Oldtimer voor de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 18:54

Zijn er hier toevallig mensen die met een oldtimer hun trailer trekken?
Trekt een auto uit 1989 die 1900 kg kan trekken net zo veilig als een moderne auto die hetzelfde gewicht kan trekken?

Ik ben nl al een tijd op zoek naar een betaalbare auto die een trailer kan trekken. Maar uiteraard bestaat dit niet door de hogere wegenbelasting en verzekering op zwaardere auto's. Toen kwam mijn vader met het idee voor een oldtimer. Hij is heel handig met auto's dus kwa onderhoud ed moet het allemaal wel goed komen, maar hoe het in gebruik is is ook belangrijk om te weten.

Ik trek nu de trailer met een Renault megane stationcar en dit is niet ideaal. Kan maar 1 paard kwa gewicht en je voelt heel erg de trailer achter de auto zitten..
Wat we nu op het oog hebben is een Mercedes E260 of iets in die richting.

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:00

Mercedes is motorisch heel erg degelijk. Qua chassis roesten ze onder je kont vandaan. Daar zou ik goed naar kijken.

Verder zou ik niet weten waarom hij het niet zou kunnen trekken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:02

Ik denk niet dat het veel uit maakt of het een oldtimer is of niet. Als de auto maar power genoeg heeft. En niet te licht is voor de trailer.
Dus als de auto op papier het gewicht wel mag trekken, kijk even voor jezelf of dat ook verantwoord is.

edit: Ik bedoel dat als je gaat remmen de trailer niet te veel je auto blijft drukken, doordat de auto eigenlijk iets te licht is. Maar mijn vermoeden zegt dat het bij een mercedes wel goed zit. (Ik heb geen ervaring met mercedes, maar lijken me wel zware/degelijke auto's).

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:34

Mn vader heeft een oldtimer voor z'n zware aanhanger (auto's vervoeren en zo). Dus moet prima kunnen. Hou er wel rekening mee dat het bij een oldtimer handig is als je er zelf aan kunt klussen, anders loopt t alsnog in de papjeren

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:43

Ha
Ligt erg aan welke oldtimer, sommigen hebben op papier 3500 kg aanhanger omdat ........
Anderen maar een gering gewicht. ??
reken wel op anders remmen, en soms slechter remmen, omdat de eisen toen anders waren. Maar dat is met andere banden ook op te lossen, wel gehad dat ik gewoon remde en de trailer met gillende banden achter mijn auto aan kwam. Die was toen wel leeg !
Let er op, je moet iemand hebben die sleutelen leuk vind anders wordt het duur.
Ik heb nog een amerikaan, en die heeft 1600 kg aanhangergewicht op kenteken, maar dan merk je een trailer amper, en je betaald vooral de benzine.

Evelienepien

Berichten: 3306
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:57

Hier in de afgelopen 12 jaar 2 verschillende oldtimers voor de 2 paardstrailer gehad.
Ene was 30 jr oud ( mercedes w116 450sel) en daarna 25 jr oude mercedes (w124 320).
Wij hebben er nooit geen problemen mee gehad maar manlief had neus om geen roestbakken te kiezen ( dus ook wat duurder in aanschaf) en het ligt natuurlijk ook aan het vermogen van zo'n auto...
En qua onderhoud:
Laat ik het zo zeggen: ook daar dien je geluk mee te hebben!!
Heb in het verleden iig veel meer pech gehad aan 1 jr oude opel corsa of nieuwe micra.
Terwijl wij aan die oude niets hebben fehad!
Maar met geluk kan het makkelijk☺️

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:03

Oude Volvo kan ook heel wat hebben. Wij hebben er eentje uit 1979 en een uit 1983. Met beide durf ik gemakkelijk een trailer trekken

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:09

Ik heb een hele fijne Mercedes Benz 190d uit 1986 dat 1200kg mag trekken, speciaal voor de paar trailerritjes die ik per jaar reed. Helaas zijn de oldtimers niet meer belastingvrij :-( er is alleen nog een regeling voor oldtimers voor 40 jaar en ouder geloof ik. Lees je goed in!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:12

Volvo is inderdaad ook degelijk! :j

Onze oude bak voor de trailer. Maar lijkt alsof de trailer er niet achter zit. V6 met 200pk.
Maarr.... this wel een knutsel auto. In de zin van... je moet zelf onderhoud plegen, anders is het niet te doen.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t31.0-8/792397_460861770700352_1957674945_o.jpg

En let erop bij aanschaf van een oudere auto wanneer de distributieriem vervangen is / vervangen moet worden!
Meeste oude auto's gaan de deur uit zodra groot onderhoud gebeuren moet. Zoals de distributieriem. Dat is een hele dure klus, dus wordt dat meestal niet gedaan en uitgesteld. Dus pas daar goed op. Zou jammer zijn dat je auto tijdens het trekken van je trailer in de soep loopt, doordat de distri knapt.

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:49

MissYvette4u schreef:
Ik heb een hele fijne Mercedes Benz 190d uit 1986 dat 1200kg mag trekken, speciaal voor de paar trailerritjes die ik per jaar reed. Helaas zijn de oldtimers niet meer belastingvrij :-( er is alleen nog een regeling voor oldtimers voor 40 jaar en ouder geloof ik. Lees je goed in!

Old timers op benzine, tussen 25 en 40 jaar oud, betalen kwart-tarief met een max van 120 euro per jaar EN mogen in dec, jan en febr niet op de openbare weg staan of rijden. Lees: auto moet gestald zijn op particulier terrein.
Auto's op een andere brandstof hebben (nog) geen belastingvoordeel in deze periode.
Old timers van meer dan 40 jaar oud zijn belastingvrij, ongeacht de brandstof waarop gereden wordt.
Old timers van VOOR 1960 zijn ook vrijgesteld van de APK-plicht.

Distributieriem is bij oudere auto evenveel of weinig een punt als met moderne auto's. Ze moeten van tijd tot tijd vervangen worden en als je geen Citroën hebt is dat een relatief simpele klus die zelfs door een goede hobby-ist prima uitgevoerd kan worden.

Sterker nog: vroeger kwam je veel vaker een distributieketting tegen en die heeft theoretisch het eeuwige leven.

Een goed onderhouden old timer kan prima een trailer trekken. Het feit dat Land Rover vanaf 1971 tot op heden nog steeds hetzelfde chassis gebruikt, met 4000 - 6000kg technisch toegestaan trekgewicht, zegt genoeg.......
Mercedes G-serie kwam wat later, maar doet het ook nog steeds. Kan de rest een puntje aan zuigen.

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:54

Wij trekken onze trailer met een Mercedes w126 280. Is niet zo'n hele zware maar gaat prima hoor. Hiervoor een w124 250 diesel gehad en die trok nog beter eigenlijk. Maar die werd dus wel erg duur als hobby auto ( lees niet onze dagelijkse). Daarvoor ookmnog een tijdje een w114 gereden, de automaat. Maar die was niet geschikt, echt te oud en de automatenhal was ook te gevoelig.

Dus ja kan prima als je maar weet wat je zoekt en wilt. En er verstand van hebt is ook wel erg makkelijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:59

Neem een Chevy bus in camperuitvoering. Dan heb je ook gunstig wegenbelasting en ze trekken als een tank.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:01

Ik heb ook een tijd met een Merdedes SLE met een V6 uit 1984 een trailer verplaatst. En dat ging heel prima.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:08

Ja ik heb 1 keer een auto met distributieketting gehad :j

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 23:14

Bedankt voor de tips. Mijn vader kan al het onderhoud zelf (zal niet zeggen dat hij het leuk vindt, maar hij doet het wel :+) dus dat is geen probleem.

Ik vind het wel lastig om te zoeken.. Er zijn zoveel auto soorten.. Idd ga ik dan voor een auto in dat kwarttarief, dus 3 maanden niet de weg op.

Als jullie nog goede ideeën hebben voor een auto van voor 1989, die minimaal 1900 kg kan trekken en een beetje betaalbaar is in aanschaf laat maar horen :D

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 07:37

_suus19_ schreef:
Bedankt voor de tips. Mijn vader kan al het onderhoud zelf (zal niet zeggen dat hij het leuk vindt, maar hij doet het wel :+) dus dat is geen probleem.

Ik vind het wel lastig om te zoeken.. Er zijn zoveel auto soorten.. Idd ga ik dan voor een auto in dat kwarttarief, dus 3 maanden niet de weg op.

Als jullie nog goede ideeën hebben voor een auto van voor 1989, die minimaal 1900 kg kan trekken en een beetje betaalbaar is in aanschaf laat maar horen :D

Een Range Rover :D Dat mogen technisch misschien niet de beste auto's ooit zijn, ALLE onderdelen zijn probleemloos te bestellen in GB. Niet te duur, fatsoenlijke kwaliteit en snelle levering.
http://www.johncraddockltd.co.uk/ is een goede site om te zien wat er allemaal verkrijgbaar is. Enig zoekwerk helpt je aan een dozijn leveranciers in GB en NL waar je alles kunt bestellen wat nodig is en de rest ook :D

Wat voor old timer je ook koopt, bedenk een ding: olieolieolieolieolie olie is het allerbelangrijkste om erin te stoppen. Wissel klakkeloos elk jaar alle olie van je auto en je auto zal je dankbaar zijn en tevreden snorren.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:21

Range Rover was ook het eerste wat bij mij op kwam, maar lijkt me erg duur in onderhoud, ondanks dat je alles zo kan bestellen, of heb ik het mis?

