Oldtimer voor de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:51

even heel hard en waarschijnlijk niet wat je wil. maar VERGEET HET MAAR!!! Bedankt Rutte! Wij hebben 2 super "trekpaarden" in de garage staan. Mercedes G klasse, een "korte" en een "lange" De lange G loopt op diesel en kost je 2500 euro per jaar aan wegenbelasting nu de oldtimers niet meer wegenbelasting vrij zijn. Kopen? mag vanaf dinsdag weg....... De korte houden we, maar voor niet meer dan af en toe een plezier ritje. Het is een LPG/ benzine, moet dus weer terug op benzine om op kwarttarief te mogen rijden. Het probleem is alleen dat de auto niet zuiniger loopt dan 1:2, 1:3 maximaal. Hij zuipt dus verschrikkelijk. De auto is dan misschien goedkoper in de wegenbelasting, maar aan benzine ben je minstens zoveel kwijt, zeker met paard erachter. Wij zijn overgeschakeld op een Peugeot Partner recht uit de fabriek, loopt zelfs met paard erachter nog minimaal 1:15!

over de landrovers/ rangerovers heeft mijn vader een slechte pet op. altijd stuk.

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:56

mvdende schreef:
even heel hard en waarschijnlijk niet wat je wil. maar VERGEET HET MAAR!!! Bedankt Rutte! Wij hebben 2 super "trekpaarden" in de garage staan. Mercedes G klasse, een "korte" en een "lange" De lange G loopt op diesel en kost je 2500 euro per jaar aan wegenbelasting nu de oldtimers niet meer wegenbelasting vrij zijn. Kopen? mag vanaf dinsdag weg....... De korte houden we, maar voor niet meer dan af en toe een plezier ritje. Het is een LPG/ benzine, moet dus weer terug op benzine om op kwarttarief te mogen rijden. Het probleem is alleen dat de auto niet zuiniger loopt dan 1:2, 1:3 maximaal. Hij zuipt dus verschrikkelijk. De auto is dan misschien goedkoper in de wegenbelasting, maar aan benzine ben je minstens zoveel kwijt, zeker met paard erachter. Wij zijn overgeschakeld op een Peugeot Partner recht uit de fabriek, loopt zelfs met paard erachter nog minimaal 1:15!

over de landrovers/ rangerovers heeft mijn vader een slechte pet op. altijd stuk.

Betere auto kopen? Mijn Range Rover doet met 2 ton aan de haak gewoon 1:4 - 1:5 benzine.

Enne, Range Rovers zijn er al vanaf 1972, dus belastingvrij, ook op LPG.
Ombouw naar 3.5 of zelfs 3.9 injectie is legaal. Heb je 160 - 180pk beschikbaar.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 10:02

Bedankt voor al het advies :)
Verbruik is idd wel even een punt om goed op te letten.
Uiteraard hoef ik geen dure diesel te kopen als ik op zoek ben naar iets betaalbaars :)
Jeeps zijn in aanschaf veelste duur voor mij, gaat hem niet worden.
Range rover zal ik eens naar gaan kijken! Maar mijn vader is wel handig met auto's enz maar heeft ook geen zin om er elke paar weken naar te kijken + dat hij 150 km bij mij vandaan woont.. Dus als een range rover continue stuk is, valt dat ook af.

Liesje89

Berichten: 9928
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:02

Mijn vader reed met zijn DS probleemloos een gevulde 2 paardstrailer naar Frankrijk :=
Maar uiteindelijk toch maar een crysler op gas gekocht :P

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:05

Landrover is ook een optie. Als je zelf kan klussen. Daarnaast ook alle onderdelen via Secondlifecarparts te bestellen. Die zit in NL en snelle levering. T is indd niet dat de rovers slecht zijn. Maar vaak niet onderhouden.

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:06

Als je zelf een klein beetje handig bent kan je met een werkplaatshandboek bij die oudjes ook ontzettend veel zelf doen hoor :j
Zo heb ik bijvoorbeeld bij de oldtimer landrover van mijn ex eigenhandig de aandrijfassen vervangen :D
Hij had die auto trouwens gewoon als dagelijkse auto en had er nauwelijks meer "werk" aan dan dat je bij een moderne auto zou hebben.

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:06

Ikke, dat kan. alleen vallen range rovers sneller uit elkaar, zeker als ze al zo oud zijn. om idd wegenbelasting vrij te kunnen rijden moet de auto minimaal 40 jaar zijn. LPG is dan een optie, maar ze blijven zuipen.

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:17

mvdende schreef:
Ikke, dat kan. alleen vallen range rovers sneller uit elkaar, zeker als ze al zo oud zijn. om idd wegenbelasting vrij te kunnen rijden moet de auto minimaal 40 jaar zijn. LPG is dan een optie, maar ze blijven zuipen.

Mijn 73-er zuipt 1:5, mijn 90-er zuipt 1:6, mijn 92-er zuipt 1:6 en de huidige generatie zuipt 1:7. Jeuh, wat een vooruitgang!!

