[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:52

4x4 is zeker niet erg noodzakelijk. Ik zal lekker op de verharde wegen blijven en wedstrijden doe ik niet aan.

Als ik ooit een andere eigen auto koop, dan mishandel ik die wat meer en is dit allemaal interessant. Ik ga weer verder speuren met jullie suggestie!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:38

Mishandelen is inderdaad wel een goede omschrijving voor wat ik met mijn auto doe ja :))

Verder kunnen de meeste middenklassers met goede motor die 2000kg wel hebben denk ik. Denk aan Ford Mondeo, renault grand espace, Volvo, skoda superb, Mercedes C-klasses en als het wat luxe mag zijn ook de GLC en co O:)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:52

Maar de auto's zijn er ook naar om te mishandelen :+
Olie en bloed vlekken zijn ruim aanwezig hier zullen we maar zeggen (heeft een keer een geschoten hert in gelegen).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:01

De mijne zit aan de buitenkant vol krassen. OK, een groot deel zat er al toen ik 'm kocht.
Helaas zijn er nu waarschijnlijk bij aan het komen doordat iemand de doornen van de braamstruiken weigert in te korten langs de veldweg die ik moet nemen om op de weide te geraken.
En de "oprit" van mijn ander weilandje begint aardig smal te worden omdat de laurierhaag dringend bijgesnoeid moet worden, maar alleen de eigenaar van de grond mag dat doen. Ik moet mijn rechterkant van de auto zowat in de haag parkeren wil ik nog kunnen uitstappen.

Dan veldwegen vol steenpuin en zand/grint, hopen stof, de "hobbel" die ik telkens af moet om op het toegangsstuk van de weide te rijden... Mijn ifor komt daar denk ik wel standaard tegen de grasbodem en de dissel met wat pech ook.

Deze winter meermaals door een spekgladde modderpoel moeten plonzen om de weide uit te geraken.

En over de zooi die in de auto ligt, daar zwijgen we maar helemaal over.

Patlican
Berichten: 99
Geregistreerd: 04-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:49

Goede avond,

Ben al een hele tijd aan het meelezen en aan het rond kijken voor een auto waarmee ik dagelijks naar stal kan rijden dus redelijk zuinig is maar waarmee ik ook eens in de maand max 30 km zou kunnen rijden met een trailer.

De trailer die ik zal gaan lenen is een 1,5 paard die 620 kg weegt, met een e pony van max 500 kg. Wat raden jullie aan? Ik vind een golf interressant die ik op het oog heb mag 1400 kg trekken, automaat en 1.4 benzine motor.

Verder kijk ik naar een volvo v40, audi a3. Ik ben benieuwd naar jullie advies hierin.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:20

Hoe meer koppel bij lage toeren hoe meer vreugde en verder de eeuwige tip die ikke je ook zal geven: kies een zo krachtig mogelijke motor met bovenstaande in je hoofd binnen je budget.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 06:58

Ik raad een 1,4 benzine motor heel sterk af.
Veel te weinig koppel en vermogen vind ik om een paard te trekken .
Kijk liever naar een 1,6 of naar een diesel.
Het rijd veel fijner als je met een gewoon toerental weg komt ipv in je toeren begrenzer ☺️

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 07:48

Met of zonder turbo maakt een wereld van verschil

Patlican
Berichten: 99
Geregistreerd: 04-01-15

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:04

oke, ik wilde bij deze auto gaan kijken. https://www.voskuilen.com/?page_id=120

Diesel wordt te duur aangezien ik ongeveer 10.000 km per jaar rij en vooral veel korte afstanden.

Het liefst wil ik een auto die niet ouder is dan uit bouwjaar 2014, automaat zou fijn maar geen must, mijn budget is zo’n 17.000 euro, moet m’n auto ook het liefst kunnen inruilen bij aanschaf. Verder het liefst niet al te veel km en niet te duur in wegenbelasting en verbruik.

Hebben jullie nog andere tips?

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:11

Wij gaan naar een BMW X1 kijken. Fijne auto!

Patlican
Berichten: 99
Geregistreerd: 04-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:18

Romeo2007 schreef:
Wij gaan naar een BMW X1 kijken. Fijne auto!


Ja als ik het kon betalen geweldig! Maar dit is toch wel boven mijn budget. Ik wil alleen mijn eigen pony af en toe vervoeren die incl trailer tussen de 1100 en 1150 weegt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:27


LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:47

Welke auto mag 1500 kg trekken en is relatief zuinig in de wegenbelasting en het liefst ook in verbruik?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:52

As usual zeg ik een middenklasser met een fatsoenlijke motor erin. Benzine of diesel ligt aan het aantal km's dat je verwacht te gaan rijden.

Rex_Rolfo schreef:
Welkom. Je hebt rijbewijs BE?
Een 'gewone' middenklasser is vaak een prima trekauto.

ikke schreef:
In de praktijk voldoet een flinke middenklasser meestal prima. Denk aan VW Passat, Ford Mondeo, dat slag auto's, waarbij je altijd even per individueel model moet kijken of het past, aangezien de specs in de jaren nog weleens willen veranderen. Doe je onderzoek op feitenbasis, ga NIET af op wat de verkoper zegt. Net als bij paarden liegen autoverkopers alles aan elkaar, tenzij de auto je verteld dat het wel klopt.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:11

Dankjewel! We kijken inderdaad al naar een mondeo.

