overlast van motorcrossers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 17:18

Sorry als het verkeerd staat, ik wist niet waar ik dit onder moest plaatsen.

Sinds het mais van het land af is heb ik veel overlast van motorcrossers in het land naast mijn rijbak, waar ik als zzp'er paardrij-instructrice met m'n paarden lessen geef.
Het gaat dan niet om één crosser,maar om een stuk of acht die dan flink heen en weer crossen.

Mijn paarden raken daar iedere keer flink van over de zeik, aangezien ze ook vlak langs de bak razen.
Hier door kan ik niet lessen geven, risico dat er iemand eraf valt is te groot.

Met de crossers praten is niet mogelijk, ze doen toch waar ze zin in hebben.

Dit is een elk jaar een terugkerend probleem, vorig jaar hoogoplopende discussie geweest, politie erbij geweest en werd toen door de politie verboden.

Volgens gemeentehuis valt dit onder evenementen en hoort hier een vergunning voor aangevraagd worden.

Dus vandaag weer de politie gebeld, helaas zei deze dat het wel mocht.
Dus zit ik met de gebakken peren.

Is er ook een jurist hier op bokt die mij hiermee kan helpen. Ik weet nu niet meer, mogen ze nu wel of niet crossen.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:24

Moeilijk geval..
Waarschijnlijk is het landbouwgrond, dus niet bedoeld om als crossbaan te gebruiken.
Echter als de boer zelf, of zijn zoon een keer wilt crossen over hun eigen grond, wordt zoiets wel gedoogd.

Uit jouw verhaal begrijp ik dat het regelmatig gebeurt, dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ze moeten dan bij de gemeente hier een vergunning voor aanvragen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:27

Ik denk dat ze dat zeker mogen. Die landbouwgrond is gewoon eigen grond. Wij hebben een landbouwbedrijf en of wij nu met trekkers over ons land rijden of met een crossmotor of quad .... het is onze grond. Een evenement organiseren mag vanzelfsprekend niet zonder vergunning, maar vrij over je eigen land rijden/crossen zo ver ik weet wel.

Maar ik kan heel goed begrijpen dat dit heel vervelend is!!! Rekening houden met elkaar kan nooit kwaad. Zijn dit jongens die nog thuis wonen? Wellicht kan er dan eens met de ouders gepraat worden. Is er geen buurtagent die kan bemiddelen?
Heb je al wel eens voorgesteld om af te spreken dat ze op de tijden dat jij les geeft niet crossen? Gelukkig is het wel een tijdelijk probleem en wordt na het mais af rijden, doorgaans de blok snel weer ingezaaid met groenbemester, gras of bladraap bijv.

wph1

Berichten: 611
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:29

Bij ons doen ze dat ook.
Komt alleen voor als het maïs van het land is.
Wat de paarden betreft is veel werken dan krijg je bij ons wel de aandacht waardoor de motor rijders op de achtergrond zijn voor het paard.
Maar het maakt zeker herrie,is bij ons maar even een vooral in het weekend

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:32

Ik zou toch in gesprek gaan met de motorcrossers. Het zijn namelijk over het algemeen geen idioten, maar net als wij ruiters blij met ieder stukje grond waar ze kunnen crossen.

Mijn vriend crosst (alleen op dr baan) en als ik op de cross vertel dat mijn paard heel bang is van de motoren kijken ze me aan alsof ze water zien branden. Mensen die niets met paarden hebben snappen dit gewoon niet. Die denken dat het wegschieten van de paarden erbij hoort, want hé, ze gaan toch goed hard zo? :Y)

Echt, toon interesse in hun sport en zij doen dat ook in de jouwe. Misschien is het een idee om te oefenen met de paarden en hun motoren? Leren jullie er allemaal iets van.

Ik weet dat het heus een drempel is, maar nodig ze uit. Andere "oplossingen" zorgen alleen maar voor meer ellende en overlast, veroorzaakt vanuit onbegrip. Als het dan nog steeds zo blijft zou je van die vliegennetjes kunnen overwegen met een grote pluk watten in de oren van je paarden. Maarja, dat geluid komt overal bovenuit..

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:37

Hier hebben we ook al jaren flinke (geluids) overlast van crossmotoren. Het is bij mijn weten ook verboden om met die dingen in een weiland rond te crossen. Daar is een vergunning voor nodig. Verderop zit een crossbaan maar die mag maar beperkt gebruikt worden vanwege de milieu eisen. Dus dan kun je niet zomaar op elk braakliggend veldje met zijn allen met die dingen rondcrossen. Buurtbewoners waren het zat en hebben bij de gemeente geklaagd en bij de politie. Heeft erg lang geduurd maar toen mocht het niet meer. Maar nu gaan ze gewoon op een veldje verder crossen. Ik ga mij er nog eens in verdiepen wat wel of niet toegestaan is. Ik vind het helemaal niet erg als ze daar af en toe mee rond rijden maar om het hele weekend van smorgens tot savond in die herrie te zitten gaat me behoorlijk tegen staan.

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:40

Is het land van de motorcrossers?
Zo niet, naar de eigenaar van het land gaan en vragen of hij er toestemming voor heeft gegeven.
Misschien weet de eigenaar er helemaal niet vanaf,en kan hij het verbieden.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:50

Ik heb het ondertussen even opgezocht maar je mag alleen met een motor crossen op een terrein waar een vergunning voor is verleend en er moeten aan diverse (geluids en milieu) eisen worden voldaan. Het is dus verboden en mag niet van wie het land ook is. Dus voor degenen die er last van hebben, politie en gemeente inschakelen voor een oplossing.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:52

aisie schreef:
Hier hebben we ook al jaren flinke (geluids) overlast van crossmotoren. Het is bij mijn weten ook verboden om met die dingen in een weiland rond te crossen. Daar is een vergunning voor nodig. Verderop zit een crossbaan maar die mag maar beperkt gebruikt worden vanwege de milieu eisen. Dus dan kun je niet zomaar op elk braakliggend veldje met zijn allen met die dingen rondcrossen. Buurtbewoners waren het zat en hebben bij de gemeente geklaagd en bij de politie. Heeft erg lang geduurd maar toen mocht het niet meer. Maar nu gaan ze gewoon op een veldje verder crossen. Ik ga mij er nog eens in verdiepen wat wel of niet toegestaan is. Ik vind het helemaal niet erg als ze daar af en toe mee rond rijden maar om het hele weekend van smorgens tot savond in die herrie te zitten gaat me behoorlijk tegen staan.


Volgens mij is het gewoon toegestaan als de eigenaar van de grond toestemming geeft en deze motoren ook voldoen aan de eisen om op de weg te mogen rijden.
Waar je wel naar zou kunnen kijken is hoe hard het geluid is. Of ze boven het aantal toegestane decibel uitkomen.

Al zou ik me ook afvragen of het je waard is om er een heftige discussie van te maken (omdat je al aangaf dat dit al een keer gebeurt is), omdat het maar één keer per jaar is en ook nog eens om een hele korte periode gaat. Ik neem aan dat er niet ieder jaar op dat blok mais staat? Normaal gesproken rouleren de gewassen.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:57

Het is verboden ik heb het opgezocht het mag niet als er geen vergunning voor is. Als het af en toe is dan is het ook geen probleem maar wij zitten hier de hele winter van smorgens tot savonds het hele weekend in de herrie. Dat is echt niet leuk meer. Ze aanspreken heeft geen zin, je wordt gelijk bedreigd. Het is al jaren zo. En er komen er steeds meer bij.

Maartje17
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-04-14

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:01

Ik weet nog wel dat ik een keertje bijna van volgens mij Shanti ben afgevallen omdat er toen ook motorcrossers waren opeens...
Dat was 2/3 jaar geleden toen ik nog les bij jou had :)

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:22

Helaas is er met de landeigenaar en de crossers niet te praten. Aangezien dit al jaren loopt, zijn de verstanden tussen ons erg slecht geworden.

Als het om één a twee dagen per jaar zou zijn, zou je mij echt niet horen, maar helaas gaat het om een periode van drie tot vier maanden.

Dit zou voor mij dus betekenen al die maanden geen inkomen en m'n paarden helemaal over de rooie.

En dan ga ik echt wel werk van maken en de discussie aangaan. Als ik dit niet doe, loop ik gewoonweg honderden euro's aan inkomsten mis. En aangezien ik vier paarden heb lopen die helaas niet op lucht lopen heb ik die inkomsten echt nodig om m'n paarden te onderhouden.

Kunnen degene die het opgezocht hebben ook artikelnummer van het wetsboek doorgeven of de locatie waar je het kunt vinden.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:24

Maartje17 schreef:
Ik weet nog wel dat ik een keertje bijna van volgens mij Shanti ben afgevallen omdat er toen ook motorcrossers waren opeens...
Dat was 2/3 jaar geleden toen ik nog les bij jou had :)


Idd Maartje dat is ook zo.
Toen speelde het verhaal al.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:42

myk_en_shant schreef:
Helaas is er met de landeigenaar en de crossers niet te praten. Aangezien dit al jaren loopt, zijn de verstanden tussen ons erg slecht geworden.

Als het om één a twee dagen per jaar zou zijn, zou je mij echt niet horen, maar helaas gaat het om een periode van drie tot vier maanden.

Dit zou voor mij dus betekenen al die maanden geen inkomen en m'n paarden helemaal over de rooie.

En dan ga ik echt wel werk van maken en de discussie aangaan. Als ik dit niet doe, loop ik gewoonweg honderden euro's aan inkomsten mis. En aangezien ik vier paarden heb lopen die helaas niet op lucht lopen heb ik die inkomsten echt nodig om m'n paarden te onderhouden.

Kunnen degene die het opgezocht hebben ook artikelnummer van het wetsboek doorgeven of de locatie waar je het kunt vinden.


Hangt van de gemeente af waar je woont en ook het bestemmingsplan van de locatie. Denk dat je het beste even contact met de gemeente kunt opnemen. Misschien zijn er meer in jouw omgeving die er last van hebben en eventueel ook een klacht willen indienen?

Hier trouwens een linkt met een wetsartikel: http://wetten.overheid.nl/BWBR0007578/g ... 16-04-2013

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 19:09

aisie schreef:
myk_en_shant schreef:
Helaas is er met de landeigenaar en de crossers niet te praten. Aangezien dit al jaren loopt, zijn de verstanden tussen ons erg slecht geworden.

Als het om één a twee dagen per jaar zou zijn, zou je mij echt niet horen, maar helaas gaat het om een periode van drie tot vier maanden.

Dit zou voor mij dus betekenen al die maanden geen inkomen en m'n paarden helemaal over de rooie.

En dan ga ik echt wel werk van maken en de discussie aangaan. Als ik dit niet doe, loop ik gewoonweg honderden euro's aan inkomsten mis. En aangezien ik vier paarden heb lopen die helaas niet op lucht lopen heb ik die inkomsten echt nodig om m'n paarden te onderhouden.

Kunnen degene die het opgezocht hebben ook artikelnummer van het wetsboek doorgeven of de locatie waar je het kunt vinden.


Hangt van de gemeente af waar je woont en ook het bestemmingsplan van de locatie. Denk dat je het beste even contact met de gemeente kunt opnemen. Misschien zijn er meer in jouw omgeving die er last van hebben en eventueel ook een klacht willen indienen?

Hier trouwens een linkt met een wetsartikel: http://wetten.overheid.nl/BWBR0007578/g ... 16-04-2013


Op dat perceel zit agrarische bestemming.

Met de gemeente zijn we al in conclaaf, helaas was degene die erover gaat niet eerder weer dan woensdag.
Maar degene die we aan de telefoon hadden, zei al dat het waarschijnlijk niet mocht, omdat ze er een vergunning nodig hebben.
Maar ze gaan het doorgeven en wordt woensdag verder besproken.

Bedankt voor deze link, zal deze even lezen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:14

Oei zo lang TS!!!? Jeej daar zou ik ook absoluut niet blij mee zijn. Hier wordt er binnen een week meestal al weer groenbemester of gras o.i.d. op gezaaid.

Maar op het moment dat de eigenaar van de grond toestemming geeft en de crossmotoren voldoen aan alle eisen om op de openbare weg te rijden en binnen de norm blijven met het aantal decibels die ze produceren, denk ik dat het moeilijk is om er iets tegen te doen.

Al denk ik wel dat ze al snel boven de aantal toegestane decibels zullen zitten.

Ik kan uit dat artikel niet halen dat er niet hobbymatig op eigen landbouwgrond gecrost mag worden. Misschien dat iets staat in de ruimtelijke verordening van je gemeente?

Ik heb het eens nagevraagd aan mijn man en volgens hem heb je trouwens een milieuvergunning nodig om met een crossmotor op eigen land te mogen crossen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 19:38

Ja zolang zitten we al met die ellende.

Alle crossmotoren voldoen niet aan de eisen dat ze op de weg mogen. Het zijn echt motoren die in de wedstrijd gebruikt worden.

Oké ga dat uitzoeken over de milieuvergunning. Bedankt voor de tip.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:40

Maar als ik zo samenvattend kan concluderen had de politieagenten het bij het verkeerde eind en hadden ze de crossers weg moeten sturen.
Hopelijk krijgen we dit via de gemeente ook zwart op wit en laten we dit ook weten aan de politie, want deze zeiden botweg dat ze niks kunnen doen en we het zelf maar uit moeten zoeken.
En dit kwam best lomp uit zijn bek, m'n vader was er niet mee eens en zei dus dat de gemeente vorig jaar al had aangegeven dat het niet mocht.
Trekt die agent zijn muil open, dat wil je niet weten. Nou laat m'n vader dat niet snel over z'n kant gaan, dus die ging er mondeling er hard op in.
Heb m'n vader weg moeten slepen, want die agent hield niet van tegenspraak. Terwijl hij dus wel fout zat.

Mooi dat ik dit weet, ga in ieder geval een klacht indienen over die agent.
Ze kwamen al heel ongeïnteresseerd over, stond gewoon z'n peukie voor m'n neus te draaien.
Had toen gelijk al geschoten dat het crossen niet over zou zijn.

Nogmaals ik ben erg blij als je linkjes wil sturen waar je informatie weg komt. Hoe meer ik vind, des te sterker ik sta. Zodra je het zwart op wit hebt staan, kan zelfs de politie er niet omheen.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:07

Politie doet hier inderdaad niet zo snel wat aan. Maar officieel mogen ze ze bekeuren omdat ze geen vergunning hebben en de regels overtreden. De buurtbewoners zijn hier ook erg lang mee bezig geweest en zijn zelfs bij de burgemeester geweest en hebben hun gelijk gekregen. Maar ja, nu gaan ze weer op een ander veldje rijden en zitten we alsnog weer in de herrie. Misschien kun je via google nog wat wijzer worden?

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 21:20

Deden ze het crossen maar op een ander veldje, maar wel één die verder weg ligt, maar nee ze willen persé bij mijn bak in de buurt, alleen maar om te sarren.

In de buurt zijn er al zoveel akkers kaal van mais. Laten ze daar gaan rijden.

En het vervelendste is nog wel dat één van die jochies een eigen crossbaan achter huis heeft, maar deze is zogenaamd te blubberig en te klein.
Laten ze met z'n allen die baan opknappen en laat mij in alle rust les geven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:33

Tja, moet eerlijk zeggen dat je het heel veel ziet of het nou wel of niet mag, dat is nou eenmaal hun hobby. Onze hobby heeft ook nadelen voor anderen. Als iedereen daarover zou klagen wordt het heel lastig om paarden te houden en buiten te rijden. Wat dus ook al gebeurd.
Ik neem aan dat de paarden het geluid inmiddels wel kennen. Die van ons schrikken in ieder geval niet van motoren.
Dat jij er niet bovenuit komt met lesgeven snap ik. Misschien oplossen met een oortje?
Beter dat dan gezeur met de jongens die graag willen crossen die maanden dat ze kunnen op een grote vlakte.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:39

Nou dat is wel de omgekeerde wereld vind je niet? Jij vind het normaal dat wij urenlang die ongeloofelijke herrie van die crossmotoren moeten aanhoren omdat het een andermans hobby is? Sorry hoor maar het is echt niet voor niks dat daar vergunningen voor nodig zijn. Je wordt er echt stapelgek van als je dat urenlang moet aanhoren. Of je het veel ziet of niet, het is verboden, het mag niet en het zorgt voor enorme geluidsoverlast. Als ze het een paar uurtjes doen ben ik de allerlaatste die er over zeurt maar als je die herrie elk weekend en dan maandenlang van zaterdagmorgen tot zondag avond zo'n beetje non stop moet aan horen dan wordt je vanzelf helemaal gek. Als ik hier mensen op visite heb dan zijn die al heel gauw weg alleen al daarom. Ik heb er nog nooit over geklaagd maar als dit zo blijft dan ga ik zeker aan de bel trekken. Heb echt geen zin om al mijn weekenden te laten verpesten door die gasten. Er zijn aparte crossvelden voor, daar kunnen ze terecht heel simpel.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:55

Inderdaad, als het nu één maal per jaar een week is waarop ze iedere dag een uurtje of 1,5/2 rijden is het geen ramp. Maar als het echt maanden duurt en meerdere uren per dag is, zou ik er ook gestoord van worden. Even buiten de paarden om zou ik er zelf al niet blij van worden om die herrie dagelijks aan te moeten horen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:02

Dat snap ik wel. Maar in principe kunnen zij er niks aan doen dat hun hobby lawaai maakt. Onze hobby stinkt en geeft ook overlast.
Mijn buren hebben een kind waar ik gek van wordt en moeder zelf heeft ook een luide rotstem. Heb er wel een keer woorden om gehad, maar je doet er weinig tegen.

Ik zeg ook dat ik snap dat ze er niet bovenuit komt. Dat paarden er van schrikken vind ik gewoon altijd een slechte reden.

Je wil geen gedoe met die jongens of dat ze je gaan pesten omdat je ze iets afpakt. Ik zou dus echt proberen elkaar tegemoet te komen qua uren en dagen als het even kan en dan evt met bemiddeling van de wijkagent.
Ik zou dan zelf rijden in de uren dat is afgesproken dat ze mogen en proberen af te spreken dat ze niet crossen op de tijden dat je lesgeeft.

Er mag natuurlijk heel veel niet en overlast is overal. Wat niet mag is altijd leuker en zij zien alleen een heerlijk groot veld. Verbieden wordt hem denk ik niet. Samen om de tafel krijg je meer begrip en meer gedaan.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 08:28

Nou ik ga wel de strijd aan en ga geen ene millimeter meer geven, blijkbaar denken er nog een aantal hier op bokt dat het probleem wel meevalt en dat er wel valt te overleggen. Nou nee niet met hun.

Ik heb nog niet alles vertelt over hun.
Laatst was ik aan het stappen met een vande pony's met een lesklantje, ging er één van die jochies er snoeihard voorbij in een wheelie.
Dit dit hij dus in een 30 km zone, langs een pony waar een kind op zit.

Als je met je paard op het pad loopt waar m'n ouders aan wonen, weer een 30 km zone, rijden ze weer ontzettend hard en een aantal minderen echt geen snelheid.

Dus ik wil gewoon van ze af, die jochies hebben een eigen crossbaan, laten ze die maar opknappen.

En blijkbaar sta ik gewoon in m'n recht, dus zij hebbeb pech.
Daarnaast er zijn in de omgeving al zoveel akkers al kaal die niet naast mijn werkplek liggen, laten ze daar dan vragen.