Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 13 [ 324 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

 
Profiel   

Regelmatig staan er tweepaardsvrachtautos voor B rijbewijs op bokt markt. Nu ook weer een, waar bij staat dat er makkelijk twee grote paarden mogen worden geladen qua gewicht.
Genoemde gewicht is het drooggewicht fabrikant zonder opbouw voor paarden. Rijklaar komt er al makkelijk 100kg bij aan olie, koelvloeistof, ruitewisser vloeistof en benzine of diesel. Ook weegt een klep, tussenschot en extra vloer en wandversterking gewoon mee en dat is een stuk zwaarder dan oorspronkelijke deur etc.

Je mag met B rijbewijs echt maar 3500 kg rijden en dat is alles bij elkaar, dus auto, paarden, mensen, spullen. Je loopt echt een enorm financieel risico als je met meer dan 3500 kg gaat rijden. Je verzekering geldt dan namelijk niet. Dus ook als een ander schade veroorzaakt ben jij als bestuurder fout en kan betalen. Zeker als er dan letsel in het spel is, kan je de rest van je leven betalen.

Vraag dus altijd naar een weegbrief of laat zelf wegen wat de auto nu weegt zonder paarden.

Paard groot richtlijn 600-650kg
Mens ca 75 kg
Spullen .....
Jerrykannen met water gaat hard, elke liter een kilo
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-16 09:33 



 
Profiel   

Ik verbaas me er altijd wel over wat mensen bij de advertentie zetten idd, sommige zaken kunnen gewoon echt niet.
Maar blijkbaar zijn er nog mensen die er in trappen ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-16 09:40 



 
Profiel   

Het hele ding rijklaar op de weegbrug zetten en je weet alles wat je moet weten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-16 09:44 



 
Profiel   

Er rijden er helaas best veel rond, die naïef of gewoon dom met veel meer dan 3500 kg

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-16 09:48 



 
Profiel   

Interessant! Ik droom van zo'n wagentje dus nuttig om te weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-16 10:05 



 
Profiel   

Goed om dit weer eens te melden. Dergelijke busjes zijn er gewoon niet om twee grote paarden in te vervoeren. Ondanks dat de verkoper anders aangeeft. Altijd op de weegbrug voordat je zoiets koopt. Of, doorsparen voor een C-rijbewijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 08:45 



 
Profiel   

Ik heb bij verkoop van de mijne expliciet aangegeven dat er slechts een beperkt laadvermogen was en ook altijd netjes de weegbrief laten zien. Karretje is uiteindelijk verkocht aan iemand die er hooguit een D-pony in gaat zetten.
Al was de wagen wel zo gebouwd dat er qua ruimte makkelijk 2 grote paarden op konden. Dat is als verkoper dan niet mijn probleem, ik ben eerlijk geweest over de limieten. Willen ze er alsnog fiks overladen mee op pad, dan is dat hun eigen risico en besluit.

Het probleem dat leeggewichten op papier niet altijd kloppen heb je ook met trailers hoor. Ik heb onlangs een Ifor gekocht. Volgens de brochure weegt ie rijklaar leeg zo een 900kg. Volgens de officiële weegbrug waar die eerst op moest voor ik 'm kon verzekeren was dat 1200 kg. Scheelt toch ook even 300kg. Gelukkig is mijn trekkend voertuig daar ruim op voorzien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 09:00 



 
Profiel   

Mijn Ifor woog juist op de weegbrug minder dan op papier. Gaat ook om een trailer van circa 900kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 14:33 



 
Profiel   

zo gaat het toch met trailers ook?

mijn eerste trailer.
ik kocht hem en in belgie moet je een trailer bij de eerste technische controle op jouw naam laten keuren en wordt die ook gewogen(daarna wordt hij nooit meer gewogen).
de mensen voor mij hebben er jaren zo mee rondgereden.

ik kocht het ding dus,op de keuring worden de assen gewogen en ik krijg explecies een rode kaart,mocht er niet mee op de weg komen,want er zat veel te veel gewicht op de vooras in vergelijking met de achteras.
die mensen hadden de trailer in de loop der jaren helemaal opnieuw opgebouwd.

tja,wat dan.....

ook bleek ik maar 350 kg te mogen vervoeren met die trailer uiteindelijk....
(ook omdat ze bij het 'restaureren' hele zware materialen gebruikt hadden,waardoor er enkele 100den kilo's bijgekomen waren en mijn auto dit niet meer mocht trekken met nog een paard erop ook.

op papier(dus het officiele papier die bij de trailer zat),woog hij dus 250 kg minder dan in realiteit,en dat maakt voor mij behoorlijk wat verschil.


ik denk als politie trailers en b-camionetjes zou gaan tegenhouden en beginnen wegen,dat velen enorme boetes zouden krijgen.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 14:41 



 
Profiel   

sakvis schreef
Goed om dit weer eens te melden. Dergelijke busjes zijn er gewoon niet om twee grote paarden in te vervoeren. Ondanks dat de verkoper anders aangeeft. Altijd op de weegbrug voordat je zoiets koopt. Of, doorsparen voor een C-rijbewijs.

Inderdaad. Die wagens zijn leuk voor kleine pony's, maar voor paarden heb je eigenlijk gewoon een C rijbewijs nodig.

Zo rijden er inderdaad ook veel trailers rond met de verkeerde auto ervoor en/of met het verkeerde rijbewijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 14:48 



 
Profiel   

Maar zolang ze voor die dingen reclame blijven maken als geschikt voor 2 paarden met nét (niet) gepaste laadvermogens zullen ze gewoon blijven rondtoeren.
Zo een wagentje of trailer moet hier in België inderdaad eerst op de weegbrug, anders kan je die niet met de nummerplaat op jouw naam inschrijven. Als een dealer zelf gaat en die "keuringsservice" aanbiedt kan je er zeker van zijn dat elk overtollig gewicht eruit is gehaald: matten, reservewiel, lege tank...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 17:09 



 
Profiel   

Op facebook adverteert er ook zo'n dealer van die wagentjes. Gek genoeg kan ik, sinds ik eens kritische vragen ging stellen over het netto laadvermogen, niet meer op hun berichten reageren :) ze verloten ook werkendjes weg met zo'n kar.... allemaal reacties van mensen die dan met zn 2-en weg willen maar kan niet meer reageren _-:( .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 17:41 



 
Profiel   

Willens en wetens dus oplichten....

Beter geregeld dus bij onze zuiderburen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 19:53 



 
Profiel   

Wij willen ee trailer aanschaffen iemand zij dat we sws een E rijbewijs nodig zijn ivm verzekering, maar als je onder de 3500 kg blijft ben je toch gewoon verzekerd?

Wou een eigen topic voor starten maar kan hier vast ook vragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 20:07 



 
Profiel   

Ik denk dat je in België een aanhanger sowieso moet verzekeren als je boven de 750kg gaat met je aanhanger. Omdat je voor die aanhangers ook een aparte nummerplaat moet aanvragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 20:12 



 
Profiel   

Kijk even op rdw site voor NL, voor België geen idee. Voor wat wel en niet mag qua aanhanger en auto met B rijbewijs. Eigen gewicht auto speelt ook een rol, moet sowieso boven gewicht aanhanger liggen en combi max 3500kg. Weet alleen niet of aanhanger werkelijk gewicht telt of laadvermogen. In NL heeft aanhanger met gewicht en laadvermogen boven de 750 kg ook eigen kenteken, wel meeverzekerd met auto

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 20:17 



 
Profiel   

Onze auto kan het trekken volgens mijn vader, zelfs een 2 paardstrailer bleef de onder de 3500 kg geloof ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 20:20 



 
Profiel   

Trailer is in Nederland verzekerd onder de verzekering van je auto.


Het is overigens wel een beetje bangmakerij hoor. Verzekering keert gewoon uit bij kleine dingen. Het wordt pas een ander verhaal als het allemaal zo overduidelijk te zwaar beladen is dat het gevaarlijk is/wordt of zelfs het ongeluk heeft veroorzaakt.

Sowieso is er een 10% gedooggrens.

Natuurlijk moet je geen voertuig kopen waarbij je op voorhand al weet dat het laadvermogen (totaal) niet toereikend is, en inderdaad, al die twee-paards dingen kan met B rijbewijs eigenlijk altijd maar 1 paard in
Als je echt twee paarden erin wilt hebben moet je gewoon voor een C gaan.


Zag laatst ook een bakwagen te koop waar ik naar had geinformeerd voor ombouw veewagen...
Ding had nog maar 400 kg laad vermogen :') :') :')
Wat heb je daar nu aan!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 20:46 



 
Profiel   

JoycexEnya schreef
Wij willen ee trailer aanschaffen iemand zij dat we sws een E rijbewijs nodig zijn ivm verzekering, maar als je onder de 3500 kg blijft ben je toch gewoon verzekerd?

Wou een eigen topic voor starten maar kan hier vast ook vragen

Zodra de aanhanger geremd is moet die apart verzekerd worden, dus dan heb je een verzekering voor je auto + een bijlage voor het trekken van een aanhanger + een extra verzekering voor de trailer zelf.
Met B rijbewijs moet je onder de 3500 mtm blijven op papier. Dus als je trailer mtm heeft van 2000 kilo dan moet je een auto vinden met mtm van max 1500 ( mtm = gewicht van de auto plus laadvewicht, op papier) die ook 2000 kilo mag trekken. geloof me vrij, dat haal je niet.

Met be gelden de werkelijke gewochten, dus een auto dat 1400 kilo mag trekken mag je gerust een trailer met mtm vzn 2000 kilo achterhangen, zolang het werkelijk gewicht niet meer is dan 1400 kilo (daarvoor moeten ze je dus wegen).
Als je type en motor van de wagen ingeeft op autoweek.nl kun je zien wat de mtm van die wagen is en hoeveel die mag trekken. Mijn auto had bv een mtm van 2700 dus daarmee mocht ik nog 800 kilo trekken. Ik heb de auto laten terugkeuren naar 2300 waardoor ik nog 1200 kilo mocht trekken en dus met een eenpaardstrailer op pad kon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 20:56 



 
Profiel   

Volgens mijn vader ( is automonteur ) mogen wij een trailer trekken zonder E. We willen wel ons E gaan halen hoor. Maar dat kost tijd en geld. Volgens mij mogen wij met deze auto zelfs een 2 paards trekken. Maar weet ik niet zeker.

Onze auto is 1400 kg.
Heb even random 2 paardstrailer gekozen die we evt willen. Mogen we deze zonder E mee rijden?
[ img ]

Laatste vraag, neem anders het topic bijna over haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 21:08 



 
Profiel   

Eigenlijk is iets raars aan de hand bij alle vrachtwagentjes op b-rijbewijs. Had ooit een old-timer waarmee ik helemaal legaal twee e-ponies kon vervoeren, zat daarmee onder de 3500 kilo. Maar voelde uiteindelijk toch niet meer heel veilig aan (het ding had iets van 55 pk). Een moderne vrachtwagen met krachtigere motor, stevigere ombouw, beter remsysteem etc. zou veel veiliger zijn, maar illegaal omdat je dan met twee e-ponies boven de 3500 uitkomt.

Had dat ook toen we voor een verhuizing (van spullen, niet van paarden) een vrachtwagentje huurde. Bij de overhandiging van de sleutels keek ik gelijk in de papieren en zag dat er maar 400 kilo in kon. Tja, dan kunnje beter een trailer meenemen. Toen ik vroeg of dat echt de max was zei de verhuurder dat dit er stond om onder de 3500 te blijven, maar dat je er eigenlijk gemakkelijk 2 ton in kwijt kan en dat iedereen dat stiekem ook gewoon doet. Maar ja, het risico is dan gewoon voor jou.

