[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sure_lee

Berichten: 10408
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:17

Dat laatste inderdaad. TTM is bepalend voor het rijbewijs en wat je dus als combinatie mag rijden. Het daadwerkelijke gewicht maakt niks uit.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:24

Sure_lee schreef:
Dat laatste inderdaad. TTM is bepalend voor het rijbewijs en wat je dus als combinatie mag rijden. Het daadwerkelijke gewicht maakt niks uit.



Aha, zo dus..

Dank je wel!

ikke

Berichten: 37587
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:17

Sideswipe schreef:
Drico schreef:
Met terugkeuren breng je alleen het belaadbare gewicht naar beneden.

Stel de TMM is 1600 totaal
Je trailer zelf weegt 600, dan houd je dus 1000 kilo laadvermogen over.

Je keurt hem terug naar 1300 kilo (omdat je auto bijvoorbeeld maar 1500 kilo mag trekken), houd je dus nog 700 kilo over om te beladen (want gewicht trailer blijft gelijk).


Het gaat toch om het werkelijke gewicht? Stel je hebt een trailer van TMM van 2000 en leeg is deze 1000kg. Dan mag een auto (die 1500kg mag trekken) die trailer leeg verplaatsten (of zelfs dan nog 500kg aan hooi erin?

Of is die TMM bepalend voor een rijbewijs grens?

Voor het rijbewijs B geldt de TMM van auto + trailer; zoals Sure_lee ook aangeeft.
Dit is art 15 van het reglement rijbewijzen.

Art 5.18.18 van het voertuigreglement beschrijft wat de auto met een aanhanger mag en dan gaan we uit van de feitelijke gewichten, dus leeggewicht + werkelijke lading.

Dat is een scheiding die nogal eens over het hoofd wordt gezien.
De auto mag best veel maar of jij ermee mag rijden is niet vanzelfsprekend.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:32

ikke schreef:
Voor het rijbewijs B geldt de TMM van auto + trailer; zoals Sure_lee ook aangeeft.
Dit is art 15 van het reglement rijbewijzen.

Art 5.18.18 van het voertuigreglement beschrijft wat de auto met een aanhanger mag en dan gaan we uit van de feitelijke gewichten, dus leeggewicht + werkelijke lading.

Dat is een scheiding die nogal eens over het hoofd wordt gezien.
De auto mag best veel maar of jij ermee mag rijden is niet vanzelfsprekend.



Dank je voor de duidelijke uitleg.

Ik ging er toen van uit dat je met een geremde aanhanger altijd je E nodig had.
Dus <750kg = B, en >750kg = geremd en B+E. Maar of dat toen een wet was of men vertelde je dat gewoon...Weet ik niet. Wel om die reden gelijk E gehaald.

ikke

Berichten: 37587
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:08

Sideswipe schreef:
ikke schreef:
Voor het rijbewijs B geldt de TMM van auto + trailer; zoals Sure_lee ook aangeeft.
Dit is art 15 van het reglement rijbewijzen.

Art 5.18.18 van het voertuigreglement beschrijft wat de auto met een aanhanger mag en dan gaan we uit van de feitelijke gewichten, dus leeggewicht + werkelijke lading.

Dat is een scheiding die nogal eens over het hoofd wordt gezien.
De auto mag best veel maar of jij ermee mag rijden is niet vanzelfsprekend.



Dank je voor de duidelijke uitleg.

Ik ging er toen van uit dat je met een geremde aanhanger altijd je E nodig had.
Dus <750kg = B, en >750kg = geremd en B+E. Maar of dat toen een wet was of men vertelde je dat gewoon...Weet ik niet. Wel om die reden gelijk E gehaald.

Ja, die vuistregel wordt soms wel gehanteerd maar de regels zijn al vanaf invoering in 1984 niet echt verandert. De enige aanpassing die gedaan is, is dat TMM trailer niet meer lager hoeft te zijn dan leeggewicht auto.Die regel is er, volgens mij, in 2003 vanaf gegaan.

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:19

Ik stel mijn vraag even hier, als het niet lukt dan maak ik graag een eigen topic aan.
Heb uiteraard heel Bokt al afgelezen maar nog niet helemaal een antwoord op mijn vraag.

Gezien wij veel kamperen en ik graag mijn e-b rijbewijs wil gaan halen om met mijn paard op pad te kunnen...
Zijn we op zoek naar een mini campertje / camperbus met een trekhaak.

Paard is nog geen 500 kg , 1,5 paards trailer huren we voorlopig (tegen die tijd)
Busje hoeft echt niet groot te zijn (liever niet zelfs). Alleen slaapmogelijkheid en vast mini keukentje (ivm keuren voor wegenbelasting).
Enige vereiste is eigenlijk een airco. Wij zijn erg handig dus kunnen ook zelf de inhoud bouwen.
Ik vind bv een VW T6 of Peugeot boxer al te groot :o maar misschien moet ik daar maar mee dealen :))

Wie kan ons helpen?

