overlast van motorcrossers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 16:14

Groot gedeelte van m'n ruiters zijn nog beginners, waarvan een aantal net tien lessen of zo hebben gehad.
Van hun kan ik simpelweg niet verwachtendat ze hun paard onder controle hebben.

Daarnaast is m'n nieuwe Haflinger letterlijk panisch met zoveel crossers. Ik weet weinig van haar verleden, dit los je niet in 1,2,3 op helaas. Anders had ik het allang gedaan.

Ik hoop ook idd dat ze het hierbij laten en dat ze hun eigen crossbaan opknappen, al ligt deze ook binnen 400 meter bij mij vandaan.
Maar van deze baan heb ik weinig hinder, deze ligt namelijk in een bos van kerstbomen en die kerstbomen houden best veel geluid tegen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:22

Jolien87 schreef:
superpony schreef:
Niet verstaanbaar ga ik i mee, maar als je paarden schrikken, je leerlingen vallen en worden gehandicapt etc door de motorcrossers, doe je echt iets fout, sorry.
Ik heb ook wel in situaties staan lesgeven zoals in een bak naast een veld waar jagers aan het schieten waren. Tja, paard hoort op de ruiter te letten, aan het werk zetten die handel. En ja, ik weet zeker dat onze 4 paarden allen niet reageren.


Wat fijn voor jou dat jullie paarden niet reageren, maar vergeet niet dat TS LESgeeft, dit kan dus ook betekenen dat ruiters nog niet in staat zijn om 100% van de tijd de aandacht van het paard te hebben, dit zijn ze nog aan het leren. Het is dus niet eerlijk om hun de schuld te geven wanneer ze dit nog niet kunnen, ze hebben niet voor niets les.

TS: top dat het nu geregeld is. +:)+ En nu maar hopen dat de crossers het hier verder ook bij laten.


Ik geef zelf al behoorlijk wat jaren les bij mensen aan huis, dus op hun eigen paarden. Paardrijden en lesgeven geeft risico's. Als die motorcrossers zo vaak en zolang daar crossen, kennen zij die geluiden allang. Het is de reactie van de mens die de problemen veroorzaakt.
Wat ga je dan doen bij onverwachtse geluiden? Die zie je helemaal niet aankomen........Ook een Haf met verleden heb ik geen boodschap aan. Als die niet geschikt is voor beginnerslessen, is dat het risico dat je neemt, want er kan altijd iets gebeuren...

Zoals ik al zei, kwam ik als voorbeeld, bij een meisje thuis lesgeven en het veld ernaast stonden jagers te schieten. Dan heb je eens in de zoveel minuten een flinke knal, tja......Beestje woonde daar al, dus die hoorde die geluiden al even en we waren druk en geconcentreerd bezig.
Zou ik lesgeven op mijn eigen paarden aan beginners reageren ze op mij, ook al sta ik in het midden.
Maar dit is een eindeloze discussie en loopt altijd uit op niks.

Het geluid was storend en TS heeft dr zin. Ben benieuwd of de crossers zich er ook echt iets van gaan aantrekken en of ze niet uit boosheid gaan pesten. Iedereen steunt hier de ts en met die jongens is niet te praten, maar niemand was erbij hoe zij benadert zijn.

Jolien87

Berichten: 17472
Geregistreerd: 27-08-06

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:16

TS heeft d'r zin? Dat klinkt net alsof ze haar zin heeft lopen doordrammen terwijl ze gewoon in haar recht stond. Ze had alle recht om er last van te hebben, die motoren hoorden daar niet, heel simpel. En als zij zegt het risico niet te willen nemen om les te geven met die motoren op de achtergrond dan geef ik haar daar groot gelijk in. Ik ben het met je eens dat je paarden alleen ergens aan kunt laten wennen door ze er mee in aanraking te laten komen maar ik zou het dan doseren en niet constant dat geluid naast de bak willen. Een jachtschot hoor je ook niet aan 1 stuk door.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:03

Ik vind het nogal kinderachtig hoe het hier is geplaatst en is gereageerd. Wij hebben ook ''buiten'' gewoond en iedereen weet dat ze crossen zodra de velden leeg zijn. Dat is nou eenmaal ook een hobby. Het maakt lawaai, maar die jongens doen niemand kwaad. Niemand hier is erbij geweest hoe TS de jongens heeft aangesproken.
Als je lesgeeft neem je risico's. Ik neem aan dat ts een goede verzekering heeft?
De cross geluiden zijn vervelend, daar is iedereen het over eens. Maar andere mensen vinden paarden vervelend. Voor sommigen is stank net zo erg als lawaai.
Het gaat mij puur om het lawaai. Dat de paarden schrikken vind ik een slechte smoes. En ja, die paarden staan daar en horen die geluiden, dus kennen die geluiden allang. Het is de reactie van de mens waar ze onzeker van worden en alsnog schrikken.
Zelfde als mensen iets zien of horen waar hun paard evt van kan schrikken......Dan ben je al helemaal fout bezig. Paard ziet en hoort het allang en als je gewoon je ding doet, valt het allemaal reuze mee.

Ik geef het schieten even als voorbeeld, omdat het flinke knallen gaf die door merg en been gingen. EN dat is dus wel onverwachts en zien paarden niet aankomen.

Zelfde als het carbid schieten. Het gaat tegenwoordig niet meer met kleine melkbussen. Maar heb op oudejaarsdag regelmatig nog gereden, ook met anderen in de bak en weinig paarden die erop reageren als je gewoon je ding doet.

En ik kan nog wel tig voorbeelden geven. Je moet een veilige situatie creeeren voor je leerlingen, maar er zijn maneges naast snwelwegen en treinen die ook beginnerslessen hebben.

Als mensen zo denken of rijden, vind ik het niet gek dat er nog steeds veel ongelukken gebeuren met rijden en ook buitenrijden. Ligt echt niet aan de paarden.

Maar goed, is een eindeloze discussie en het heeft geen nut tot mensen zelf ontdekken of leren hoe en wat.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:15

Een crossmotor die een keer langs komt komt racen is ook minder erg als een stuk of 8 die uren lang steeds maar langs komen gassen.
In het eerste geval schiet je paard er een stuk vandoor, maar ondertussen is de motor alweer een stuk verder en heb je na een paar seconden je paard weer onder controle als het goed is. Daarbij kun je je als lesgeefster ook nog wel verstaanbaar maken.
Iets wat onmogelijk is in de situatie waarin de TS verkeerde.

Anyway... De TS heeft gelijk gekregen van de gemeente en waarschijnlijk niet voor niets.

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Re: overlast van motorcrossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:44

O fijn zeg! Ik woon heel dicht bij je in de buurt en mijn paarden worden er soms ook gek van.

pandora1
Berichten: 163
Geregistreerd: 18-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:04

aisie schreef:
Ik heb het ondertussen even opgezocht maar je mag alleen met een motor crossen op een terrein waar een vergunning voor is verleend en er moeten aan diverse (geluids en milieu) eisen worden voldaan. Het is dus verboden en mag niet van wie het land ook is. Dus voor degenen die er last van hebben, politie en gemeente inschakelen voor een oplossing.


Weet je ook toevallig welk wetsartikel nummer dit is??