[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:27

Dank met de antwoorden, daar kan ik echt wat mee! De Discovery Sport is echt om te kwijlen :~ en staat dan ook bovenaan het lijstje. Moet eerlijk zeggen dat ik ook van luxe ben O:) , dus een beetje stoelverwarming en minstens een achteruitrijcamera is wel ernstig gewenst.

Ben vorige week bij een SsangYong Rexton geweest en wat een beest is dat! Maar valt inmiddels af omdat we er toch voor kiezen om de auto privé te willen hebben.

Op dit moment hebben we een Outlander PHEV in de lease en die gaat er dus uit. Prima auto voor de trailer, heerlijk met een automaat en het scheelt echt in het verbruik omdat je kunt stekkeren. Nu toch overwegen om deze vanuit de lease over te nemen. Ik heb net een tweede paard erbij gekocht, maar voordat ik daadwerkelijk met twee paarden op weg ga, dan zijn we minstens 3 jaar verder. Dus wellicht moet ik dan naar een zwaardere auto gaan kijken in plaats van nu.

Een Ford Ranger is zo niet handig voor mij, want een enkele keer moeten er ook nog 3 grote honden in gepropt kunnen worden.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:40

Ik kom hier ook eens wat vragen. Ben aan het rondkijken naar mogelijkheden, als deze er überhaupt zijn ;)
Rustig aan het kijken naar een auto die een 1.5 paards trailer met pony kan trekken (stevige pony van ong 1.50). Nu zoek ik een auto die laag is in de wegenbelasting en ook ivm knieklachten een automaat is. Had hier zelf al wat vlug rondgekeken en zag dat bv RAV4 en Grand Vitara voldoende kunnen trekken en laag in de belasting zijn. Helaas geen automaat.
Iemand hier goede tips en ervaringen?

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:14

MarloesNatje schreef:
Ik kom hier ook eens wat vragen. Ben aan het rondkijken naar mogelijkheden, als deze er überhaupt zijn ;)
Rustig aan het kijken naar een auto die een 1.5 paards trailer met pony kan trekken (stevige pony van ong 1.50). Nu zoek ik een auto die laag is in de wegenbelasting en ook ivm knieklachten een automaat is. Had hier zelf al wat vlug rondgekeken en zag dat bv RAV4 en Grand Vitara voldoende kunnen trekken en laag in de belasting zijn. Helaas geen automaat.
Iemand hier goede tips en ervaringen?

Elke middenklasser is in de basis geschikt voor jouw doel. Vrijwel al die middenklassers zijn als automaat leverbaar.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:39

ikke schreef:
MarloesNatje schreef:
Ik kom hier ook eens wat vragen. Ben aan het rondkijken naar mogelijkheden, als deze er überhaupt zijn ;)
Rustig aan het kijken naar een auto die een 1.5 paards trailer met pony kan trekken (stevige pony van ong 1.50). Nu zoek ik een auto die laag is in de wegenbelasting en ook ivm knieklachten een automaat is. Had hier zelf al wat vlug rondgekeken en zag dat bv RAV4 en Grand Vitara voldoende kunnen trekken en laag in de belasting zijn. Helaas geen automaat.
Iemand hier goede tips en ervaringen?

Elke middenklasser is in de basis geschikt voor jouw doel. Vrijwel al die middenklassers zijn als automaat leverbaar.

Helaas is het meeste wel hoog in wegenbelasting. Ben echt specifiek opzoek naar lage wegenbelasting

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:06

Dat gaat niet lukken want wegenbelasting gaat op gewicht. Voor een trailer heb je een auto nodig die zelf ook wat in te brengen heeft. Categorie 1251-1350 kg zit je snel aan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:54

MarloesNatje schreef:
...en zag dat bv RAV4 en Grand Vitara voldoende kunnen trekken en laag in de belasting zijn.

Ik zet net even een willekeurige Grand Vitara tegenover een even willekeurige Mondeo. Beide zo'n 6-7 jaar oud, beide mogen 1600 kg trekken. Leeggewicht zit 16 kg verschil in, zijn even duur in belasting (categorie 1351-1450).

Je hebt iets nodig dat minimaal 1200, liefst eigenlijk 1400 kg mag en kan trekken. Want een grote windvangende trailer met bewegende lading is toch wat anders dan een boedelbakkie met hetzelfde gewicht aan stoeptegels.

Autotrack vindt 1621 benzine automaten van 1151-1250 kg die minimaal 1251 kg mogen trekken: zoekresultaat
Zelfs 28 in de gewichtscategorie daaronder. Nu zou ik echt geen trailer achter een Terios willen hangen, maar achter die W201 .. :~

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:59

Hooi,
Om voor eens en altijd zeker te weten dat het klopt, hier maar even m’n vraag.

We hebben een auto, TMM is 2260, dan hebben we een trailer en die TMM is 1350. Oftewel de combi samen weegt (3610) 110 teveel om met alleen een B rijbewijs gereden te mogen worden. Als ik de trailer zou terug keuren naar maximaal 1230, is de combinatie 3490 en zou het dus mogen als B combi. Begrijp ik dit goed? :) alvast heel erg bedankt!

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:17

Ja klopt :j Weet alleen niet of dat kan.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:32

x_Irisje_x schreef:
Ja klopt :j Weet alleen niet of dat kan.


Waarom zou het niet kunnen denk je? :)
Ik had erover gelezen en ik wil het gewicht naar beneden hebben, meestal is dat geen probleem, als je maar niet onder het ledig gewicht van de trailer gaat zitten. Dat is wat ik dacht :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:22

Ja, dat is zo gepiept op rdw.nl. Zet wel even de trailer met inhoud van tevoren op een weegbrug. Zou zonde zijn als je boven de 1230 kg komt want dan los je het ene probleem op door een ander te creëren. Zit je net boven de 1230 kun je nog overwegen auto én trailer terug te keuren. Of je gaat voor E achter B, pak je ook meteen wat extra kennis mee.

Onali

Berichten: 18478
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:48

Een 2de hands Henra TK 21 trailer uit 1990, wat zou dat nog opbrengen?

Word niet jaarlijks gekeurd, dus onbekend is hoe alles gesteld is (wanden, bodem, onderstel, elektra)

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 07:57

Onali schreef:
onbekend is hoe alles gesteld is (wanden, bodem, onderstel, elektra)

Staat is alles, dus geen zinnig woord over te zeggen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:20

Ik zou dan zeggen, wat een gek er voor geeft :+

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:23

MarloesNatje schreef:
Ik kom hier ook eens wat vragen. Ben aan het rondkijken naar mogelijkheden, als deze er überhaupt zijn ;)
Rustig aan het kijken naar een auto die een 1.5 paards trailer met pony kan trekken (stevige pony van ong 1.50). Nu zoek ik een auto die laag is in de wegenbelasting en ook ivm knieklachten een automaat is. Had hier zelf al wat vlug rondgekeken en zag dat bv RAV4 en Grand Vitara voldoende kunnen trekken en laag in de belasting zijn. Helaas geen automaat.
Iemand hier goede tips en ervaringen?

ik heb zelf een Rav4 uit 2003 voor mijn 1,5 humbaur trailer. Ik ben kei tevreden over deze auto. Hij trekt goed, heeft 150 pk, 4 wiel aandrijving, is licht in gewicht, 50 euro wegenbelasting per maand, de verzekering valt ook mee. Het enige nadeel is dat hij veel zuipt...maargoed.

Onali

Berichten: 18478
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:11

Rex_Rolfo schreef:
Onali schreef:
onbekend is hoe alles gesteld is (wanden, bodem, onderstel, elektra)

Staat is alles, dus geen zinnig woord over te zeggen.


Daar was ik al bang voor.


palousa_boy schreef:
Ik zou dan zeggen, wat een gek er voor geeft :+


Dat ligt er in mijn geval helemaal aan wat mn stalbaas gaat vragen.
En ik ben bang dat hij aan de hoge kant zit :\

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:26

Onali schreef:
ik ben bang dat hij aan de hoge kant zit :

Waarom zou je daar bang voor zijn? Heb je soms een koopverplichting?

