[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:14

Ik betaal in Gelderland voor een Kia Sorento diesel uit 2005 nu 40 euro per maand wegenbelasting en 4 euro fijnstoftoeslag op grijs kenteken. Daar kan ik particulier echt niet hetzelfde voor rijden. En die fijnstoftoeslag valt dus wel mee. Voor de stad hebben wij een andere auto, want je mag niet overal meer in. Maar dat maakt voor ons dus niet uit.
Laatst overigens mee naar de kliniek gereden met 1,5 paards en haflinger. Dat reed heel prettig :j

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:27

Daihyo schreef:
Ik betaal in Gelderland voor een Kia Sorento diesel uit 2005 nu 40 euro per maand wegenbelasting en 4 euro fijnstoftoeslag op grijs kenteken. Daar kan ik particulier echt niet hetzelfde voor rijden. En die fijnstoftoeslag valt dus wel mee. Voor de stad hebben wij een andere auto, want je mag niet overal meer in. Maar dat maakt voor ons dus niet uit.
Laatst overigens mee naar de kliniek gereden met 1,5 paards en haflinger. Dat reed heel prettig :j


Kia Sorento heb ik ook naar gekeken. Bevalt deze jullie? Ik vertelde laatst aan mijn autogarage dat ik de Kia Sorento wel interessant vindt, daar werd hij niet erg blij van.. Ik heb er al eens in 1 gereden, dat reed heel fijn. Plus ze zijn behoorlijk sterk!

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:30

De diesels schijnen problemen met de turbo te krijgen tussen de 200.000 en 250.000km. Ik heb er 1 met een gereviseerde motor en nieuwe turbo, dus ik ga er vanuit dat dat probleem mij bespaard blijft.
Heeft je garage ook uitgelegd waarom?

Hij rijdt overigens fantastisch. Ik moest even wennen aan de grootte (hij is enorm!), maar inmiddels gewend en wat een fijne auto. Ook heel fijn voor de trailer dus.

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:36

Daihyo schreef:
De diesels schijnen problemen met de turbo te krijgen tussen de 200.000 en 250.000km. Ik heb er 1 met een gereviseerde motor en nieuwe turbo, dus ik ga er vanuit dat dat probleem mij bespaard blijft.
Heeft je garage ook uitgelegd waarom?

Hij rijdt overigens fantastisch. Ik moest even wennen aan de grootte (hij is enorm!), maar inmiddels gewend en wat een fijne auto. Ook heel fijn voor de trailer dus.

Dat ligt deels aan de kwaliteit van de revisie maar vooral aan de wjze waarop jij met die motor en vooral de turbo omgaat.

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:37

Ja dat ook zeker :j
We hebben ook een uitgebreide uitleg gehad over rustig op laten warmen, rustig optrekken, pas wanneer de motor warm is wat vlotter optrekken, enz.

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:45

Daihyo schreef:
Ja dat ook zeker :j
We hebben ook een uitgebreide uitleg gehad over rustig op laten warmen, rustig optrekken, pas wanneer de motor warm is wat vlotter optrekken, enz.

Dat is niet de doodsoorzaak van een turbo. Turbo's overlijden tijdens het stoppen.

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:46

Hoezo tijdens stoppen?

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:54

Even wachten met je motor uitzetten als je op de plaats van bestemming bent. Weer even stationair draaien dus. Dan pas uitzetten.

Ik zou die trailer voor de zekerheid lekker even op de weegbrug zetten, meten is weten.

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:55

Oh zo. Ja dat is ons ook verteld inderdaad. :j

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:56

Goeie tip ook, ga ik voor mijn gewone diesel ook onthouden.

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:59

neile schreef:
Goeie tip ook, ga ik voor mijn gewone diesel ook onthouden.

Elke motor vindt het prettig om even stationair na te draaien maar met een turbo is het cruciaal en het staat ook in elk instructieboekje, maar ja, dat leest niemand; als het er nog bij is.....

De instructie van mijn DAF laat er geen misverstanden over bestaan: 5 minuten!

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:35

Mijn Fordje gaat er blij mee zijn!

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:30

Daar ben ik weer! :D
Net bij een Galloper wezen kijken, echt een hele mooie, fijne auto! Super sterk, niet al te veel km.. past helemaal in mijn eisen-lijstje.

Toch heb ik het niet gelijk gedaan, ik twijfelde op dat moment omdat dit de eerste auto is die ik bekijk. Maar als het goed is, is het goed toch? Wat denken jullie? Iemand ervaring met deze auto?

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:47

ikke schreef:
neile schreef:
Goeie tip ook, ga ik voor mijn gewone diesel ook onthouden.

Elke motor vindt het prettig om even stationair na te draaien maar met een turbo is het cruciaal en het staat ook in elk instructieboekje, maar ja, dat leest niemand; als het er nog bij is.....

De instructie van mijn DAF laat er geen misverstanden over bestaan: 5 minuten!


Ik heb een sticker op mijn deur zitten waar het op staat.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:46

ikke schreef:
EdkingEnzo schreef:
Ik hoop dat ik mijn vraag hier mag stellen. Ik heb net mijn kleine Peugeotje verkocht om plaats te maken voor een grotere auto. Ik zoek een auto voor mijn tweepaardstrailer, dus eentje die min 2000kg mag trekken.
Ik zoek er een tot bj 2005 met twee zitplaatsen (grijs kenteken), diesel, liefst automaat maar geen pre. De Landrover Freelander komt veel voorbij, zijn er hier mensen met ervaring? Ik las al ergens dat je wel naar de Td4 moet kijken. De Freelander is redelijk betaalbaar en mag tot 2000kg trekken. Maar zijn ze betrouwbaar? Of is er een grote kans op veel onderhoud (kosten)?

Wat voor auto hebben jullie die mogelijk in mijn zoekresultaat past?

Busjes komen ook veel voorbij, maar ik vind dat zelf toch iets minder mooi/handig. Auto's zoals de Freelander, Jeep Cherokee, Mercedes ML, Toyota landcruiser, Suzuki Vitara, Nissan Terrano vind ik zelf wat mooier. Alleen zijn deze moeilijker te vinden in de prijsklasse waar ik zoek, of ze mogen niet genoeg trekken..

Als je die 2k echt nodig hebt, zou een Freebee I niet mijn eerste keuze zijn, evenmin als een Vitara, om dezelfde reden. Ze hebben te weinig eigen gewicht als het mes eens echt op tafel komt. Freebee II doet het beter; weegt toch die 300kg meer die het verschil maken.


Weet je wat grappig is; onze Freebee I weegt op de kop af 75kg minder dan onze Defender. ;)
Die laatste mag 3500kg trekken.
Maar, eerlijk is eerlijk, de Freebee 'voelt' wel lichter, wanneer er twee behoorlijke knollen in de trailer erachter zitten.
Meestal gaan we dus met de Defender met de trailer op pad maar ook met de Freebee nog wel eens en in 't verleden vaak genoeg.
Eigenlijk vind ik dan wel dat de bestuurder een béétje ervaring moet hebben maar dat moet natuurlijk sowieso, wanneer je met zo'n combinatie en paarden rijdt.

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 00:05

Asciugamano schreef:
ikke schreef:
Als je die 2k echt nodig hebt, zou een Freebee I niet mijn eerste keuze zijn, evenmin als een Vitara, om dezelfde reden. Ze hebben te weinig eigen gewicht als het mes eens echt op tafel komt. Freebee II doet het beter; weegt toch die 300kg meer die het verschil maken.

Weet je wat grappig is; onze Freebee I weegt op de kop af 75kg minder dan onze Defender. ;)
Die laatste mag 3500kg trekken.
Maar, eerlijk is eerlijk, de Freebee 'voelt' wel lichter, wanneer er twee behoorlijke knollen in de trailer erachter zitten.
Meestal gaan we dus met de Defender met de trailer op pad maar ook met de Freebee nog wel eens en in 't verleden vaak genoeg.
Eigenlijk vind ik dan wel dat de bestuurder een béétje ervaring moet hebben maar dat moet natuurlijk sowieso, wanneer je met zo'n combinatie en paarden rijdt.

Dat hangt van het type af. Je hebt Defenders van 1500kg maar ook van 2200kg leeggewicht.
Zo ook Freebee's; die beginnen bij nauwelijks 1400kg maar de laatste wegen 1800kg.

En neem van mij aan; je wil echt geen 3500kg aan een Defender 90 van net 1500kg hangen. Het mag; er mag zelfs 6000kg aan hangen, maar dat doe je niet voor je lol! Een 130 van 2200kg leeg wordt daar dan weer niet warm of koud van.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:19

Mijne weegt 1685 en is totaal veilig met 2500kg aan trailer en paarden erachter. ;)

Het eigen gewicht van het trekkende voertuig maakt eigenlijk niet zoveel uit (tot op zekere hoogte... eh laagte. :) )
Het hangt er maar net vanaf hóe dat gewicht aan de auto hangt. Hoe de trailer beladen is dus, t.o.v. de assen en trekhaak enz.
Met de lichtste auto (een Smart?) durf ik best een grote, beladen aanhanger met oplooprem en molenstel te hangen. Daar gebeurt echt niks mee. Hij hoeft hem tenslotte alleen maar van de plaats te krijgen en remmen doet de aanhanger zelf. Min of meer.
Maar zelfs op een zware trekauto als een Defender 130, moet je geen enkel- of tandemasser hangen die veel teveel op de kop geladen is. Of juist teveel achterin, waardoor hij de achteras optilt aan de trekhaak. Dat is zelfs nog gevaarlijker.
Extreme voorbeelden natuurlijk en e.e.a. is ook weer afhankelijk van de ervaring van de chauffeur maar om maar aan te geven dat het eigen gewicht van de auto niet zo heel veel uitmaakt.
Ik durf wel te stellen dat, zolang je je aan de wet en dus max. gewichten van de auto en trailer (en rijbewijs ;) ) houdt, je gerust de weg op kan.

Een Freelander I, td4 van 1610kg eigen gewicht, kan prima een tweepaardstrailer met max 2000kg trekken met iemand achter t stuur die ervaren is en weet wat ie doet. (en daarmee bedoel ik niet alleen dat ie een rijbewijs heeft, dat zegt me te weinig. ;) )

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:06

Ik wil een nieuwe trekauto. Ik heb behoorlijk wat eisen en kom nu met die eisen en het budget uit op:
- Kia Niro 1.6 hybrid
- Renault Kadjar
- Mitsubishi Eclips Cross

Wie heeft ervaring met genoemde auto’s om een 1,5 paardstrailer te trekken met een grote KWPN’er erin?

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:48

Misschien moet je je eisen ook even erbij zetten? Dan kunnen we meedenken over goeie auto's en eventuele alternatieven?

Geen ervaring met bovenstaande auto's maar ik denk dat deze auto's rond de 1500-1600 kg trekken zitten. Ik weet niet wat jouw stevige KWPNer weegt maar ik denk wel dat dat met een goeie trailer wel wat nipt kan worden?

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:55

Mijn trailer heeft een laadvermogen van 1300 kg.

Eisen: SUV, vanaf bouwjaar 2017, tot 60000 km, LED of Xenon koplampen en stoelverwarming.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:10

Laadvermogen van 1300kg of MTM van 1300kg? Wat weeg te trailer zelf en dan echt op de weegbrug en niet op papier.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:19

Je trailer zijn laadvermogen is niet van belang. Zijn gewicht en dat van je paard wel.

Heb je eisen wat betreft zuinigheid waardoor je voor lichtere SUV's gaat? Of maakt jou dat niet zo uit?

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:59

Sorry, het is 650 eigen gewicht en 650 laadvermogen. De Niro mag als enige 1300 trekken dus dat is net aan, de anderen 1500 kg.
Ik wil een luxe auto, want ik ga echt niet wekelijks op pad en het is ook mijn normale vervoer. Daarom kom ik bij die 3 uit.

duikpaardje

Berichten: 1475
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:50

Wij hebben jaren gereden met een Hyundai Santa Fe met tweepaardstrailer.
Fijne , solide combi ook met 2 paarden.
Door overlijden van 1 van onze 2 paarden en hoge onderhouds/gebruikskosten auto en trailer verkocht.
Rijden nu een jonge Renault Kadjar, mag 1500 trekken.
Met gehuurde tweepaardstrailer en 1 paard een prima combi die fijn rijdt.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:08

Dank je, duikpaardje. Welke motor hebben jullie? Ik wil de TCe 130 pk.