Eigenlijk een van de vele gevallen waar de wet allang niet meer strookt met de reële praktijk. Ja, 50 jaar geleden was 3500 een realistische max voor een vrachtwagentje op b-rijbewijs. Toen waren motoren nog 55 pk enzovoorts. Maar nu klopt het eigenlijk niet meer. Ik durf rustig te schatten dat meer dan de helft van de bedrijfsvrachtwagentjes die je op de weg ziet volgens de wet flink is overbeladen terwijl de constructie het prima aankan.

Niet dat dat het goedpraat om dus met paarden te zwaar beladen op pad te gaan overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 21:14 



 
Profiel   

JoycexEnya schreef
Volgens mijn vader ( is automonteur ) mogen wij een trailer trekken zonder E. We willen wel ons E gaan halen hoor. Maar dat kost tijd en geld. Volgens mij mogen wij met deze auto zelfs een 2 paards trekken. Maar weet ik niet zeker.

Onze auto is 1400 kg.
Heb even random 2 paardstrailer gekozen die we evt willen. Mogen we deze zonder E mee rijden?
[ [url=m/wOsL5r.png]Afbeelding[/url] ]

Laatste vraag, neem anders het topic bijna over haha.

Nope. Je komt nl boven 3500 kg. Zie ook de faq

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 21:20 



 
Profiel   

pantarhei schreef
Kijk even op rdw site voor NL, voor België geen idee. Voor wat wel en niet mag qua aanhanger en auto met B rijbewijs. Eigen gewicht auto speelt ook een rol, moet sowieso boven gewicht aanhanger liggen en combi max 3500kg. Weet alleen niet of aanhanger werkelijk gewicht telt of laadvermogen. In NL heeft aanhanger met gewicht en laadvermogen boven de 750 kg ook eigen kenteken, wel meeverzekerd met auto

Hee, jij zou beter moeten weten!!!
Het eigen gewicht is niet meer relevant in NL! Het gaat om de Toegestane Maximum Massa van beiden. Deze moeten opgeteld onder 3500kg (B-rijbewijs) of 4250kg (B+ of code 96 rijbewijs) of 7000kg (B-E rijbewijs na 19-01-2013)

Edit: datum gecorrigeerd


Laatst bijgewerkt door ikke op 16-10-16 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 21:31 



 
Profiel   

JoycexEnya schreef
Volgens mijn vader ( is automonteur ) mogen wij een trailer trekken zonder E. We willen wel ons E gaan halen hoor. Maar dat kost tijd en geld. Volgens mij mogen wij met deze auto zelfs een 2 paards trekken. Maar weet ik niet zeker.

Onze auto is 1400 kg.
Heb even random 2 paardstrailer gekozen die we evt willen. Mogen we deze zonder E mee rijden?
[ [url=m/wOsL5r.png]Afbeelding[/url] ]

Laatste vraag, neem anders het topic bijna over haha.

Nee. Het zijn de gewichten van de maximale massa op papier die telt.
De 1400 kilo is dus wss het eigen gewicht van de auto. De mtm zal ergens rond de 2000 liggen. Kijk naar de mtm van de auto, trek dit af van 3500 en dat is de mtm dat je trailer mag wegen.
Mijn auto heeft een mtm van 2300 kilo, dus met b mag ik een trailer met mtm van 1200 trekken op papier.

Een trailer van 2000 kilo, dan mag je auto maximaal 1500 kilo mtm hebben en moet die 2000 kilo mogen trekken, omdat de gewichten op papier tellen, dus dat kan simpelweg niet.
De trailer van je voorbeeld heeft een mtm van 2500 kilo, dus je auto mag maximaal 1000 kilo mtm hebben en moet 2500 kilo mogen trekken. Dat kan simpelweg niet. Welke auto rijden jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 21:33 



 
Profiel   

Als je ruim €5500 excl btw uit gaat geven voor een trailer, waarom haal je dan ook niet gewoon het BE rijbewijs? Dat zijn dan ook de kosten niet meer en dan kun je in ieder geval goed op pad.


Laatst bijgewerkt door Nies_ op 16-10-16 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-16 21:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 13 [ 324 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen