeggen dat die bestelwagen dat ook mag trekken haha. Die was voor ons bedrijf interessant qua lease door de laadruimte en omdat ie ingeschreven kon als lichte vracht, dus misschien was het voor Freyr ook een optie

Ze mocht geen bus uitzoeken, dus dan ben je snel uitgepraat.

Bij-de-weg Freyr: een gewone auto met 4x4 mag ook niet? Dat bedrijf van jouw kerel mag aan komen wijzen waar aan mijn auto te zien is dat ie 4x4 is, behalve het AWD-embleem achterop.
Nu zal Volvo niet echt een optie zijn (misschien de V60 nog net? https://www.autoweek.nl/auto/94718/volv ... -r-design/ ) maar er zijn best wat merken die de optie gewoon aanbieden, al moet je soms even doorvragen.

Overigens is een panoramadak alleen leuk als het ook open kan. Ervaringstipje.....

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:32

Een panoramadak is meestal drama voor grote mensen, de omlijsting zit lager aan de deurposten. Leuk om tegenaan te botsen met in- en uitstappen :))

VW Touareg mag denk ik 2000 en de touran? Is niet echt een bus... Verder denk ik dan Mercedes vito maar valt dat onder bus of gewoon hele ruime auto? Renault Grand Espace ook nog als optie.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:59

Zal ook afhangen van de versie, ken een Touareg die makkelijk 3500 trekt.. oh en mag dat ook ;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:22

De VW golf van mijn tante heeft 4x4, dat vind ik pas een goeie!

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:28

Wow, ik heb echt weer veel aan jullie reacties! Bedankt!

Die 2 ton is zeker krap met 2 paarden, maar meer vinden is bijna onmogelijk ben ik bang... Ik zal de meeste tijd een paard en een pony trekken of twee pony's trekken. Een trailer erachter zal ongeveer maandelijks plaatsvinden, misschien wekelijks als ik vakantie heb.

Een gewone auto met 4x4 zal ik toch nog eens na laten vragen bij mijn vader. In de voorwaarden staat wel zwart op wit dat een 4x4 niet mag, maar misschien gedogen ze dit wel.

Ik twijfel ook zeker wel om 'gewoon' een tweede auto tweedehands erbij te kopen, welke dan iets fatsoenlijks kan trekken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:04

Even een andere kant op: wat met landrover discovery sport? Niet de typische vierkante robuuste 4x4, wel een klassebak. Daar mogen bepaalde modellen van de discovery sport bijvoorbeeld ook 2500 trekken.

Edit: en die zijn er ook in 2wd denk ik...

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:52

Varekaj schreef:
Even een andere kant op: wat met landrover discovery sport? Niet de typische vierkante robuuste 4x4, wel een klassebak. Daar mogen bepaalde modellen van de discovery sport bijvoorbeeld ook 2500 trekken.

Edit: en die zijn er ook in 2wd denk ik...

Ja, die is er ook in 2wd. Wel de looks, niet de capaciteiten. En die Indiërs lijken ook niet te snappen dat plastic niks toevoegt aan terreincapaciteiten. Dat is begonnen met de Evoque....

Sinds de nieuwe generaties Land Rovers in het terrein komen, wordt er aanhoudend schade gereden. Alle plastic beneden 25cm van de grond, wordt eraf gereden. Elke keer wel 5 of 6 gevallen.

Vroeger reed iemand weleens een steekas kapot; als je een slechte dag had, konden we een diff eruit sleutelen maar meestal bleef het bij dat soort dingen. Tegenwoordig moeten we bijna een plastic container aan laten rukken.....

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:55

Tegenwoordig is elke auto zowat een hoop plastic en elektronica met meer snufjes dan je voor mogelijk kan houden. Maar als in dat segment iets zit wat zowel aan de lease-eisen voldoet, als de trekopties heeft en voor pa ook voldoet... waarom niet?

Nog steeds beter dan sommige combi's die je in dat andere topic soms ziet langskomen.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:06

Varekaj schreef:
Tegenwoordig is elke auto zowat een hoop plastic en elektronica met meer snufjes dan je voor mogelijk kan houden. Maar als in dat segment iets zit wat zowel aan de lease-eisen voldoet, als de trekopties heeft en voor pa ook voldoet... waarom niet?

Nog steeds beter dan sommige combi's die je in dat andere topic soms ziet langskomen.

Ik denk niet dat jij erg gelukkig zou worden van de rekening als je met een van jouw werkzaamheden je halve voorbumper achter laat van zo'n sport.

Het heeft wel 4x4, maar niet meer de mogelijkheden die horen bij de zorgvuldig opgebouwde reputatie.

Dat mijn V70 beperkt is door z'n bodemvrijheid, dat begrijpt iedereen, maar dat een Discovery sport nauwelijks beter presteert is voor veel mensen een stuk moeilijker te begrijpen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:10

Maar ik heb 4x4 nodig en zou dan ook niet zo snel voor een disco sport gaan als ik alleen te kiezen had :')
Als vriend mee aankoopt is dat een ander verhaal, maar goed. Morgen haal ik mijn "nieuwe" tweedehands mitsu pajero sport op namelijk :))

Maar daar is Freyr weinig mee. Voor hen is 4x4 niet noodzakelijk begreep ik uit de berichten. Dan lijkt de kans toch best klein dat je met die bodemvrijheid op de gewone weg in de problemen komt?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:22

Het is net hoe hoog de graspollen uitsteken.. of zoals hier een stukje verderop, hoe diep de sporen uit zijn gesleten. Met de Volvo slepen we met de voorbumper over het stuk tussen de wielsporen waar de Pajero uiteraard nergens last van heeft.

Ga je dan vaak in de winter (nat, modder) op wedstrijd waar je moet parkeren op een omgeploegd aardappel veld of buitenrit in het bos waar net gekapt is, dan zou ik zeker op de bodemvrijheid letten..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:35

Dat bedoel ik dus. Ik kom dat soort situaties dus regelmatig tegen, vandaar mijn keuze voor een 4x4 die daar ook wel op voorzien is. Maar dat hoeft bij Freyr niet van toepassing te zijn, en dan kan zij misschien wel goed met een disco sport uit de voeten.
Geen idee of de gewone discovery wel nog meer voldoet aan het echte terreinwerk?

Voordeel van mijn pajero sport is dat de TMM hooguit ergens rond de 2100 ligt. Hang daar een trailer achter met TMM 1400 (of keur 'm daarnaar terug) en laag eigen gewicht, bijvoorbeeld een Atec of Weijer, en je kans zelfs nog als B-combinatie de weg op.