[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nettie007

Berichten: 116
Geregistreerd: 07-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:00

Heeft iemand ervaring met een Citroën C5 benzine THP 1.6 155pk bouwjaar 2012 als trekauto voor een 1.5p. trailer?

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 07:52

Heyhey. Stille meelezer meldt zich even.

Omdat hier veel mensen zitten met oa ook verstand van trailers wilde ik even mijn vraag hier stellen.

Ik ben van plan een Sluis trailer te kopen uit 1999, mits hij goed door de aankoopkeuring komt. Het is een polytop combi. Heb al gelezen dat dit dus geen polyester is maar hout met een soort polyester topcoat.

De trailer is wat gelig en er zit een sticker op, wat je denk ik blijft zien als ik de sticker er af haal. Is dit materiaal goed te schilderen of op een andere manier goed op te knappen dat hij er weer strak uit ziet?

Afbeelding

Mag per pb anders gaat het denk ik te veel off-topic :D

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:20

Ik zou echt niet voor zo oude trailer gaan ten zij die volledig gereviseerd is.
Ployster wanden met hout van 22 jaar oud en hoe is de bodem, remmen, torsie vering?

RedRoses

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:47

Blussem schreef:
Ik zou echt niet voor zo oude trailer gaan ten zij die volledig gereviseerd is.
Ployster wanden met hout van 22 jaar oud en hoe is de bodem, remmen, torsie vering?


Zo’n oude kan prima hoor. Die van mij komt uit ‘96 (wel opnieuw opgebouwd in 2017, althans zo is mij verteld), en bij aankoop had ik iemand mee met verstand van zaken die alle belangrijke dingen checkte. Je moet alleen niet blindelings van een advertentie uitgaan. Zo had ik bijna een trailer gekocht die jonger was, bij een bedrijf. Zij zeiden dat het houtwerk top in orde was, daar aangekomen was het zo zacht als wat en ook de bodem alles behalve te vertrouwen. Goed bekijken en checken, dan kan dat prima. :D

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:35

Afbeelding


Als ik het begrijp staat hier dat de kogeldruk 150 kg is toch?
Stützlast vertaald naar verticaal belasten.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:20

RedRoses schreef:
Blussem schreef:
Ik zou echt niet voor zo oude trailer gaan ten zij die volledig gereviseerd is.
Ployster wanden met hout van 22 jaar oud en hoe is de bodem, remmen, torsie vering?


Zo’n oude kan prima hoor. Die van mij komt uit ‘96 (wel opnieuw opgebouwd in 2017, althans zo is mij verteld), en bij aankoop had ik iemand mee met verstand van zaken die alle belangrijke dingen checkte. Je moet alleen niet blindelings van een advertentie uitgaan. Zo had ik bijna een trailer gekocht die jonger was, bij een bedrijf. Zij zeiden dat het houtwerk top in orde was, daar aangekomen was het zo zacht als wat en ook de bodem alles behalve te vertrouwen. Goed bekijken en checken, dan kan dat prima. :D


Zoals gezegd koop ik hem alleen als hij door de aankoopkeuring komt. Bodem is nieuw, de staat van de rest is mij onbekend, hier heb ik te weinig verstand van vandaar dat ik hier dus door Zuidzijde naar laat kijken. Kan deze voor een leuke prijs van een stalgenoot overnemen maar nogmaals mits hij in orde is.

Mijn vraag dan ook alleen hoe ik deze er weer fris uit kan laten zien, als ik bijvoorbeeld besluit te verven, welke verf heb ik dan nodig? Polyesterverf door de polytop of primer en houtverf omdat het niet volledig polyester is?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:43

DenieesB schreef:
Mijn vraag dan ook alleen hoe ik deze er weer fris uit kan laten zien, als ik bijvoorbeeld besluit te verven, welke verf heb ik dan nodig? Polyesterverf door de polytop of primer en houtverf omdat het niet volledig polyester is?

