[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
duikpaardje

Berichten: 1475
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:02

Fitzroy schreef:
Dank je, duikpaardje. Welke motor hebben jullie? Ik wil de TCe 130 pk.


We hebben de 1.2 TCe 130, uit 2018.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:22

Fitzroy schreef:
Sorry, het is 650 eigen gewicht en 650 laadvermogen. De Niro mag als enige 1300 trekken dus dat is net aan, de anderen 1500 kg.
Ik wil een luxe auto, want ik ga echt niet wekelijks op pad en het is ook mijn normale vervoer. Daarom kom ik bij die 3 uit.

Geen idee wat je budget is, maar kijk dan ook eens bij de Subaru Forester. Ik rij nu 14-15 jaar Subaru, heb nu mijn 2e Forester. Ik zweer erbij. Super fijne trekauto, comfortabele reisauto, genoeg ruimte voor je (paarden)spullen, familie en labrador passen er zonodig ook in. En ze zijn technisch echt heel goed. Maar daarvoor hangt er dan wel een prijskaartje aan.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:19

Fitzroy schreef:
Sorry, het is 650 eigen gewicht en 650 laadvermogen. De Niro mag als enige 1300 trekken dus dat is net aan, de anderen 1500 kg.
Ik wil een luxe auto, want ik ga echt niet wekelijks op pad en het is ook mijn normale vervoer. Daarom kom ik bij die 3 uit.

Weegbrug gewichten of papier? Paard ook al eens gewogen?
Better safe then sorry...

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:43

Hier zijn wij aan het orienteren voor een andere auto.

Huidige auto is een 10 jaar oude Kia Sportage.
Het valt ons op dat de nieuwe Kia echt gaan afvallen. De nieuwe Sportage heeft zo veel minder trekkracht.

We zijn ons verder aan het inlezen betreft de Jeep Compass, Renault Scénic en Seat Ateca.
Ze voldoen allen aan de trekkracht die nodig is voor onze huidige trailer, maar de kogeldruk die te vinden is online verscheeld nogal.

Is er een manier om de kogeldruk van de trailer veilig te meten met paard erin?
Zegt de kogeldruk van de auto ook iets over de kwaliteit als trekauto?
Hebben jullie nog suggesties voor andere merken?

Trailer betreft een 1.5- paards ifor williams met MTM van 1600 kg, Kogeldruk kan ik niet vinden.

HobbyRobby
Berichten: 23
Geregistreerd: 16-08-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:31

De kogeldruk van je trailer is afhankelijk van hoe je hem belast. Er zijn speciale kogeldrukmeters voor caravans; twee buizen metaal met een veer erin. Onder de koppeling zetten en dan neuswiel intrekken.

De kogeldruk voor een auto kun je niet op de RDW site of zo vinden, wel via bijvoorbeeld https://www.autoweek.nl/kentekencheck/ST-193-D/ (dat is toevallig een ateca, max kogeldruk 88 kg). Een goede trailertrekker zou eigenlijk een kogeldruk van 100Kg aan moeten kunnen, maar in de praktijk zal de druk niet zo hoog zijn. Een trailer is een tandemasser waar de paarden boven de wielen staan.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:34

Ik durf alleen niet het neuswiel niet op te draaien met paard erin, veelste bang dat de trailer toch voorover kukkeld. Bij onze trailer kan je trouwens ook niet volledig opdraaien, maar moet de hele wielconstructie omhoog gehaald worden als de trailer eenmaal aangekoppeld is.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:04

Je kunt ook eerst zonder paard doen. Wegen, dan aankoppel, neuswiel omhoog en de hoogte meten van de koppeling tot de grond.

Dan paard in trailer en weegschaal onder de neuswiel.
Neuswiel uitdraaien net zo lang dat de neus van de trailer net zo hoog is als zonder paard.

Dan aangetoonde gewicht op de weegschaal optellen met de gewicht zonder paard en je hebt bij benadering de kogeldruk.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:19

Blussem schreef:
Je kunt ook eerst zonder paard doen. Wegen, dan aankoppel, neuswiel omhoog en de hoogte meten van de koppeling tot de grond.

Dan paard in trailer en weegschaal onder de neuswiel.
Neuswiel uitdraaien net zo lang dat de neus van de trailer net zo hoog is als zonder paard.

Dan aangetoonde gewicht op de weegschaal optellen met de gewicht zonder paard en je hebt bij benadering de kogeldruk.

