Zelf B-rijbewijs paardenvrachtwagen (ver)bouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Zelf B-rijbewijs paardenvrachtwagen (ver)bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:30

Hoi bokkers,

zijn er bokkers die ervoor hebben gekozen om zelf een b-rijbewijs vrachtwagen te bouwen? Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden en de kosten hiervan. Graag lees ik jullie verhalen/ervaringen.
Voornamelijk waarom hebben jullie ervoor gekozen? Wat voor voertuig is het onderstel? Hoe lang hebben jullie gedaan over de uitvoering en wat waren de kosten?

Alvast bedankt voor de input!

Groetjes Sanne

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zelf B vrachtwagen ombouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:31

ik heb het zelf niet gedaan, maar er wel al eens voor gekeken. In principe zou de opbouw niet zo moeilijk moeten zijn (aanbindringen erin, draaibare stangen, en that's it)
Ik kwam echter uit dat de oploopklep het moeilijkste en duurste zou zijn, en wegens tijdgebrek zijn we daar nooit aan begonnen...

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:52

Die oploopklep is ook in principe het zwaarste en daar is het grootste probleem van zo'n b-rijbewijswagentje: gewicht! Alles wat je erin bouwt is gewicht dat van je laadvermogen afgaat.

sdi
Berichten: 468
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:52

Nee, niet zelf voor gekozen. Een bekende bouwer van horse trucks kwam bij mijn vorige bedrijf de weegbrug gebruiken voor het wegen van hun wagens.
Wel een paar keer met een moderne gereden. Rijd op zich prima met één paard erin. M.i. rij je wel snel harder dan veilig is met een modern wagentje dat voldoende vermogen heeft.

Wat ik veel zie rondrijden zijn:
Renault Master / Opel Movano
Fiat Ducato
Let wel de nieuwere modellen.

Grootste probleem waarmee je rekening moet houden is het totaalgewicht van het wagentje inclusief de opbouw. Je moet je wagen al aanschaffen met een 3,5 tons chassis anders ga je nooit uitkomen. Uiteindelijk gaat alles wat je erop bouwt van je laadvermogen af.
Vaak zie je dat de B wagentjes met opbouw circa 2400kg wegen, dan hou je dus maar 1100kg laadvermogen over, voldoende dus voor 1 paard of 2 pony's want jij en je passagier en je rommel komen er ook nog bij.
Je zult zelf maar een mooie opbouw gemaakt hebben en dan er op de weegbrug achterkomen dat je maar 600kg laadvermogen hebt omdat alles te zwaar is.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:27

sdi schreef:
Je zult zelf maar een mooie opbouw gemaakt hebben en dan er op de weegbrug achterkomen dat je maar 600kg laadvermogen hebt omdat alles te zwaar is.

of erger, zoals een Bokker eens tegen is gekomen: een B-rijbewijsgebakje dat leeg op de weegbrug al 3700kg woog!!

Er is een optie die enige mogelijkheid biedt: koop een gesloten bestelbus die voldoende binnenmaat (en dagmaat) heeft en bouw die minimaal om, om aan de eisen te voldoen.
Denk eraan dat je je wagen door de RDW moet laten keuren voor paardenvervoer, waarbij de wagen ook gewogen wordt. Informeer dus naar de eisen, voordat je daadwerkelijk start met ombouw.

Beter ga je voor je C1 rijbewijs en koop je een Mercedes 516 met een 5-tons chassis. Dan kun je daadwerkelijk veilig twee paarden vervoeren.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Zelf B-rijbewijs paardenvrachtwagen (ver)bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:32

Als je dan toch voor een C1 gaat kan je beter opeens voor een C gaan...

Wij hebben het een 15tal jaar geleden zelf gedaan, op een Mercedes 409.
En idd, de laadklep is het moeilijkste en zwaarste... wij mochten overigens officieel ook nog maar 700kg laden.

We hebben er +/- 10 jaar mee gereden en dan een 817 gekocht, ingericht voor 4 paarden...


En die uitvoeringne zoals je nu ziet, zoals de Masters, Sprinters, Movano's... om daar zelf aan te beginnen moet je wel van heel veel markten thuis zijn...

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:42

Wij (of eigenlijk alleen mijn vriend :Y) ) hebben een DAF verbouwd tot een tweepaardswagen. Ik durf niks te zeggen over de kosten, dat is al zoveel jaren geleden.
Het is een hoop werk, maar goed te doen als je handig bent en gereedschap tot je beschikking hebt.
De eerste laadklep van hout was een stuk zwaarder/te zwaar, een aantal jaren geleden hebben we een laadklep laten maken van lichter materiaal (aluminium) bij http://www.verstratenpaardenwagens.nl/
Relatief duurder dan zelf maken, maar het heeft een hoop voordelen. Vooral in het gewicht.

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Zelf B-rijbewijs paardenvrachtwagen (ver)bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:46

Wij hebben een Mercedes meubelwagen 410 omgebouwd tot veewagen. Klep hebben we laten verlengen, een ingewikkelde constructie. Helaas en erg wrang is dat de wagen gestolen werd toen hij 1 nacht voor mijn huis stond. Hij stond altijd op stal.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:13

s0173957 schreef:
Als je dan toch voor een C1 gaat kan je beter opeens voor een C gaan...

Wij hebben het een 15tal jaar geleden zelf gedaan, op een Mercedes 409.
En idd, de laadklep is het moeilijkste en zwaarste... wij mochten overigens officieel ook nog maar 700kg laden.

We hebben er +/- 10 jaar mee gereden en dan een 817 gekocht, ingericht voor 4 paarden...


En die uitvoeringne zoals je nu ziet, zoals de Masters, Sprinters, Movano's... om daar zelf aan te beginnen moet je wel van heel veel markten thuis zijn...

C1 gaat tot 7500kg, dat is ook voor een 817 voldoende (die staan in NL vrijwel altijd voor 7500kg op kenteken).

Ik rijd zelf met een 608, 5600kg TMM, dat zou ook met C1 kunnen, maar ik heb m'n C-rijbewijs intussen al 20 jaar, dus die keuze was er toen niet.

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Zelf B-rijbewijs paardenvrachtwagen (ver)bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:41

C rijbewijs is dat praktijk en theorie?

w00pw00p
Berichten: 21
Geregistreerd: 02-04-13
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:00

Jeannette schreef:
C rijbewijs is dat praktijk en theorie?


Volgens mij alleen praktijk, maar kan het mis hebben.
Je dient wel rijbewijs B te hebben natuurlijk ;)

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:04

Bij C-rijbewijs zit ook een stuk theorie, noemen ze ook wel chauffeursdiploma ;)

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:04

Bij C-rijbewijs zit ook een stuk theorie, noemen ze ook wel chauffeursdiploma ;)

Quad

Berichten: 2749
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:09

Voor rijbewijs C dien je 21 jaar of ouder te zijn en in het bezit van een geldig B rijbewijs.
Voor het aanvragen hiervan moet je een gezondheidstest/theorie doen. Alle informatie hierover kan je vinden op de website van het CBR.

w00pw00p
Berichten: 21
Geregistreerd: 02-04-13
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:58

Quad schreef:
Voor rijbewijs C dien je 21 jaar of ouder te zijn en in het bezit van een geldig B rijbewijs.
Voor het aanvragen hiervan moet je een gezondheidstest/theorie doen. Alle informatie hierover kan je vinden op de website van het CBR.


Ik dacht toch echt dat je ook praktijk moest doen :P

Quad

Berichten: 2749
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: Rijssen

Re: Zelf B-rijbewijs paardenvrachtwagen (ver)bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:21

Ik heb even zitten kijken maar dat staat er nergens duidelijk omschreven.
Ik heb zo'n vermoeden dat die praktijk gedeelte bij het gezondheidstest in zit.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Zelf B-rijbewijs paardenvrachtwagen (ver)bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:25

Je moet toch afrijden, dat is je praktijk :P

Daarnaast moet je je chauffeursdiploma halen en een medische keuring doen.

MAD_fan

Berichten: 83
Geregistreerd: 19-10-08
Woonplaats: Gennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:29

Wij hebben een Mercedes 308D omgebouwd. Een pakketbus van TNT. Bus kostte ongeveer 5000 euro. We hebben het dak laten verhogen, een klep erin laten zetten, 2 raampjes en stangen waar het paard tussen staat. Kostte ongeveer ook 5000 euro. Vloer en wanden hebben we zelf gedaan, en ook de cabine. Voordeel was dat we een vrij jonge bus hadden die nog maar 80.000 km had gelopen. Helaas is hij vorig jaar onder een viaduct blijven hangen... Als ik het geld had zou ik hem zou weer opknappen (alleen de bak is zwaar beschadigd), want het is erg fijn paarden vervoeren met zo'n bus!

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Zelf B-rijbewijs paardenvrachtwagen (ver)bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:28

Dank jullie wel! B rijbewijs heb ik en ach de 21 ben ik ook al lang gepasseerd. Dus dat moet goed komen.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Zelf B-rijbewijs paardenvrachtwagen (ver)bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:31

Ik heb een peugeot als vrachtwagen! Houten laadklep.
Inmiddels oldtimer.. dus wel oud.

Quad

Berichten: 2749
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:10

Jeannette schreef:
Dank jullie wel! B rijbewijs heb ik en ach de 21 ben ik ook al lang gepasseerd. Dus dat moet goed komen.

Gewoon informeren bij het CBR en of ANWB wat de vereisten zijn voor je plannen.
Zij weten er alles van af en kunnen natuurlijk het beste informeren, ook de kosten van een dergelijk traject heb je dan in een keer voor je.
Succes in elk geval! :j

Seb8iaan

Berichten: 1833
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Zelf B-rijbewijs paardenvrachtwagen (ver)bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:01

Er veranderen trouwens regelmatig eisen vwb de voertuigen bij de RDW, zorg dat je de laatste informatie hebt. Anders kan je nog eens raar staan te kijken op de keuring. Zonde van je geld. :(

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:04

Jeannette schreef:
Dank jullie wel! B rijbewijs heb ik en ach de 21 ben ik ook al lang gepasseerd. Dus dat moet goed komen.

Let erop dat er sinds dit jaar een verschil is met C en C1. C1 is geldig voor voertuigen tot 7500kg TMM.
Als ik het goed begrepen heb is voor C1 alleen theorie nodig, niet zijnde het volledige chauffeursdiploma (hoewel dat niet echt moeilijk is). Check dat even bij het CBR, voordat je je allerlei muizenissen in je hoofd laat praten.

Seb8iaan schreef:
Er veranderen trouwens regelmatig eisen vwb de voertuigen bij de RDW, zorg dat je de laatste informatie hebt. Anders kan je nog eens raar staan te kijken op de keuring. Zonde van je geld. :(

Dat valt wel mee. Het is niet zo dat de regels elk jaar veranderen of zo. het is dus wel zinvol om te informeren, maar je hoeft echt niet elke maand aan de lijn te hangen voor de laatste versies. Bovendien is de RDW helemaal niet te beroerd om je bij te staan om met een keuringswaardige auto te verschijnen. Kwestie van goede contacten onderhouden.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:35

MAD_fan schreef:
Wij hebben een Mercedes 308D omgebouwd. Een pakketbus van TNT. Bus kostte ongeveer 5000 euro. We hebben het dak laten verhogen, een klep erin laten zetten, 2 raampjes en stangen waar het paard tussen staat. Kostte ongeveer ook 5000 euro. Vloer en wanden hebben we zelf gedaan, en ook de cabine. Voordeel was dat we een vrij jonge bus hadden die nog maar 80.000 km had gelopen. Helaas is hij vorig jaar onder een viaduct blijven hangen... Als ik het geld had zou ik hem zou weer opknappen (alleen de bak is zwaar beschadigd), want het is erg fijn paarden vervoeren met zo'n bus!

ik ben wel erg benieuwd naar foto's.
Wij hebben hier een mercedes sprinter staan, eenmaal verlengd, eenmaal verhoogd.
Het gedacht erachter is om hem binnen 4 jaar eventueel te gebruiken voor de paarden, probleem is dat het ding maar een binnenmaat van 1.90 heeft ...

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:45

Duhelo schreef:
MAD_fan schreef:
Wij hebben een Mercedes 308D omgebouwd. Een pakketbus van TNT. Bus kostte ongeveer 5000 euro. We hebben het dak laten verhogen, een klep erin laten zetten, 2 raampjes en stangen waar het paard tussen staat. Kostte ongeveer ook 5000 euro. Vloer en wanden hebben we zelf gedaan, en ook de cabine. Voordeel was dat we een vrij jonge bus hadden die nog maar 80.000 km had gelopen. Helaas is hij vorig jaar onder een viaduct blijven hangen... Als ik het geld had zou ik hem zou weer opknappen (alleen de bak is zwaar beschadigd), want het is erg fijn paarden vervoeren met zo'n bus!

ik ben wel erg benieuwd naar foto's.
Wij hebben hier een mercedes sprinter staan, eenmaal verlengd, eenmaal verhoogd.
Het gedacht erachter is om hem binnen 4 jaar eventueel te gebruiken voor de paarden, probleem is dat het ding maar een binnenmaat van 1.90 heeft ...

Je moet inderdaad een dubbelverhoogde versie hebben, die is 2,14m binnenwerks.
Voor (grote) pony's kan 1,90 wel, maar echt veel ruimte is er niet.

Ik vraag me wel af hoe je klem kunt rijden onder een viadukt. Je weet toch hoe hoog je wagen is? Alle viaducten die lager zijn dan 4,10m MOETEN aangekondigd worden!