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:35

Chasey schreef:
Range Rover was ook het eerste wat bij mij op kwam, maar lijkt me erg duur in onderhoud, ondanks dat je alles zo kan bestellen, of heb ik het mis?

De veel Range Rovers zijn gewoon slecht onderhouden en mishandeld. Een goed onderhouden Range Rover is niet duurder in onderhoud dan willekeurig welke andere grote 4x4.
Het is wel zo dat een 4x4 duurder in onderhoud is. Meer draaiende delen die dus meer aandacht vragen en daarmee ook meer kosten.

Wat ook een puntje is: alle handboeken en onderdelencatalogi zijn gewoon te koop. Geen vage namaak of after-market-zooi maar gewoon originele fabrieksdokumentatie.
Als ik dat vergelijk met de moeite de ik moet doen voor handboeken van m'n Pinda of de Caab.........

vilheide

Berichten: 1480
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:12


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:50

Wij hebben een wat jongere Mercedes E-klasse, maar vind dat nou niet ideaal voor de trailer hoor. Heb eigenlijk altijd de Jeep ervoor, rijdt vele male beter.

Land/Range Rover of Jeep is ideaal voor de trailer, maar (zeker een oldtimer) om de haverklap kapot.

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:57

Nies_ schreef:
Wij hebben een wat jongere Mercedes E-klasse, maar vind dat nou niet ideaal voor de trailer hoor. Heb eigenlijk altijd de Jeep ervoor, rijdt vele male beter.

Land/Range Rover of Jeep is ideaal voor de trailer, maar (zeker een oldtimer) om de haverklap kapot.


Als je ze niet de aandacht geeft die ze nodig hebben, komen ze bij je terug met mankementen.
Goed onderhouden old timers hebben niet meer of minder mankementen dan willekeurig welke andere auto.
Ze goed onderhouden kost inderdaad wel meer tijd dan bij moderne auto's, maar het voordeel is wel dat ze tenminste te onderhouden zijn; dat kun je van moderne auto's niet altijd zeggen.......

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:59

Mijn pa kan bij zijn auto van een jaar oud niet eens zelf een lamp vervangen, omdat je daar simpelweg gewoon niet bij kan.
Ons 30 jaar oude bootje doet het prima. En is makkelijk zelf te onderhouden. Omdat het onder de kap gewoon simpel is. En je overal nog bij kan.
Dus een oudje heeft zo zijn voor en nadelen. En dat hebben nieuwe auto's ook. Het is net wat je wilt en hoeveel tijd je zelf in je auto kan en wilt steken.
Edit: Veiligheid is weer een heel ander verhaal natuurlijk. :o

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:02

ikke schreef:
Nies_ schreef:
Wij hebben een wat jongere Mercedes E-klasse, maar vind dat nou niet ideaal voor de trailer hoor. Heb eigenlijk altijd de Jeep ervoor, rijdt vele male beter.

Land/Range Rover of Jeep is ideaal voor de trailer, maar (zeker een oldtimer) om de haverklap kapot.


Als je ze niet de aandacht geeft die ze nodig hebben, komen ze bij je terug met mankementen.
Goed onderhouden old timers hebben niet meer of minder mankementen dan willekeurig welke andere auto.
Ze goed onderhouden kost inderdaad wel meer tijd dan bij moderne auto's, maar het voordeel is wel dat ze tenminste te onderhouden zijn; dat kun je van moderne auto's niet altijd zeggen.......

Ligt er ook maar net aan wat je onder "kapot" verstaat, meestal rijden ze nog wel, dus dan zou je het ook gewoon als onderhoud kunnen zien :)) Is inderdaad makkelijk te repareren in vergelijk met de meeste moderne auto's.

blackstar

Berichten: 3190
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:05

Even een stomme vraag tussendoor.
Een auto van 1989 is toch geen oldtimer. Pas vanaf 1987 en ouder.
Ik dacht dat dat de regels waren dat een auto van 1988 en jonger nooit oldtimer konden worden.
Maar misschien dat de regels intussen weer verandert zijn

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:20

blackstar schreef:
Even een stomme vraag tussendoor.
Een auto van 1989 is toch geen oldtimer. Pas vanaf 1987 en ouder.
Ik dacht dat dat de regels waren dat een auto van 1988 en jonger nooit oldtimer konden worden.
Maar misschien dat de regels intussen weer verandert zijn

Nope, die regel heeft nooit bestaan. Er is wel een voorstel geweest in die richting, maar dat heeft het nooit gehaald.
Zie mijn eerdere post voor de huidige regels (zolang de rechtzaak nog loopt).