[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:08

Chantalla schreef:
Ik heb een auto die 1300kg mag trekken. Wel bewust gekozen voor een zwaardere/betere (?) motor. Ik rij een Volvo C30 1.8 en die trekt alles prima.
Naast de auto ook bewust gekozen voor een lichte trailer. Mijn eigen trailer is 550kg, verhuurtrailers vind je inderdaad niet snel met zo’n laag gewicht.
En over het paard, mijn tinkermerrie van 1.45m is in november op 480kg gewogen, dus ik denk dat je zeker wel rekening moet houden met 500kg voor je paard.

Dat is ook maar net meer dan de basics.

https://www.autoweek.nl/auto/43692/volv ... -momentum/
Met dit soort motoren kun je zeggen dat het ergens over gaat....

Kijk alleen al naar toerental waarbij het max vermogen beschikbaar is.
Saillant detail: check het verbruik.......

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:43

Klopt, is het ook. Maar ik rijd veel meer kilometers zonder trailer dan met en wilde niet direct een gezinsbak of 4x4 :+ Hij rijdt heel prima zo met de combi, die dus wel bewust met 1050kg incl. paard een end onder die 1300 blijft.

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:36

Zou idd wel willen weten wat de haflinger echt weegt met zo’n combi. Mijn ijslander van 1,30 weegt al 370kg.

Heb zelf inmiddels een auto gekocht. Ben uitgekomen op een volvo V60 2.0t. Deze mag 1800kg trekken dus dat is voldoende voor 2 ijslanders in de trailer :)

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:31

Al veel doorgelezen en toch nog een keer vragen... Iemand tips qua auto voor een 1.5 paarden trailer?
Rij nu een Megane station diesel, die trekt het gemakkelijk, maar wil weer terug naar benzine. Vrees een beetje voor minder fijne combinaties.

Ik kijk oa. naar ford kuga, mazda cx5, vw Tiguan, Hyundai ix35, Dacia duster en verschillende stations. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Hier ervaringen en do's en don't's?
Rij max 10.000 km/jr, zo'n 4x per maand met de trailer. Afwisselende afstanden 10-60km enkele reis.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:33

Uit die lijst de Mazda! Fijne trek auto. Die zou ik ook willen als ik wat anders krijg.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 06:53

Ik heb een Mazda CX5 waarmee ik een 1.5-paardstrailer trek en ben daar echt heel blij mee.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:08

Hier nog een tevreden CX-5 rijder.

Maar emilie, waarom ga je niet wat proefritjes maken in de beoogde modellen?

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:41

Ik rijd zelf met de VW Tigun 1.4, 4motion mag 2000KG trekken. Trekt met gemak mijn 1 paards trailer met e-pony erin van 400 KG. Ook 2 paards trailer met 2 paarden trekt die makkelijk. Ik ben stiekem wel aan het rondkijken naar een auto die wellicht wat voordeliger is in de maandelijkse kosten en iets zuiniger rijd. Tips zijn welkom. Trailer weegt 690kg en heeft een bruto laadvermogen van 1600 KG. Moet ik dan een auto hebben die in ieder geval die 1600 KG kan trekken? Ik heb weleens gehoord dat je dan je trailer kan laten terugkeuren. Of is dat niet nodig als ik met mijn 400 KG pony rondrijdt?

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:46

Het enige belangrijke is dat de auto het werkelijke kan trekken.
Dus als je trailer 690kg weegt en de pony 400kg, dan moet je auto minstens 1090kg kunnen trekken.

Daarnaast heb je nog 'is je rijbewijs geldig', maar ik verwacht dat die voor jou niet geldt, aangezien het me lijkt dat je E-rijbewijs hebt.

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:51

LoveBodin schreef:
Het enige belangrijke is dat de auto het werkelijke kan trekken.
Dus als je trailer 690kg weegt en de pony 400kg, dan moet je auto minstens 1090kg kunnen trekken.

Daarnaast heb je nog 'is je rijbewijs geldig', maar ik verwacht dat die voor jou niet geldt, aangezien het me lijkt dat je E-rijbewijs hebt.


Klopt ik heb mijn E-rijbewijs inderdaad. Maar omdat het bruto laadvermogen 1600KG is twijfelde ik of ik dan bijvoorbeeld wel ermee mag rijden met een auto die 1400/1500 KG mag trekken.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:06

Ja hoor, dat mag gewoon.
Ikke zegt altijd: zoek het op in het wetboek.
Heb ik dus gedaan :+. Maar de enige regel is dat de auto dat wat er werkelijk achterhangt moet kunnen trekken.

