Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 18:22

Hallo,

Wij hebben onze D pony eigenlijk nooit verzekerd gehad en ook geen medische kosten aan hem gehad. Maar nu gaan we op zoek naar een leuk sportpaard voor onze dochter en de aanschafprijs hiervan ligt aanzienlijk hoger :P Ik ben me aan het verdiepen in de verschillende mogelijkheden van een verzekering en ziektekosten verzekering, maar ondanks mijn terugbelverzoek en mailtjes wordt er maar slecht gereageerd door de betreffende aanbieders. Ik ben dus op zoek naar wat meer info en wat welke basisverzekering dekt en wat we nodig hebben.

Aanschafwaarde paard ligt tot 7.500.-
Paard wordt XR en klinisch gekeurd

Belangrijk voor mij is dat hoge kosten zoals koliekoperaties, verwondingen, fracturen etc. gedekt worden. Brandverzekering is via de staleigenaar geregeld. De basisverzekering is wellicht te beperkt, maar een hele uitgebreide verzekering vind ik ook niet nodig.

Wat is realistisch en welke vorm van ziektenkostenverzekering is gangbaar? Als de premie de spuigaten uitloopt, dan kunnen we beter een apart potje aanleggen.

Graag ervaringen!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:47

Ik verplaats dit topic van ED naar TAO.

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:52

Mijn pony is verzekerd bij HippoZorg. Of nouja het heet nu anders. Maar bevalt goed, gelukkig nog geen gebruik van hoeven maken. Betaal 44,78 per maand uit mijn hoofd en ze is best breed verzekerd(tot aanschafwaarde) O.a voor koliekoperaties en dat vind ik ook erg belangrijk. 75 of 85% van de kosten word uitbetaald.

Ik zou zeggen .. bel lekker een verzekering. Heb ik ook gedaan, ze komen langs en dan word ie ingeschreven. Je kan alle vragen stellen, daar zijn ze immers voor. Dan kan je zelf je wensen uitleggen en dan kunnen hun aangeven wat het beste is.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:10

Er zijn hier al heel veel topics over. Ik heb nog nooit een ziektekosten verzekering voor mijn paard gehad. Reken mar eens uit wat je per jaar aan premie kwijt bent. Als je dat steeds in een potje doet kun je sparen voor als je het eventueel nodig hebt. Je kunt de dierenarts erg vaak laten komen voor dat bedrag. De kans dat je voor echt hoge kosten komt te staan is erg klein. Een koliek operatie die een weer te gebruiken paard oplevert komt sowieso al weinig voor. Dus doe het geld lekker in een spaarpot, dan is het nog van jou als je het nooit gebruikt en anders ben je het steevast ieder jaar kwijt. Ik heb mijn paard wel bij een onderling paardenfonds verzekerd. Wordt hij door wat voor reden onbruikbaar of gaat dood dan krijg ik €3000,00 (het maximum) uitgekeerd. heb ik in ieder geval nog wat terug. Hier betaal ik €110,00 per jaar voor. Ik heb er in 40 jaar met meerdere paarden nog maar 1 keer gebruik van gemaakt. Dus heb ik dan geluk gehad of is het risico dat je paard iets ernstig overkomt maar zo klein.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:31

Juist die dingen die je noemt zijn pas verzekerd in het hoogste uitbreidingspakket zo doorgaans. Ook logisch want dit zijn de meest voorkomende problemen die hoge kosten veroorzaken en dus het duurst voor de verzekeraars. Maw dit wordt een duur grapje.

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 21:01

Moet ook eerlijk zeggen dat ik in inmiddels 30 jr paarden, nog nooit een beroep heb hoeven doen op een verzekering. Heb überhaupt nog nooit een paard met koliek of anderzijds gehad, maar dat wil niet zeggen dat het nooit gebeurt. Vandaar dat ik toch wat meer info wilde. Ik heb vanmiddag 3 verzekeraars gebeld en terugbelverzoeken neergelegd, maar ben tot op heden niet gebeld. Als ik inderdaad in aanmerking wil komen voor dekking wat betreft koliek of operatiekosten, dan zit je als snel in de meest uitgebreide verzekering + ziektekostenverzekering die erbij komt.

