Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 475 van de 510 [ 12728 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478 ... 510  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

 
Profiel   

Heb je de zoekfunctie al geprobeerd?

Ik heb zowel met glc als met xc60 al gereden en getrokken maar dat waren beide “oudere” dieselversies.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 07:42 



 
Profiel   

Mijn ervaring met de V60 hybride is dat het een fijne combinatie is. Alleen is dat geen XC en hebben wij een 1½ paards.

Staat vaak in de stand 4WD met de trailer (diesel op de voorwielen, elektrisch op de achterwielen). De elektromotor geeft kracht vanaf wegrijden, bij wat meer snelheid pakt de diesel het op. De auto laat op het dashboard zien hoeveel kracht ie gebruikt, omdat ik met trailer best heel rustig rij valt me op dat er op lage snelheid niet zoveel vermogen nodig is.

Meer vermogen bij b.v. invoegen op de snelweg, maar eerlijk is eerlijk, zonder trailer er achter gaat er vaak zelfs meer gas op de lolly :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 08:02 



 
Profiel   

Dank voor de tips. Zit nog wel met een ander issue. De trekhaakhoogte van de auto's zijn kennelijk tegenwoordig allemaal hoger. Mijn trailer ligt er dan niet horizontaal achter en ik heb de indruk dat dat de wegligging beïnvloed. Hebben jullie daar ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 12:00 



 
Profiel   

Niello schreef
Dank voor de tips. Zit nog wel met een ander issue. De trekhaakhoogte van de auto's zijn kennelijk tegenwoordig allemaal hoger. Mijn trailer ligt er dan niet horizontaal achter en ik heb de indruk dat dat de wegligging beïnvloed. Hebben jullie daar ervaring mee?


Ik vraag me dit eigenlijk ook wel af, maar dan of het technisch invloed zou kunnen hebben op auto of trailer.
Qua wegligging merk ik geen verschil, heb twee vergelijkbare auto’s die ik voor de trailer kan zetten, verschil is dat de trekhaak op de ene auto een stuk hoger zit dan bij de ander. Heb het vrij uitvoerig getest, reed eerst wekelijks met de auto met de hogere trekhaak, maar sinds we de tweede auto hebben (met een lage trekhaak) gebruik ik die bijna altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 12:34 



 
Profiel   

Heb proefgereden met een Kuga met een hogere trekhaak. Paard stond er veel onrustiger op en had diarree toen hij er af kwam. Heel vreemd, staat normaal heel rustig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 19:15 



 
Profiel   

Hoi Allemaal,

Ik heb helaas ook vraag.

Sinds kort heb ik een Subaru Forester 2.0 AWD luxery uit 2008 in bezit. Maximale trekkracht 2000 kilo. Ik wil hiermee mijn tweepaards trailer trekken (Henra Contessa, leeggewicht 660 kilo en laadvermogen van 2000 kilo).

Er zat nog geen trekhaak onder de subaru, die is van de week geplaatst (max kogeldruk 80 kilo, zoals gebruikelijk bij dit type auto). Dealer verzekerde mij dat deze auto de trailer met gemak moet trekken.

Vrijdagavond een test rondje gereden met auto, trailer en paarden. Ik ben nog nooit zo bang geweest in een auto, zodra de snelheid boven de 70 km/uur uit kwam begon de hele boel te slingeren. Gelukkig heb ik alles in bedwang weten te houden.

Gestopt bij een benzinepomp en de banden spanning gecontroleerd. Auto was rondom te hard (2.5 bar) moest zijn 2.0 voor en 2.4 achter. Trailer moest zijn 2.7, maar was recht 2.6 en links (waar het zwaarste paard stond) 2.3. Daarna reed de combinatie fijner.

Het zat me niet lekker dus heb ik gisteren de kogeldruk proberen te meten, maar ik deed vast iets fout want leeg kwam ik al op 70 kilo uit en vol (2 super brave paarden) op ruim 150 kilo!
We hebben de kogeldruk gemeten door een stok onder de koppeling te zetten op de zelfde hoogte als de trekhaak van de auto en een weegschaal er onder.