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:47

LoveBodin schreef:
Ja hoor, dat mag gewoon.
Ikke zegt altijd: zoek het op in het wetboek.
Heb ik dus gedaan :+. Maar de enige regel is dat de auto dat wat er werkelijk achterhangt moet kunnen trekken.


Aah top bedankt!

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:34

Dees schreef:
Hier nog een tevreden CX-5 rijder.

Maar emilie, waarom ga je niet wat proefritjes maken in de beoogde modellen?



Heb er al wat proefritjes opzitten (zonder trailer). Ik vind het gewoon een enorme gok zo'n auto... Alles testen met beladen trailer lukt niet, dus dan maar rondvragen, googelen en reviews lezen. Echt makkelijker wordt het er niet van :+ . Mijn budget is ook wat beperkend lijkt het, al vind ik zelf 15000 meer dan zat voor een auto.

Er zit zo veel verschil in power en gewicht in de auto's die het allemaal mogen trekken. Kan bijna niet anders dan dat je dat voelt met de trailer. Hoe lichter de auto hoe goedkoper per maand natuurlijk,maar vast ook minder fijn voor de trailer... Waar ligt dat kantelpunt... Zo veel twijfels :')

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:14

Tja, auto-aankoop-zenuwen zijn natuurlijk heel herkenbaar. Het hoort erbij.

Al die auto's in je lijstje kunnen met gemak je trailer trekken. Dat zal het punt niet zijn.

Die Hyundai is kwa brandstofverbruik niet zuinig te noemen. Van VW Tiguan zijn vrij nare recensies te lezen bij gebruik als trekauto, zeker bij de lichtere motoren.
Die Ford Kuga is gewoon goed. Maar die moet je wel echt gaan rijden om te zien of hij bij jou past (mij dus niet).
De Dacia moet je ook rijden. Om te zien of je er wel blij mee kunt worden, want erg luxe zijn ze niet.
Mocht de Volvo V60 in he lijstje stations staan.... geen twijfel, dat is dan de beste :D Ik twijfel nog steeds wel eens of ik niet toch liever die geweldige V60 met alle opties erop had moeten kopen. Al ben ik dus wel zeer tevreden over mijn Mazda. Voor mij een voordelig alternatief op de prachtige Volvo XC 40 :D

karrij
Berichten: 1053
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:39

emilie schreef:
Al veel doorgelezen en toch nog een keer vragen... Iemand tips qua auto voor een 1.5 paarden trailer?
Rij nu een Megane station diesel, die trekt het gemakkelijk, maar wil weer terug naar benzine. Vrees een beetje voor minder fijne combinaties.

Ik kijk oa. naar ford kuga, mazda cx5, vw Tiguan, Hyundai ix35, Dacia duster en verschillende stations. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Hier ervaringen en do's en don't's?
Rij max 10.000 km/jr, zo'n 4x per maand met de trailer. Afwisselende afstanden 10-60km enkele reis.


Wij hebben een Kuga, een diesel , 4 wheel drive, 2,0 TDCI,mag 2100 trekken super auto! Gaat voorlopig nog niet weg :+

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:03

Zelf ben ik na heel veel autopech (en daarbij komende stress) overgegaan op private lease en heb nu een Ford Kuga. Om precies te zijn de FORD KUGA 1.5 ECOBOOST 120PK 2WD, trekt mijn (480kg) pony in een trailer met gemak en ik vind hem ook comfortabel om te rijden. Volgens mijn dashboard zit ik gemiddeld op 8.3L/100km.

Overigens wilde ik graag een CX-5 maar kon die Kuga als occassion voordelig leasen dus vandaar de keuze :)

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:04

Als je kan kiezen uit dat rijtje dan wil je echt geen Dacia. :o

Ik heb zelf een Dacia (voor het personeel) maar als de VW beschikbaar is, pakt iedereen de VW. De Dacia was wel lekker goedkoop…

Ik rijd privé een Mazda CX5. Super fijne auto.
Met trailer rijd ik wel altijd in de sportstand. Je moet hem anders wat doortrappen om hoog in de toeren te houden en dat is niet echt comfortabel voor je paard.
Een Mazda heeft geen turbo dus als je dat gewend ben dan kan je dat in het begin missen. Maar ik zou hem iedereen aanraden.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:38

loulou schreef:
Als je kan kiezen uit dat rijtje dan wil je echt geen Dacia. :o

Ik heb zelf een Dacia (voor het personeel) maar als de VW beschikbaar is, pakt iedereen de VW. De Dacia was wel lekker goedkoop…

Ik rijd privé een Mazda CX5. Super fijne auto.
Met trailer rijd ik wel altijd in de sportstand. Je moet hem anders wat doortrappen om hoog in de toeren te houden en dat is niet echt comfortabel voor je paard.
Een Mazda heeft geen turbo dus als je dat gewend ben dan kan je dat in het begin missen. Maar ik zou hem iedereen aanraden.

