Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 419 van de 510 [ 12728 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422 ... 510  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

 
Profiel   

cissy schreef
Engeltje schreef
Hoi allemaal. Ik heb een VW Tiguan die 1800 mag trekken. Inmiddels blijkt dat de motor het toch niet helemaal aan kan (1.4) en is de koppeling versleten. Lang verhaal kort, duur grapje dus ik ben aan het kijken naar een andere auto. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een BMW X1 met 245pk en hij mag 2000kg geremd trekken (automaat).
Zouden jullie dit aanraden? Mijn trailer weegt leeg 780 en ik wil er op den duur 2 paarden mee kunnen vervoeren (een Fries en een toekomstig paard)
Ik ben benieuwd :)

Ben bang dat je daar tekort aan komt. Trailer gewogen en paarden gewogen?
Trailers wegen zelden wat op papier staat dus weeg m een keer.
Hoe groot/zwaar is de Fries? Beetje paard weeg 600-700kg dan zit je wellicht al op 1400kg paard en dan nog een trailer erbij. Dan heb je aan 2000kg niet genoeg.


Hmm daar was ik al een beetje bang voor, de Fries weegt rond de 630. Dus dan zou ik goed moeten zitten met een auto die 2200 kg mag trekken. Maakt het aantal pk's nog uit of is de inhoud van de motor belangrijker?
Ik weet iig dat een 1.4 geen succes is
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 20:42 



 
Profiel   

Kwestie van nawegen. Beter teveel trekkracht en motorvermogen dan net an of te weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 21:26 



 
Profiel   

Engeltje schreef
Hoi allemaal. Ik heb een VW Tiguan die 1800 mag trekken. Inmiddels blijkt dat de motor het toch niet helemaal aan kan (1.4) en is de koppeling versleten. Lang verhaal kort, duur grapje dus ik ben aan het kijken naar een andere auto. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een BMW X1 met 245pk en hij mag 2000kg geremd trekken (automaat).
Zouden jullie dit aanraden? Mijn trailer weegt leeg 780 en ik wil er op den duur 2 paarden mee kunnen vervoeren (een Fries en een toekomstig paard)
Ik ben benieuwd :)
Cissy schreef
Ben bang dat je daar tekort aan komt. Trailer gewogen en paarden gewogen?
Trailers wegen zelden wat op papier staat dus weeg m een keer.
Hoe groot/zwaar is de Fries? Beetje paard weeg 600-700kg dan zit je wellicht al op 1400kg paard en dan nog een trailer erbij. Dan heb je aan 2000kg niet genoeg.



245 PK van de BMW moet meer dan genoeg zijn voor 2 paarden en de trailer.

Het rekensommetje van cissy is met de aanname dat de paarden samen 1400 kg wegen.

Jouw Fries weegt 630 kg,stel het tweede paard is ook 630 kg, dat maakt samen met de bijna 800 kg van de trailer totaal 2060 kg.

2000 kg op de assen van de trailer en minstens 60 kg op de kogel. Dat is toegestaan voor de trailer als ook voor de door jouw gekozen BMW.

De opmerking over het wegen van de trailer kompleet met inhoud zadelkamer en reservewiel maakt dat de 800 kg waarschijnlijk niet reeel is en hoger uit komt. Zolang het tweede paard niet zwaarder is dan de fries zie ik geen probleem.

In de praktijk blijkt een overschrijding van de gewichten met 5 a 10% niet te worden beboet, maar dan moet alles verder wel in orde zijn.
Spullen die je meeneemt kan je dan ook beter in de auto i.p.v. in de trailer plaatsen.

succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 21:56 



 
Profiel   

Beboet misschien niet maar hoe reageert de politie en verzekeringsmaatschappij na een aanrijding?

En ook al zou t dan met een sisser aflopen, wanneer je op dit moment moet kiezen, kies je daar toch niet voor, als je t nu al weet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 17:20 



 
Profiel   

Asciugamano schreef
Beboet misschien niet maar hoe reageert de politie en verzekeringsmaatschappij na een aanrijding?