Range Rovers vallen niet sneller uit elkaar; slecht onderhouden auto's vallen sneller uit elkaar. ELKE auto die geen aandacht krijgt, valt namelijk vroeger of later uit ekaar.
Daarnaast, van die uit elkaar stortende Range Rover zijn tenminste nog onderdelen te krijgen, moet je eens proberen bij andere merken, zal je vies tegenvallen.


_suus19_ schreef:
Bedankt voor al het advies :)
Verbruik is idd wel even een punt om goed op te letten.
Uiteraard hoef ik geen dure diesel te kopen als ik op zoek ben naar iets betaalbaars :)
Jeeps zijn in aanschaf veelste duur voor mij, gaat hem niet worden.
Range rover zal ik eens naar gaan kijken! Maar mijn vader is wel handig met auto's enz maar heeft ook geen zin om er elke paar weken naar te kijken + dat hij 150 km bij mij vandaan woont.. Dus als een range rover continue stuk is, valt dat ook af.

Ehm, een goede trekauto is een zuipschuit. Maakt niet uit of ie nu 1, 10 of 40 jaar oud is, zuipen doen ze allemaal. De verbeterde efficiëntie wordt 110% teniet gedaan door alle moderne "vindingen" en eisen die aan een auto gesteld worden.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 10:26

Maar die zuipschuiten verschillen daarin nog wel van elkaar.. 1:3 begin ik echt niet aan bv.. Dan is een moderne auto (Dus met dure wegenbelasting) die 1:10 haalt nog goedkoper als je regelmatig rijdt.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:29

Maar is dat dan ook een goede trekauto?

Die van ons loopt zo'n 1:4 (en een beetje) op LPG met trailer er achter. Dan valt het nog wel mee, zijn de voordelen zeker waard in ieder geval.

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:31

even voor het idee: De landrover 109 (dus lange versie) van mijn ex liep op gas net zo duur/goedkoop als dat mijn VW fox deed. Hij kon ongeveer 600km rijden voor 50 euro aan gas en dan trok de auto regelmatig wat.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 10:33

Jahoor, wij hebben een Hyundai santa fe gehad die 1:10 reed met de trailer erachter. Prima auto, je voelde de trailer er niet eens achter. Nadeel was wel dat na 10 jaar alles stuk begon te gaan aan de auto dus toen is hij weg gedaan..

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:35

Na 10 jaar stuk noem ik geen prima auto := Maargoed, dan kun je inderdaad beter zoiets kopen.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 10:38

Nee dat was het nadeel :+ maar ik bedoel meer van, er zijn dus wel auto's die goed trekken en niet zoveel zuipen. Nu ze nog vinden van 25 jaar geleden en dan is het helemaal perfect.
Want een zuipauto op lpg is misschien nog wel te doen, maar volgensmij vallen die niet binnen het kwarttarief?

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:43

_suus19_ schreef:
Nee dat was het nadeel :+ maar ik bedoel meer van, er zijn dus wel auto's die goed trekken en niet zoveel zuipen. Nu ze nog vinden van 25 jaar geleden en dan is het helemaal perfect.
Want een zuipauto op lpg is misschien nog wel te doen, maar volgensmij vallen die niet binnen het kwarttarief?


Als ze ouder zijn dan 40 jaar betaal je geen wegenbelasting, zijn ze jonger betaal je de volle pond

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 11:02

Oke :) en 40 jaar is wel weer erg oud :o

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:16

Valt mee hoor, een landrover van 40 jaar hoeft echt niet slechter te zijn dan eentje van net 25 jaar oud. Gewoon er bij aanschaf op letten dat het onderhoud goed is geweest. Vaak zijn het toch auto's van liefhebbers, die zijn wel zuinig op hun bolide.
Enige probleem is dat de 40+ auto's een stuk duurder zijn geworden omdat die met LPG wel volledig belastingvrij zijn. Tussen de 25 en 40 jaar kosten die auto's geen drol meer, maar betaal je wel de volle pond aan belastingen (of je moet de gastank eruit slopen en weer op benzine gaan rijden)

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:38

_suus19_ schreef:
Jahoor, wij hebben een Hyundai santa fe gehad die 1:10 reed met de trailer erachter. Prima auto, je voelde de trailer er niet eens achter. Nadeel was wel dat na 10 jaar alles stuk begon te gaan aan de auto dus toen is hij weg gedaan..

Gribusbak dan.
Beetje VW T5 doet gewoon 1:15 (Diesel) met twee ton aan de haak en dan hoef je niet eens als een kruidenier te rijden. dat doen ze ook met 100 op de naald (90 volgens Truus) op de snelweg en als je dan gas geeft, krijg je nog steeds een trap in je rug!

Als het dan en niet oud en geen hoog verbruik mag hebben, dan is dat de beste optie. Als je dan gaat zeiken over de wegenbelasting; bouw 'm om tot camper en rijdt jaarrond op kwart-tarief. Goedkoper is echt godsonmogelijk.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:43

Mijn vader heeft destijds een jaguar mk 2 van 1966 gehad. Deze werd gewoon gebruikt voor het trekken van een caravan maar ook van de trailer. Ging meer dan goed genoeg trouwens. Maar ja een 4.2 loter motor met heel veel pks.