Ik hoop morgen de verzekeraars gesproken te hebben, zodat ik tarieven weet en kan afwegen of ik wel of niet verzeker.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:03

Ook mijn paarden waren altijd onderling verzekerd voor een lage premie ik heb er nooit gebruik van gemaakt, Tja wanneer tref je grote kosten dat weet je nooit maar als een paard zeer extreem ziek is wordt het dan weer de oude en wordt dan ongeschikt voor gebruik ook daadwerkelijk uitgekeerd?
dat laatste hadden kennissen voor hun ongeschikt door blijvende beperking maar de verzekering had wel een punt dat hij nog voor recreatief wel geschikt was....je snapt het geen uitkering en erg veel verlies geleden in waarde....
daarna is mijn stelling onderling voor de dood verzekeren, (dan ietsje duurder dan het aanschaf bedrag) Dan heb je meer dan dat je je jaren blauw betaald en het nooit uitgekeerd wordt maar er wel voor betaald is.

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 21:09

En welk onderling paardenfonds is dat dan? Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Ook niet zo gek, heb me er nog niet eerder in verdiept :o

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:47

De onderlinge paardenfondsen zijn verenigingen die per gemeente of streek werken. Zijn kleine coöperatie's zeg maar. Hier in Weststellingwerf is dat 'de drie gemeenten' Gewoon eens bij paardenhouders in de buurt informeren ofzo.

danamuts

Berichten: 1478
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:59

je kunt er ook voor kiezen om je paard voor een lagere waarde te verzekeren. Mocht er iets gebeuren krijg je minder uitgekeerd, maar je betaald ook minder premie. Vraag is alleen, kun en wil jij het verschil betalen.

_rosequartz

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-04-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:16

Ik ben er ook druk mee bezig. :) Ik had zelf wel heel prettig contact met efo. Die was erg duidelijk, stuurt na afsluiting ook een inspecteur naar je toe om samen te bekijken wat de beste verzekering zou zijn. (Lees wel: Wat voor de verzekering de meest rendabele optie zou zijn.) Maar je kan een datum kiezen waarop de verzekering ingaat zodat je paard wanneer je hem verhuist al verzekerd is.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:36

Verzekeren doe je datgene waarvan je de gevolgen niet kunt overzien en/of dragen.

Verzekeraars zijn bedrijven die winst willen maken, geen filantropische geldschieters voor arme pennymeisjes die de ziektekosten niet kunnen betalen.

Met andere woorden: kijk niet alleen naar de premie en het te verzekeren bedrag maar ook naar de uitkeringsvoorwaarden en het eigen risico.

Een van de belangrijkste voorwaarden is dat er nooit meer wordt uitgekeerd dan het verzekerde bedrag. Naast deze voorwaarde per geval, hanteren sommige verzekeraars ook een maximum per jaar.

Stel dat je een uitkeringsniveau hebt van 80% (vrijwel geen enkele verzekeraar keert 100% ziektekosten uit) en je hebt 1000 euro kosten, dan gaat eerst je eigen risico eraf en vervolgens krijg je 80% van het overgebleven bedrag uitgekeerd.

eswestplate

Berichten: 56
Geregistreerd: 30-10-15
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:27

Ik vond het ook lastig om een verzekering uit te kiezen. Ik vond de kleine lettertjes te veel haken en ogen hebben. Ik had toen gezien dat ik ong. €30 kwijt was aan een verzekering en nu doe ik dit elke maand in een "spaarpot" Mocht er dan iets zijn heb ik het altijd ook nog achter de hand ;)

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:36

Ik ga geen paard verzekeren.... weg is pech!
Dan maar een jaar geen paard, want wat ik per jaar aan mijn paard uitgeef, daar kan ik een hele leuke/ goede voor kopen!

Voor ziektekosten krijg je ook maar een deel of het valt buiten de verzekering (de kleine lettertjes....)
Verzekeringen zijn er om geld te verdienen, niet om bakken met geld uit te geven....

Ik heb al 35 jaar paarden/ponys...nog nooit een verzekering nodig gehad!

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:37

Ik heb mijn huidige rijpaard in de meest uitgebreide verzekering, incl. ziektekosten. Je kunt geluk hebben en jarenlang niets hebben, dan kan je inderdaad sparen. Ik ben kennelijk de pechvogel hier, want ik heb al meerdere malen gebruik moeten maken van de verzekering.

Mijn eerste pony werd na 1 week kreupel getrapt door een andere pony. Pony is nooit meer goed geworden. Afgekeurd en overgenomen door de verzekering (zo ging dat toen nog).

Mijn eerste paard heeft op 7-jarige leeftijd een ongeluk gehad. Is ergens van geschrokken en door een hek en heg gebroken en op straat beland (vlak voor een vrachtwagen langs, dat beeld raak ik nooit meer kwijt). Tegen de tijd dat ik hem weer had gevangen had hij alle 4 de benen gewond, inclusief een slagaderlijke bloeding, open griffelbeenfractuur en ontvellingen tot op het bot. Paard heeft 9 weken in Utrecht gestaan, is 3x geopereerd en heeft een jaar op rust/revalidatie gestaan. Zonder verzekering was de behandeling in Utrecht geen optie geweest. Paard heeft daarna nog succesvol Z2 dressuur gelopen en is inmiddels 28 jaar oud.