En ook al zou t dan met een sisser aflopen, wanneer je op dit moment moet kiezen, kies je daar toch niet voor, als je t nu al weet?


Verzekeringsmaatschapijen heb ik nooit bij een aanrijding ter plaatse gezien. Ook de Politie komt liever niet dan wel. Maar om jouw redenering te volgen, wie gaat erop weg als je van te voren al weet dat je een aanrijding krijgt?

Als Engeltje het gewicht van het tweede paard weet kan ze zelf de beslissing maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 17:56 



 
Profiel   

BMHP schreef
Asciugamano schreef
Beboet misschien niet maar hoe reageert de politie en verzekeringsmaatschappij na een aanrijding?

En ook al zou t dan met een sisser aflopen, wanneer je op dit moment moet kiezen, kies je daar toch niet voor, als je t nu al weet?


Verzekeringsmaatschapijen heb ik nooit bij een aanrijding ter plaatse gezien. Ook de Politie komt liever niet dan wel. Maar om jouw redenering te volgen, wie gaat erop weg als je van te voren al weet dat je een aanrijding krijgt?

Als Engeltje het gewicht van het tweede paard weet kan ze zelf de beslissing maken.

Nou, ik weet van enkele gevallen waarbij combi's in beslag genomen zijn vanwege twijfels over de gewichten. Op dat moment is de verzekering echt wel in beeld. Lees je voorwaarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 18:05 



 
Profiel   

Bewust overbeladen daar zal geen enkele maatschappij blij mee zijn gok ik, ook al zien sommige agenten het schijnbaar door de vingers als je binnen een marge blijft.
Persoonlijk zou ik iemand meteen op cursus sturen als men bewust dat soort dingen doet maar ik ben dan ook geen politieagent ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 18:14 



 
Profiel   

palousa_boy schreef
Bewust overbeladen daar zal geen enkele maatschappij blij mee zijn gok ik, ook al zien sommige agenten het schijnbaar door de vingers als je binnen een marge blijft.
Persoonlijk zou ik iemand meteen op cursus sturen als men bewust dat soort dingen doet maar ik ben dan ook geen politieagent ;)

Technisch is er natuurlijk enige marge en als de politie alles van de weg zou halen bij die caravancontroles, dan moeten ze grotere parkeerterreinen aan gaan leggen om al die combi's op te slaan ~~}>

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 18:18 



 
Profiel   

Die vakantiegangers weten niet beter :+

Hier stuurt men bijna aan op bewust overbeladen. We weten immers wat het maximale is maar daar kun je best overheen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 20:54 



 
Profiel   

Ik zou niet eens met zo'n net aan combi de weg op durven. Liever wat overhouden want je bent niet als enige op de weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 22:20 



 
Profiel   

cissy schreef
Ik zou niet eens met zo'n net aan combi de weg op durven. Liever wat overhouden want je bent niet als enige op de weg.

Dan ga ik maar niet vertellen waar die trailer allemaal aan gehangen heeft......

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 23:00 



 
Profiel   

palousa_boy schreef
Die vakantiegangers weten niet beter :+

Hier stuurt men bijna aan op bewust overbeladen. We weten immers wat het maximale is maar daar kun je best overheen..

Sommige trailerboeren gebruiken het ook in hun verkooppraatje als ze een trailer willen verkopen die het gewenste laadvermogen net niet heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 23:07 



 
Profiel   

Dat bedoelde ik dus. Als je een keus moet maken, wanneer je een auto of trailer koopt en je komt er achter dat je over de gens gaat, ook al zou dat geen bekeuringen (of erger) opleveren, doe je dat toch niet?! Of willens en wetens toch maar?
Ik vind dat ronduit a-sociaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 06:46 



 
Profiel   

Inleiding:
Vroeger een aantal 4x4 (Trooper/Frontera/TerranoII ) gehad voor de 2p-trailer.
Daarna, omdat we toch maar met 1 paard op pad gingen, hebben we een normale diesel stationwagen (otavia/Superb) gebruitk


Nu:
Waarschijnlijk willen we volgend jaar weer met twee paarden op pad, dus moet er weer een auto bijkomen die een 2p trailer kan trekken.

