trailer laden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liessxx
Berichten: 36
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Amstelveen

trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 11:41

Hallo,

Zondag ga ik voor het eerst met mijn pony naar het strand... Dit betekend dat ze ook voor het eerst de trailer op gaat (ze staat al 10 jaar op dezelfde stal). Nu ben ik bang dat dit problemen gaat veroorzaken, ik ben bang dat ze denkt dat ze ''weg'' moet. Heeft iemand tips om het trailer laden makkelijker te maken? Ze gaat wel samen met een ander paard in de trailer zondag, dus ze staat niet alleen...
Alvast bedankt.

cissy

Berichten: 19884
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:25

niet al beginnen met nadenken over een probleem als het probleem er nog niet eens is....
gewoon inladen en lekker naar het strand gaan! Hoe meer jij er over na gaat denken wat er allemaal verkeerd kan gaan hoe meer je pony je angst voelt en dan heb je kans dat ze niet laadt.

Paarden denken niet zoals mensen dus ze zal echt niet bang zijn dat ze gaat verhuizen, ze zal het wel vreemd vinden maar zolang jij meegaat zal dat wel meevallen.

Hoe minder jij er een issue van maakt des te makkelijker zal je pony laden, neem er gewoon de tijd voor en laat haar snuffelen aan de trailer als ze wil.
Als je pony helemaal nog nooit op de trailer heeft gestaan ben je nu al te laat met oefenen, dat had je dan al veel eerder kunnen oefenen...

coulash
Berichten: 183
Geregistreerd: 29-03-05

Re: trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:32

helemaal eens met Cissy:
draai het om: ipv dat doemdenken juist denken dat ze het weleens heel leuk kan vinden om iets nieuws te gaan doen: spannend kan ook leuk spannend zijn: als JIJ het stempel van eng spannend er vantevoren al opdrukt.....

Bovendien kan een paard niet in het vooruit denken: dat 'ze weg moet'.
Een paard reageert op het heden, wat er NU gebeurt en kan niet vooruitdenken!

Misschien is ze vóór die 10 jaar wel met de trailer naar de opfok gebracht en is staat een ritje voor haar gelijk aan naar een groot weiland gaan: weet jij veel.

gewoon positief erheen en (vooral ook zelf) ervan genieten!

Succes

x_Lys

Berichten: 2004
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: T Westland

Re: trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:37

Begin ook op tijd van te voren. Dan heb je ook geen tijdsdruk en maakt het eigenlijk niet uit hoe lang ze er over doet. Als ze er eerder in staatkan je of eerder weggaan of haar gewoon laten staan. Paarden vinden het in de trailer staan vaak niet eng, over het algemeen is het probleem het laden.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:53

waarom zou dat problemen geven?
Ik zie bij jou zelf een groter probleem nml dat je nu al doet doemdenken.
Als je pony geen slechte ervaringen heeft met trailers dan tippeld ie er heus wel op hoor. :j
En zorg dat je zelf ontspannen bent en neem je de TIJD!!! :)*
En eenmaal erop uiteraard uitbundig belonen met stem,aaitjes en wat lekkers.
Rij rustig en voorzichtig dan heb je echt geen problemen hoor.

Succes! +:)+

CinTwiZo

Berichten: 425
Geregistreerd: 15-10-10

Re: trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:15

even van te voren oefenen

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:29

Denk logisch na.
Als een paard nog nooit op de trailer heeft gestaan dan denkt ie toch ook niet dat ie daarmee niet meer terugkomt op stal?
Juist als een paard bv vaak is verkocht en vaak met de trailer is verhuisd kunnen ze dat gaan denken.
Als je je dan toch zorgen wilt maken doe dat dan liever over het rustig rijden met de auto zodat de eerste ervaring goed is. Zorg dat er lekker hooi in de trailer hangt. Zorg dat het niet lawaaiig is in de trailer. Zorg voor een goede/bekende ondergrond (stro uit de stal). enz.

ramboe

Berichten: 944
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:16

Als jij gewoon doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
je paard zal er eerst niet ingaan.
Maar Gewoon hop de longeerlijnen insluiten er achter en klaar.
Ik ben voor rustig blijven en niet dwingen. Maar met trailer laden zijn ze niks gewend dus kun je ze beter zo erin zetten alsof je niet weet wat er anders is!

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:22

longeer lijn achter de kont langs , hooi in de trailer, met brokjes rammelen dan loopt die de zo in dit hebben wij ook gedaan met onze 3.5 jarige, voordat hij het wist stond die in de trailer. danaar nog eventjes verwennen met brokjes. zet de auto aan dan wens die daar ook al vast aan. daarnaar zijn we gewoon weg gereden: niks aan de hand. we zijn nog bij een paar benzine stations gestop:er was niks aan de hand!

_Gaby1994

Berichten: 158
Geregistreerd: 07-12-10
Woonplaats: Puttershoek.

Re: trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:25

Mijn pony wilde ook niet de trailer in en toen kwam de eigenaaresse van de stal opeens uit een hoek met een bezem tegen zijn kont. Toen liep die er zo in en sindsdien loopt hij er uit zichzelf in !!

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:32

Inderdaad, je moet vooral niet denken dat het niet gaat lukken. Loop er zelfverzekerd in, naast je paard, vooral niet ervoor. Het beste helpt als je gewoon lekker ontspannen loopt met je touw in een boogje en gewoon lekker doorstappen zodat hij ook niet kan aarzalen. Wat vaak ook helpt is om er iemand al met de stang achteraan ze laten lopen, op zo'n 2 meter afstand, dan kan meteen de stang erachter als hij erin staat. Sinds dat ik gezien heb dat ze dit bij paarden die niet graag de trailer op willen ook doen, doe ik het standaard ook bij die van mij. Als hij dan een beetje loopt te aarzalen kan je hem net nog even 'doordrukken'. Maar ga er gewoon lekker vanuit dat hij er wel in loopt, en anders gewoon rustig blijven en het nog een keer proberen, en anders nog een keer, enz. enz.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:34

Ik zou hem trouwens niet met brokjes gaan lokken! Ik zou hem wel wat lekkers geven als hij erin staat ;). Anders gaan ze het elke keer aan brokjes koppelen, al voordat ze erin staan en dat gaan ze steeds meer uitstellen. Ook ben ik van ruiken aan de trailer niet zo'n voorstander, gewoon lekker in een vlot tempo doorlopen jij ernaast en iets verder voor hem uit, zonder druk op je halster.

Mando

Berichten: 15745
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:35

Gewoon niet twijfelen en die trailer oplopen en niet gaan nadenken.
En vooral in het begin geen lijnen bezems en weet ik veel wat gebruiken, gewoon zelfverzekerd die trailer inlopen en vooral belonen.

marjolein__

Berichten: 336
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Oldebroek

Re: trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:42

komt helemaal goed lies!! we hebben geen haast dus gaat echt wel lukken!!

cissy

Berichten: 19884
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:21

DewiRox schreef:
Ik zou hem trouwens niet met brokjes gaan lokken! Ik zou hem wel wat lekkers geven als hij erin staat ;). Anders gaan ze het elke keer aan brokjes koppelen, al voordat ze erin staan en dat gaan ze steeds meer uitstellen. Ook ben ik van ruiken aan de trailer niet zo'n voorstander, gewoon lekker in een vlot tempo doorlopen jij ernaast en iets verder voor hem uit, zonder druk op je halster.

ruiken geen goede optie? ik heb een andere mening, maar ja ik heb er verder ook geen verstand van.... ;)

paarden hebben geen vingers dus gebruiken ze hun neus en voeten om dingen te bepotelen, daarnaast kunnen ze ook niet logisch nadenken, het ruiken is dus een kennismaking met de trailer en met hun voeten op de klep testen ze ook de trailer. het werkt juist erg goed bij een heleboel paarden als ze gewoon kennis mogen maken met die enge trailer.
Als ik een paard train voor de trailer en ze willen ruiken dan mogen ze dat, uitgebreid zelfs, do not knock the try out of them zegt Parelli niet voor niks.

Ben wel met je eens dat gewoon doorlopen in eerste instantie de beste manier is om te kijken of het uberhaupt een probleem is of niet, lopen ze door dan is er niks aan de hand, maar stoppen ze dan mogen ze van mij ruiken en dan moet je bekijken wat het probleem is om dat dan vervolgens op te lossen.

Ik ben weer geen voorstander van longeerlijnen inlsuiten erachter, bezems, zakken over het hoofd etc. dat werkt als symptoombestrijding ipv de oorzaak van het niet willen laden aan te pakken.

Aan TS, succes morgen en een fijne rit gewenst!

amber2202

Berichten: 800
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:27

je had beter wat eerder al eens kunnen gaan laden en kleine stukjes rijden en dan bijv. even met haar gaan grazen op de plaats waar je dan uitlaadt..
maar zal je er niet al te druk over maken..
als je gaat laden zet je eventueel eerst het andere paard erin (als die makkelijk laadt) en loop er zelf in alsof het de normaalste zaak ter wereld is..
vindt zelf altijd het belangrijkste dat je zo rustig mogelijk bent op het moment zelf..
en ik zou zeggen, ga wat vaker lekker een bosrit etc. maken met de trailer zodat als er eens iets is je altijd zeker ervan bent dat het goed komt met laden ;)

Veel plezier !!

Janine001

Berichten: 4214
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Friesland

Re: trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:10

Het valt denk ik wel mee, niet te veel nadenken.
Je gaat met haar bij het strand eruit je gaat rijden ofzo, weet niet wat je gaat doen. En dan neem je haar weer mee terug, bij je eigen stal. Dan ziet ze dat het goed is.
Misschien is het handig om eerst even met de trailer heen te gaan en te oefenen!