Paard importeren uit België?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 20:54

Wie heeft er dit jaar een paard geïmporteerd uit België?
Ik kan niet goed vinden of je nu wel/geen keuring moet doen en waar je die dan moet doen?

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:55

In 2021 gedaan. Gewoon in de trailer gestopt en meegenomen.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:57

Ik afgelopen jaar maar heb het niet geheel volgens de regels gedaan :+


Paard ingeladen en naar huis gereden.

Paard was ochtends gechipt en ik kreeg de papieren mee,later heb ik het boekje via de post gekregen.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:58

Ik 16 jaar geleden gedaan ook ingeladen en naar NL gereden.

Bij het haflinger studbook in België op mijn naam laten zetten en hij heeft nog steeds een Belgisch paspoort.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:59

Wat voor keuring zou je moeten doen? Je kan ze naar België en andersom gewoon de grens over rijden hoor. Geen probleem.

Je moet ze wel even goed in het systeem krijgen waar je tegenwoordig paarden in moet registeren (ik kom echt even niet op de naam, sorry) maar dat is volgensmij niet zo ingewikkeld.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:56

Officieel moet je een import keuring doen. Oftewel een gezondheidsverklaring kan bijv bij Gelissen.

LiannePuthzy

Berichten: 6988
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:05

Vriendin van mij heeft pony gewoon opgeladen en meegenomen

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:41

prugelpiet schreef:
Wat voor keuring zou je moeten doen? Je kan ze naar België en andersom gewoon de grens over rijden hoor. Geen probleem.

Officieel moet je paard een gezondheidscertificaat hebben bij import. Je kunt ze inderdaad zo de grens over rijden maar zonder gezondheidscertificaat hou je je niet aan de regels en riskeer je een boete.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden ... rt-paarden

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:35

Hahhaha ik hou ervan hoe iedereen zegt "gewoon ingeladen en weggereden" prachtig

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:41

In het verleden ook gewoon meegenomen maar.......
Los van het feit dat het officieel volgens link van Ir111 moet, moet je nu ook rekening houden dat een paard geregistreerd moet worden waar hij staat. Daar heb je registratie bij een NL stamboek nodig, anders lukt dit niet.
En of ze dit nu al gebruiken of niet maar, dat weet ik niet, maar dit zou de mogelijkheid kunnen zijn voor de instanties om te checken of alles volgens de regels is gegaan.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... rdenhouder

Daarnaast heeft België een uit/overschrijfsysteem wat betreft de eigenaar maar daar heb ik nog nooit iemand over gehoord dat dit tot problemen heeft geleid. Officieel moet hier een formulier voor ingevuld worden door beide partijen geloof ik.

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:01

Je hebt geen NVWA keuring nodig voor België. Die valt onder de uitzonderingen.
Dus ook niet vanuit België naar Nederland.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:16

Bakken schreef:
Je hebt geen NVWA keuring nodig voor België. Die valt onder de uitzonderingen.
Dus ook niet vanuit België naar Nederland.


Dat is niet waar. Je hebt een gezondheidskeuring nodig voor België naar Nederland en andersom een nvwa keuring. Beide meegemaakt en toen ik van België naar Nederland ging met paard zonder keuring en werd aangehouden door de douane kon ik het paard in België achterlaten en 4 dagen later weer ophalen met gezondheidsverklaring.

Toch koop ik vaker wat uit België en rij ik over een rustige weg de grens over, maar is niet zonder risico.

Lieser
Berichten: 1495
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:49

Euridicey schreef:
Hahhaha ik hou ervan hoe iedereen zegt "gewoon ingeladen en weggereden" prachtig

Echt? Ik vind dat raar. Er staan overal op bokt adviezen om een paard voor aankoop vooral te laten keuren, liefst ook met foto's, maar bij een paard uit België is een simpele gezondheidsverklaring al te veel.

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:52

littleroosie schreef:
Bakken schreef:
Je hebt geen NVWA keuring nodig voor België. Die valt onder de uitzonderingen.
Dus ook niet vanuit België naar Nederland.


Dat is niet waar. Je hebt een gezondheidskeuring nodig voor België naar Nederland en andersom een nvwa keuring. Beide meegemaakt en toen ik van België naar Nederland ging met paard zonder keuring en werd aangehouden door de douane kon ik het paard in België achterlaten en 4 dagen later weer ophalen met gezondheidsverklaring.

Toch koop ik vaker wat uit België en rij ik over een rustige weg de grens over, maar is niet zonder risico.



Nee hoor vul de beslisboom maar in op de site van het NVWA. Wij gaan regelmatig op wedstrijd naar België. Er is een overeenkomt met België dat je geen exportverklaring nodig hebt.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:53

Die gezondsheidsverklaring moet gebeuren door een dierenarts die door het FAVV is aangesteld.
Kost iets van 100 euro.

bij het BCP moet je het paard dan uitschrijven maar dat kan het best gebeuren door de huidige/vorige eigenaar.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:04

Lieser schreef:
Euridicey schreef:
Hahhaha ik hou ervan hoe iedereen zegt "gewoon ingeladen en weggereden" prachtig

Echt? Ik vind dat raar. Er staan overal op bokt adviezen om een paard voor aankoop vooral te laten keuren, liefst ook met foto's, maar bij een paard uit België is een simpele gezondheidsverklaring al te veel.

Die gezondheidsverklaring is iets anders dan een aankoopkeuring he. Gezondheidsverklaring stelt niet veel voor had ik begrepen.

Lieser
Berichten: 1495
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:06

Euridicey schreef:
Die gezondheidsverklaring is iets anders dan een aankoopkeuring he. Gezondheidsverklaring stelt niet veel voor had ik begrepen.

Dan snap ik al helemaal niet waarom je hem achterwege zou laten.

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:09

Bakken schreef:
Je hebt geen NVWA keuring nodig voor België. Die valt onder de uitzonderingen.
Dus ook niet vanuit België naar Nederland.


Voor de benelux hoeft dit niet, duitsland bv wel. Een nvwa keuring stelt niks voor, ze kijken in de box of t paard er goed uitziet en thats it. Moet wel kort voor vertrek en met de juiste papieren, en vooral dat is wel een geregel, en kost ook nog een paar centen.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:30

Dat is niet waar. Je hebt een gezondheidskeuring nodig voor België
Citaat:
Nee hoor vul de beslisboom maar in op de site van het NVWA. Wij gaan regelmatig op wedstrijd naar België. Er is een overeenkomt met België dat je geen exportverklaring nodig hebt.


Klopt voor wedstrijden en dekken, trainingstijd van een max aantal maanden mag allemaal. Aankoop-verkoop niet. Dus als je dan een dier koopt dan spreek je met de verkoper af dat het dier 'bij je in training komt' mocht je douane controle krijgen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:37

Lieser schreef:
Euridicey schreef:
Hahhaha ik hou ervan hoe iedereen zegt "gewoon ingeladen en weggereden" prachtig

Echt? Ik vind dat raar. Er staan overal op bokt adviezen om een paard voor aankoop vooral te laten keuren, liefst ook met foto's, maar bij een paard uit België is een simpele gezondheidsverklaring al te veel.


Je haalt nu twee zaken door elkaar.
Uiteraard is een medische keuring of advies interessant voor jou als koper en dus aan te raden.
In dit topic gaat het juist om het dier ook te verplaatsen in dit geval van Belgie naar NL en dan heb je (andersom trouwens ook) een gezondsheidscertificaat nodig, immers gaat het dier definitief het land verlaten.
Nu wordt daar niet superhard op gecontroleerd, maar je hebt dat document bvb wel nodig om een paard te registeren. Zelf heb ik vorig jaar twee paarden uit NL geïmporteerd zeg maar en om die hier in Belgie te registreren (paardendatabank)heb je dan wel dat certificaat nodig, alsook de stamboekgegevens etc.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:07

Nu in de praktijk blijkt dat je in nederland dat document van het FAVV niet nodig hebt heb ik vernomen toen in 2021 wij een hengstveulen naar zijn nieuwe eigenaars brachten in Nederland. Omgekeerd wel van uit Nederland naar België want BCP wilt dat papier. Nederland blijkbaar niet van het FAVV. Alleen heb je pech bij douanecontrole moet je het papier kunnen voorleggen of je mag de grens niet over met dat paard.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:27

Ik heb dit toevallig afgelopen juni bij de hand gehad en het is een vrij complex verhaal om uit te zoeken, de praktijk valt overigens redelijk mee als je de zaken helder hebt.

Ik zie dat veel mensen in dit topic informatie aanhalen van de NVWA en RVO - logisch zou je denken, maar niets is minder waar. Het vertrekpunt in dit geval zal namelijk België zijn en hoewel een heleboel zaken Europees zijn geregeld, is jouw vertrekpunt dus het Belgische systeem.

Een belangrijk onderscheid dat je eerst zal moeten maken is of het een commercieel of een niet-commercieel vervoer betreft. Betaal jij een vervoerder of iemand (ook al is het maar de buurman), dan is het commercieel vervoer en gaan er andere regels op. Dit systeem heb ik niet volledig scherp, maar ik zou je kunnen helpen om dat allemaal uit te zoeken.

Als je het paard zelf ophaalt - ookal is het met een gehuurde trailer - dan betreft het niet-commercieel vervoer en werkt het als volgt.

Je hebt een gezondheidsverklaring nodig die is afgegeven door de Belgische Lokale Controle-eenheid (LCE) van het FAVV (eigenlijk de Belgische tegenhanger van de NVWA). Per district hebben die een algemeen contactnummer wat je kunt bellen en waar jij (of de verkoper) het transport aanmeld. Een erkende veearts zal dan in de 48 uur voor het geplande transport de keuring komen uitvoeren. Ik heb geleerd dat het vooral makkelijk is om door de verkopende partij te laten regelen. De keuringskosten zijn een paar tientjes (ik meen ca. €80 per paard) dus daar zijn best afspraken over te maken. De aanvraag van de keuring moet minstens 24 uur voor aanvang van de 48 uur voor transport gedaan worden (dus drie dagen van tevoren).

Paarden die je wil transporten moeten gechipt zijn en voorzien van een paspoort (stamboekpapier is hierbij niet leidend/geldig). Paarden jonger dan zes maanden hoeven niet gechipt te zijn en ook geen paspoort te hebben.

Eenmaal thuis moet het paard in het UBN geregistreerd worden met zijn chip-/registratienummer. Tegenwoordig geldt dit ook voor particulieren die hobbymatig (al dan niet aan huis) paarden houden. Indien jouw paard(en) gestald worden bij een pensionstalling, zal de stalhouder hier verder van op de hoogte zijn en kun je dit regelen door het uitwisselen van een kopietje van het paspoort.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:30

Bakken schreef:
littleroosie schreef:
Dat is niet waar. Je hebt een gezondheidskeuring nodig voor België naar Nederland en andersom een nvwa keuring. Beide meegemaakt en toen ik van België naar Nederland ging met paard zonder keuring en werd aangehouden door de douane kon ik het paard in België achterlaten en 4 dagen later weer ophalen met gezondheidsverklaring.

Toch koop ik vaker wat uit België en rij ik over een rustige weg de grens over, maar is niet zonder risico.



Nee hoor vul de beslisboom maar in op de site van het NVWA. Wij gaan regelmatig op wedstrijd naar België. Er is een overeenkomt met België dat je geen exportverklaring nodig hebt.


Dit heeft te maken met het doel van jouw transport. Wedstrijden, training, dekkingen/inseminatie etc. zijn allemaal uitgezonderd omdat dit slechts tijdelijk verblijf betreft. Je hebt dan dus niet te maken met import (invoer) of export (uitvoer), maar slechts tijdelijk verblijf. Wij hoeven immers ook geen verblijfsvergunning aan te vragen als we op vakantie gaan (hoogstens een visum dan natuurlijk).

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:13

Niet uit België maar wel uit Duitsland en idd ook opgeladen en zo meegenomen. Voor Benelux zou ik zeker niet benauwd zijn voor controle. Voor wedstrijden binnen Benelux mag je namelijk zonder keuring gewoon de grenzen passeren. De kans dat je aangehouden wordt is nihil daardoor.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:37

Dat je dat jaren geleden zonder keuring of iets deed begrijp ik nog. Maar het lijkt me nu met die UBNregeling toch lastig registreren? Of valt dat te omzeilen?

Ik heb wel eens katten naar België gedaan en daarvan moest ik de chip 'exporteren'.