Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Zelf B-rijbewijs paardenvrachtwagen (ver)bouwen

 
Profiel   

ikke schreef
Duhelo schreef

ik ben wel erg benieuwd naar foto's.
Wij hebben hier een mercedes sprinter staan, eenmaal verlengd, eenmaal verhoogd.
Het gedacht erachter is om hem binnen 4 jaar eventueel te gebruiken voor de paarden, probleem is dat het ding maar een binnenmaat van 1.90 heeft ...

Je moet inderdaad een dubbelverhoogde versie hebben, die is 2,14m binnenwerks.
Voor (grote) pony's kan 1,90 wel, maar echt veel ruimte is er niet.

Ik vraag me wel af hoe je klem kunt rijden onder een viadukt. Je weet toch hoe hoog je wagen is? Alle viaducten die lager zijn dan 4,10m MOETEN aangekondigd worden!


Onze bus had een losse aluminium bak, die kon dus ook makkelijk verhoogd worden.
Hoe je je klem kan rijden? Een omleiding door een onbekende stad, en niet goed opletten... Gebeurt vaker dan je denkt. Ik heb het ook niet zelf voor elkaar gekregen, ik kreeg hem als cabrio terug... Heb nog nooit zo gebaald...

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-13 20:31 



 
Profiel   

Dat is balen zeg van bovenstaande vrachtwagen.

Bedankt voor jullie ervaringen. Wij kiezen heel bewust voor een B rijbewijs vrachtwagen. Voordeel is dat je hier geen extra rijbewijs voor nodig hebt, je vaak geen gigantisch voertuig hoeft te besturen/parkeren op wedstrijden die hier niet voor zijn ingericht en daarnaast de snelheid op de snelwegen. (zeker voor lange afstanden + 200 km)

Uit jullie verhalen begrijp ik dat het gewicht voor de meeste problemen kan zorgen. Wij hebben nu een wish list gemaakt met zaken die "noodzakelijk" zijn, en hoe dit allemaal gerealiseerd kan worden.

Zijn jullie zelf gaan klussen of hebben jullie dit uit handen gegeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-13 08:38 



 
Profiel   

Jij wil met een B-rijbewijsgebakje echt geen 120km/h gaan rijden! geloof me, dat doe je een keer en als je dat overleeft hebt, ben je de rest van je leven genezen!

De vrachtwagentjes die jij op het oog hebt, bestaan ook op een zwaarder chassis; dus wel het laadvermogen van een vrachtwagen, maar met de afmetingen van een bestelbus. Mercedes Sprinter gaat tegenwoordig tot 5500kg TMM! Ook dit jaar stonden er weer een paar van die wagens op de Equitana en/of werd de optie aangeboden.

Ik heb mijn vorige wagen zelf opnieuw gebouwd. Dat was een Mecedes 608 bestelbus. Ding was 6mtr lang en door de achteroversteek kon ie in een gewone parkeerplek, als ik de achterkant in het plantsoen kwijt kon.

Maar welke optie je ook kiest, gewicht is altijd je aandachtspunt. weeg dus niet alleen je voertuig voor je begint te bouwen; zorg ook dat je weet wat alles weegt wat je erin bouwt, zodat je beeld houdt bij het daadwerkelijke gewicht van de auto!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-13 09:38 



 
Profiel   

Wij doen/deden alles zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-13 09:39 



 
Profiel   

Ikke: in mijn post heb ik niet gesproken over 120 km p/u dit is een aanname jouwerzijds. Voor het vervoer van 1 paard is een zoals jij het omschrijft "B-rijbewijsgebakje" een uitstekend vervoersmiddel en mijn inziensen door eigen ervaringen meer comfortabel op langere afstanden dan een vrachtwagen die begrenst is op 85 km/pu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-13 10:08 



 
Profiel   

Olrike schreef
Ikke: in mijn post heb ik niet gesproken over 120 km p/u dit is een aanname jouwerzijds. Voor het vervoer van 1 paard is een zoals jij het omschrijft "B-rijbewijsgebakje" een uitstekend vervoersmiddel en mijn inziensen door eigen ervaringen meer comfortabel op langere afstanden dan een vrachtwagen die begrenst is op 85 km/pu.

Snelheid is voor jouw een keuze. Nou, neem van mij aan, zelfs 80km/h zal je onder bepaalde omstandigheden het angstzweet doen uitbreken. De "tijdswinst"gaat nergens over en wat meer snelheid toevoegt aan het comfort, begrijp ik niet helemaal.

Mijn oude 608 was niet begrensd en die bak haalde met een paard erop goed 100km/h (geijkte teller) maar de tijdswinst woog niet op tegen het comfort (zo je wil het gebrek daaraan) en het brandstofverbruik, om over weggedrag maar niet te spreken.

Als snelheid daadwerkelijk zo'n punt is, kun je beter een hele dikke 4x4 nemen. Ik heb met m'n Disco weleens onbedoeld 120km/h gereden met een volle tweepaards aan de haak en die bak werd daar niet warm of koud van en ging er ook geen mm slechter van rijden. Gezien het weggedrag van die bestelwagentjes, zou ik dat niet graag nadoen met paarden erop, zelfs al is het legaal......

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-13 11:09 



 
Profiel   

[ img ]

maargoed ik heb deze dus zo gekocht..
Heb begrepen dat de bladveren ook een keer vervangen moeten worden (duur grapje).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-13 11:25 



 
Profiel   

Met zo'n Master of Sprinter of iets dergelijks is 120 nochtans kinderspel...
Dan bedoel ik wel een type Theault natuurlijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-13 13:07 



 
Profiel   

Met onze DAF gaan we niet veel harder dan 80-90.
Op zich vind ik dat prima. Wel is het soms gemakkelijker als je wat harder kan, zodat je de keuze hebt een vrachtwagen in te halen als je bijv. ingesloten zit op de snelweg.

Mijn vriend heeft alles zelf gemaakt/verbouwd, behalve dus de laadklep.
De bak is verhoogd en we hebben gekozen voor een zijlader. De paarden staan met hun kont bij de cabine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-13 13:32 



 
Profiel   

Ik kan niet zo snel duidelijke foto's vinden, maar deze geven een indruk.
De klep van aluminium
[ img ]


En hier is het verhoogde gedeelte te zien
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-13 09:49 



 
Profiel   

Ik weet dat dit al een ouder topic is, maar ik vroeg me af of er inmiddels ontwikkelingen zijn op dit gebied? Dit omdat er tegenwoordig natuurlijk meer busjes om gebouwd worden en we dachten dat dit misschien een idee voor ons kon zijn, iemand ervaringen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 13:23 



 
Profiel   

Die 3500 kg voor B-rijbewijs is nog steeds actueel. Dus het probleem eigen (ledig) gewicht vs. (te weinig) laadvermogen is daarmee ook nog steeds actueel.
En in de loop der jaren hebben auto's de neiging eerder zwaarder dan lichter te worden door de toegenomen veiligheidseisen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 13:40 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Die 3500 kg voor B-rijbewijs is nog steeds actueel. Dus het probleem eigen (ledig) gewicht vs. (te weinig) laadvermogen is daarmee ook nog steeds actueel.
En in de loop der jaren hebben auto's de neiging eerder zwaarder dan lichter te worden door de toegenomen veiligheidseisen.

Nou, ja, dat is heel strikt genomen dus niet waar. Er zijn ontwikkelingen (al langer) die het mogelijk maken om met B-rijbewijs tot 4250kg TMM te gaan. Netto levert dat 400 - 500kg laadvermogen op.

Met deze ontwikkeling EN B-E rijbewijs kun je zelfs richting 5000kg TMM, afhankelijk van de gekozen opties. Netto levert dat ongeveer 600 - 800kg laadvermogen.

https://be-combi.nl/assets/home/whitepa ... epaper.pdf
Hier enige info over deze combi's als oplegger; onderschuiftrailer en andere oplossingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 16:03 



 
Profiel   

Nou Dames, opstellen in rijen van drie graag:

https://www.bokt.nl/markt/ad/510127/omg ... o-uit-2007

De ponymenbus is weer beschikbaar: [TAO] [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 20:34 



 
Profiel   

ikke schreef
Nou Dames, opstellen in rijen van drie graag:

https://www.bokt.nl/markt/ad/510127/omg ... o-uit-2007

De ponymenbus is weer beschikbaar: [TAO] [VOLG] het maken van mijn pony-menbus


*\o/* *\o/*
Kom maar door :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 21:00 



 
Profiel   

Voor degenen die B-E hebben, hier de uitgelezen basis om op te bouwen en TWEE paarden te vervoeren:
https://link.marktplaats.nl/m1703749737
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 20:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen