[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:31

Ik zit nav dit topic even op de anwb site te kijken. En voor 5,- extra per jaar kan de partner ook in het pakket. Gelijk maar eens doen dan! Dan word ik de volgende keer ook gewoon geholpen. ;)
Kan nog niet iets vinden over hoe je geholpen wordt als je ergens strand met de paardentrailer.

Er zijn inderdaad verschillende pakketten. Zoals ik het vlug zie op de site hebben wij de meest uitgebreide versie. Met hotel service in het buitenland en 5 dagen gratis vervangend vervoer ed. Maar dat hebben we afgesloten omdat we 1 of 2 keer per jaar met de caravan naar het buitenland gaan.
Dan wil je geen kopzorgen als er wat gebeurd met je vervoer. Want als je zelf je caravan + auto terug moet halen uit het buitenland, ben je denk ik wel meer kwijt dan die 130,- per jaar. ;)
Afgelopen zomer in de Franse alpen geweest, daar wil je niet strandden met je combi. :')

Maar over paardentrailers vind ik nog niets, je kan wel chatten met een medewerker op de site, misschien is dat wat?
Maar ik neem aan dat daar ook toch voor gezorgd wordt? Net als de caravan. Heb eigenlijk geen flauw idee, gelukkig nog niet meegemaakt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:37

Ik ben met een medewerker in gesprek (chat). Eerst wordt geprobeerd de auto ter plaatste te repareren. Lukt dat niet, dan worden auto en trailer + paard afgesleept naar dichtbijzijnde garage.

edit. Heb gevraagd hoe dat precies in zijn werk gaat het afslepen en waar het paard dan heen gaat. Maar dat wist hij niet. Daarvoor moest ik de hulpverlenersafdeling bellen.
Dus als iemand dat wil weten, ik heb een telefoonnummer doorgekregen.

Kaitlyn

Berichten: 9730
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:24

Chasey schreef:
Ik ben met een medewerker in gesprek (chat). Eerst wordt geprobeerd de auto ter plaatste te repareren. Lukt dat niet, dan worden auto en trailer + paard afgesleept naar dichtbijzijnde garage.

edit. Heb gevraagd hoe dat precies in zijn werk gaat het afslepen en waar het paard dan heen gaat. Maar dat wist hij niet. Daarvoor moest ik de hulpverlenersafdeling bellen.
Dus als iemand dat wil weten, ik heb een telefoonnummer doorgekregen.



Ik heb toevallig ook net in de chat gezeten. Mij werd verteld dat je voor een trailer de extra hulp van €15,- per jaar moet afsluiten voor caravans en je een vervangende auto (als dat in je pakket zit) + trailer krijgt als je strand met je trailer.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:10

Wat gek dat er dan eigenlijk twee verschillende antwoorden gegeven worden?

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 10:10

Wij zijn met trailer en al afgesleept door Anwb. Dus onze auto met trailer er nog achter en wij erin door een anwb auto afgesleept. Heb wel staan fronsen want gewichtstechnisch kon dat niet kloppen maar het is gelukt.

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:10

Kan ik zo maar even binnenvallen met een vraagje? Ik ben op zoek naar een andere auto voor de trailer en kwam zelf bij de Rav4 (3deurs) of de Grand Vitara (3deurs) uit omdat ik me niet comfortabel voel in een grote auto.

Beide auto’s heb ik nu in gereden. De Rav4 vond ik wel heel klein en de Grand Vitara erg langzaam (1.6 motor). Zonder trailer trouwens. Op papier mogen beide auto’s mijn trailer met 2 IJslanders trekken maar ik heb niet echt het gevoel dat ze dat ook in de praktijk kunnen.

Hebben jullie getest met trailer? Is er nog een kleine auto met hoge zit die ik over het hoofd zie? Ik wil ook graag onder de €200 aan wegenbelasting per kwartaal blijven....

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:28

Pauline2cv schreef:
Kan ik zo maar even binnenvallen met een vraagje? Ik ben op zoek naar een andere auto voor de trailer en kwam zelf bij de Rav4 (3deurs) of de Grand Vitara (3deurs) uit omdat ik me niet comfortabel voel in een grote auto.

Beide auto’s heb ik nu in gereden. De Rav4 vond ik wel heel klein en de Grand Vitara erg langzaam (1.6 motor). Zonder trailer trouwens. Op papier mogen beide auto’s mijn trailer met 2 IJslanders trekken maar ik heb niet echt het gevoel dat ze dat ook in de praktijk kunnen.

Hebben jullie getest met trailer? Is er nog een kleine auto met hoge zit die ik over het hoofd zie? Ik wil ook graag onder de €200 aan wegenbelasting per kwartaal blijven....

Defender 90 }:)
Ze zijn te vinden binnen de overgangsregeling, maar dan moet ie dus in dec, jan, febr van de weg af....
Daarbuiten ga je het niet redden voor 66 euro per maand.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:48

Wat zou een 90 op benzine kosten, aan wegenbelasting?

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:08

Asciugamano schreef:
Wat zou een 90 op benzine kosten, aan wegenbelasting?

Leeggewicht invullen op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

Het leeggewicht is te vinden op b.v. http://www.autoweek.nl (merk -> model -> specificaties) of als je een specifieke auto op het oog hebt door het kenteken in te vullen op http://www.rdw.nl


Pauline2cv schreef:
Ik wil ook graag onder de €200 aan wegenbelasting per kwartaal blijven....

Drente schijnt de hoogste provinciale opcenten te hebben, zelfs daar kun je nog een benzineauto met 1450 kg leeggewicht rijden voor dat geld. Nou oké, bijna dat geld, 203 euro ;)
In Noord-Holland ben je 1 gewichtsklasse hoger (t/m 1550 kg leeggewicht) 202 euro kwijt.

Weet je wat je trailer met beide IJslanders weegt? Maar een 1800-2000 kg trekgewicht zul je al snel nodig hebben. Snuffel eens in deze door Sizzle gevonden lijst met gewichten per model vanaf 1800 kg:
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf

Of je laat autotrack zoeken op leeggewicht en trekgewicht: https://www.autotrack.nl/tweedehands?so ... nanummer=1

Hou er ook rekening mee dat een bepaald model met kleinere motor het misschien wel mag trekken maar er toch een flinke dobber aan heeft terwijl eenzelfde model met flink motorblok het met twee vingers in de neus doet.

Even terug komend op je wens een kleinere auto te rijden: groot went meestal vrij snel, hou er ook rekening mee dat sommige auto's veel grotere overkomen dan ze eigenlijk zijn. Onze Hyundai IX35 komt over als een bakbeest, maar in feite is ie korter dan een Astra Stationwagen en maar een paar mm breder. En om een trailer met twee paarden veilig te trekken heb je gewoon wat formaat en eigen gewicht nodig.

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:54

Asciugamano schreef:
Wat zou een 90 op benzine kosten, aan wegenbelasting?

In de overgangsregeling 122 euro per jaar. Ding weegt leeg een slordige 1700kg, afhankelijk van de versie dus dan ga je richting 100 euro per maand, beetje afhankelijk de provincie waar je woont.

Op grijs kenteken kun je dan nog besparen op de provinciale opcenten; dan komt ie misschien net binnen je budget.
Maar bedenk wel dat zo'n 90 gewoon 1:6 loopt, ongeacht of je de zeldzame 2,5 4-cilinder hebt of de iets minder moeilijk te vinden V8.

Voor de rest verwijs ik vrolijk naar de links van RR; dat scheelt mij een hoop typewerk }>

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 11:51

ik heb nu een Opel Vectra diesel uit 2004 (GTS) mag 1500 trekken.
vanwege de leeftijd en veel kosten die ik afgelopen jaar aan onderhoud heb gehad overweeg ik om deze auto in te ruilen.
Nu zag ik een Mercedes A 180 CDI uit 2007, mag ook 1500 trekken. Automaat. Deze auto heb ik net even bekeken en een proefritje gemaakt. Voor mijn gevoel is het veel minder auto dan mijn vectra. Dus ik heb toch wel mijn twijfels of hij 'stevig' genoeg is om de paardentrailer te kunnen trekken. Volgens verkoper was het uiteraard geen probleem :) .. maar ik zou toch graag de mening van de kenners hier op bokt meekrijgen

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:03

Dank voor jullie input! Een oude auto wordt het sowieso niet, hiervoor had ik namelijk een Pajero uit ‘84 inderdaad in de overgangsregeling. Het klonk altijd alsof we opstegen maar trekken kon hij :)

De trailer weegt 750 en de paarden schat ik ook op 700/750.

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:10

Weet je wat je trailer met beide IJslanders weegt? Maar een 1800-2000 kg trekgewicht zul je al snel nodig hebben. Snuffel eens in deze door Sizzle gevonden lijst met gewichten per model vanaf 1800 kg:
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf


Fantastisch deze lijst *\o/*

Zit nu aan een Tucson of Sportage te denken...

Raden jullie per sé 4x4 aan? Lijkt me wel fijn op weilanden en zandpaden maar ik zie ze een stuk minder te koop staan. En duurder in de maand maar daar moet ik me geloof ik maar bij neerleggen

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:27

Pauline2cv schreef:
Weet je wat je trailer met beide IJslanders weegt? Maar een 1800-2000 kg trekgewicht zul je al snel nodig hebben. Snuffel eens in deze door Sizzle gevonden lijst met gewichten per model vanaf 1800 kg:
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf


Fantastisch deze lijst *\o/*

Zit nu aan een Tucson of Sportage te denken...

Raden jullie per sé 4x4 aan? Lijkt me wel fijn op weilanden en zandpaden maar ik zie ze een stuk minder te koop staan. En duurder in de maand maar daar moet ik me geloof ik maar bij neerleggen

Ja, een 4x4 heeft toegevoegde waarde, maar je moet dat voor jezelf uitmaken of je bereid bent de hogere kosten van gebruik en onderhoud te betalen. Het zuipt wat meer, meer draaiende delen dus wat meer onderhoud en meer gewicht dus duurder in de wegenbelasting en verzekering.

Zelf doen drukt een deel van die kosten.

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:36

Hoe gaaf! De nieuwe Defender. Scheelt bijna factor twee qua aanschafprijs als je hem op een grijs kenteken laat zetten. :D

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:24

Bagheera_206 schreef:
Hoe gaaf! De nieuwe Defender. Scheelt bijna factor twee qua aanschafprijs als je hem op een grijs kenteken laat zetten. :D

Dat geldt voor elke auto. 21% BTW en 25% BPM.
Maar die BTW zal je linksom of rechtsom toch ergens op moeten hoesten, ook als ie op de zaak staat, alleen verdwijnt ie dan in het totale plaatje }>

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:20

Ik hoop dat ik hier wat advies kan krijgen, want ik vind het vreselijk om auto's uit te zoeken.

In bezit van een 2-paards trailer van 850 kilo, voorlader, waarin slecht 1 paard vervoerd wordt à 600 kilo.

Ik heb een budget van ongeveer 35.000 euro, maar dan heb ik uiteraard wat eisen.
- niet al te oude auto;
- minder dan 100.000 op de teller;
- SUV type;
- 4 WD;
- automaat;
- voorkeur benzine vanwege de wegenbelasting en het beperkte aantal km per jaar, maar als diesel beter is????

Is een LR Range Rover of Discovery of een Subaru nou een betere auto dan een Kia, Hyundai of Mazda? Ik noem maar wat. Waar moet ik van weg blijven?

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:29

Geen Disco 3 of 4 nemen met een V8, tenzij je heel handig bent of een hele goede Beun de Haas hebt. Niks mis met de auto, behalve dat ze service-technisch niet zo handig in elkaar zitten (lees, relatief veel kosten aan uren).
Dat geldt ook voor de Range Rover sport want hetzelfde onderstel

De Discovery 5 en Sport is zeker wel het overwegen waard (zit wat handiger in elkaar).
Of durf cutting edge technologie te rijden: de nieuwe Defender! (geen idee of die ook in benzine komt).
De "oude" Defender is ook niks mis mee maar geen automaten en benzine is sinds 1992, of daaromtrend, niet meer leverbaar (ja, er is een uitzondering; succes om er eentje te vinden)
De Puma's zijn overigens wel prima (Ford) motoren. TD5 ook goed, mits het olieprobleem van de injectorsturing aangepakt is.

Ik zou naast een Soepbarrel ook de Volvo's niet over het hoofd zien! Zowel de V70 als de XC70/XC90 voldoen prima. Benzine is alleen wat lastiger te vinden maar de 2521cc 5-pitter, zeker met turbo, is niet te versmaden om maar de zwijgen van de 6-pitter, al dan niet in R-design.
Daarnaast heeft o.a. Volkswagen ook nog wat minder bekende maar wel leuke opties.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 23:38

Een nieuwe Defender voor €35000,-?
Volgens mij moet ie 3x zoveel kosten hoor...

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:35

Estera schreef:
Is een LR Range Rover of Discovery of een Subaru nou een betere auto dan een Kia, Hyundai of Mazda? Ik noem maar wat. Waar moet ik van weg blijven?

Zover ik weet worden alle Subaru's nog in Japan gemaakt. Kwalitatief zijn dat uitstekende auto's, MarcR hier in dit topic is er een groot fan van. Een Outback of Forester lijkt mij ook een prima trekauto.

Brits? Laten we zo zeggen, in de Australische outback, waar je dus echt niet met pech wilt stranden, rijden ze met Land Cruisers, niet Land Rovers.

De Kia en Hyundai hebben de afgelopen jaren een flinke inhaalslag gemaakt. De huidige modellen zijn echt zoveel beter dan die van begin deze eeuw. Mazda werkt(e) veel met Ford samen, dat zijn ook prima auto's. Ford Kuga, VW Tiguan (of Touareg als je groter wilt) kan allemaal. Of een BMW X3 / X5, de keuze is reuze.

Sommige auto's hebben permanente 4WD, andere 2WD maar kun je (op lagere snelheid) de 4WD inschakelen. Benzine is geen enkel probleem, zeker niet met een motor die voldoende reserves heeft.


Een snelle zoekopdracht op gaspedaal geeft 329 resultaten, met zoekwoord "4WD" erbij 41 (maar ik sluit niet uit dat er dan wat vierwielaandrijvers wegvallen): https://www.gaspedaal.nl/suv?brnst=23&k ... 50&trns=14

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:45

Als die touaregs nou eens niet zo veel zouden zuipen :~ Dat vind ik ook een mooie :Y)

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:50

Granoek schreef:
Als die touaregs nou eens niet zo veel zouden zuipen :~ Dat vind ik ook een mooie :Y)

Misschien was de werknaam bij Volkswagen wel de VW Tempelier :+


Maar goed, zijn wel meer auto's die een aardige slok lusten. Als je niet zoveel km's draait is dat wat minder relevant dan wanneer je aardig wat asfalt onder de wielen door laat glijden. Outlander PHEV is ook niet echt zuinig, maar als je veel korte ritten doet en je stekkert 'm zoveel mogelijk valt het benzineverbruik wel mee.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:55

Haha ja voor mij persoonlijk, met het trekvermogen dat ik zoek, ontkom je er ook niet aan denk ik.
Maar heb die touareg altijd echt heel mooi gevonden. Ik rij soms in de dodge van mijn schoonpap en dat vind ik er gewoon echt niet uitzien met zo'n klein meisje er in.

Bij die touareg heb ik dat minder, zal wel in mijn hoofd zitten haha.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:11

Rex_Rolfo schreef:
Zover ik weet worden alle Subaru's nog in Japan gemaakt. Kwalitatief zijn dat uitstekende auto's, MarcR hier in dit topic is er een groot fan van. Een Outback of Forester lijkt mij ook een prima trekauto.
Brits? Laten we zo zeggen, in de Australische outback, waar je dus echt niet met pech wilt stranden, rijden ze met Land Cruisers, niet Land Rovers.

Een deel van de reden daarvoor is de afstand voor het vervoer. Je ziet in die hoek van de wereld sowieso meer Japanners en Koreanen omdat ze relatief dichtbij geproduceerd worden. Dus gewoon een economische afweging als je een degelijk werkpaard wil hebben. In Afrika, waar je ook niet zomaar wil stranden, zie je beide merken.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:22

Estera, waarom geen Ford Ranger. Heb je nog een beetje gave auto ook :)