Daarna gebeld met de trailerboer, deze snapte ook niet waarom het mis ging met de combinatie. Kogeldruk zou volgens hem in de praktijk altijd rond de 50 - 75 kilo moeten liggen met 2 paarden erin.

Test rondje gereden met een bevriende automonteur. Rechtdoor 80 km/uur gaat goed maar 1x uit moeten wijken en de heleboel gaat weer zoeken en slingeren.....

Morgen ga ik met de combinatie (zonder paarden) op verzoek van de Subaru dealer naar hun werkplaats. Ze herkende dit probleem ook niet. Ze gaven als opties: stabilisator trailer stuk, trekhaak te hoog gemonteerd of de vering van de auto te slap.

Wie oh wie rijdt er ook met een Subaru en kan mij een beetje geruststellen dat het wel hoort te kunnen en ik straks veilig de weg op kan...
Ik ben erg angstig geworden en mis helaas veel vertrouwen in de auto nu....

Of heeft iemand een idee waarom mijn combinatie zo veel problemen oplevert.

Bedankt als je het hele verhaal gelezen hebt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 10:05 



 
Profiel   

Ik snap wel dat je bent geschrokken, zo'n slinger is echt doodeng. Als je kogeldruk met paarden werkelijk 150 kg was zal de auto achter flink inveren en met de koplampen omhoog schijnen. Was dat het geval?

Iets teveel kogeldruk is voor de stabiliteit minder erg dan te weinig kogeldruk. Ik gok (glazen bol is vandaag een beetje wazig) dat er andere zaken spelen. Goed mogelijk ook dat er een paar dingen zijn die alleen weinig uitmaken maar opgeteld wel tot een instabiele situatie leiden.

De auto is inmiddels 13 jaar oud. Hoe goed is de demping van de schokbrekers nog? Hoe oud is de trailer en hoe is die onderhouden? Lopen alle wielen netjes vrij?

Wat doet deze auto met een andere trailer, wat doet jullie trailer achter een andere auto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 10:46 



 
Profiel   

De auto zelf staat gewoon kaarsrecht. Ik heb zelf nog op de dissel van de trailer gesprongen (oke ik weeg maar 60 kilo) maar er kwam geen beweging in de auto.

Morgen willen ze bij de garage inderdaad de schokdempers van de auto controleren. Ik heb tot nu toe geen probleem ondervonden met de auto zelf. We hebben er inmiddels als 4000 km mee afgelegd in Oostenrijk!

De trailer is geloof ik uit 2013 en wordt ieder jaar netjes onderhouden. Ik heb niet het idee dat de wielen niet vrij lopen. We gebruiken hem met meerdere mensen op stal. Met verschillende auto's ( Skoda ocatavia (1 paard), Skoda Kodiaq, Renault megan (1 paard) en ik hiervoor met een vw bus) soms slingert hij dan wat maar dan gaat de snelheid richting de 90 km uur. En nooit zo erg dat je denkt hem niet te houden.

Gisteren hebben we hem ook even achter een vw bus gehangen en ook expres met 80 km/uur wat wiebelen met het stuur. Dan slingert hij 2x max en is weer stabiel achter de auto, al vond ik het toen ook best even spannend. Maar die bus weegt veel meer dan de Subaru en was vol met gereedschap.

Leeg ligt de trailer het zelfde achter de auto als vol met de bus. Met een andere trailer nog niet (durven) testen.

Ik hoop zelf dat er toch iets mis is gegaan met het installeren van de trekhaak, misschien net te hoog in combinatie met wat oudere schokdempers?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 10:58 



 
Profiel   

Lenora_C schreef
De auto zelf staat gewoon kaarsrecht. Ik heb zelf nog op de dissel van de trailer gesprongen (oke ik weeg maar 60 kilo) maar er kwam geen beweging in de auto.

Morgen willen ze bij de garage inderdaad de schokdempers van de auto controleren. Ik heb tot nu toe geen probleem ondervonden met de auto zelf. We hebben er inmiddels als 4000 km mee afgelegd in Oostenrijk!

