[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:25

Hier tot nu toe erg blij met onze Golf GTE (hybride). Aankoppelen gaat super makkelijk met de achteruitrijcamera en hij trekt hem super makkelijk. En voor de lange stukken kan ik lekker zuinig rijden met een verbruik van 1 op 18/19 (zonder trailer).

Ik had wel het idee dat de trailer iets achterover hangt, echter toen ik de digitale waterpas erop legde helde die ongeveer 0.5 graad achterover. Wat is jullie indruk? Die 0.5 graad is op zich zo goed als niets en zal in de foutmarge vallen van de helling/onregelmatigheden van de weg.
Hieronder mijn combinatie
Afbeelding

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:51

Zijn er hier mensen die met een hybride een (1,5/2 paards) trailer trekken? Bevalt dat?
En welke auto hebben jullie dan?

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:59

Volvo V60 twin engine plug-in hybride. Uitstekende trekauto. De electromotor trekt vanaf nul toeren en werkt heel soepel samen met de dieselmotor op de voorwielen. En de komende paar jaar nog halftarief wegenbelasting.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 01:29

Volvo xc60 plugin benzine hybride.Bevalt prima.

shadowstar

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-12-14

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 06:03

Ik heb de seat tarraco plug in hybride, gister voor het eerst met de trailer onderweg, wat een heerlijke auto. Voelde niet eens dat de trailer erachter zat.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:50

*knip*
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 05-06-22 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:53

Leeg gewicht van een 2 paards 650kg? Dat is uitzonderlijk. Inderdaad eerst op de weegbrug ermee. Mijne stond op papier voor 740kg maar werkelijk 1000kg door al het rubber op de vloer/wanden en zwaar houten schot.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:38

Hebben er hier mensen ervaring met een Seat Leon 1.4 benzine of een Skoda octavia voor de trailer? De seat leon 1.4 mag 1400 kg trekken En de Skoda octavia in de 1.0 versie mag er al 1300 kg achter.

Ik rij gemiddeld 1x per maand denk ik met de trailer dus onze voorkeur gaat uit naar een station benzine die zuinig is voor het woon werkverkeerd ipv een grote slurper die met gemak een dikke trailer vooruit trekt..

Op dit moment hebben we een VW golf 1.6 benzine uit 2001. Die mag 1200 kg trekken en dat heeft die ook 10 jaar lang trouw gedaan hier. Maar na 21 jaar is de auto nu wel aan vervanging toe.

Betreft overigens een 1,5 paards trailer en een klein sportpaard. Paard en trailer zijn op de weegbrug samen 1150 kg.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:49

Ik heb in februari een Seat Leon 1.4 hatchback gekocht en ben er tot nu toe helemaal happy mee. Hij mag 1500 trekken, ik heb BE maar met deze auto kun je ook vrij gemakkelijk binnen B rijden omdat hij zelf een lage MTM heeft. Ik vond het wel spannend omdat het in verhouding een klein autootje is voor een trailer. Hiervoor reed ik met een VW Passat diesel die mocht 1400 trekken. Na een paar korte ritjes ben ik afgelopen weekend heen en weer geweest van Groningen naar Arnhem en het viel me alles mee. De 1,5 paards trailer weegt op papier 540 (aluminum bockman gehuurd) en het paard is een Spanjaard van 1m60 die rond de 500 kilo zit. Dus zeg dat er 1200 kilo achter hing. Qua vermogen zit het echt wel goed, gewichtsverhouding is een aandachtspunt. Anwb raad 75% aan, dat ga je niet halen. Ik had de auto wel lekker vol gepropt zodat die zo zwaar mogelijk was ten opzichte van de trailer. Ik heb 495 km gereden op 41 liter benzine.

Afbeelding

Ik rijdt 99% van de tijd zonder trailer rond dus ik wilde graag een zuinige auto waar ik ook in de stad goed mee uit te voeten kan. Dit lijkt tot nu toe een goede koop! Zonder trailer haal ik ongeveer 20km/liter. Met trailer... Ietsje minder 12km/liter. :o

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:44

Mooie combinatie! Hier net van de week ook een Seat Leon gekocht :D ik ben wel voor een station gegaan. Een 1.4 ecotsi xcellence uit 2017. Deze mag 1400 kg trekken. Vandaag voor het eerst voor de trailer gehad en hij rijdt echt als een tierlier! Heerlijk.

