[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:16

Huh :?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:23

Ja precies, dat dacht ik ook :')
Ik kon het niet omdat mijn trailer niet voor uitsluitend paardenvervoer aangemeld is (sachtransport), als ik mijn trailer uitsluitend voor paardentransport liet keuren dan mocht ik meer trekken......wtf

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:33

Heel bijzonder ja.

Dacht trouwens ook altijd dat diesel meer mocht/kon trekken.

Weer wat geleerd.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:39

ikke schreef:
xxVon schreef:
Ik ben dit weekend met een geleende VW tiguan en 1.5 paards trailer in de Duitse Eifel. Moet zeggen in NL geen probleem maar iets glooiend moest k hem terugschroeven naar versnelling 4 om boven te komen (let op geen bord met stijle helling, was alleen glooiend) toch wel jammer mis wat kracht. Maar mssn te verwachten met 1.4 benzine motor. Terwijl hij op papier 1600kg mag trekken.

Mijn 2.0 diesel Peugeot (307 sw) vond ik dat die dat werk beter volhield (maar nu turbo kapot dus daarom iets geleend)

Wellicht zou je je eens iets meer moeten verdiepen in autotechniek. Turbo's opblazen moet je geen gewoonte van maken, is meestal bedieningsfout.......


Auto geeft storing uitlaatgas, wat meest voorkomende foutmelding is bij de 307SW versie, alleen niemand weet hoe je het oplost. Resultaat is dat hij in de noodloop schiet (en dus turbo uitschakelt)

Sizzle schreef:
Waarom koopt iemand eigenlijk een 1.4 Tiguan?
Die dingen zijn toch juist populair omdat ze voor relatief weinig geld een 2 liter leveren die 2 ton aan de haak mag?


Auto is niet gekocht voor trekken (maar heeft wel trekhaak), verdere beweegredenen voor t kopen van deze auto weet ik niet. Ik was allang blij dat mijn weekend trainen door kon gaan omdat ik deze auto kon lenen. Als ik voor een Tiguan zou gaan, zou ik ook de 2.0 liter diesel kopen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:04

Sizzle schreef:
Ja precies, dat dacht ik ook :')
Ik kon het niet omdat mijn trailer niet voor uitsluitend paardenvervoer aangemeld is (sachtransport), als ik mijn trailer uitsluitend voor paardentransport liet keuren dan mocht ik meer trekken......wtf


deze zaken komen voort uit de uitzonderingen in de regelgeving die per land in europa verschillend is.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:30

xxVon schreef:
Sizzle schreef:
Waarom koopt iemand eigenlijk een 1.4 Tiguan?
Die dingen zijn toch juist populair omdat ze voor relatief weinig geld een 2 liter leveren die 2 ton aan de haak mag?

Auto is niet gekocht voor trekken (maar heeft wel trekhaak), verdere beweegredenen voor t kopen van deze auto weet ik niet. Ik was allang blij dat mijn weekend trainen door kon gaan omdat ik deze auto kon lenen. Als ik voor een Tiguan zou gaan, zou ik ook de 2.0 liter diesel kopen.


Een van de dingen is dat Nederlanders weinig aandacht hebben voor wat je in de bergen nodig hebt.
Als ik het goed begrijp was het trainingsritje om de hoek bij Mont Le Soi en de Schnee Eifel een van de hoogst delen van de Ardennen en de Eifel. Ik ben van mening dat je in Nederland lang niet altijd een Pajero of Landrover nodig hebt of de zwaarste trekauto.
Zodra je veel km maakt met een trailer en ook je in dit soort terein begeeft, en eenmaal in zoiets hebt gereden wil je niets anders meer.

Rex_Rolfo schreef:
Ik heb me in dit topic inderdaad wel eens afgevraagd wat de invloed van de afstand trekhaakknobbel - achteras is. Maar dat staat in principe los van hoge / lage auto, je kunt de SUV ook met de hatchback vergelijken ipv met de estate.

Lange wielbasis is wel goed voor stabiliteit, niet voor niets zijn top fuel dragracers hele lange 'voertuigen'


naarmate de kogel verder van de achteras is geplaatst heeft de trailer meer invloed op het weggedrag, zowel horizontaal maar vooral verticaal (hobbels) omdat hij de druk op de vooras verminderd. Hoe lichter het trekkende voertuig des te meer voel je de aanhanger. De afstand van de kogel tot de achteras is meestal bij een hatchbacks het kortst. De wielbasis staat in principe los van dit verhaal, maar een langere wielbasis geeft zoals je aangeeft meer koers stabiliteit.
De hoogte van een auto werkt negatief omdat dit zorgt voor een hoger zwaartepunt.

Veel mensen denken dat een hogere auto veiliger is, dit door het prettiger uit-/overzicht op de weg.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:09

Ik ben momenteel het e.a. aan het afwegen qua auto. Graag jullie advies :)

Momenteel rijd ik dus een VW golf 1.9 TDI -> 1300 kg trekvermogen
Eigen gewicht is net geen 1200 kg.

We hebben ook een BMW 318i (benzine, 4 cillinder)-> 1250 kg trekvermogen
Eigen gewicht is 1335 kg (momenteel geen trekhaak, kost ruim 1000 euro )

Vanaf het nieuwe jaar is mijn diesel niet meer rendabel en moet ik of iets anders om te trekken of ik zet een trekhaak op de BMW en koop iets kleins.

Qua maandlasten heb ik geen enorm budget, eerder stelde ik hier de vraag over de Mitsubishi Carisma, deze zou eventueel wel kunnen (De 1.8 GDI, weegt rond de 1200 en heeft 1475 trekvermogen) maar zou graag wat meer type auto's in overweging willen/kunnen nemen.

Ik wil graag maandelijks met mijn merrie op stap, 1,5 paards trailer, combinatie gewicht rond de 1200 kg. (ik heb geen E rijbewijs)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:55

MaritB schreef:
Ik ben momenteel het e.a. aan het afwegen qua auto. Graag jullie advies :)
We hebben ook een BMW 318i (benzine, 4 cillinder)-> 1250 kg trekvermogen
Eigen gewicht is 1335 kg (momenteel geen trekhaak, kost ruim 1000 euro )

of ik zet een trekhaak op de BMW en koop iets kleins.

Ik wil graag maandelijks met mijn merrie op stap, 1,5 paards trailer, combinatie gewicht rond de 1200 kg. (ik heb geen E rijbewijs)


persoonlijk zou ik een trekhaak op de BMW zetten, dat is financiel de voordeligste oplossing.

ik vind 1000 een beetje veel voor een trekhaak, alles boven de 4-500 lijkt mij incl. montage te duur.
zie bv; https://www.auto-onderdelen24.nl/westfalia/1367771 en dit is lang niet de goedkoopste.

ik weet niet of je de trailer nog steeds moet terug keuren om te voldoen aan de rare wetgeving voor het B rijbewijs.

Als je alleen in Nederland rijd zou ik naar een benzine middenklasser kijken met 1300 - 1500 kg trekvermogen. klein & zuinig plus een trailer trekken gaat niet lukken.

leuke trekauto,s vind je bij volvo, peugeot, toyota, maar ook auto,s als een Ford Mondeo, Subaru Forester mogen dat aan de haak. kijk ook eens op https://caravantrekker.nl/index.php .

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:05

De 1000 euro is nagevraagd, vriendlief wilt een afneembare trekhaak en wil niet dat de parkeersensoren piepen als de haak gemonteerd is. (is dus duurder)

Toen der tijd daarom gekozen voor een VW golf 3 omdat die goedkoper was dan de trekhaak :')
En daarna de VW golf 4 gekocht omdat ik verder weg ben gaan werken.

De carisma wordt voor rond de 1500 aangeboden :Y) niet veel duurder dan de trekhaak en wel meer trekvermogen.

Mijn trailer moet voor de BMW wel teruggekeurd worden, voor Golf of Carisma niet meer (staat nu op 1279)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:13

MaritB schreef:
De 1000 euro is nagevraagd, vriendlief wilt een afneembare trekhaak en wil niet dat de parkeersensoren piepen als de haak gemonteerd is. (is dus duurder)

Toen der tijd daarom gekozen voor een VW golf 3 omdat die goedkoper was dan de trekhaak :')
En daarna de VW golf 4 gekocht omdat ik verder weg ben gaan werken.

De carisma wordt voor rond de 1500 aangeboden :Y) niet veel duurder dan de trekhaak en wel meer trekvermogen.

Mijn trailer moet voor de BMW wel teruggekeurd worden, voor Golf of Carisma niet meer (staat nu op 1279)


Als de Carisma in een nette staat is voor zijn leeftijd valt er verder weinig te verdienen,
Voor een afneembare haak kan je ook op de sloop kijken hoewel ik niet weet hoe je dat tegenwoordig verder met bij het RDW moet afhandelen.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:19

De trekhaak is inderdaad niet het bedrag, wel het monteren en de bekabeling voor elektra.
Maar ik neem het in overweging, als het nou heel top rijd, maar dat weet ik dus niet :P De BMW zit wel heel comfi :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:32

MaritB schreef:
We hebben ook een BMW 318i (benzine, 4 cillinder)-> 1250 kg trekvermogen
...
Ik wil graag maandelijks met mijn merrie op stap, 1,5 paards trailer, combinatie gewicht rond de 1200 kg. (ik heb geen E rijbewijs)

TMM van de 318 is 1880 kg dus zelfs bij een trailer met TMM 1600 kg is terugkeuren niet nodig om zonder E rond te crossen.

TMM mag hoger zijn dan trekgewicht, ook bij alleen B. Werkelijk gewicht mag uiteraard niet hoger zijn dan trekgewicht.


1000 euro voor afneembare haak + herprogrammeren computer is niet extreem duur maar ook niet het koopje van de week. Met een beetje rondbellen en wat onderhandelen zou daar toch wat vanaf moeten kunnen.

Kosten aanschaf 2de auto is eenmalig, de verzekering, wegenbelasting enz komt natuurlijk elke maand terug. Zit je ook al snel aan de 90 euro per maand, is die trekhaak binnen het jaar terugverdient. Voordeel is natuurlijk wel dat je twee auto's voor de deur hebt, dat kan ook bij andere omstandigheden wel handig zijn. Nadeel: als ie er staat pak je 'm ook, dat kost dan weer de nodige benzine ;)

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:47

2 auto's willen we sowieso. Vriend neemt auto mee naar zijn werk (BMW) en ik ben thuis met onze kleine man, en wil daarom een auto hebben :)

Edit:

ik lees nu deze regel:
TMM mag hoger zijn dan trekgewicht, ook bij alleen B. Werkelijk gewicht mag uiteraard niet hoger zijn dan trekgewicht.

ik denk nu echt, huh? Sinds wanneer is dat precies?

Roodvos

Berichten: 6712
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:26

MaritB schreef:
ik lees nu deze regel:
TMM mag hoger zijn dan trekgewicht, ook bij alleen B. Werkelijk gewicht mag uiteraard niet hoger zijn dan trekgewicht.

ik denk nu echt, huh? Sinds wanneer is dat precies?

Sinds medio januari 2013.
Zolang TMM auto + TMM aanhanger onder de 3500 kg blijft mag je met een B-rijbewijs rijden.
Harmonisatie van EU regelgeving :j .

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:28

Dat TMM hoger mag zijn dan trekgewicht auto is zover ik weet sinds altijd. Vroegûh had je voor rijden met B-zonder-E nog wel de regel dat de tmm van de trailer niet hoger mocht zijn dan het leeggewicht van de auto. Die regel is op 19-01-2013 vervallen.

Sindsdien is er nog maar één regel: tmm auto + tmm aanhanger mag niet meer zijn dan 3500 kg. Ook daar is echter een uitzondering: een aanhanger zonder eigen kenteken (tmm <750 kg) mag er altijd achter, ook als de auto al 3500 kg mag wegen (bron)

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:12

Lol, ik wist niet beter dan dat TMM van de trailer niet hoger mocht zijn dan het trekvermogen van de auto.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:42

Dachten wij ook, dus eens goed uitgezocht, blijkt nergens te vinden te zijn dat dat echt zo is. Hier in België wordt dat zowat standaard verteld namelijk.

Het is voor jezelf wel gewoon makkelijk als de TMM trailer = max. trekgewicht auto. Scheelt je een hoop rekenwerk en eventueel terugkeuren. En gezeur met ome agent als je er dan net eentje treft die net als jij ervan overtuigd is dat het niet mag. Ga daar maar eens tegenin.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:04

Het daadwerkelijke gewicht is dat wat uiteraard niet hoger mag zijn als dat je auto mág trekken (kunnen zal vaak anders zijn, kijk maar naar het pajero verhaal).

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:50

Varekaj schreef:
Dachten wij ook, dus eens goed uitgezocht, blijkt nergens te vinden te zijn dat dat echt zo is. Hier in België wordt dat zowat standaard verteld namelijk.

Het is voor jezelf wel gewoon makkelijk als de TMM trailer = max. trekgewicht auto. Scheelt je een hoop rekenwerk en eventueel terugkeuren. En gezeur met ome agent als je er dan net eentje treft die net als jij ervan overtuigd is dat het niet mag. Ga daar maar eens tegenin.

In NL is dat simpel: artikel 15 reglement rijbewijzen.
In België ligt dat anders, de wet zo lastig in elkaar dat je niet simpel naar een artikel kunt verwijzen.


BMHP schreef:
naarmate de kogel verder van de achteras is geplaatst heeft de trailer meer invloed op het weggedrag, zowel horizontaal maar vooral verticaal (hobbels) omdat hij de druk op de vooras verminderd. Hoe lichter het trekkende voertuig des te meer voel je de aanhanger. De afstand van de kogel tot de achteras is meestal bij een hatchbacks het kortst. De wielbasis staat in principe los van dit verhaal, maar een langere wielbasis geeft zoals je aangeeft meer koers stabiliteit.
De hoogte van een auto werkt negatief omdat dit zorgt voor een hoger zwaartepunt.

Veel mensen denken dat een hogere auto veiliger is, dit door het prettiger uit-/overzicht op de weg.

Hoger zitten = meer overzicht = veiliger, echter wordt dat effect ruimschoots teniet gedaan door onverantwoorder rijgedrag.

Gewicht van de auto is echt veel belangrijker dan de afstand. Maakt het daarnaast vooral ook nog uit of je zo'n deinende Amerikaan (of Fransman) ervoor zet of een ferm afgeveerd Italiaantje.

En denk je echt dat 2000kg trailer iets in te brengen heeft bij 8000kg vrachtwagen, ondanks dat de trekhaak ruim twee meter van de achteras vandaan zit?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:13

ikke schreef:
BMHP schreef:
naarmate de kogel verder van de achteras is geplaatst heeft de trailer meer invloed op het weggedrag, zowel horizontaal maar vooral verticaal (hobbels) omdat hij de druk op de vooras verminderd. Hoe lichter het trekkende voertuig des te meer voel je de aanhanger. De afstand van de kogel tot de achteras is meestal bij een hatchbacks het kortst. De wielbasis staat in principe los van dit verhaal, maar een langere wielbasis geeft zoals je aangeeft meer koers stabiliteit.
De hoogte van een auto werkt negatief omdat dit zorgt voor een hoger zwaartepunt.

Veel mensen denken dat een hogere auto veiliger is, dit door het prettiger uit-/overzicht op de weg.

Hoger zitten = meer overzicht = veiliger, echter wordt dat effect ruimschoots teniet gedaan door onverantwoorder rijgedrag.

Gewicht van de auto is echt veel belangrijker dan de afstand. Maakt het daarnaast vooral ook nog uit of je zo'n deinende Amerikaan (of Fransman) ervoor zet of een ferm afgeveerd Italiaantje.

En denk je echt dat 2000kg trailer iets in te brengen heeft bij 8000kg vrachtwagen, ondanks dat de trekhaak ruim twee meter van de achteras vandaan zit?



het rijtje is veel langer, ABS, ESP, anti slinger koppeling, bijna allemaal nodigen uit tot hogere snelheden zonder dat de juiste belading of een verantwoorde combinatie gekozen is. De invloed van een slechte schokdemping/vering op de veiligheid is vaak een ondergeschoven kindje, in noodsituaties bv een uitwijkmanoevre kan een goede demping je redden.

De opmerkingen hierboven gelden voor een auto/aanhanger combi, niet voor vrachtwagens.
vrachtwagen aanhangers ken ik grofweg in 2 uitvoeringen, die met een triangel naar de vrachtwagen waardoor er geen vertikale last kan worden overgedragen. Het andere type is (meestal) een dubbelasser met de assen in het midden van de aanhanger. Bij deze types grijpt de koppeling ver onder het chassis direct achter de laatste as aan.
Bij een vrachtwagen voor het vervoer van de paarden ga ik er vanuit dat er geen aanhanger meer nodig is.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 06:52

Dat is een verkeerde gedachtegang. Veel 4 span menners hebben 5a 6 paarden mee op wedstrijd en daarnaast nog 2 wagens, tuigen en alle andere bende.
Paarden staan vaak op de vrachtwagen en de rest in een aanhanger.

Alles in 1 wagen kan ook maandag hebben we het over een trekker met oplegger en dat is ook een C-e combinatie.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:51

palousa_boy schreef:
Dat is een verkeerde gedachtegang. Veel 4 span menners hebben 5a 6 paarden mee op wedstrijd en daarnaast nog 2 wagens, tuigen en alle andere bende.
Paarden staan vaak op de vrachtwagen en de rest in een aanhanger.

Alles in 1 wagen kan ook maandag hebben we het over een trekker met oplegger en dat is ook een C-e combinatie.


Ik vind het geen verkeerde gedachtegang omdat dit topic over auto,s voor de trailer gaat.
vragen over rijbewijs, vrachtwagen zelfs de 2 paards met B rijbewijs zijn min of meer oftopic.
De leesbaarheid en de waarde om dingen terug te zoeken in dit topic worden ondergesneeuwd door deze zaken.
Persoonlijk vind ik het jammer omdat we elke keer dezelfde vragen opnieuw beantwoorden..

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:01

Mijn vriend (met E-rijbewijs) werd onlangs aangehouden door oom agent... controle
Agent beweerde dat deze combinatie van auto en aanhanger niet mocht, want de aanhanger mag 2000kg zijn en de auto mocht maar 1800kg trekken. Maar hij zag wel dat er maar een paar honderd kg in lag, maar toch mocht het niet. En als je dan vraagt om uitleg zegt hij weer dat de auto te weinig mag trekken voor de aanhanger :') Mocht overigens wel doorrijden omdat er dus weinig in lag... Goed verhaal
Echt nu breekt mijn klomp :') _O-

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:04

Varekaj schreef:
..gewoon makkelijk als de TMM trailer = max. trekgewicht auto..... En gezeur met ome agent als je er dan net eentje treft die net als jij ervan overtuigd is dat het niet mag. Ga daar maar eens tegenin.

QED




het zijn soms net mensen die agenten :(

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:45

Wat denken jullie van een vw caddy 1.9 TDI. Diesel 105 pk

Is voor 1,5 paards trailer met Arabier (max gewicht wat er achter hangt is dus grofweg 1200), caddy mag 1400 trekken.