Ik zoek iets tweedehands en wat mij opvalt is dat er niet zoveel 4x4 meer zijn en dat de zogenaamde blufSUV's er voor in de plaats zijn gekomen. (dus de grotere grovere modellen die lijken op een terreinauto maar eigenlijk technisch gezien hetzelfde zijn als een normale auto)

Nu vroeg ik mij af of er bussen (transporter/transit) zijn die een 2p trailer mogen trekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 09:17 



 
Profiel   

Onze renault trafic mag 2000kg trekken. Voor mij te weinig maar anderen komen er misschien mee toe

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 09:58 



 
Profiel   

Engeltje schreef
.......Nu heb ik mijn oog laten vallen op een BMW X1 met 245pk en hij mag 2000kg geremd trekken (automaat).


PK's zeggen niet zoveel als maatstaf van trekvermogen

Voorbeeld: (is een flauwe maar maakt het wel duidelijk)
Een paard heeft ongeveer 15 pk (heb ik me eens laten vertellen), een shire kan 5000 kg trekken (heb ik me ook eens laten vertellen).
Dan zou theoretisch die X1 een slordige 81 ton kunnen slepen ;-)

Tuurlijk kan dat niet, is meer om aan te geven dat je PK niet zomaar als maatstaf kunht gebruiken voor trekcapaciteit.

Koppel speelt ook mee en de bak ook.

Ander voorbeeld:
Skoda heeft voor de 1600 dieselmotoren een 5 bak, Seat gebruikt met dezelfde motor (ook VW concern) de sportievere 6 bakken. De Skoda mag 1500kg trekken en de Seat 1200kg (rara?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:05 



 
Profiel   

Granoek schreef
Onze renault trafic mag 2000kg trekken. Voor mij te weinig maar anderen komen er misschien mee toe



Ik zelf vind dit ook te weinig. Misschien met een lichte moderne trailer en 2 ponys kun je toe.

Zelf ooit een freelander 1 gehad en die mocht ook 2000kg trekken maar die auto is in verhouding kort dus de hele combinatie werd wiebelig (werd zelfs doodeng).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:07 



 
Profiel   

BMHP schreef
245 PK van de BMW moet meer dan genoeg zijn voor 2 paarden en de trailer.

Het rekensommetje van cissy is met de aanname dat de paarden samen 1400 kg wegen.

Jouw Fries weegt 630 kg,stel het tweede paard is ook 630 kg, dat maakt samen met de bijna 800 kg van de trailer totaal 2060 kg.

2000 kg op de assen van de trailer en minstens 60 kg op de kogel. Dat is toegestaan voor de trailer als ook voor de door jouw gekozen BMW.

De opmerking over het wegen van de trailer kompleet met inhoud zadelkamer en reservewiel maakt dat de 800 kg waarschijnlijk niet reeel is en hoger uit komt. Zolang het tweede paard niet zwaarder is dan de fries zie ik geen probleem.

In de praktijk blijkt een overschrijding van de gewichten met 5 a 10% niet te worden beboet, maar dan moet alles verder wel in orde zijn.
Spullen die je meeneemt kan je dan ook beter in de auto i.p.v. in de trailer plaatsen.

succes


Je hebt ook kans dat de combi ook niet lekker rijd omdat je op de grens zit. Dus als een van de paarden lekker ff staat te schuren dat de trailer er bijna met de auto vandoor gaat. (dat hadden wij met een Freelander1+hotra elegance+paard 160+ pony 150)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:10 



 
Profiel   

Ik snap sowieso niet hoe mensen dat doen met 'lage' auto's zeg maar. Ik heb een keer met mijn oom zijn auto (die mag 1400kg trekken) mijn lege trailer (weegt 1140kg) naar de garage gebracht en wij hebben echt niet hard durven rijden toen. Net alsof de wind over de auto de hele trailer deed schudden. Voelde je ook echt met sturen.