De trailer is geloof ik uit 2013 en wordt ieder jaar netjes onderhouden. Ik heb niet het idee dat de wielen niet vrij lopen. We gebruiken hem met meerdere mensen op stal. Met verschillende auto's ( Skoda ocatavia (1 paard), Skoda Kodiaq, Renault megan (1 paard) en ik hiervoor met een vw bus) soms slingert hij dan wat maar dan gaat de snelheid richting de 90 km uur. En nooit zo erg dat je denkt hem niet te houden.

Gisteren hebben we hem ook even achter een vw bus gehangen en ook expres met 80 km/uur wat wiebelen met het stuur. Dan slingert hij 2x max en is weer stabiel achter de auto, al vond ik het toen ook best even spannend. Maar die bus weegt veel meer dan de Subaru en was vol met gereedschap.

Leeg ligt de trailer het zelfde achter de auto als vol met de bus. Met een andere trailer nog niet (durven) testen.

Ik hoop zelf dat er toch iets mis is gegaan met het installeren van de trekhaak, misschien net te hoog in combinatie met wat oudere schokdempers?

Ehm, je moet gewoon elke snelheid kunnen rijden met een trailer, ook 150km/h!

Moet je in deze context zien: snelheidslimieten zijn eerst en vooral afwegingen voor de verkeersveiligheid. In NL hebben we dat vastgesteld op 90km/h maar in Frankrijk mag je gewoon 130km/h met die combi. Dat moet een combi ook gewoon kunnen, op voorwaarde dat je voldoende power aan boord hebt.

Als jij zegt dat je aan 90km/h iets merkt aan het rijgedrag van de trailer, dan is er iets met de trailer. Technisch moet je daar ongestraft ook 150km/h mee kunnen rijden.
Als de auto dan ook ergens last van versleten rubbers of schokdempers heeft, telt dat wel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 11:07 



 
Profiel   

De hoogte van je trekhaak is zeker van belang, maar als de trailer horizontaal achter de auto ligt dan moet het goed zijn. Heb een keer een proefrit gereden met een Forester en de combinatie werd ook instabiel toen ik rustig een tunnel inreed, terwijl veel mensen aangeven dat het een perfecte trekauto is. Mogelijk was de vering van die auto niet goed. Wees wel voorzichtig een hobby is leuk, maar je moet niet verongelukken. Hoeveel mag deze Forester trekken? Zit je daar niet boven met 2 paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 11:16 



 
Profiel   

Ik vind 2000 kg ook wat krap moet ik zeggen voor een trailer met 2 paarden. Stel dat de paarden 650 kg wegen per stuk = 1300 plus trailer die meestal meer wegen dan op papier, zit je al op die 2000. Ik had een Freelander die ook 2000 kg mocht trekken, maar die ging ook slingeren toen ik een tunnel inreed met 2 paarden op de trailer. Doodeng, dus daarna nooit meer gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 11:36 



 
Profiel   

Trekgewicht heeft vooral veel met de constructie van de auto te maken. Zeker bij een voorwielaandrijver waarbij de auto als het ware uit elkaar wordt getrokken. Het is niet voor niets dat de achterwielaandrijvers zoals veel BMW's en Mercedessen goed in het trekgewicht zitten.

Ik ben het helemaal met ikke eens dat een aanhanger ook royaal boven de toegestane snelheid stabiel moet zijn. Ligt ie achter meerdere auto's niet retestrak dan is er iets met de trailer aan de hand. Bij de ene auto beperkt zich dat tot "irritant", bij een andere auto -door welke oorzaak dan ook- kan het ronduit gevaarlijk worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 12:16 



 
Profiel   

We blijven ruim onder de 2000 kilo. De paarden worden om de maand gewogen en wegen 620 en 580 kilo. Dus 1200 kilo. Trailer weegt op papier 660 kilo. Dus zitten we totaal op 1860. Zelfs al zou de trailer 100 kilo meer wegen, dan is er geen probleem. We nemen geen hooi mee op de trailer en er is ook geen zadelkamer. Alle spullen liggen in de auto. Over die 2000 kilo maak ik me ook geen zorgen. Zeker omdat de auto ook nog een 4 wiel is aangedreven.

De kodiaq waar hij ook vaak achter hangt met 2 wat lichtere paarden mag zelfs maar 1800 kilo, heeft wel een hogere kogeldruk (100 kilo). Degene die daar mee rijdt zegt dat ze zelf nooit ergens last van heeft.

Ik vond zelf dat hij met een VW bus en wat hogere snelheid wel wat gaat wiebelen, maar niet extreem.

Ik rij sowieso niet meer met een gevulde trailer tot de auto is uitgesloten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 12:46 



 
Profiel   

Wij rijden zonder problemen met een nieuwere versie van deze Forester. Achter de auto hangt een tweepaardstrailer of een autotrailer, beide trailers worden zonder problemen getrokken door de auto. Ik heb het idee dat de auto, qua vermogen ruim meer dan 2.000 kilo kan trekken. Volgens mij heeft het slingeren vooral te maken met een verkeerde belading of verkeerde kogeldruk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 19:08 



 
Profiel   

Hoe denk jij dat de verkeerde belading/verkeerde kogeldruk onstaat/onstaan is?
De paarden staan natuurlijk gewoon netjes tussen de twee stangen en zijn echt mega braaf onderweg. Staan de hele reis netjes stil.

Heeft jou wagen ook een maximale kogeldruk van 80 kilo? En je trailer? En neem je er ook 2 paarden in mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 19:39 



 
Profiel   

Even vraagje aan de auto kenners onder ons

Ik twijfel over de
Ford Kuga of Kia Sportage.
Bouwjaar 2016-2017

Ik vind ze beide mooi.

Wat zou jullie voorkeur hebben en waarom?

Trailer weegt 520, pony 502 dus ik zou met 1400-1500 wel uitkomen.

Ik kijk wel naar de auto's met meer pk dus niet de 120 pk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 18:18 



 
Profiel   

Eigen gewicht van de wagens?
Waar zit het vermogen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 19:28 



 
Profiel   

Het is vandaag een kuga geworden.
180 pk, 4wd en automaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 18:13 



 
Profiel   

Gefeliciteerd en vele veilige kilometers! Bij ons is het een Volvo xc 60 hybride geworden. Heb al een paar keer 42 km volledig elektrisch gereden. Ben benieuwd hoe de trailer er straks achter hangt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 19:27 



 
Profiel   

Jij ook gefeliciteerd en veel veilige kilometers

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 19:54 



 
Profiel   

Mando schreef
Het is vandaag een kuga geworden.
180 pk, 4wd en automaat.

Wat mag die trekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 05:30 



 
Profiel   

Hier ook de auto binnen gekregen van de week :D heb de trailer er nog niet achter gehad, denk eerst maar even inrijden en na de eerste 1000km maar eens met een lege trailer voelen wat ie doet (160 pk en mag 1700 trekken)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:38 



 
Profiel   

Faya__ schreef
Mando schreef
Het is vandaag een kuga geworden.
180 pk, 4wd en automaat.

Wat mag die trekken?


1800 kg

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 05:44 



 
Profiel   

Stel een trailer weegt meer dan de TMM dat de auto mag trekken indien er 2 paarden in staan. Let op: 1 paard kan dan wel.
Mag je dan officieel wel met deze combinatie rijden of moet je de trailer terug keuren?
Heb internet afgezocht, maar kan het niet goed vinden. De regels zijn namelijk ook weer gewijzigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:12 



 
Profiel   

Melia schreef
Stel een trailer weegt meer dan de TMM dat de auto mag trekken indien er 2 paarden in staan. Let op: 1 paard kan dan wel.
Mag je dan officieel wel met deze combinatie rijden of moet je de trailer terug keuren?
Heb internet afgezocht, maar kan het niet goed vinden. De regels zijn namelijk ook weer gewijzigd.

Dat staat gewoon in de FAQ. Daarnaast zijn de regels op dit vlak nooit gewijzigd.

Het leeggewicht van trailer plus feitelijke lading mag nooit meer zijn dan wat de auto mag trekken. Artikel 5.18.18 van het voertuigreglement.

Of jij ook met die combi mag rijden, wordt bepaalt in het reglement rijbewijzen door Artikel 15
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 475 van de 510 [ 12728 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478 ... 510  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen