[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:36

Goldie schreef:
Mijn vriend (met E-rijbewijs) werd onlangs aangehouden door oom agent... controle
Agent beweerde dat deze combinatie van auto en aanhanger niet mocht, want de aanhanger mag 2000kg zijn en de auto mocht maar 1800kg trekken. Maar hij zag wel dat er maar een paar honderd kg in lag, maar toch mocht het niet. En als je dan vraagt om uitleg zegt hij weer dat de auto te weinig mag trekken voor de aanhanger :') Mocht overigens wel doorrijden omdat er dus weinig in lag... Goed verhaal
Echt nu breekt mijn klomp :') _O-

Dat was de verkeerde vraag aan die ome agent.

Je vraag aan oom agent moet zijn: in welk wetsartikel staat dat de auto de TMM van de trailer moet kunnen en mogen trekken?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:40

Dan krijg je straks nog een boete wegens belediging omdat meneer agent het helemaal niet meer begrijpt :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:13

En net omwille van dat soort situaties maak ik het mezelf makkelijk, en zorg ik dat de tmm trailer niet hoger is dan wat de auto mag trekken.

Deze agent heeft de vriend laten verder rijden, omdat hij zag dat de lading maar klein was. Er zijn zat agenten die je alsnog staande houden. Helemaal als je met een paard op pad bent. Jij bent als chauffeur misschien dan wel helemaal in orde, je staat er wel lekker je tijd te verdoen omdat ome agent het niet helemaal goed snapt. Ga je er tegenin en heb je eentje met een slechte dag, riskeer je nog smaad of tegenwerking. Dan kan je het echt wel schudden. Maakt niet uit dat je achteraf in je gelijk wordt gesteld en wie weet excuses krijgt, je dag is iig om zeep.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:49

Varekaj schreef:
En net omwille van dat soort situaties maak ik het mezelf makkelijk, en zorg ik dat de tmm trailer niet hoger is dan wat de auto mag trekken.

Deze agent heeft de vriend laten verder rijden, omdat hij zag dat de lading maar klein was. Er zijn zat agenten die je alsnog staande houden. Helemaal als je met een paard op pad bent. Jij bent als chauffeur misschien dan wel helemaal in orde, je staat er wel lekker je tijd te verdoen omdat ome agent het niet helemaal goed snapt. Ga je er tegenin en heb je eentje met een slechte dag, riskeer je nog smaad of tegenwerking. Dan kan je het echt wel schudden. Maakt niet uit dat je achteraf in je gelijk wordt gesteld en wie weet excuses krijgt, je dag is iig om zeep.

Daarom moet je de juiste vragen paraat hebben. Het stellen van een correcte vraag kan nooit tot een beschuldiging leiden!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:08

Moet je net de goeie treffen die er tegen kan dat je zijn kennis überhaupt in twijfel trekt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:29

Komt op mijn feesboek weer een mooi filmje over de voordelen van hoge auto's voorbij :+







Maar goed dat een geladen paardentrailer door z'n lage zwaartepunt een stuk stabieler is :)

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:03

Rex_Rolfo schreef:
Komt op mijn feesboek weer een mooi filmje over de voordelen van hoge auto's voorbij :+



[ Video ]



Maar goed dat een geladen paardentrailer door z'n lage zwaartepunt een stuk stabieler is :)


OMG wat eng! -O-

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:05

In dat soort bananrepublieken rijdt alles rond wat hier al jaren verboden is en "onderhoud" is niet eens een woord in die talen........

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:40

Zoals deze malloten het doen is vooral een trucje. Net zoals een motor honderden meters op het achterwiel zetten. Niet verstandig, wel spectaculair :D

Maar zoals een lichte motor met flink koppel makkelijk het voorwiel licht zijn het ook bepaalde auto's die makkelijker op twee wielen te zetten zijn. Dus toch beetje on-topic :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 00:32

Ik schijt 7 kleuren joh bij zoiets :))

Een audi wou aan het stoplicht graag mijn trekhaak van naderbij bekijken. Behalve een duwtje gehad heeft mijn auto niets. De bumper van de audi kwam er niet ongeschonden vanaf. Zijn probleem, niet het mijne.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:59

bananenrepubliek? het zou zomaar quatar zijn of Saoedi arabie, zijn rijkere landen dan nederland hoor!
Dit zijn meer speeltjes en tijdverdrijf voor de rijkere.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:16

Varekaj schreef:
Ik schijt 7 kleuren joh bij zoiets :))

Een audi wou aan het stoplicht graag mijn trekhaak van naderbij bekijken. Behalve een duwtje gehad heeft mijn auto niets. De bumper van de audi kwam er niet ongeschonden vanaf. Zijn probleem, niet het mijne.

Ohh das schrikken.

Laat wel je auto nakijken! Ik ben ooit een keer met een koekblikje achterop een volvo gereden met haak. Ik had veel schade en bij hun leek er niets te zijn maar bleek dat ze toch een verbogen balk te hebben door de klap op de haak.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:48

Mijn auto heeft zich niet eens verzet, ik heb even getwijfeld of ik het wel goed gevoeld had. Zij hadden een deuk in de nummerplaat en een kleine barst in de bumper. De bestuurder zelf had het geloof ik ook niet door. Ik ben uitgestapt, die de bumper tegen mijn trekhaak, spreek hen er op aan (raampje stond open) en die keken alsof ze water zagen branden...

Er hangen daar verkeerscamera's, mocht het alsnog nodig zijn of ze willen beweren dat ik achteruit in hun bumper reed, dan is dat simpel na te gaan.

Ohja... ben tegengehouden vandaag bij een routinecontrole met aanhangers. Kreeg een heel spervuur aan vragen.
Welk rijbewijs heeft u, hoe vaak rijdt u met aanhanger, kent u de tmm van uw aanhanger, wat mag uw auto trekken, kent u het ledig gewicht van uw aanhanger, hoeveel weegt uw paard (kwam net met paard bij de zadelmaker vandaan)... Alles was piekfijn in orde, complimenten gehad van de agent dat ik alle gegevens kende zonder op papier te moeten spieken.
Ben helaas vergeten om te vragen hoe het nou zit met aanhangers waarvan de tmm hoger is als wat de auto mag trekken bij B-rijbewijs, of dat echt strafbaar is of niet. Anders hadden we het gelijk misschien geweten :))

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:15

Onze VW Golf Plus Diesel mag max. 1400 kg trekken.
Dat betekend dat hij mijn 2 paards trailer niet mag trekken.

Omdat we ook nog eigenlijk te weinig km rijden zijn we nu toch aan het kijken naar een benzine auto.

Nu krijgen we een Audi Q3 aangeboden die 2000 kg mag trekken. Die hebben we dit weekend dus mee naar huis om eens uit te proberen :).
Een hele mooie auto, leren bekleding (wat een plus is met schoonmaken...blijven geen paardenharen in plakken :D ).

Maar ik vind de beenruimte achterin beperkt.
Bij de Golf Plus kunnen we de achterbank naar achteren schuiven, zodat je meer beenruimte hebt als bijv. een langere persoon voorin zit.

Nu zagen we dat bij de VW Tiguan de bank ook naar achter te verschuiven is.

De kofferbak bij de Q3 leek kleiner, maar dat hebben we nagemeten en dat is dus niet zo. Zodra je de bank van de Tiguan naar achteren schuift (en dus meer beenruimte hebt dan de Q3), dan is de kofferbak van de Tiguan kleiner. Dus als je de bank naar voren schuift en net zo veel beenruimte hebt als de Q3, dan is de kofferbak ook even groot.

Uiterlijk vinden we de Q3 mooier/stoerder als de Tiguan.
Een Tiguan vinden met leren bekleding, automaat, benzine en 1800 tot 2000 kg trekgewicht is niet makkelijk. Er zijn er wel een paar, maar niet heel veel.

Dus.....schiet maar los....voor/nadelen Q3 versus Tiguan

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:17

Dikke Audi jongûh, geen vergelijk toch :D :D

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:39

Audi :P

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:41

Welk verschil kan er zijn... wegbelasting, verzekering, onderhoud, zal allemaal wel tikje duurder zijn gok ik. Setje nieuwe bandjes ook. Maar je hebt wél een leuke auto onder je kont :D

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:07

Isabonny schreef:
Onze VW Golf Plus Diesel mag max. 1400 kg trekken.
Dat betekend dat hij mijn 2 paards trailer niet mag trekken.

Waarom niet? Hangt van je rijbewijs, de totale TMM en hoeveel je in de trailer wilt stoppen af.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:22

cissy schreef:
Isabonny schreef:
Onze VW Golf Plus Diesel mag max. 1400 kg trekken.
Dat betekend dat hij mijn 2 paards trailer niet mag trekken.

Waarom niet? Hangt van je rijbewijs, de totale TMM en hoeveel je in de trailer wilt stoppen af.


Hij mag hem wel trekken, maar ik wil er ook nog 2 paarden en toebehoren in doen :+ en dan kom ik echt boven die 1400 kg uit.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:31

Varekaj schreef:
Welk verschil kan er zijn... wegbelasting, verzekering, onderhoud, zal allemaal wel tikje duurder zijn gok ik. Setje nieuwe bandjes ook. Maar je hebt wél een leuke auto onder je kont :D


Wegenbelasting van de Q3 benzine is in elk geval € 50 per maand goedkoper dan de Golf Plus diesel die we nu hebben.
Tussen Q3 en Tiguan zit ca. € 10,00 per maand verschil. Q3 dus duurder.

Banden van de Q3 geven nu al veel lawaai, dus een vereiste van onze kant was nieuwe all weather banden. Dan kunnen we weer vooruit totdat we een nieuwe auto nodig hebben :D .

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:02

Valt nog goed mee dan in verschil van belasting zeg!

Hier in België zal het een stuk meer zijn, hier gaat dat op motorinhoud en niet op gewicht van de wagen. Tenzij je grijs kenteken rijdt.


Ik had bedacht om alvast te sparen voor een nieuwe trekauto, maar moet een nieuw zadel dus dat is balen. Na Antwerpen (waar ik nooit kom) willen ze nu ook in Brussel een lage emissie zone instellen. Als dat enkel het centrum is: prima. Is dat ook de algemene Brusselse grote ring (E40), dan kan ik nergens meer heen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 07:12

Wat me opvalt bij de Q3 is dat de auto zelf zo licht is. Ik heb even snel het kenteken van een collega bij rdw opgevraagd; massa ledig voertuig 1360, massa rijklaar 1460 en mag 1800kg geremd trekken.
Mijn Volvo mag ook 1800kg trekken maar die heeft een ledig gewicht van 1849kg.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:10

Een volvo is weer een heel ander segment, dat is een werkdier.

Als ik zou moeten kiezen tussen VW en Audi, dan wint voor mij de Audi qua confort. Beide zijn duur in onderhoudt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:41

Als ik me niet vergis staan Q3 en Tiguan op dezelfde basis. Technische verschillen zullen dus niet enorm zijn.

Tarico, jij hebt een plug-in nietwaar? Hoeveel van die kilo's zijn accu?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:53

Vw touareg vond ik niet zo vervelend om mee te rijden hoor :+