Ga jij eens terug naar school......

Trailer aankoppelen, paard erop, weegschaal onder neuswiel, neuswiel omlaag draaien, koppelingsbeugel omhoog (alsof je los koppelt) en dan net zolang draaien totdat de auto niet meer mee omhoog komt.
Gewicht aflezen.

Je zit dan aardig goed. De puristen mogen dan nog vectorieel gaan rekenen aan de afstand tussen neuswiel en koppeling maar dat gaat niks schokkends opleveren.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:51

Dat is dus precies wat ze niet wilt. De trailer loskoppelen wanneer het paard op staat.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:09

Blussem schreef:
Dat is dus precies wat ze niet wilt. De trailer loskoppelen wanneer het paard op staat.

Dat is niet mijn punt; zoals jij het vertelt wordt je kogeldruk twee keer de daadwerkelijke waarde.

Daarnaast lees je niet goed. Je ontkoppeld de trailer niet, je maakt enkel de koppeling los. De koppeling blijft dus gewoon om de kogel en gezien een negatieve kogeldruk levensgevaarlijk is, zal de trailer niet van de koppeling komen. Je kunt dus rustig de koppeling lichten.

Als de trailer 2mm van de haak af is, is dat ruim voldoende; dan heb je nog minimaal 48mm om de kogel zitten.......

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:56

Voor alsnog blijkt huidige auto gemaakt te kunnen worden. Maar zodra alles weer heel is, vind ik het wel belangrijk om nu eens echt te meten hoe of wat. Huidige combinatie rijd trouwens prima, maar aangezien we toch ook vooruit willen kijken naar een vervangende wagen is het wel handig om te weten wat nu de beperkende factoren zijn waarom we willen filteren. Het valt namelijk echt wel op dat de nieuwe auto's van nu echt soms duidelijk minder kogeldruk of trekkracht hebben dan hun voorgangers.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:49

ikke schreef:
Blussem schreef:
Dat is dus precies wat ze niet wilt. De trailer loskoppelen wanneer het paard op staat.

Dat is niet mijn punt; zoals jij het vertelt wordt je kogeldruk twee keer de daadwerkelijke waarde.

Ik ben heel benieuwd hoe jij daar bij komt.
Citaat:
Daarnaast lees je niet goed. Je ontkoppeld de trailer niet, je maakt enkel de koppeling los. De koppeling blijft dus gewoon om de kogel en gezien een negatieve kogeldruk levensgevaarlijk is, zal de trailer niet van de koppeling komen. Je kunt dus rustig de koppeling lichten.

Als de trailer 2mm van de haak af is, is dat ruim voldoende; dan heb je nog minimaal 48mm om de kogel zitten.......

Tot dat het fout gaat en dan ben je altijd te laat.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:42

Blussem schreef:
ikke schreef:
Dat is niet mijn punt; zoals jij het vertelt wordt je kogeldruk twee keer de daadwerkelijke waarde.

Ik ben heel benieuwd hoe jij daar bij komt.

Jij draait een aangekoppelde trailer omhoog. Dan hangt het gewicht van de auto OOK aan de kogel. Zo krijg ik elke combi wel onveilig gel*ld.
Blussem schreef:
ikke schreef:
Daarnaast lees je niet goed. Je ontkoppeld de trailer niet, je maakt enkel de koppeling los. De koppeling blijft dus gewoon om de kogel en gezien een negatieve kogeldruk levensgevaarlijk is, zal de trailer niet van de koppeling komen. Je kunt dus rustig de koppeling lichten.

Als de trailer 2mm van de haak af is, is dat ruim voldoende; dan heb je nog minimaal 48mm om de kogel zitten.......

Tot dat het fout gaat en dan ben je altijd te laat.

Je hebt geen andere keuze. Je zult die trailer los moeten koppelen, anders blijft het gewicht van de auto meedoen.

Je doet dit soort metingen uiteraard op een vlakke, horizontale ondergrond en met een paard wat rustig op de trailer staat. Een paard dat de polka gaat staan dansen gaat niet werken omdat je meting dan niet meer klopt.

Bij twijfel een setje wielkeggen eronder; knappe trailer die nog weg loopt.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:12

Blijkbaar heb jij het gemist dat je eerst de hoogte van de koppeling tot de grond meet van de aangekoppeld lege trailer

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:23

Blussem schreef:
Blijkbaar heb jij het gemist dat je eerst de hoogte van de koppeling tot de grond meet van de aangekoppeld lege trailer

Op het moment dat je een aangekoppelde trailer omhoog draait, hangt de auto er ook aan.

Heb je het ooit uitgeprobeerd? Wat woog het spul?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:47

Je draait de auto niet omhoog maar terug naar zijn oorspronkelijke hoogte ;)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:16

Halloha wijze bokkers,

We gaan privé een auto kopen nu mijn man zijn leasebak gaat inleveren. We hebben 3 auto's geselecteerd die binnen ons budget vallen.

- tweemaal Scoda Octavia (2015) 1.6 TDI automaat, mogen 1500 kg trekken met 110 pk

Is een automaat wat voor een trailer en caravan?

- een Renault Mégane (2017) 1.5 dCi handgeschakeld, mag op papier maar liefst 1700 kg trekken met 110 pk

We gebruiken de auto als gezinsauto (5 personen, 2 honden) dus ruimte is erg fijn. We gaan graag met de caravan op vakantie in Nederland/ West Europa. Af en toe wil ik er een 1,5 paardstrailer achter kunnen hangen met 1 paard. Qua gewicht hangt er met geladen trailer of caravan niet meer dan een 1350 kg achter.

Ben benieuwd naar jullie tips en tops :)

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:24

Als ervaring met een skoda octavia ( en fabia), de auto vonden wij allemaal veel minder lekker zitten dan een renault/Peugeot. Waar dat precies aan ligt, weet ik niet. Wij en onze kennissen waren allemaal blij toen de skoda's weggingen en er een andere auto kwam.
Maar zo van je lijstje zou ik dus voor de renault gaan.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:31

Goed punt, Skoda zit wat stugger dan Franse auto's denk ik. De ene Skoda heeft sportstoelen, dat zal wat schelen misschien.

We rijden nu een Talisman, dus moeten sowieso een stapje terug.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:43

Zo te zien gaat het over diesels, wij zijn heel blij met onze Volvo V60 twin engine. Plug-in hybride, valt de komende jaren nog onder 50% tarief voor de wegenbelasting. Vermogen zat, voor de natte stukken 4WD (diesel voor, elektro achter) en trekt een trailer met gemak.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:53

Die past niet in ons budget Rex Rolfo. We hebben een €12.500 te besteden :)

Maar ik denk zeker een interessante optie voor mensen die zoeken naar electrisch rijden en daar wel een budget voor hebben!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:02

Dan zou ik opteren voor een jong gebruikte V 70 of XC 70. De XC heeft ook 4WD.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:14

Met goed zoeken is een V60 phev vast te vinden binnen budget. Nadeel van een XC is dat ie zwaar is en dus duur in de wegenbelasting. An sich zijn de Octavia en Megane geen slechte keuzes, kennis is ook prima tevreden met een Megane stationwagen diesel voor de trailer, al weet ik zo niet welk blok exact er in zit. Zou trouwens chip-tunen nog een optie zijn voor wat extra power?

Optiwolk

Berichten: 4785
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:46

Ervaring hier leert wel dat een Skoda (was wel een superb) echt ruim is achteraan. Drie volwassen mannen comfortabel naast elkaar op de achterbank, zonder dat ze als sardientjes in een blik zitten en zonder dat ze hun knieën moeten optrekken tot achter hun oren, dat kom je niet veel tegen.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:06

Rex_Rolfo schreef:
Met goed zoeken is een V60 phev vast te vinden binnen budget. Nadeel van een XC is dat ie zwaar is en dus duur in de wegenbelasting. An sich zijn de Octavia en Megane geen slechte keuzes, kennis is ook prima tevreden met een Megane stationwagen diesel voor de trailer, al weet ik zo niet welk blok exact er in zit. Zou trouwens chip-tunen nog een optie zijn voor wat extra power?

Ja, als die automaat dat overleeft. Als dat een DSG-bak is, zou ik verdere moeite besparen.

@Rina, dat "jong" is relatief bij een V70. Met het budget van Chubby ga je al snel richting bouwjaar 2010 en ouder.
Als ik kijk wat nu een V70 uit 2002 met 350k op de klok moet kosten, daar kocht ik vijf jaar terug deze ook voor met 220k op de teller. Virtueel geen afschrijving......