Dus voor nu is de trafic het enige wat we hebben en moet ik het er maar mee doen voor noodgevallen, tot ik van de lease van mijn mini af ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:11 



 
Profiel   

Granoek schreef
Ik snap sowieso niet hoe mensen dat doen met 'lage' auto's zeg maar. Ik heb een keer met mijn oom zijn auto (die mag 1400kg trekken) mijn lege trailer (weegt 1140kg) naar de garage gebracht en wij hebben echt niet hard durven rijden toen. Net alsof de wind over de auto de hele trailer deed schudden. Voelde je ook echt met sturen.

Dus voor nu is de trafic het enige wat we hebben en moet ik het er maar mee doen voor noodgevallen, tot ik van de lease van mijn mini af ben.


Ik denk dat het meer aan de lengte van de auto zit (langer = stabieler) en niet aan de hoogte.

Ik heb nu een aantal lease octavia's (en 1 keer een superb), de 1600 diesel ecohok maar daar dat rijd nog best stabiel, leeg en met 1 paard erin.
De freelander was een stuk wiebeliger en die is een stuk hoger als de octavia.

Ik denk dat die Traffic een langere wielbasis heeft als die andere auto. Hoeft geeneens heel veel te zijn. En misschien heeft die traffic achterwielaandrijving ipv op de voorwielen.


Ooit eens gemerkt met een model motorfiets (Yamaha R1) dat de wielbasis 15mm (ja 1,5 cm) langer was geworden tussen twee modeljaren maar dat scheelt best veel in stuurgedrag

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:17 



 
Profiel   

Sideswipe schreef
Ik denk dat het meer aan de lengte van de auto zit (langer = stabieler) en niet aan de hoogte.

Ik heb nu een aantal lease octavia's (en 1 keer een superb), de 1600 diesel ecohok maar daar dat rijd nog best stabiel, leeg en met 1 paard erin.
De freelander was een stuk wiebeliger en die is een stuk hoger als de octavia.

Ik denk dat die Traffic een langere wielbasis heeft als die andere auto. Hoeft geeneens heel veel te zijn. En misschien heeft die traffic achterwielaandrijving ipv op de voorwielen.


Ooit eens gemerkt met een model motorfiets (Yamaha R1) dat de wielbasis 15mm (ja 1,5 cm) langer was geworden tussen twee modeljaren maar dat scheelt best veel in stuurgedrag

Ja dat kan hoor, zo veel verstand heb ik er niet van. Alles wat ik weet is omdat er ben moeten achter komen haha.
Ging over een mazda stationwagen toen, en was ook maar een noodoplossing omdat onze auto bezet was. Heb de trailer nog niet achter de traffic gehad, maandag krijgt hij de trekhaak.
Wederom een noodoplossing na het afscheid van onze X5. Achja

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:21 



 
Profiel   

Granoek schreef
Ja dat kan hoor, zo veel verstand heb ik er niet van. Alles wat ik weet is omdat er ben moeten achter komen haha.
Ging over een mazda stationwagen toen, en was ook maar een noodoplossing omdat onze auto bezet was. Heb de trailer nog niet achter de traffic gehad, maandag krijgt hij de trekhaak.
Wederom een noodoplossing na het afscheid van onze X5. Achja


Daar ga je al. Dit zijn twee verschillende "constructies" die je met elkaar vergelijkt.

Die X5 heeft aandrijving op de achterwielen (en die zitten relatief dichtbij de trekhaak)
Die Mazda is een voorwielaangedreven auto, dus dat is al zo dat de stuwende kracht van de voorwielen af komt en de achterwielen er bijna letterlijk achteraan wapperen. En dan hang je daar ook nog een trailer achter.....

Dan weegt ie X5 zomaar 400 kg meer als die mazda.

Het hoogte verschil is hier het "probleem" niet. :+ Dit is ff een simpele uitleg.
Een clydesdale kan ook veeeeel meer trekken als een arabier en dat is niet alleen omdat de schofthoogte van de arabier lager is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:33 



 
Profiel   

Sideswipe schreef
Nu vroeg ik mij af of er bussen (transporter/transit) zijn die een 2p trailer mogen trekken?

Rex_Rolfo schreef
Snuffel eens in deze door Sizzle gevonden lijst met gewichten per model vanaf 1800 kg:
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf

Of je laat autotrack zoeken op trekgewicht: http://www.autotrack.nl




Sideswipe schreef
PK's zeggen niet zoveel als maatstaf van trekvermogen
Koppel speelt ook mee en de bak ook.

Ander voorbeeld:
Skoda heeft voor de 1600 dieselmotoren een 5 bak, Seat gebruikt met dezelfde motor (ook VW concern) de sportievere 6 bakken. De Skoda mag 1500kg trekken en de Seat 1200kg (rara?)

Vermogen = koppel x toeren. Dus de koppelkromme (hoeveel koppel is er bij welk toerental aanwezig) is een belangrijk iets.

Verder is met name de constructie van een auto belangrijk. De echte terreinwagens hebben een ladderchassis, dat trek je niet uit elkaar. Personenauto's en SUV's hebben meestal een monochoque chassis. Vanwege eerder genoemde krachtenverdeling mogen achterwielaandrijvers (veel BMW's en Mercedessen) vaak meer trekken dan een voorwielaandrijver.

Versnellingsbak: ik heb er hier zo een voor de deur staan met 6 versnellingen. Die zijn zo kort, de 1 en 2 kan gerust vervangen worden door een 1½, scheel weer een keer schakelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:51 



 

Sideswipe schreef
Nu vroeg ik mij af of er bussen (transporter/transit) zijn die een 2p trailer mogen trekken?


Wij hebben een Mercedes Vito gehad die 2500 kg mag trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 11:55 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
Snuffel eens in deze door Sizzle gevonden lijst met gewichten per model vanaf 1800 kg:
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf

Of je laat autotrack zoeken op trekgewicht: http://www.autotrack.nl



TOP, das een mooie lijst!!!. Dat geeft idd even een richting om te zoeken. *\o/* *\o/* *\o/*


Met de 4x4 autos viel het mij op dat alles duurder is. Naast het verbruik en het gewicht heb ook banden (245x nogwat) en dat andere zaken ook het dubbele kosten zoals een uitlaat. Vandaar mijn idee voor een bus.

Zo werkt dat:
M6 boutje in de groothandel: €0,19
M6 boutje bij de bouwmarkt: €1,25
M6 boutje in een botenwinkel: €7,95
M6 boutje bij de HarleyDavidson winkel: €14,95............. :+

Bij 4x4 autos werkt dat ook volgens mij zo. Terwijl je er juist veel makkelijker bij kan met sleutelen.




Rex_Rolfo schreef
Vermogen = koppel x toeren. Dus de koppelkromme (hoeveel koppel is er bij welk toerental aanwezig) is een belangrijk iets.

Verder is met name de constructie van een auto belangrijk. De echte terreinwagens hebben een ladderchassis, dat trek je niet uit elkaar. Personenauto's en SUV's hebben meestal een monochoque chassis. Vanwege eerder genoemde krachtenverdeling mogen achterwielaandrijvers (veel BMW's en Mercedessen) vaak meer trekken dan een voorwielaandrijver.


Dat is zo!!
Ik begin meestal iets uit te leggen in jip en janneke taal maar dat komt omdat ik als techneut zijnde veelal omgeven ben door niet-techneuten. :')

Tegenwoordig moet je de auto aan de onderkant bekijken of en een terreinauto is of een BlufSUV.
Ooit eens keer gesprek gehad met een dealer omdat ik de S en de U niet snapte. Het is toch Sports Utilty Vehicle. Nou Sport is het niet, Utility helemaal niet dus alleen een V van vehicle :') :j :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 11:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 419 van de 510 [ 12728 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422 ... 510  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen