Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Daihyo schreef:Ik betaal in Gelderland voor een Kia Sorento diesel uit 2005 nu 40 euro per maand wegenbelasting en 4 euro fijnstoftoeslag op grijs kenteken. Daar kan ik particulier echt niet hetzelfde voor rijden. En die fijnstoftoeslag valt dus wel mee. Voor de stad hebben wij een andere auto, want je mag niet overal meer in. Maar dat maakt voor ons dus niet uit.
Laatst overigens mee naar de kliniek gereden met 1,5 paards en haflinger. Dat reed heel prettig
Daihyo schreef:De diesels schijnen problemen met de turbo te krijgen tussen de 200.000 en 250.000km. Ik heb er 1 met een gereviseerde motor en nieuwe turbo, dus ik ga er vanuit dat dat probleem mij bespaard blijft.
Heeft je garage ook uitgelegd waarom?
Hij rijdt overigens fantastisch. Ik moest even wennen aan de grootte (hij is enorm!), maar inmiddels gewend en wat een fijne auto. Ook heel fijn voor de trailer dus.
neile schreef:Goeie tip ook, ga ik voor mijn gewone diesel ook onthouden.
ikke schreef:neile schreef:Goeie tip ook, ga ik voor mijn gewone diesel ook onthouden.
Elke motor vindt het prettig om even stationair na te draaien maar met een turbo is het cruciaal en het staat ook in elk instructieboekje, maar ja, dat leest niemand; als het er nog bij is.....
De instructie van mijn DAF laat er geen misverstanden over bestaan: 5 minuten!
ikke schreef:EdkingEnzo schreef:Ik hoop dat ik mijn vraag hier mag stellen. Ik heb net mijn kleine Peugeotje verkocht om plaats te maken voor een grotere auto. Ik zoek een auto voor mijn tweepaardstrailer, dus eentje die min 2000kg mag trekken.
Ik zoek er een tot bj 2005 met twee zitplaatsen (grijs kenteken), diesel, liefst automaat maar geen pre. De Landrover Freelander komt veel voorbij, zijn er hier mensen met ervaring? Ik las al ergens dat je wel naar de Td4 moet kijken. De Freelander is redelijk betaalbaar en mag tot 2000kg trekken. Maar zijn ze betrouwbaar? Of is er een grote kans op veel onderhoud (kosten)?
Wat voor auto hebben jullie die mogelijk in mijn zoekresultaat past?
Busjes komen ook veel voorbij, maar ik vind dat zelf toch iets minder mooi/handig. Auto's zoals de Freelander, Jeep Cherokee, Mercedes ML, Toyota landcruiser, Suzuki Vitara, Nissan Terrano vind ik zelf wat mooier. Alleen zijn deze moeilijker te vinden in de prijsklasse waar ik zoek, of ze mogen niet genoeg trekken..
Als je die 2k echt nodig hebt, zou een Freebee I niet mijn eerste keuze zijn, evenmin als een Vitara, om dezelfde reden. Ze hebben te weinig eigen gewicht als het mes eens echt op tafel komt. Freebee II doet het beter; weegt toch die 300kg meer die het verschil maken.
Asciugamano schreef:ikke schreef:Als je die 2k echt nodig hebt, zou een Freebee I niet mijn eerste keuze zijn, evenmin als een Vitara, om dezelfde reden. Ze hebben te weinig eigen gewicht als het mes eens echt op tafel komt. Freebee II doet het beter; weegt toch die 300kg meer die het verschil maken.
Weet je wat grappig is; onze Freebee I weegt op de kop af 75kg minder dan onze Defender.
Die laatste mag 3500kg trekken.
Maar, eerlijk is eerlijk, de Freebee 'voelt' wel lichter, wanneer er twee behoorlijke knollen in de trailer erachter zitten.
Meestal gaan we dus met de Defender met de trailer op pad maar ook met de Freebee nog wel eens en in 't verleden vaak genoeg.
Eigenlijk vind ik dan wel dat de bestuurder een béétje ervaring moet hebben maar dat moet natuurlijk sowieso, wanneer je met zo'n combinatie en paarden rijdt.