Optiwolk

Berichten: 4785
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:39

Nou de T6/California zou ik je anders wel durven aanraden. Extra matrasje kopen (standaard is wat dun) en gaan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:45

Je hebt je ingelezen in de eisen voor een kampeerauto neem ik aan (link belastingdienst)

Busjes komen in veel formaten. L1H1 is de standaard maat, L2 is langer, L3 nog langer, H2 hoger. Voor de eisen van de bd heb je dus een H2 nodig of een H1 met opklapdak.

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:03

Rex_Rolfo schreef:
Je hebt je ingelezen in de eisen voor een kampeerauto neem ik aan (link belastingdienst)

Busjes komen in veel formaten. L1H1 is de standaard maat, L2 is langer, L3 nog langer, H2 hoger. Voor de eisen van de bd heb je dus een H2 nodig of een H1 met opklapdak.

Ik heb me zeker ingelezen, zie idd dat de hoogte minstens 1.70 moet zijn.
Die regels zijn er niet altijd geweest blijkbaar, want ik had ergens op het internet oude berichten gezien van o.a. een Berlingo met camperpapieren (en ook bijbehorende wegenbelasting). Jammer dat dat niet meer kan.

edit: ik heb nu ook een opel vivaro met camper registratie gevonden. Hoe krijgen mensen dat dan toch voor elkaar?

ikke

Berichten: 37587
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:48

Macs schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Je hebt je ingelezen in de eisen voor een kampeerauto neem ik aan (link belastingdienst)

Busjes komen in veel formaten. L1H1 is de standaard maat, L2 is langer, L3 nog langer, H2 hoger. Voor de eisen van de bd heb je dus een H2 nodig of een H1 met opklapdak.

Ik heb me zeker ingelezen, zie idd dat de hoogte minstens 1.70 moet zijn.
Die regels zijn er niet altijd geweest blijkbaar, want ik had ergens op het internet oude berichten gezien van o.a. een Berlingo met camperpapieren (en ook bijbehorende wegenbelasting). Jammer dat dat niet meer kan.

edit: ik heb nu ook een opel vivaro met camper registratie gevonden. Hoe krijgen mensen dat dan toch voor elkaar?

Als die auto toen camperpaieren heeft gekregen, raakt ie die nooit meer kwijt. De regels zijn ergens eind jaren 90 aangepast, als dat goed in mijn hoofd zit, maar pin me er niet op vast!

Ga je nu bouwen, dan gelden de huidige regels volgens de link van RR maar je hebt ook nog te maken met de RDW; die niet geheel dezelfde eisen stellen: https://www.rdw.nl/particulier/nieuws/2 ... mpeerwagen

Tot slot: voordat je een VW Transporter T5 of T6 koopt, lees je in op de ellende van enkele versies (motoren en versnellingsbakken die aan gort lopen). Geldt niet voor elk type maar je moet er dan wel de juiste tussenuit vissen.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:30

Ik heb een vraag. en ben echt een leek met auto's dus ik hoop in ieder geval hulp in een richting te krijgen hier.

Ik zoek een auto die minimaal 1200 kilo mag trekken. (1.5 paards trailer mag trekken) zuinig, dus minimaal 1-16 op benzine loopt of beschikbaar is met LPG. Diesel in deze markt hoef ik niet.
Die geschikt is voor 2 grote en een medium hond achterin. Vergelijkbare of grotere kofferbak dan van een Ford Focus.
ivm honden en stof wil ik graag leren bekleding.
minimaal elektrische ramen en fatsoenlijke verwarming en airco.
Geen vermogen in de wegenbelasting en onderhoud kost. Waar de reserveonderdelen goed beschikbaar van zijn.
Een merk wat bekend staat als betrouwbaar. Japanners hoor ik goede dingen over?
En een kilomerterstand heeft wardoor hij nog een aantal jaar mee kan. Ik rij minstens 20.000 km per jaar.
Het hoeft geen mooie of nieuwe auto te zijn. Als hij maar beterouwbaar is. Er hoeven ook geen eindeloze snufjes aan te ziten. Die kunnen toch allemaal weer stuk.

Is een budget van 6-7000 euro realistisch voor mijn wens en welke auto's zouden voldoen aan mijn wensen?
Alvast bedankt!

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:43

Sas_Mon schreef:
Ik heb een vraag. en ben echt een leek met auto's dus ik hoop in ieder geval hulp in een richting te krijgen hier.

Ik zoek een auto die minimaal 1200 kilo mag trekken. (1.5 paards trailer mag trekken) zuinig, dus minimaal 1-16 op benzine loopt of beschikbaar is met LPG. Diesel in deze markt hoef ik niet.
Die geschikt is voor 2 grote en een medium hond achterin. Vergelijkbare of grotere kofferbak dan van een Ford Focus.
ivm honden en stof wil ik graag leren bekleding.
minimaal elektrische ramen en fatsoenlijke verwarming en airco.
Geen vermogen in de wegenbelasting en onderhoud kost. Waar de reserveonderdelen goed beschikbaar van zijn.
Een merk wat bekend staat als betrouwbaar. Japanners hoor ik goede dingen over?
En een kilomerterstand heeft wardoor hij nog een aantal jaar mee kan. Ik rij minstens 20.000 km per jaar.
Het hoeft geen mooie of nieuwe auto te zijn. Als hij maar beterouwbaar is. Er hoeven ook geen eindeloze snufjes aan te ziten. Die kunnen toch allemaal weer stuk.

Is een budget van 6-7000 euro realistisch voor mijn wens en welke auto's zouden voldoen aan mijn wensen?
Alvast bedankt!


1200 is al krap, zou dan 1500kg zoeken

(niet zomaar afgaan op wat er in de kentekenpapieren van de trailer staan, vaak zijn dat gewichten zonder stangen en rubberen vloer etc)

Ik zie in jouw vraag dezelfde wens van iedere hobby paardrijder.... :D :D :D
Het liefst hebben we een aygo (goedkoop, licht) die 2000kg mag trekken :+


Maar misschien is een Ford mondeo iets?

ikke

Berichten: 37587
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:49

Sas_Mon schreef:
Ik heb een vraag. en ben echt een leek met auto's dus ik hoop in ieder geval hulp in een richting te krijgen hier.

Ik zoek een auto die minimaal 1200 kilo mag trekken. (1.5 paards trailer mag trekken) zuinig, dus minimaal 1-16 op benzine loopt of beschikbaar is met LPG. Diesel in deze markt hoef ik niet.
Die geschikt is voor 2 grote en een medium hond achterin. Vergelijkbare of grotere kofferbak dan van een Ford Focus.
ivm honden en stof wil ik graag leren bekleding.
minimaal elektrische ramen en fatsoenlijke verwarming en airco.
Geen vermogen in de wegenbelasting en onderhoud kost. Waar de reserveonderdelen goed beschikbaar van zijn.
Een merk wat bekend staat als betrouwbaar. Japanners hoor ik goede dingen over?
En een kilomerterstand heeft wardoor hij nog een aantal jaar mee kan. Ik rij minstens 20.000 km per jaar.
Het hoeft geen mooie of nieuwe auto te zijn. Als hij maar beterouwbaar is. Er hoeven ook geen eindeloze snufjes aan te ziten. Die kunnen toch allemaal weer stuk.

Is een budget van 6-7000 euro realistisch voor mijn wens en welke auto's zouden voldoen aan mijn wensen?
Alvast bedankt!

Niet leuk, wel de waarheid: succes. Een spelt in een hooiberg is simpeler.....

Die combi wil iedereen maar als je dat los laat op bijvoorbeeld autoweek, begin je grofweg bij 150k op de teller en minimaal 10 jaar oud: https://www.autoweek.nl/occasions/?chan ... ,1351-1450

Betrouwbaar is dan een dingetje. Als je gaat zoeken op hele hoge km-standen (zegt iets over betrouwbaarheid) kom je uit bij Mercedes, Volvo, even niks, BMW, lange tijd niks en dan de rest van de wereld. Japanners hebben de naam betrouwbaar te zijn, maar zoek ze eens op met 400k op de teller? Succes.....

Zonder beperking en meer dan 300k op de teller: https://www.autoweek.nl/occasions/?chan ... m=300000--

Lauwsiej

Berichten: 660
Geregistreerd: 07-01-05
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:00

Hoi allemaal,

Ik heb de volgende auto gezien en zou graag jullie advies willen mbt het trekvermogen etc. Het gaat om een Ford Focus 1.5 ecoboost 150 pk, uit 2017.
Auto mag 1500kg geremd trekken, TMM is 1900, 1,5 paardstrailer max 1300kg.

Ik rij normaliter 1 a 2 keer per week met de trailer, BE rijbewijs aanwezig.
Alvast bedankt!

Sure_lee

Berichten: 10408
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:32

Lauwsiej schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb de volgende auto gezien en zou graag jullie advies willen mbt het trekvermogen etc. Het gaat om een Ford Focus 1.5 ecoboost 150 pk, uit 2017.
Auto mag 1500kg geremd trekken, TMM is 1900, 1,5 paardstrailer max 1300kg.

Ik rij normaliter 1 a 2 keer per week met de trailer, BE rijbewijs aanwezig.
Alvast bedankt!


Als je gewicht van het paard + gewicht van de trailer niet boven de 1500 kg uitkomt is het prima.
Rekenen met TTM is alleen van toepassing bij rijbewijs B

Lauwsiej

Berichten: 660
Geregistreerd: 07-01-05
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:34

Hi, nee dat komt het niet, max 1300kg.
Ik las in het topic best wat over marge overhouden en vroeg me dus ook of die 200kg voldoende is

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:34

Voor de fabrikant is het al verplicht een marge van ik dacht 20% (dus de auto’s zijn getest om 20% meer te trekken dan er op papier staat). Dus persoonlijk vind ik nog meer marge aanhouden echt niet nodig, merk ook dat de beide auto’s die ik voor de trailer heb gehad met gemak 1350kg paard plus trailer trokken, op papier mogen ze beide 1400 trekken.

Kan de bron daarvan zo snel niet vinden, maar blijft dat er uitgebreid getest wordt volgens vastgesteld protocol en je er veilig vanuit kunt gaan dat wat er op papier staat ook echt is wat je veilig kunt trekken.

Sure_lee

Berichten: 10408
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:39

Ik weet niet of ze bij zo'n test ook rekening houden met levende wezens qua vervoer.
Mijn ervaring is dat er echt verschil in zit qua auto.
Ik had eerst een Volvo V40 die 1500 kg mocht trekken.
Ik heb nu een Renault Megane Estate die 1700 kg mag trekken. Maar de Volvo vond ik er veel beter voor liggen.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:53

Lauwsiej schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb de volgende auto gezien en zou graag jullie advies willen mbt het trekvermogen etc. Het gaat om een Ford Focus 1.5 ecoboost 150 pk, uit 2017.
Auto mag 1500kg geremd trekken, TMM is 1900, 1,5 paardstrailer max 1300kg.

Ik rij normaliter 1 a 2 keer per week met de trailer, BE rijbewijs aanwezig.
Alvast bedankt!


Was ooit de Trekauto van het jaar. Dus ding kan wel trekken.

Heb er een proefrit in gemaakt vorig jaar. Ik vond het een prima auto.

Lauwsiej

Berichten: 660
Geregistreerd: 07-01-05
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 08:49

Super! Bedankt voor de reacties en uitleg :D

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:06

Sure_lee schreef:
Ik weet niet of ze bij zo'n test ook rekening houden met levende wezens qua vervoer.
Mijn ervaring is dat er echt verschil in zit qua auto.
Ik had eerst een Volvo V40 die 1500 kg mocht trekken.
Ik heb nu een Renault Megane Estate die 1700 kg mag trekken. Maar de Volvo vond ik er veel beter voor liggen.

Helemaal mee eens. Onze Peugeot 308 mocht 1650 kg trekken en onze Volvo mag 1500 of 1600kg trekken, nou daar zit wel degelijk verschil in. Daarnaast was de Peugeot ook nog eens lichter dus nóg meer risico. Met een caravan was het soms al spannend genoeg (in het buitenland).

Ik zou dat wel aandurven Lauwsiej!

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:33

Dank voor jullie camper advies.
We gaan er waarschijnlijk niet voor. Helaas, maar een 2e auto(ook camper) zit er gewoon even niet in.

Dan mijn volgende vraag: iemand ervaring met hybride auto's voor de trailer? Zit wel eens naar een Mitsubishi Outlander te kijken. Maar ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn.

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:06

Melia schreef:
Sure_lee schreef:
Ik weet niet of ze bij zo'n test ook rekening houden met levende wezens qua vervoer.
Mijn ervaring is dat er echt verschil in zit qua auto.
Ik had eerst een Volvo V40 die 1500 kg mocht trekken.
Ik heb nu een Renault Megane Estate die 1700 kg mag trekken. Maar de Volvo vond ik er veel beter voor liggen.

Helemaal mee eens. Onze Peugeot 308 mocht 1650 kg trekken en onze Volvo mag 1500 of 1600kg trekken, nou daar zit wel degelijk verschil in. Daarnaast was de Peugeot ook nog eens lichter dus nóg meer risico. Met een caravan was het soms al spannend genoeg (in het buitenland).

Ik zou dat wel aandurven Lauwsiej!


Ik ben heel blij met mijn 308, afgelopen september ben ik met paard en trailer de Franse Ardennen ongewenst en hij trok het echt heel goed :j

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:46

Misschien hebben jullie een nieuwer type en/of een diesel?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:31

Macs schreef:
Dank voor jullie camper advies.
We gaan er waarschijnlijk niet voor. Helaas, maar een 2e auto(ook camper) zit er gewoon even niet in.

Dan mijn volgende vraag: iemand ervaring met hybride auto's voor de trailer? Zit wel eens naar een Mitsubishi Outlander te kijken. Maar ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn.

We zijn heel blij met onze Volvo xc 60 hybride voor onze 2 paardstrailer