Wat als voordeel heeft dat je die turbo ook niet kunt slopen.....

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:11

Ben overigens niet beperkt tot het rijtje, alles kan... Het moet binnen budget en veilig de trailer trekken en liefst natuurlijk niet te duur in gebruik en onderhoud, maar dat willen we allemaal denk ik :D

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:57

emilie schreef:
Ben overigens niet beperkt tot het rijtje, alles kan... Het moet binnen budget en veilig de trailer trekken en liefst natuurlijk niet te duur in gebruik en onderhoud, maar dat willen we allemaal denk ik :D

Ja, maar als je dan goed kijkt, kom je tot de ontdekking dat het allemaal niet zoveel uit maakt.

Met een V70 en bijna 400k op de teller is het niet onverstandig om in de gaten te houden wat er op de markt gebeurt maar om te zeggen dat het allemaal fors goedkoper kan, nee, dat valt me eigenlijk vies tegen, als ik heel eerlijk ben.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:47

Er is helemaal niets goedkoop aan het onderhouden van een Volvo.
Als je zelf niet verrekte handig bent, moet je nooit beginnen aan eentje met 4 ton op de teller.

Ik snap dat advies van ikke werkelijk nooit. Dat is echt alleen geschikt voor de auto-knutselaars onder ons.

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:50

Ik ga absoluut geen Volvo met 4 ton op de teller kopen. De Volvo die ik evt wil kan ik niet betalen :+
Ben wel blij met alle reacties.

Ik ga proberen om binnenkort een proefritje in een Kuga en een Duster te maken. De Duster staat vooral in het rijtje omdat hij zo gunstig geprijsd is, heb er nog niet meegereden ook.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:54

Dees schreef:
Er is helemaal niets goedkoop aan het onderhouden van een Volvo.
Als je zelf niet verrekte handig bent, moet je nooit beginnen aan eentje met 4 ton op de teller.

Ik snap dat advies van ikke werkelijk nooit. Dat is echt alleen geschikt voor de auto-knutselaars onder ons.

Hoezo?

een auto die 1:10 zuipt is net zo duur als een auto die 1:10 zuipt.
Wat ik wil zeggen is dat als je serieus kijkt naar auto's die iets te melden hebben voor het trekken van trailers dan kom je uiteindelijk uit bij auto's in een range waar de V70 maar net boven het gemiddelde zit.

En ja, als er bijna 4 ton op de klok staat is het verstandig om te weten wat er in de markt gebeurt, zodat je niet voor verrassingen komt te staan op het moment dat de V70 het niet meer waar kan maken.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:03

Kom op, ikke, die V70 is echt niet de enige optie om netjes van A naar B te komen met een paardentrailer aan de haak.

De auto is heus goed (zeker bij veel lagere tellerstanden). Maar het model moet je maar kunnen pruimen en daarnaast, het model is inmiddels aardig "van vroeger". Andere auto's, van Volvo maar ook van andere merken, zijn kwa rijcomfort en functionaliteit inmiddels echt een niveautje of twee hoger.

Jij mag prima blij zijn met je behoorlijk doorgereden V70, maar snap svp ook dat deze auto echt geen optie meer is voor mensen die wat meer 'van deze tijd' willen rijden en die helemaal geen zin hebben in het onderhoud dat past bij '4 ton op de teller".

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:12

Ik wou net zeggen. De V70 van schoonouders is nou absoluut niet de meest comfortabele auto om in te rijden. Nog afgezien van dat er altijd iets met het ding is nu die flink wat op de teller heeft.

En het ding zuipt als een malle loopt 1 op 10 hooguit zonder trailer. Daar waar veel moderne auto's dan toch wel 1 op 18 halen.

Dus ik begrijp heel goed dat mensen er niet meer zo snel voor kiezen. Als ik naar mij zelf ook kijk. Die 10x per jaar ik met paard weg ben? Waar tegen over staat dat je er 5 dagen in de week mee naar werk kachelt.