Ik zou zeggen, rij er -bij voorkeur samen- mee na een trailerboer, laat 'm grondig keuren zodat je weet welke kosten er eventueel aan zitten te komen en ga dan om tafel zitten. Kom je er niet uit, ook geen probleem, er staan trailers genoeg te koop.

Onali

Berichten: 18478
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:35

Dat is waar, maar het is een ideale trailer voor 2 shets. Niet te massaal en ik ken de trailer.

Vind het nogal spannend om MP af te speuren en van hot naar her te rijden om steeds teleurgesteld te worden.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:18

Veel zaken zijn ook wel makkelijk te controleren, zoals de verlichting, banden en of de trailer lekt bijvoorbeeld.

Zoek dan op marktplaats een beetje een vergelijkbaar model in dezelfde staat en kijk wat de prijzen zijn. Ligt de prijs van je stal baas heel veel hoger dan zou ik lekker verder kijken of doe een bod en geef er uitleg bij waarom. Dan is het aan hem verder.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:46

palousa_boy schreef:
Veel zaken zijn ook wel makkelijk te controleren, zoals de verlichting, banden en of de trailer lekt bijvoorbeeld.

Aanhangerbanden hebben vaak meer te lijden van het staan dan van het rijden. Vooral als de zon erop staat. Je kunt de productiedatum van een band zien aan de vier cijfers op de zijkant. Zijn het er drie dan is het een band van voor de eeuwwisseling. Onderstaande band is b.v. uit week 21 van 2018.

Afbeelding

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:11

Ik kom even dit topic binnenvallen. Ik ben langzaam op zoek naar een auto die een trailer kan trekken. Deze auto zal mijn Toyota Aygo gaan vervangen, wat al betekent dat ik flink in de maandelijkse lasten omhoog zal gaan. Nu is mijn vraag, wat adviseren jullie? Ik rijd zelf overigens niet veel kilometers. Zo'n 500/600 km per maand.

Budget is (écht max) 6000 euro. De auto zal 1300 kg moeten trekken (1,5 paards trailer en paard).

Enkele voorbeelden:
- Volkswagen Golf 1.4 123 PK (vrijwel allen vanaf 200.000 op de teller)
max trekgewicht 1300 kg
Eigen gewicht 1280
Verbruik 15.9 km/l

- Peugeot 308 1.6 120 PK (ongeveer 160.000 op de teller)
max trekgewicht 1650 kg
Eigen gewicht 1362
Verbruik 15.6 km/l

Of de duurdere op maandbasis:
- Hyundai Tucson of Kia Sportage 2.0l 2WD (ongeveer 150.000 op de teller)
max trekgewicht 1400 kg
Eigen gewicht 1537
Verbruik 12.5 km/l

Volkswagen heeft een sterke motor en ondanks 1300 kg trekvermogen hoor ik positieve verhalen doordat ze dus wel wat power hebben. Met de peugeot geen ervaring. Tucson of Sportage zijn mooie wagens met voldoende power, maar gelijk een stuk duurder in wegenbelasting en benzine. Indien deze wagens dus niet noodzakelijk zijn liever niet.

Zijn er leuke betaalbare maar veilige opties die ik over het hoofd zie? En uit de huidige selectie, wat zouden jullie in mijn geval adviseren?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen de knoop door te hakken, want wil erg graag zelf met mn paard op stap kunnen!

Toevoeging: Ik zal ongeveer 1/2 x in de maand gebruik maken van de auto om de trailer te trekken met max zo'n 50km enkele reis.
Laatst bijgewerkt door DenieesB op 25-10-19 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:24

Vergelijkbare vraag als MarloesNatje had, vandaar even een quote naar eerdere reactie. Bij een Golf betaal je ook voor de naam, kijk dan ook eens bij de concern brusjes Skoda Octavia en Seat Leon.

Rex_Rolfo schreef:
MarloesNatje schreef:
...en zag dat bv RAV4 en Grand Vitara voldoende kunnen trekken en laag in de belasting zijn.

Ik zet net even een willekeurige Grand Vitara tegenover een even willekeurige Mondeo. Beide zo'n 6-7 jaar oud, beide mogen 1600 kg trekken. Leeggewicht zit 16 kg verschil in, zijn even duur in belasting (categorie 1351-1450).

Je hebt iets nodig dat minimaal 1200, liefst eigenlijk 1400 kg mag en kan trekken. Want een grote windvangende trailer met bewegende lading is toch wat anders dan een boedelbakkie met hetzelfde gewicht aan stoeptegels.

Autotrack vindt 1621 benzine automaten van 1151-1250 kg die minimaal 1251 kg mogen trekken: zoekresultaat
Zelfs 28 in de gewichtscategorie daaronder. Nu zou ik echt geen trailer achter een Terios willen hangen, maar achter die W201 .. :~

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:46

Rex_Rolfo schreef:
Vergelijkbare vraag als MarloesNatje had, vandaar even een quote naar eerdere reactie. Bij een Golf betaal je ook voor de naam, kijk dan ook eens bij de concern brusjes Skoda Octavia en Seat Leon.


Ik heb inderdaad via autotrack gezocht, maar dan kom ik enkel bij Volkswagen. Seat Leon met trekhaak, trekvermogen, tot €6000 krijg ik 3 zoekresultaten met allen een 2.0l motor waardoor het verbruik meteen gaat naar 12.2km/l. De 1.4 126pk modellen kunnen 1300kg trekken, gelijk aan de VW. Deze kom ik alleen momenteel niet tegen met trekhaak. Dit is wellicht gewoon goed zoeken en afwachten tot er eentje online komt. Heb het hier overigens wel over het nieuwere model.

Deze auto's zouden dus wel voldoende power hebben? Dat we ook omhoog komen in een tunnel zegmaar hahaha. En de Peugeot 308?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:51

Wat zouden jullie doen?
Onze volvo V70 automaat is vandaag gestrand! We hebben hem nog niet zo heel lang, de versnellingsbak is kapot! De automaat die we een tijd terug hadden laten flushen. :(
Laten reviseren? De auto is verder nog prima. Auto is opgehaald door de AWBN en naar depot gebracht, maar wat is wijsheid? Maandag wordt ie naar een garage naar keuze gebracht. Daar moeten we dan beslissen wat te doen.

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:13

Ik zou voor een 2.0 gaan dat verschil merk je wel.
1.4 vind ik echt laag en heb zelf 1.6gereden nu 2.0 en is wel een verschil. Trekt hem veel makkelijker waardoor ook minder moeite en dus zuipt ie in verhouding minder

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:37

StalNollie schreef:
Ik zou voor een 2.0 gaan dat verschil merk je wel.
1.4 vind ik echt laag en heb zelf 1.6gereden nu 2.0 en is wel een verschil. Trekt hem veel makkelijker waardoor ook minder moeite en dus zuipt ie in verhouding minder


Ik snap je beredenering volledig, maar gezien ik de trailer zo'n 2x per maand aan de auto hang is dit in verhouding voor mij denk ik maandelijks toch wel aanzienlijk duurder. De Golf is 1.4 (maar ik heb gehoord toch een redelijk krachtige motor) en 123pk, de 308 is een 1.6 met 120pk.

Voorbeeld:
Voor de Golf of de 308 zal ik 45/55 euro per maand duurder zijn in wegenbelasting en verbruik voor mijn dagelijkse kilometers (dus zonder de extra km met de trailer). Voor de Tucson 2.0 zal ik 77 euro per maand duurder zijn.

Dit is in verhouding tot mijn Aygo. Is die 30 euro er nog maandelijks bovenop echt waard om een 2.0 te rijden? Of zal het prima gaan met een Golf of 308?

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben absoluut bereid te betalen mocht dit nodig zijn, maar ik wil mijn kosten zo veel mogelijk proberen te drukken op dit gebied.