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 21:07

Waar vond ik ook weer die lijst met auto’s gesorteerd op trekvermogen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 21:17


fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 21:24

DGL schreef:
. De 1,5 paards trailer weegt op papier 540 (aluminum bockman gehuurd) en het paard is een Spanjaard van 1m60 die rond de 500 kilo zit. Dus zeg dat er 1200 kilo achter hing. Qua vermogen zit het echt wel goed, gewichtsverhouding is een aandachtspunt. Anwb raad 75% aan, dat ga je niet halen. Ik had de auto wel lekker vol gepropt zodat die zo zwaar mogelijk was ten opzichte van de trailer.


Die trailer weegt volgens de Bockmann catalogus 740 of 760 kg.
Mijn Spanjaard van 1.61 weegt 579 kilo.

Ik heb toevallig ongeveer dezelfde combinatie qua trailer en paard.

De gewichtsverhouding is dus nog meer een aandachtspunt.

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 21:36


MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:23

fransje23 schreef:
DGL schreef:
. De 1,5 paards trailer weegt op papier 540 (aluminum bockman gehuurd) en het paard is een Spanjaard van 1m60 die rond de 500 kilo zit. Dus zeg dat er 1200 kilo achter hing. Qua vermogen zit het echt wel goed, gewichtsverhouding is een aandachtspunt. Anwb raad 75% aan, dat ga je niet halen. Ik had de auto wel lekker vol gepropt zodat die zo zwaar mogelijk was ten opzichte van de trailer.


Die trailer weegt volgens de Bockmann catalogus 740 of 760 kg.
Mijn Spanjaard van 1.61 weegt 579 kilo.

Ik heb toevallig ongeveer dezelfde combinatie qua trailer en paard.

De gewichtsverhouding is dus nog meer een aandachtspunt.


Als het de Uno Esprit is, wat ik vermoed met 540kg op papier, weegt deze volgens de catalogus 704kg.
https://www.boeckmann.com/nl/aanhangwag ... black-1112

De Champion Uno C zit inderdaad op 760kg.

Ik rij ook een vergelijkbare combinatie met een warmbloed paard van 1.64 dat op de kliniek weegschaal 490kg weegt.
Dus de inschatting van DGL van 1200kg hoeft er niet ver vanaf te zitten :)
Mooie combinatie DGL en informatief verslag zo.

GiGi_90

Berichten: 658
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:46

Dees schreef:
Clairetje81, herkenbare zoektocht. Afgelopen winter had ik dezelfde zoekvraag.
Er zijn heel veel auto's die aan die zoektocht kunnen voldoen. Het helpt als je al een voorkeur hebt richting een bepaald type auto.

Ik heb toen een Excel opgetrokken en ben aan de hand van informatie te vinden op Autoweek, ANWB en Autotrack auto's met elkaar gaan vergelijken. Brandstofkosten waren voor mij geen issue meer (weinig km's), maar kosten als afschrijving en MRB des te meer. PLus, ik ben totaal niet handig en heb nog minder zin om regelmatig naar de garage te moeten, dus ik wilde een auto met weinig km's.

Voor mij viel VW Golf af omdat de kofferbak niet groot genoeg was (westernzadel). Een VW Tiguan vind ik prachtig maar op diverse sites las ik dat die auto als trekauto nogal een vraagteken is. Hyundia's vielen kwa verbruik echt buiten de norm. Peugeots kwamen als vrij onbetrouwbaar uit verschillende auto-tests (die 3008 rijdt prima trouwens). Renault is een merk waar ik niets mee heb. Toyota en Honda werden me in aanschaf te duur. Ford Kuga is een mooie auto, valt ook prima binnen budget (veel auto voor betrekkelijk weinig geld) maar ik vond hem niet prettig rijden. Ford C-Max kan trouwens ook prima 1.500 kg aan de haak hebben, die vond ik beter rijden. De BMW X1 heb ik verder niet onderzocht maar die kan het ook. Ik kwam uit een Audi A4 en die trok ook prima.

Mijn uiteindelijke shortlist werden de Volvo V60 (ik ben Volvo-fan, maar ze zijn op het moment erg duur en dat zijn ze bij de garage ook weet ik uit ervaring), een Opel Mokka die 1.500 kg mag trekken (moet je even om zoeken) omdat ik ze gewoon erg mooi vind (maar verder geen ervaring mee), en de Mazda CX-5. Juist omdat de Mazda CX-5 als erg goed en betrouwbaar uit de onderzoeken komt, en ik helemaal verliefd werd om die mooie blauwe kleur, is het die geworden. Al had het weinig gescheeld of ik was toch de V60 gaan halen.
Ik ben zeer tevreden over mijn CX-5, hij is iedere cent waard.


Ik las je verhaald over de Volkswagen Tigun, daar wil ik even op in haken. Ik heb een Volkswagen Tiguan 1.4 4 motion wat een fijne auto is dat voor voor de trailer. Ik rijd zelf altijd met mijn Welsh e-pony en mijn 1 paards trailer. Maar ook met de 2 paards en het paard van een vriendin erbij rijdt hij nog super. Trekt makkelijk op. Hij mag 2 ton trekken. Ben er echt super blij mee.

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 00:40

Ik had de zoekfunctie al gebruikt maar kom uit bij berichten van 2011 dus niet echt relevant meer. Helaas zijn zowel mijn auto en trailer in de prak gereden. Ik heb nu even een "tussenoplossing" qua auto maar die kan geen trailer trekken. De verzekering gaat nog wel even duren (lang verhaal) enniewee ik ben opzoek naar een nieuwe (tweedehandse auto) waar ik straks weer met de trailer mee op pad kan.

Nu was ik aan het Googlen en zag ik de Peugeot 308 voorbijkomen. Heeft iemand deze voor de trailer staan? Ik heb 0,0 ervaring met Franse auto's s en ik wil gewoon een betrouwbare auto. Ohja het gaat om een 1,5 paards trailer en tinker van 586 kilo.

Ik ben nog in afwachting of mijn trailer gerepareerd kan worden of dat ik dagwaarde terugkrijg.

MarjanB

Berichten: 16556
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 02:51

Ik zou de 308 niet pakken als trekauto. Die mogen maar 1200 trekken en heb zowel een diesel als benzine gehad en ze hadden beiden weinig over qua vermogen. Zou echt kijken naar een auto die wat meer mag trekken, minimaal 1.400 kilo.
Mazda 6 bijvoorbeeld, vind t geen mega mooie auto, wel betrouwbaar en deze 2ltr uitvoering mag 1.500 kilo trekken https://www.autoscout24.nl/aanbod/mazda ... ch-results (geen idee of t een betrouwbaar adres is)

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 08:36

Dayanara schreef:
Nu was ik aan het Googlen en zag ik de Peugeot 308 voorbijkomen.

Sterkte met de afhandeling. Zelfs bij een eenvoudige situatie duurt dat meestal wel een tijd.

Wat een auto mag trekken hangt niet alleen van het model af, vaak ook van de motor. Als je iets ziet kun je op rdw.nl het kenteken invoeren, dan worden al die data getoond.

Roulette_
Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-10-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:21

Heb veel met de trailer gereden met een 308 ervoor, vind het persoonlijk een hele fijne combinatie. Wel een diesel die 1400 mocht trekken, mijn trailer en paard wegen samen tussen de 1300 en 1350 en daar reed ik soepel mee weg, ook een keer over een grasveld en op de snelweg.
Als je een 308 fijn vind kan je ook kijken naar een DS5, die heb ik nu. Zelfde motor, trekkracht en verbruik, qua auto iets meer luxe tegen een lagere prijs (bij een tweedehands) en trekt de trailer eveneens heel makkelijk.

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:44

Dayanara schreef:
Ik had de zoekfunctie al gebruikt maar kom uit bij berichten van 2011 dus niet echt relevant meer. Helaas zijn zowel mijn auto en trailer in de prak gereden. Ik heb nu even een "tussenoplossing" qua auto maar die kan geen trailer trekken. De verzekering gaat nog wel even duren (lang verhaal) enniewee ik ben opzoek naar een nieuwe (tweedehandse auto) waar ik straks weer met de trailer mee op pad kan.

Nu was ik aan het Googlen en zag ik de Peugeot 308 voorbijkomen. Heeft iemand deze voor de trailer staan? Ik heb 0,0 ervaring met Franse auto's s en ik wil gewoon een betrouwbare auto. Ohja het gaat om een 1,5 paards trailer en tinker van 586 kilo.

Ik ben nog in afwachting of mijn trailer gerepareerd kan worden of dat ik dagwaarde terugkrijg.

Ja wij, die van ons mocht 1650 trekken, maar dat was echt vragen om problemen. Het zou prima kunnen met een 1.5 paards trailer mits je rustig aan doet en geen flinke heuvels op hoeft. Hij houdt niet veel over.
Daarom hebben wij hem ingeruild destijds voor een Volvo.

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:57

Rex_Rolfo schreef:
Dayanara schreef:
Nu was ik aan het Googlen en zag ik de Peugeot 308 voorbijkomen.

Sterkte met de afhandeling. Zelfs bij een eenvoudige situatie duurt dat meestal wel een tijd.

Wat een auto mag trekken hangt niet alleen van het model af, vaak ook van de motor. Als je iets ziet kun je op rdw.nl het kenteken invoeren, dan worden al die data getoond.


Ben al 3 maanden bezig, maar wat een drama. Gaat ook nogal eens om een Belgische maatschappij. Ben van de week naar het juridisch loket geweest omdat het niet opschiet. Omdat mijn trailer ook Total loss is weet ik ook niet of ik de dagwaarde terugkrijg en dat ik de trailer.moet inleveren, of dat ze hem gaan repareren of dat ik hem mag houden en een zak geld krijg. Heel vervelend allemaal.

Ik had hiervoor en Opel Astra en die was zo fijn. Zelfs met paard en al mee naar de Franse Ardennen gereden. Maar die krengen blijven zo duur. Ik ga eens kijken naar de Mazda :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:16

Wij gaan stilaan uitkijken om mijn Mitsubishi Pajero sport in te ruilen als er een mooie kans voorbij komt binnen dit en 2 jaar. De auto zelf rijdt en trekt nog steeds prima, maar we hebben nu elk een 2-zitter en willen graag een 4-zitter.
De Porsche wegdoen was/is ook een optie, maar daar wil vriend enkel over denken als hij er een fikse prijs voor kan vangen en hij zet hem ook niet online te koop want heeft geen zin in "alle gedoe" :roll: En nu Mitsubishi uit Europa vertrekt moeten we rekening houden dat die stukken op langere termijn moeilijker vindbaar gaan worden.

Nu hebben we een paar auto's in ons vizier (Jaguar XF, Landrover discovery/ discovery sport, Skoda Superb, Porsche Macan) dewelke allemaal tussen 1800 en 2500 mogen trekken. Ik heb BE en mijn Ifor heeft leeggewicht officieel gewogen 904kg, mijn paard zal om en bij 500-550kg zitten. In totaal zal de trailer met paard erin en materiaal (hooi en waterzonnetje) 1600kg wegen. Mijn zadel en tuig liggen in de koffer. Plan is wel om binnenkort mobiele zadelkasten te gaan gebruiken die mee in de trailer gaan, dus laat ons afronden naar boven op volledig beladen naar 1800kg.

Ons huidige discussiepunt: diesel of benzine. Hybride zijn we nog niet van overtuigd, omdat die het minst zuinig blijken te zijn eens ze van het elektrische af zijn. En elektrisch willen we pas overwegen als we zelf aan/in huis kunnen laden via zonnepanelen en batterij.

Ik zeg diesel, omdat ik voor werk soms naar een andere campus moet en dan met andere verplaatsingen rond 500km/week afleg. Daarnaast wordt dat nog altijd aangeraden voor een trekauto.
Vriend zegt benzine omdat diesel vanaf 2030 verboden gaat worden in België. Hij vreest dat we dan in geen enkele stad met een dieselauto nog gaan in mogen, veel hogere taksen/belasting en problemen om aan brandstof te raken.

Vriend rijdt nooit met de auto als er een trailer aan hangt tenzij als passagier, dus hij heeft er ook geen gevoel mee hoe zo'n combi voelt en reageert met pakweg de hele bups er achteraan. Ik rij zowel korte ritten met de trailer (20km enkele rit) zonder autosnelweg als langere ritten (100km) met haast alleen maar autostrade en kronkelende heuvelwegen.

Wat denken jullie? Diesel of toch maar benzine?

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:20

Ik zou nu echt geen diesel meer aanschaffen. Dat gaat op steeds meer plekken straks een probleem worden en het prijsverschil is Nederland is nu slecht 10 cent per liter maar je betaald veel meer wegenbelasting.

Tegenwoordig kunnen benzines ook heel prima trekken.

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:25

Spenk schreef:
Ik zou nu echt geen diesel meer aanschaffen. Dat gaat op steeds meer plekken straks een probleem worden en het prijsverschil is Nederland is nu slecht 10 cent per liter maar je betaald veel meer wegenbelasting.

Tegenwoordig kunnen benzines ook heel prima trekken.


Maar een diesel is 9/10x wel zuiniger. De Porsche van mijn vader zuipt zichzelf echt leeg met de trailer erachter. Terwijl de Volvo van mijn vriend een heeel stuk zuiniger is..