Je niet druk maken om uiterlijk vertoon.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:35

Ben ook mee eens, zou het laaste zijn. Belangrijk is dat die veilig is. Als 22 jaar buiten heeft gestaan dan heeft polyester erg te leiden gehad met al dat zonlicht. Daar zal ik bang voor zijn.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:09

Los van de technische staat van de trailer: de sticker eraf ga je nog zien idd, kleur eronder is niet meeverkleurd met de rest. Dit type wand laat zich ook heel moeilijk verven, en als het wel pakt, zal het zeer ws binnen enkele jaren gaan bladderen.. ik zou hem hoogstens echt eens goed poetsen, en dan met een polijstmachine en wax (bijvoorbeeld. van commandeur) mooi oppoetsen.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:16

vladimir1979 schreef:
Los van de technische staat van de trailer: de sticker eraf ga je nog zien idd, kleur eronder is niet meeverkleurd met de rest. Dit type wand laat zich ook heel moeilijk verven, en als het wel pakt, zal het zeer ws binnen enkele jaren gaan bladderen.. ik zou hem hoogstens echt eens goed poetsen, en dan met een polijstmachine en wax (bijvoorbeeld. van commandeur) mooi oppoetsen.


Bedankt voor het antwoord! Dit bevestigd inderdaad waar ik voor vreesde. Eens verven moet je dat blijven doen heb ik meegekregen maar wist niet of dat alleen was bij hout. Kan inderdaad in dat geval eerst echt goed proberen te poetsen. Heb al goede tips en ervaringen gelezen voor het oppoetsen met bijvoorbeeld commandant dus dat moet goed komen.

Nu zaterdag even afwachten om te zien in welke staat de trailer verder is. Heeft vooral binnen gestaan gelukkig dus we gaan het meemaken :j

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:37

Is er eigenlijk een trailer topic? Ik ben namelijk ook rustig wat om me heen aan het kijken.

RF_Pictures

Berichten: 1253
Geregistreerd: 27-03-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:17

Iemand ervaring met een Ford Focus 1.6 met 150 PK die mogen 1500KG trekken?

Ik heb een trailer die weegt 650 kg samen met paard wegen zij samen 1250kg. Zijn er ook nog andere auto's die geschikt zijn voor het trekken van een 1,5 paardstrailer (1250kg+/-)

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:31

Nou ik heb de nieuwe ford focus overwogen voor de lease maar het houd me tegen dat het een 3 cilinder is.. de oude focus stond juist wel weer als trek auto bekend.

Heb nu zelf een megane voor de lease besteld (160pk benzine)

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:27

RF_Pictures schreef:
Iemand ervaring met een Ford Focus 1.6 met 150 PK die mogen 1500KG trekken?

Ik heb een trailer die weegt 650 kg samen met paard wegen zij samen 1250kg. Zijn er ook nog andere auto's die geschikt zijn voor het trekken van een 1,5 paardstrailer (1250kg+/-)



Seat Leon bij voorbeeld of Mazda CX 30

RF_Pictures

Berichten: 1253
Geregistreerd: 27-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:50

MarjanB schreef:
Nou ik heb de nieuwe ford focus overwogen voor de lease maar het houd me tegen dat het een 3 cilinder is.. de oude focus stond juist wel weer als trek auto bekend.

Heb nu zelf een megane voor de lease besteld (160pk benzine)


Ik heb gekeken naar het model van bouwjaar 2012 deze heeft 4 cilinders

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:11

DenieesB schreef:
Heyhey. Stille meelezer meldt zich even.

Omdat hier veel mensen zitten met oa ook verstand van trailers wilde ik even mijn vraag hier stellen.

Ik ben van plan een Sluis trailer te kopen uit 1999, mits hij goed door de aankoopkeuring komt. Het is een polytop combi. Heb al gelezen dat dit dus geen polyester is maar hout met een soort polyester topcoat.

De trailer is wat gelig en er zit een sticker op, wat je denk ik blijft zien als ik de sticker er af haal. Is dit materiaal goed te schilderen of op een andere manier goed op te knappen dat hij er weer strak uit ziet?