Groot nadeel het verbruik met geluk 1 op 6 superbenzine. En we hadden heel veel bekijks omdat het natuurlijk een vreemd gezicht is een semi sportwagen , overduidelijk oldtimer met een caravan of trailer. :')

Het gaat dus wel mits je auto voldoende vermogen heeft, goed is onderhouden en je een wat onzuiniger gebruik voor lief neemt. Desnoods gebruik je de trekker als tweede auto voor die situaties en een klein licht autootje voor dagelijks gebruik.

Smotz

Berichten: 669
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:16

Hier de trailer een tijd getrokken met Volvo 245 uit '82 en daarvoor een uit '83 geloof ik, 2.3 motor zonder turbo op LPG. Trekt als een lier, maar mag maar 1500 kg trekken (maar hij kan meer).
Op de 245 van nu zitten er extra zware achterveren. Hij loopt met trailer 1:7. Maar voor de oldtimer vrijstellingsregeling (dus het kwarttarief) zou de LPG eruit moeten.
Onderhoud valt met deze auto mee na wat problemen in het begin terwijl er een paar ton op de teller staat, de vorige met bijna 6 ton op de teller ook totdat de versnellingsbak het begaf.
Auto was eerst belastingvrij want een oldtimer, maar betalen nu helaas een best bedrag per maand aan wegenbelasting.

Ik begreep dat de 940 meer mag trekken, 1800kg dacht ik, maar die zijn van de jaren '90 en voor de vrijstelling moet je er een hebben van max '88.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:24

janderegelaa schreef:
Neem een Chevy bus in camperuitvoering. Dan heb je ook gunstig wegenbelasting en ze trekken als een tank.


Dit, en daarbij hebben campers ook belasting voordelen omdat je niet 100% hoeft te betalen aan wegenbelasting omdat ze inderdaad niet elke dag gebruikt worden.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Oldtimer voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:31

Ik heb uitsluitend al tich jaar een Mercedes oldtimer voor de trailer. Eerst mijn favo auto, een 300SD die nu sinds een tijdje stil staat ivm de nieuwe regelgeving inzake de mrb. Auto staat nu in stalling te wachten tot ie 40 jaar is. Heb nu een 260E er voor, valt onder t kwarttarief. Beide auto's totaal geen probleem met t trekken van de trailer.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:43

Als je het echt alleen maar om het geld doet, ga niet voor een oldtimer.

Enige oldtimers die belastingvoordeel hebben zijn benzine's, en dat zou nou niet bepaald de meest zuinig auto's. Ik hoor hier verbruiken van 1:3, daar ga je serieus toch niet mee rijden :+ :')

Zo hoog is de wegenbelasting in Nederland nou ook weer niet :Y) Stel dat je dan zo'n 20dz per jaar rijd, ben je 11.000 euro per jaar aan brandstof kwijt :')

Een dieselcamper zoals een Transit ofzo kost je 500 euro per jaar wegenbelasting, zal wel 1 op 10 rijden, kost je dan nog 1250 aan brandstof bij 20.000 km.


En onderhoud is, hoe ouder de auto wordt, nou eenmaal duurder. Je kan dan misschien wel veel meer zelf doen; mee eens, maar het kost ook gewoon meer onderhoud. Je kan altijd enorm pech hebben met een moderne auto en heel veel geluk met een oude, dat zal ik nooit zeggen, maar als je naar het gemiddelde kijkt mankeert een auto meer naargelang de leeftijd oploopt.



Als het dan al een oldtimer moet worden zou ik eerder zoeken naar mercedessen, audi's en bmw's. Gewoon grote en zware personen auto's, met lekker grote motoren, dan rijdt het heus wel lekker, en die verbruiken nog niet zo achterlijk veel als die oude jeeps/landrovers/Gklasse etc.
Duitsers roesten altijd nog net even minder dan Frans dus...

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 23:14

Bedankt voor alle tips :) ik zal eens gaan kijken naar camper iets!
Maar Nederland is echt wel een van de duurste landen kwa wegenbelasting. In DL betaal je per jaar wat je in NL per maand betaald... Ik vind het echt weggegooid geld om bv 150-200€ per maand aan wegenbelasting en verzekering te betalen.

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:34

_suus19_ schreef:
Bedankt voor alle tips :) ik zal eens gaan kijken naar camper iets!
Maar Nederland is echt wel een van de duurste landen kwa wegenbelasting. In DL betaal je per jaar wat je in NL per maand betaald... Ik vind het echt weggegooid geld om bv 150-200€ per maand aan wegenbelasting en verzekering te betalen.

Nou wil ik niet rottig doen, maar zo groot zijn de verschillen niet tussen D en NL en bovendien, voor 200 euro per maand heb je ook in NL een hele dikke 4x4 voor je deur staan (ter referentie: de huidige L405 Range Rover met V8 benzinemotor kost 140 euro per maand.....)