Mijn vorige paard is bij aanschaf met 2 vingers in de neus door de aankoopkeuring voor de sport gekomen. Heerlijk 1 jaar mee gereden. Toen begonnen de problemen. Lang verhaal kort: na 1 jaar dokteren stond ik met een 6-jarig afgekeurd paard: artrose op de hals en kissing spines. Want die hals en rug valt dus niet onder de standaard sportkeuring. De onderzoeken en behandelingen hebben een paar duizend euro gekost. Voor het merendeel vergoed door de verzekering. Na terugkoop van de verzekering bleef er genoeg over om weer een leuk jong paard te kunnen kopen. Zonder verzekering was de financiële strop zodanig geweest dat ik de eerstkomende jaren geen paard weer had kunnen kopen.

De samenvatting van dit verhaal: een aankoopkeuring zegt niet alles, en behandeling is niet altijd succesvol. Wat doe je als je paard zodanig geblesseerd raakt dat het ongeschikt is voor het doel, niet dood maar wel onverkoopbaar? Zelf een potje aanhouden is een optie, maar op grond van mijn ervaring zeg ik dat je dan 1,5 – 2x de aanschaf-/vervangingswaarde paraat moet hebben. (Paraat hè, niet opbouwen, want morgen kan het mis zijn.) Een deel voor medische kosten en deel voor vervanging. En dat bedrag moet je ook echt apart kunnen blijven houden. Dus niet nodig hebben voor een onverwachte dure reparatie aan je auto of huis o.i.d.

En als je gaat verzekeren, lees je dan goed in. Zaken als artrose en kissing spines vallen onder de orthopedische aandoeningen. Als ik die niet had meeverzekerd, had ik geen cent gekregen van de verzekering. En ja, die heb je alleen in de meest uitgebreide verzekering.

Aanvulling
Je kiest eerst je basisverzekering. Dit kan je zien als de vervangingsverzekering van je paard. Je kiest onder welke voorwaarden je paard vervangen wordt. In de meest eenvoudige is dat meestal zoiets als dood, brand, diefstal, blikseminslag. Aandoeningen zoals artrose en kissing spines komen van binnen uit, en vallen dus niet onder een dekking die uitkeert bij ongeschiktheid door van buitenaf komend geweld. Wat je kiest is een afweging die je zelf moet maken. De premie is een % van de verzekerde waarde. Je kan bijvoorbeeld kiezen om je paard voor 5000 euro te verzekeren, en het risico van die andere 2500 euro zelf te dragen.

Premie voor ziektekosten is meestal een vast bedrag per jaar. Veelal iets tussen de 150-250 euro per jaar, afhankelijk van wat je kiest. Vergoeding in het algemeen tot een vast bedrag per jaar en/of per geval, maar nooit meer dan de verzekerde waarde van het paard.
Als men maximaal 5000 euro vergoed en het paard is verzekerd voor 4000 euro, dan wordt maximaal 4000 euro aan ziektekosten vergoed. Is het paard verzekerd voor 6000 euro, dan wordt maximaal 5000 euro aan ziektekosten vergoed.
De ziektekostenverzekering die je kan kiezen is meestal gelinkt aan de basisverzekering. Je kan niet de meest eenvoudige basisverzekering combineren met de meest uitgebreide ziektekosten.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:59

Verzekeren is gokken. Heb je nooit wat dan leg je er op toe, ben je een pechvogel dan ben je blij met je verzekering.

Ik zou sowieso geen basisverzekering nemen, want dan wordt er vrijwel niks vergoed en kan je net zo goed dat geld zelf opzij zetten. Ik had bij hippo van de 4 pakketen waaruit je kan kiezen de 3e. En daarviel nu net niet onder wat ik nodig had, dus laatste 3 jaar alsnog zelf duizenden euro's op kunnen hoesten. Had ik wel de meest uitgebreide genomen, dan was wel alles vergoed geweest. Mijn advies is dus verzeker erg uitgebreid of verzeker helemaal niet, niet er tussenin gaan zitten.
En verzeker voor een lager bedrag dan de aankoopprijs, dan blijft je premie ook nog een beetje te overzien.

Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 05:52

Ik heb tot nu toe alle paarden verzekerd.
Mijn eerste pony heb ik 10 jaar gehad en eigenlijk niet nodig geweest om bedrag dekkend te krijgen.
tweede paard is vrij snel toen ik hem had gevallen. En na 3 jaar afscheid moeten nemen (overgenomen door verzekering)
Derde paard heb ik vorige week weg moeten brengen helaas. 9 jaar gehad.

Ik ben alleen verzekerd voor de dood. of hoe heet dat. Geen ziektekosten in ieder geval.

Bij aankoop van volgend paard ga ik toch ook weer verzekeren maar moet even kijken welke en hoe?.
Las ook dat koliekoperaties/ koleikbehandelingen enz apart verzekerd kunnen worden voor 70 euro per jaar. Dit is bij hippozorg of hoe het nu ook heet.

Zanora1
Berichten: 831
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:15

Ik had mijn paard verzekerd.
Paard werd ernstig ziek, toestemming verzekering om te laten behandelen.
Niet veel later was het volgens hun een chronisch recividerende aandoening. Dus pech. Al mn geld weg. Plus mn paard in moeten laten slapen en ook van t aanschafbedrag niks meer terug gekregen

Verzekeren? Nooit meer!

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:51

Paardenverzekeringen....praat me er niet van! Ons inmiddels bijna 23-jarige paard hebben we destijds bij aankoop uitgebreid verzekerd. Nu is dit inmiddels bijna 19 jaar, dus we hebben al heel wat wijzigingen in deze uitgebreide verzekering mee gemaakt, elk jaar werd het iets uitgekleed.

Maar dat is nog niet het ergste....gelukkig had ons paard niet veel mankementen, maar af en toe wel wazige klachten. Een holistisch DIERENARTS erbij gehaald, omdat de reguliere er niks mee kon, paardje opgeknapt, maar niks uitbetaald gekregen, terwijl deze da toch echt een da was. Dat 'holistische' medicijnen niet uitbetaald worden begrijp ik, maar een da?! Ze heeft net als de gewone da een normaal kreueplheidsonderzoek gedaan.

Toen werd ons paard 20-21 en werd ie de verzekering uitgegooid naar de beperkte verzekering, want tja, oudere paarden mankeren vaker wat en dan moet je uitbetalen en dat moeten we natuurlijk niet hebben... Anyway hij was nog verzekerd voor peesblessures, brand, diefstal en dood. Nou prima, de premie was tenslotte ook een stuk lager. Krijgt ons paard een peesklap, dus proberen we weer de rekeningen vergoed te krijgen, krijgen we te horen dat er een open wond moet zitten bij die peesblessure! Hoe vaak kom je in godsnaam een open wond tegen bij een peesblessure?!

Aangezien we niks meer met paardenverzekringen te maken willen hebben, hebben ook wij een spaarpotje aangelegd voor ons jonkie, waar ons oudje natuurlijk ook in mee mag grabbelen, aangezien zijn verzekering nooit thuis is voor hem. Op het moment hebben we het jonkie te kort om er echt een operatie uit te betalen, maar het vordert toch al lekker. Hopelijk hoeven we er nooit gebruik van te maken! Maar als ik dan denk aan de 19 jaar premie die we hebben betaald, waar we nooit van hebben geprofiteerd.....hadden we drie knappe paarden voor kunnen kopen!

We zijn trouwens bij e.f.o. verzekerd...

roxyolly

Berichten: 980
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gouda

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:55

Mijn paard is verzekerd bij hippo zorg voor uitgebreide ziekte kosten betaal €50 per maand geloof ik en ze vergoeden 75% nog nooit problemen mee gehad en echt elke rekening hebben ze vergoed ben erg blij dat ik verzekerd ben!
Succes!

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:04

Ik had mijn paarden bij hippo zorg verzekerd. Altijd erg tevreden en uitkeren ging gemakkelijk en snel. Inmiddels zet ik iedere maand geld opzij. Heb nu een goede baan dus kan wat meer tegenslagen aan

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 18:11

Ik heb inmiddels wat offertes binnen en hippo geeft aan om 'uiteraard' het meest uitgebreide pakket te kiezen. Zou ik ook zeggen als aanbieder haha. Vanavond ga ik de voorwaarden eens uitpluizen op het gebied van kreupelheden en vergoedingen en dan maar een keuze maken om wel of niet te verzekeren.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:49

Ben het helemaal met Zanora eens, nooit meer verzekeren. Gewoon zorgen dat je een flinke buffer opbouwt en zelf de rekeningen kan betalen.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Je paard verzekeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:52

Ik kan je equipe ook aanraden. Hele goede ervaringen mee.

spettertjuh

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:27

Hippo zorg bestaat niet meer en heet nu Excellent Horse Insurance. Hierbij zijn de voorwaarden en vergoedingen verandert Het is een dure verzekering geworden