[ [url=m/aQIJGY.png]Afbeelding[/url] ]

Mag per pb anders gaat het denk ik te veel off-topic :D

Als je de sticker eraf haalt kan je zien hoeveel de rest van de wand verkleurd/verweerd is (kleurverschil).
Ik heb een vergelijkbare Sluis-trailer gehad. De toplaag op het hout was een glasvezelversterkte polyester. Op gegeven moment begon die polyester te verweren waardoor de glasvezel vrij kwam te liggen. Ik heb toen alles wat eraf kon (spatborden enz) eraf gehaald en alles wat bladderde eraf gespoten met een hoge druk reiniger. Dan opschuren en daarna Double Coat erop van De IJssel.
Ja, je kan het schilderen, maar wel met een speciale polyester-/botenlak. Laat je goed informeren bij een specialistische winkel.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:20

RF_Pictures schreef:
MarjanB schreef:
Nou ik heb de nieuwe ford focus overwogen voor de lease maar het houd me tegen dat het een 3 cilinder is.. de oude focus stond juist wel weer als trek auto bekend.

Heb nu zelf een megane voor de lease besteld (160pk benzine)


Ik heb gekeken naar het model van bouwjaar 2012 deze heeft 4 cilinders

Maar die 150pk heb je bij 6000 toeren. Wat blijft daar van over bij, pak weg, 3000 toeren?
Die 240Nm klinkt leuk maar daar ga je je set geen 80km/h mee laten rijden en als je 4500 toeren moet draaien om je set aan de snelheid te houden; daar ben je na 10 min helemaal klaar mee :j

https://www.autoweek.nl/auto/97492/ford ... oost-st-3/
Deze zou je weleens verder kunnen brengen; niet vanwege de bijna 300pk daar ergens ver weg in je toerenbereik maar omdat je dan bij 3000 toeren waarschijnlijk wel voldoende power over houdt, naast potent koppel.
Mag ook niet zonder reden 1600kg trekken.....

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:41

RF_Pictures schreef:
Ik heb gekeken naar het model van bouwjaar 2012 deze heeft 4 cilinders

Deze? https://www.autoweek.nl/auto/65533/ford ... 0pk-trend/

Voordeel van de moderne turbo is dat het koppel 240 Nm al bij 1600 toeren beschikbaar is.


Wij hebben jaren een 1,5 paards met Haflinger (zo'n 1200 kg totaal) achter een 1.8 Zafira gehangen. Met 140 pk bij 6300 toeren en 175 Nm bij 3800 toeren moest je die inderdaad een beetje toeren laten draaien, maar op geen enkele manier dat het irritant zou zijn. Misschien als je van een super lazy diesel komt, zo'n Zafira 1.8 draait ook zonder aanhanger al best wat toeren. Maar alles is relatief, voor een motorrijder is elke auto laagtoerig :D

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:56

Rex_Rolfo schreef:
RF_Pictures schreef:
Ik heb gekeken naar het model van bouwjaar 2012 deze heeft 4 cilinders

Deze? https://www.autoweek.nl/auto/65533/ford ... 0pk-trend/

Voordeel van de moderne turbo is dat het koppel 240 Nm al bij 1600 toeren beschikbaar is.


Wij hebben jaren een 1,5 paards met Haflinger (zo'n 1200 kg totaal) achter een 1.8 Zafira gehangen. Met 140 pk bij 6300 toeren en 175 Nm bij 3800 toeren moest je die inderdaad een beetje toeren laten draaien, maar op geen enkele manier dat het irritant zou zijn. Misschien als je van een super lazy diesel komt, zo'n Zafira 1.8 draait ook zonder aanhanger al best wat toeren. Maar alles is relatief, voor een motorrijder is elke auto laagtoerig :D

Dat dat is leuk, maar om te beginnen geeft dat enorme klappen op je krukaslagers omdat je het vermogen niet hebt om wat met dat koppel te doen.

Mensen schakelen niet terug, ze geven gas bij en juist dat vermoord je motor.
Als je gas geeft, moet er wat gebeuren. Gebeurt er niks, loopt je motor te weinig toeren.

Zo ook onze vrachtwagen (die met een 6-liter, 220pk en 1000Nm 6-cilinder toch wat te melden heeft), die heeft dat koppel al bij 1100 toeren. Maar om lekker van plek te komen en reactie op het gaspedaal te hebben, moet ie minimaal 1400 toeren lopen. 80km/h in 6 doet ie aan 1700 toeren en als je dan gas geeft, zit ie meteen op z'n begrenzer (90km/h) aan 1900 toeren.

Oh, en als je dan eens lekker door trapt, dan krijgt ie bij 2200 toeren opeens jeuk :D voor je het weet rost ie de 2500 toeren voorbij en dan slaat ie echt op hol (daar zitten die 220 paarden ongeveer) en kun je nog even doortrappen naar ongeveer 2800 toeren voordat de begrenzer ingrijpt. Maar dat stuk tussen 2300 en 2800 toeren wordt je echt afgeschoten (voor zover je 8 ton vrachtwagen af kunt schieten) :D
Dat ie dan een emmer per km zuipt, zal niemand verbazen......

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:21

Onali schreef:
[ [url=m/ZaUfNR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als ik het begrijp staat hier dat de kogeldruk 150 kg is toch?
Stützlast vertaald naar verticaal belasten.


Iemand? O:)

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:22

Onali schreef:
Onali schreef:
[ [url=m/ZaUfNR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als ik het begrijp staat hier dat de kogeldruk 150 kg is toch?
Stützlast vertaald naar verticaal belasten.


Iemand? O:)

Ja.

Maar wat wil je daarmee?

300pk is ook hard.....

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:46

ikke schreef:
Onali schreef:
[ [url=m/ZaUfNR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als ik het begrijp staat hier dat de kogeldruk 150 kg is toch?
Stützlast vertaald naar verticaal belasten.



Ja.

Maar wat wil je daarmee?

300pk is ook hard.....


We konden geen kogeldruk vinden, niet op kenteken of via de plaatjes op de trailer
Behalve dit plaatje.

Mijn auto mag maar 75 kg, dus helaas pindakaas ik mag hem dus niet trekken.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:50

Onali schreef:
ikke schreef:
Ja.

Maar wat wil je daarmee?

300pk is ook hard.....


We konden geen kogeldruk vinden, niet op kenteken of via de plaatjes op de trailer
Behalve dit plaatje.

Mijn auto mag maar 75 kg, dus helaas pindakaas ik mag hem dus niet trekken.

Oh? Wie heeft je dat wijs gemaakt?

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:52

ikke schreef:
Onali schreef:


We konden geen kogeldruk vinden, niet op kenteken of via de plaatjes op de trailer
Behalve dit plaatje.

Mijn auto mag maar 75 kg, dus helaas pindakaas ik mag hem dus niet trekken.

Oh? Wie heeft je dat wijs gemaakt?


Kentekencheck.nl :+

Ik heb een afneembare trekhaak en de kogeldruk staat op 75 kg.

Het gaat om een 2 paardstrailer van Ifor Williams

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:10

Onali schreef:
ikke schreef:
Oh? Wie heeft je dat wijs gemaakt?


Kentekencheck.nl :+

Ik heb een afneembare trekhaak en de kogeldruk staat op 75 kg.

Het gaat om een 2 paardstrailer van Ifor Williams

Maar nog steeds: wat wil je?
400pk is nog harder....

Verdiep je eens in de wet: Artikel 5.18.18 en Artikel 5.18.18a

Je veegt dingen bij elkaar die totaal NIETS met elkaar te maken hebben.

Je kijkt naar de Maximaal toegestane kogeldruk!

Auto 75kg
Trailer 100kg

Nou en?
Hieruit kun je precies één correcte conclusie trekken:
De daadwerkelijke kogeldruk mag nooit de 75kg overschrijden bij deze combi.

De rest mag zo de prullenbak in, dat is niet relevant!

Jouw auto mag die trailer gewoon trekken, dat is geen enkel probleem. JOUW aandachtspunt is dat je de kogeldruk beneden 75kg moet houden en dat betekend dat JIJ op moet letten hoe je je trailer belaad. JUIST een Ifor heeft meer dan andere trailers de mogelijkheid om dat te beïnvloeden door je paard meer naar voor of naar achter op de trailer te zetten.

Dus ja, je auto mag die trailer gewoon trekken. Ja, er zijn wat aandachtspunten waardoor je 'm misschien niet volledig kunt beladen. Meten is weten......