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:35

Ben ik weer met een vraag. Een poosje terug werd ik in dit topic al eens gewezen op gas ipv diesel. Omdat het auto zoeken geen heel grote haast heeft, verdiep ik me er af en toe wat in, maar ik blijf het een ramp vinden, dat auto zoeken en kopen.

Zou dit bijv. iets zijn: https://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c4-picasso/45554798

Wat ik zoek is een auto die comfortabel is voor veel woon-werk verkeer (180km/dag) en die ook de 1.5 paards trailer kan trekken (naar les/bos/wedstrijd), met een budget van zo'n 5000 euro.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:47

Trouwens voor het lijstje auto's die zware trailers mogen trekken ietsje eerder hier, kwam ik nog uit bij een Ssangyong Musso (3,5t) en Ssangyong Rexton (3t) voor wie het bijhoudt.

Iemand ervaring met deze auto's? Of Ssangyong algemeen

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:17

Ik ben die ook tegengekomen omdat die niet zo gek duur tweedehands aangeboden worden en best wel wat mogen verslepen. Geen eigen ervaring, heb hem laten schieten omdat hij ten opzichte van gelijkaardige auto's van andere merken blijkbaar ontzettend veel zou drinken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:30

Een vriend van mijn partner is garagist en ook verdeler van Ssangyong. Inderdaad hele degelijke auto's die prima kunnen waarvoor ze gemaakt zijn. Helaas zijn ze niet de goedkoopste in onderhoud als er wat vervangen moet worden, omdat de stukken op zich aardig aan de prijs zijn.
Over zuipvermogen geen idee. Ik weet dat er iemand in onze club met zo'n auto rijdt maar zoals die rustig het gas naar 130-140 trapt op de autostrade met geladen trailer er achteraan denk ik niet dat ik daar op de juiste plek ben om naar het verbruik te vragen :=

De meeste in onze club rijden met Mitsubishi (allemaal L200 en ik dan een pajero sport), Nissan Navara's en Isuzu qua pick-ups/jeeps. Dan nog iemand met een Kia (ik denk een sportage, ben geen 100% zeker) die daar ook zeer tevreden over is en dan die ene met een Ssangyong.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:56

Mijn Ssangyong Korando rijdt gemiddeld 1:10 en met trailer 1:8. Best normaal voor zo'n auto.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 13:11

Mmm, Marktplaats vindt zeker dat ik met twee paarden op pad moet gaan. Ik krijg tenminste een advertentie voor een dikke trekbak voorgeschoteld. Niet voor mij, maar als iemand graag betaalbaar 3,5 ton aan de haak wil: https://link.marktplaats.nl/m1443863860

Afbeelding

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:37

Weer een vraag over kogeldruk want ik lees er hier van alles over maar snap er eerlijk gezegd vrij weinig van. Andere fora maken mij niet veel wijzer.

Mijn situatie:
Ifor Williams HB511 2 paards trailer: leeg gewicht 1000 kg. max. laadvermogen 1700 kg.
1 paards combi met Volvo V60 max geremd gewicht 2000 kg met 100 kg. kogeldruk
2 paards combi met Ford Explorer max geremd gewicht 2567 kg kogeldruk onbekend.. :(

1 paards zal nooit meer dan 1900 kg zijn en 2 paards is 2500 kg maximaal. Ga ik dan wel of niet veilig de weg op?

Volgend jaar is de bedoeling de Explorer te vervangen voor 3500 kg. trekvermogen. Maar ik wil dit jaar ook al op pad :+

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:50

Selka schreef:
Weer een vraag over kogeldruk want ik lees er hier van alles over maar snap er eerlijk gezegd vrij weinig van. Andere fora maken mij niet veel wijzer.

Mijn situatie:
Ifor Williams HB511 2 paards trailer: leeg gewicht 1000 kg. max. laadvermogen 1700 kg.
1 paards combi met Volvo V60 max geremd gewicht 2000 kg met 100 kg. kogeldruk
2 paards combi met Ford Explorer max geremd gewicht 2567 kg kogeldruk onbekend.. :(

1 paards zal nooit meer dan 1900 kg zijn en 2 paards is 2500 kg maximaal. Ga ik dan wel of niet veilig de weg op?

Volgend jaar is de bedoeling de Explorer te vervangen voor 3500 kg. trekvermogen. Maar ik wil dit jaar ook al op pad :+

Ifor met voorlader? In dat geval zou ik even kritisch naar de kogeldruk kijken en vooral nameten!
Ik schat in dat die Explorer er niet zoveel moeite mee zal hebben en paarden van 750kg per stuk zijn best hele forse paarden dus zolang jij niet met twee dressuurkastelen of twee Shires op stap gaat, zou ik me niet zo heel erg druk maken.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:25

Ikke, ja met voorlader. Opmeten dmv paaltje en weegschaal ofzo?

Toevallig ga ik wel op pad met een Shire en een dressuurkasteel. Vandaar de voorkeur voor een zwaardere auto volgend jaar. :)

Ik kan eventueel de Volvo laten staan en altijd de Explorer pakken. Als dat met 1 paard ook veiliger is.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:38

Ik zit nu weer op MP te kijken, zijn Henra pony/ veetrailers altijd zo zwaar?

Mijn stalbaas heeft er één en degene die ik steeds op MP voorbij zie komen zijn ook allemaal 2000 kilo.