[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 21:24

Ik had dat ook gelezen op de anwb site en toe gevraagd aan mijn rij instructeur (was bezig met e rijbewijs). Die gaf aan dat als je normaal rijdt (en je aan de snelheidslimiet houdt) het geen probleem is.

Sirocco12
Berichten: 79
Geregistreerd: 15-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:04

Dees schreef:
Juist voor 20k aan km's per jaar, ben je voordeliger uit met een sedan of station dan met een suv. Het verbruik en gewicht van suv's is doorgaans hoger, en ook bij aanschaf betaal je er meer voor. Kwa onderhoud zal het elkaar niet zoveel schelen.
Als je gaat voor een D-klasse van een goed A-merk (Golf is volgens mij nog net C-klasse), dan heb je comfortabele kilometers met goede stoelen en een veilige, stevige auto die prima even 1.500 kan trekken.

En als je de kans krijgt, ga eens een proefrit maken in een Volvo, dan ben je om :D


Ik heb inmiddels een hele mooie V60 op de oprit staan! Was precies zoals jij het zegt: tijdens de proefrit was ik om *\o/* En natuurlijk sterk genoeg om mijn trailer te trekken dus voortaan lekker op pad met paardlief. Dank voor de advisering iedereen!

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:39

:D
Wat een leuk berichtje!

Gefeliciteerd met je mooie V60. Topkeuze :j

madelonvdw
Berichten: 259
Geregistreerd: 12-07-15
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 23:06

Misschien willen jullie eens met mij meekijken en denken?
Al een paar weken aan het speuren naar een mogelijke nieuwe auto. Nu is mijn budget niet heel groot tot ongeveer 7000 euro. Daarbij komt dat ik opzoek ben naar een auto die met name voor woon-werkverkeer geschikt is, hoef geen luxe of paradepaardje te hebben, zuinig in gebruik en niet te duur per maand. Het standaard riedeltje gok ik nav dit topic. :') Er komt een anderhalfpaards IForWilliams met pony achter te hangen a 1350 (en een hele enkele keer 1500) kilo samen.

Ik kom de volgende opties tegen:
peugeot 5008 1.6 thp active uit 2012 met 186.000 km op de teller, trekgewicht 1550 kg
renault megane estate 1.6 uit 2012 met 185.000 km, trekgewicht 1500 kg
renault megane estate 1.2 uit 2013 met 155.000 km, trekgewicht 1500 kg
peugeot 308 hb 1.6 vti uit 2010 met 180.000 km, trekgewicht 1650 kg
peugeot 508 1.6 uit 2010 met 180.000 km en 1800 kg trekgewicht
volkswagen touran 1.4 tsi uit 2008 met 150.000 km en 1500 kg trekgewicht (ligt qua maandelijkse lasten en gem km/l hoger dan de anderen)
opel vectra uit 2008 met 176.000 km en 1500 kg trekgewicht

Gaan jullie eerder voor een ouder jaartal met minder km op de teller of juist eentje met veel km op de teller en een jonger model? Zie ik bepaalde opties nog over het hoofd? Welke auto zou jullie voorkeur hebben en waarom? Of ervaringen met een van deze auto's hoor ik ook graag!

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 23:30

Voor mij is de stand van de teller heel belangrijk. Zeker bij benzine-motoren vind ik een 140K al best veel. Maar dat hangt wel van het merk af. Want voor bijv een Audi of Volvo zou ik dat weer wel durven.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:00

Heel eerlijk? Ik zou kijken naar een Kia oid geen volkswagen Peugeot of Renault. Ook al ben ik erg blij met m’n megane, heb hem in de lease dus voor mij geen kosten als die een keer stuk gaat. Maar voor privé auto zou ik naar iets Japans of uit die regio gaan, Mazda, Kia, Suzuki, Nissan, Honda

Heb je meer auto voor je geld en ook meer betrouwbaarheid

Edit; Mazda 6 bijvoorbeeld, niet heel mooi maar betrouwbaar mag 1500 trekken (sommigen meer dacht ik) en je vind ze nog met lage km stand voor normaal geld

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:22

madelonvdw schreef:
Misschien willen jullie eens met mij meekijken en denken?
Al een paar weken aan het speuren naar een mogelijke nieuwe auto. Nu is mijn budget niet heel groot tot ongeveer 7000 euro. Daarbij komt dat ik opzoek ben naar een auto die met name voor woon-werkverkeer geschikt is, hoef geen luxe of paradepaardje te hebben, zuinig in gebruik en niet te duur per maand. Het standaard riedeltje gok ik nav dit topic. :') Er komt een anderhalfpaards IForWilliams met pony achter te hangen a 1350 (en een hele enkele keer 1500) kilo samen.

Ik kom de volgende opties tegen:
peugeot 5008 1.6 thp active uit 2012 met 186.000 km op de teller, trekgewicht 1550 kg
renault megane estate 1.6 uit 2012 met 185.000 km, trekgewicht 1500 kg
renault megane estate 1.2 uit 2013 met 155.000 km, trekgewicht 1500 kg
peugeot 308 hb 1.6 vti uit 2010 met 180.000 km, trekgewicht 1650 kg
peugeot 508 1.6 uit 2010 met 180.000 km en 1800 kg trekgewicht
volkswagen touran 1.4 tsi uit 2008 met 150.000 km en 1500 kg trekgewicht (ligt qua maandelijkse lasten en gem km/l hoger dan de anderen)
opel vectra uit 2008 met 176.000 km en 1500 kg trekgewicht

Gaan jullie eerder voor een ouder jaartal met minder km op de teller of juist eentje met veel km op de teller en een jonger model? Zie ik bepaalde opties nog over het hoofd? Welke auto zou jullie voorkeur hebben en waarom? Of ervaringen met een van deze auto's hoor ik ook graag!

Aan mij heb je niet zoveel maar ik kijk of de auto er fatsoenlijk bij staat; geen rare bijgeluiden heeft en fatsoenlijk rechtuit rijdt.
Hoe oud die is en wat er op de teller staat, is voor mij minder relevant.

Maar ik kijk ook niet naar de modellen die je opsomt; die overweeg ik niet eens!
De Opel zou ik nog over nadenken, mits ik er een Saab-donor bij kan vinden voor de motor en het onderstel maar eigenlijk kun je dan net zo goed die Saab houden }> maar je kunt mazzel hebben en een wrak met bruikbare onderdelen op de kop tikken.

madelonvdw
Berichten: 259
Geregistreerd: 12-07-15
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:57

Dankjewel! Ik ga aan de slag met deze informatie en vanuit daar een nieuw lijstje opstellen waarbij ik misschien een auto kopen nog even uitstel om daarna een hoger budget te hebben.

Merlen

Berichten: 1596
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:01

Ik ga mee met ikke en raad aan om een auto met een sterkere motor te kopen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:03

Bij die leeftijden moet je sowieso elke auto individueel bekijken. Binnen- of buitenslaper, staat van onderhoud enz maakt allemaal uit.

Anders wordt het erg vergelijkbaar met "kwpn-ers zijn niet te rijden zenuwpezen" of "Haflingers zijn fijne kinderpaardjes".

Nimby

Berichten: 259
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:33

Dees schreef:
Voor mij is de stand van de teller heel belangrijk. Zeker bij benzine-motoren vind ik een 140K al best veel. Maar dat hangt wel van het merk af. Want voor bijv een Audi of Volvo zou ik dat weer wel durven.

MarjanB schreef:
Heel eerlijk? Ik zou kijken naar een Kia oid geen volkswagen Peugeot of Renault. Ook al ben ik erg blij met m’n megane, heb hem in de lease dus voor mij geen kosten als die een keer stuk gaat. Maar voor privé auto zou ik naar iets Japans of uit die regio gaan, Mazda, Kia, Suzuki, Nissan, Honda

Heb je meer auto voor je geld en ook meer betrouwbaarheid

Edit; Mazda 6 bijvoorbeeld, niet heel mooi maar betrouwbaar mag 1500 trekken (sommigen meer dacht ik) en je vind ze nog met lage km stand voor normaal geld

December 2014 was ik voor het laatst op dit topic voor advies ;)

Toen hebben wij een Nissan Xtrail 2.5 4x4 gekocht, uit 2004, dus toen 10 jaar oud, met toen ruim 150.000 op de teller.
We rijden er nog steeds in, hij staat nu op 293.000. Er zijn uiteraard reparaties aan geweest: koppeling vervangen nog binnen garantietermijn, keer nieuwe uitlaat, nieuwe katalysator.

(Het raarste is nu: dat al meer dan een jaar het ‘motorlampje’ brandt. Uit laten lezen, maar zowel de ‘gewone’ garage als de echte Nissan garage komen niet verder dan dat het ligt aan ‘bank 1’ en dat zou iets met de lambda sondes zijn. Die zijn vorig jaar allebei vervangen, maar het lampje gaat niet uit. Beide garages wisten het toen ook niet meer. Auto rijdt intussen nog steeds, dus we gaan maar door zolang het goed gaat.)

Wel houden we er rekening mee dat we een keer naar iets anders moeten kijken, maar dan zouden we deze auto wel weer willen.
Voordeel is dat hij 2000 kg mag trekken en toch maar 74 eur in de belasting kost.
Vorige week reden we met windkracht 6 over de Haringvlietdam met een tweepaards (wel met alleen 1 tink erin), hij trekt dat zo makkelijk.
Verder is hij voor mij nog handzaam genoeg om in stedelijke omgeving als ‘normale’ auto te rijden. Bijvoorbeeld tov een Toyota Landcruiser, die zijn echt zo huge. (En veel duurder.)

Hij kostte toen iets van 5900 eur en daar zie ik dezelfde Xtrails (wel met minder kms, maar dus ook zo oud) nu soms ook voor staan.
Ik zou dat wel te oud vinden om nu te kopen, ik hoop echter dat hij nog even mee kan.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:04

Nimby schreef:
Dees schreef:
Voor mij is de stand van de teller heel belangrijk. Zeker bij benzine-motoren vind ik een 140K al best veel. Maar dat hangt wel van het merk af. Want voor bijv een Audi of Volvo zou ik dat weer wel durven.

MarjanB schreef:
Heel eerlijk? Ik zou kijken naar een Kia oid geen volkswagen Peugeot of Renault. Ook al ben ik erg blij met m’n megane, heb hem in de lease dus voor mij geen kosten als die een keer stuk gaat. Maar voor privé auto zou ik naar iets Japans of uit die regio gaan, Mazda, Kia, Suzuki, Nissan, Honda

Heb je meer auto voor je geld en ook meer betrouwbaarheid

Edit; Mazda 6 bijvoorbeeld, niet heel mooi maar betrouwbaar mag 1500 trekken (sommigen meer dacht ik) en je vind ze nog met lage km stand voor normaal geld

December 2014 was ik voor het laatst op dit topic voor advies ;)

Toen hebben wij een Nissan Xtrail 2.5 4x4 gekocht, uit 2004, dus toen 10 jaar oud, met toen ruim 150.000 op de teller.
We rijden er nog steeds in, hij staat nu op 293.000. Er zijn uiteraard reparaties aan geweest: koppeling vervangen nog binnen garantietermijn, keer nieuwe uitlaat, nieuwe katalysator.

(Het raarste is nu: dat al meer dan een jaar het ‘motorlampje’ brandt. Uit laten lezen, maar zowel de ‘gewone’ garage als de echte Nissan garage komen niet verder dan dat het ligt aan ‘bank 1’ en dat zou iets met de lambda sondes zijn. Die zijn vorig jaar allebei vervangen, maar het lampje gaat niet uit. Beide garages wisten het toen ook niet meer. Auto rijdt intussen nog steeds, dus we gaan maar door zolang het goed gaat.)

Wel houden we er rekening mee dat we een keer naar iets anders moeten kijken, maar dan zouden we deze auto wel weer willen.
Voordeel is dat hij 2000 kg mag trekken en toch maar 74 eur in de belasting kost.
Vorige week reden we met windkracht 6 over de Haringvlietdam met een tweepaards (wel met alleen 1 tink erin), hij trekt dat zo makkelijk.
Verder is hij voor mij nog handzaam genoeg om in stedelijke omgeving als ‘normale’ auto te rijden. Bijvoorbeeld tov een Toyota Landcruiser, die zijn echt zo huge. (En veel duurder.)

Hij kostte toen iets van 5900 eur en daar zie ik dezelfde Xtrails (wel met minder kms, maar dus ook zo oud) nu soms ook voor staan.
Ik zou dat wel te oud vinden om nu te kopen, ik hoop echter dat hij nog even mee kan.

Stappenmotor :)*
Dat is een regelmotortje dat de luchttoevoer regelt, voornamelijk bij stationair toerental.
Ik had daar ook eens gemuts mee maar nee, het motortje reageerde wel, dùs was het goed maar mooi dat een nieuw motorretje het hele probleem oploste!

Nimby

Berichten: 259
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:15

Dankjewel!
Dan gaan we dit eens proberen bij de garage :)

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 06:53

En anders een keer motorreiniger in je benzine en hem ff schoon stampen :+ dus echt ff op hoge toeren tijdje rijden dat ie flink warm wordt. Zoals mijn vader deed met m’n golf en met een blij hoofd terug kwam dat t zo’n fijne auto was _O- (had toen een diesel met rode DI dus die wilde wel) vader was wegenwacht dus die krijgt eigenlijk altijd het wel opgelost

Nimby

Berichten: 259
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:41

Dankjewel MarjanB!
Ik dacht dat zo iets al was geprobeerd met iets in de benzine, maar ik geef het zowiezo even door, misschien is hij toen niet warm genoeg geweest.
Handig zo'n vader :)

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:29

Ja ze moeten dan ff schoon branden, kan best zijn dat de sensor vuil is.

Haha vader is heel handig, trekker grasmaaier, niks is te gek :D

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:02

Mag ik hier even komen binnenvallen?
Ik heb op dit moment een hyundai 1x20, die 1300 mag trekken. Ik zit erover te denken om hier een trekhaak op te laten zetten zodat ik ook met de trailer op pad kan. Ik heb nog geen trailer, zal in eerste instantie huren worden en dan bepalen wat ik prettig vind voor koop. Het wordt een anderhalfpaards trailer. De pony die ermee vervoerd zal worden, is een haflinger van 1.49m. Mijn gok is dat zij zeker niet boven de 500kg zal uitkomen, ruim geschat.

Het zal gaan om korte ritjes naar wedstrijden in de buurt, niet om honderden kilometers over snelwegen en bergen etc. Maar ik ben wel benieuwd naar hoe jullie kijken naar zo'n combinatie? Is 1300 voldoende hiervoor om ook veilig op pad te gaan? Op papier zou het met een niet te zware trailer moeten kunnen, maar hoe is dat in de praktijk?

Het is een hyundai ix20 uit 2018, uit mijn hoofd model 1.4i go (maar pin me daar niet helemaal aan vast). Heeft die voldoende trekkracht?
Ik ben online wel aan het zoeken, ook op caravantrekker.nl enzo, maar merk dat ik dit lastig in te schatten vind, dus daarom de vraag aan jullie als meer ervaren mensen wat jullie hiervan zouden vinden.

Edit: wat ik nog wilde toevoegen: de hyundai ix20 is voor mijn gevoel een relatief korte auto, hij is wel erg hoog en pakt daar zijn gewicht op. Vandaar ook nog twijfel, is die 'lang' genoeg om voldoende tegengewicht voor de trailer te kunnen bieden?

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:03

Reken er op dat die trailer gauw 600 kilo weegt. Met de tengere haf erin (500 kg is weinig voor een haf van 1.49) blijf je onder de 1.300 kg.
Dus het kan.

Voor kleine ritjes af en toe zou ik dat wel aandurven.
Je auto is er waarschijnlijk niet echt voor gemaakt. Op langere termijn ga je hem zo wel wat "uit elkaar" trekken (Been there, done that). Maar af en toe... ach.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:39

Hoe bedoel je dat met uit elkaar trekken?

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:32

madelonvdw schreef:
Misschien willen jullie eens met mij meekijken en denken?
Al een paar weken aan het speuren naar een mogelijke nieuwe auto. Nu is mijn budget niet heel groot tot ongeveer 7000 euro. Daarbij komt dat ik opzoek ben naar een auto die met name voor woon-werkverkeer geschikt is, hoef geen luxe of paradepaardje te hebben, zuinig in gebruik en niet te duur per maand. Het standaard riedeltje gok ik nav dit topic. :') Er komt een anderhalfpaards IForWilliams met pony achter te hangen a 1350 (en een hele enkele keer 1500) kilo samen.

Ik kom de volgende opties tegen:
peugeot 5008 1.6 thp active uit 2012 met 186.000 km op de teller, trekgewicht 1550 kg
renault megane estate 1.6 uit 2012 met 185.000 km, trekgewicht 1500 kg
renault megane estate 1.2 uit 2013 met 155.000 km, trekgewicht 1500 kg
peugeot 308 hb 1.6 vti uit 2010 met 180.000 km, trekgewicht 1650 kg
peugeot 508 1.6 uit 2010 met 180.000 km en 1800 kg trekgewicht
volkswagen touran 1.4 tsi uit 2008 met 150.000 km en 1500 kg trekgewicht (ligt qua maandelijkse lasten en gem km/l hoger dan de anderen)
opel vectra uit 2008 met 176.000 km en 1500 kg trekgewicht

Gaan jullie eerder voor een ouder jaartal met minder km op de teller of juist eentje met veel km op de teller en een jonger model? Zie ik bepaalde opties nog over het hoofd? Welke auto zou jullie voorkeur hebben en waarom? Of ervaringen met een van deze auto's hoor ik ook graag!



Skoda octavia?

Ik raad de Touran niet aan. Die heb ik gekocht. Kan de trailer prima trekken maar toch voelt het voor mij niet als de ideale trekauto.
De vw caddy van mijn man mag evenveel trekken maar die heb ik er gevoelsmatig liever voor.
De touran is ook absoluut niet zuinig.
Mijn vorige touran (geen tsi) reed ong 1:11
Mijn huidige tsi ong 1:10…. Zonder trailer…..
Ik ben weer een bult geld kwijt aan tanken.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:35

Myrski: ik zelf zou niet snel een auto die 1300 mag trekken voor een trailer zetten.
Je hebt trouwens wel 1,5 paardstrailers die rond de 540 wegen dus dan houd je voldoende gewicht over voor een haf.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:46

Marus schreef:
Myrski: ik zelf zou niet snel een auto die 1300 mag trekken voor een trailer zetten.
Je hebt trouwens wel 1,5 paardstrailers die rond de 540 wegen dus dan houd je voldoende gewicht over voor een haf.

Ja, die trailers zijn er wel maar die verhuren ze meestal niet.

Op zich zal die IX20 het wel doen, maar jij behoort dan wel tot de niet zo selecte groep chauffeurs die de snelheidswaarschuwing in de Drechttunnel aan krijgt terwijl er verder niemand rijdt }>

Naast de vraag of de auto het kan, kun jij goed genoeg rijden om de auto het fatsoenlijk te laten doen?
Waar zit je koppel (bij welk toerental en toerengebied)?
Waar zit je vermogen; welk toerental?
Welke versnellingen heb je om bij normalen snelheden in fatsoenlijk toerengebied te rijden?

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:11

Heb je de mogelijkheid je haf een keer op de weegschaal te zetten? Zeker in de buurt van je maximaal trekgewicht zou ik het willen weten ipv schatten (toen er een keer een weegschaal op stal was hadden we veel paarden verkeerd geschat, zowel omhoog als omlaag, vandaar), maar als je het weet en het past, dan zou ik het wel aandurven.
Ter referentie: ik mag 1400 trekken en trek 1350 kg (waarschijnlijk minder, paard is wat afgevallen tov toen de weegschaal langs kwam) en dat gaat echt prima.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:21

Myrsky schreef:
Hoe bedoel je dat met uit elkaar trekken?


Letterlijk zoals het er staat.
Na verloop van tijd zal er wat speling komen op het onderstel. Boutjes en moertjes zullen iets losser gaan zitten.
Dat gebeurde met mijn Mazda Premacy wel :o Er werd gelukkig bij inruil niet echt naar gevraagd.
Voor mij een les: ik koop mijn tweedehands auto's hierom dus echt liever zonder reeds gemonteerde trekhaak :D

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:35

Ik heb een auto die 1300kg mag trekken. Wel bewust gekozen voor een zwaardere/betere (?) motor. Ik rij een Volvo C30 1.8 en die trekt alles prima.
Naast de auto ook bewust gekozen voor een lichte trailer. Mijn eigen trailer is 550kg, verhuurtrailers vind je inderdaad niet snel met zo’n laag gewicht.
En over het paard, mijn tinkermerrie van 1.45m is in november op 480kg gewogen, dus ik denk dat je zeker wel rekening moet houden met 500kg voor je paard.