Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19859
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:03

Gisteren op facebook weer een aanbieder van die B wagentjes. Nu ook met dubbele cabine en verlengd te koop. Op B?? Dan blijft er nog minder laadvermogen over.
En dan al die reacties eronder, zucht.... oh dat is mn droom dan kan ik met mn vriendin met onze kwpn paarden op vakantie.... NOT!
Laadvermogen 950 kg en das bruto...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:41

Ik heb uiteindelijk even de papieren erbij gepakt en ik moet mezelf terugroepen. Mijn Ifor weegt geen 1200 leeg, maar slechts 904kg. Blijkbaar is dat cijfertje op de dissel effectief het gewicht dat op de eerste as mag rusten, en niet het ledig gewicht...

Geeft voor mijn Ifor een capaciteit van 1700kg. Dat is al heel wat paard :))

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:25

cissy schreef:
Gisteren op facebook weer een aanbieder van die B wagentjes. Nu ook met dubbele cabine en verlengd te koop. Op B?? Dan blijft er nog minder laadvermogen over.
En dan al die reacties eronder, zucht.... oh dat is mn droom dan kan ik met mn vriendin met onze kwpn paarden op vakantie.... NOT!
Laadvermogen 950 kg en das bruto...

En als je daar dan wat van zegt, is de goegemeente over de emmer.

Maar net zo'n punt: een vierpaards vrachtauto met 1800kg laadvermogen is feitelijk dezelfde onzin, en ook die kom je tegen.

MarliesV

Berichten: 15247
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:12

Moest gisteren ook aan dit topic denken. Staat op Facebook een wagentje te koop (van een bokker trouwens), B rijbewijs, 2 paards, massa ledig: 2980 kg

Tja en dan kan ik het niet laten om daar (wel netjes) op te reageren.....

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:08

Dat is 520kg... voor een paar best krap, voor een stel kleine pony's misschien?
Aan de andere kant, het is aan de koper om dit soort zaken na te kijken en op te zoeken.

pantarhei

Berichten: 9082
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 12:16

520kg is alle laadvermogen als het al klopt. Dus ook van chauffeur, spullen die je meeneemt etc totale gewicht gehele combi mag maximaal 3500kg wegen. Ja natuurlijk is het de plicht koper, maar vele advertenties doen voorkomen dat het volledig legaal is om zo met grote paarden te gaan rijden en dat is gelogen

MarliesV

Berichten: 15247
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:24

pantarhei schreef:
520kg is alle laadvermogen als het al klopt. Dus ook van chauffeur, spullen die je meeneemt etc totale gewicht gehele combi mag maximaal 3500kg wegen. Ja natuurlijk is het de plicht koper, maar vele advertenties doen voorkomen dat het volledig legaal is om zo met grote paarden te gaan rijden en dat is gelogen


Precies mijn bericht op Facebook: ruim 500 kg laadvermogen, voor 2 paarden kan dat nooit.
Je moet de mensen, het tuig en de brandstof ook nog meetellen.

Vrachtwagentje wordt geadverteerd mee als B wagen voor 2 paarden.

Vind het pure misleiding. Snap dat je als koper een onderzoeksplicht hebt maar niet iedereen is zo op de hoogte en intelligent.
Ik zou als verkoper nooit iemand zo 'voorliegen' wat dat betreft.

Josien_

Berichten: 9042
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:34

Na met veel interesse dit soort topic gelezen te hebben heb ik nu het idee dat alle tweepaards vrachtwagentjes op B rijbewijs grote onzin zijn :Y) .

Zie nu ook weer regelmatig op Facebook een Renault Master Paardentransporter voorbij komen die te koop is. Dat lijkt toch gewoon op een verbouwd bestelbusje?
Er staat dat hij een leeggewicht heeft van 1853 KG en laadvermogen 1647 KG.
Ik vraag me dan altijd af; kan dat überhaupt wel?
En toch zie je die dingen en ook echt paardenvrachtwagentjes die er speciaal voor gemaakt zijn heel veel rondrijden. Vooral onder jonge wedstrijdruiters op een wat hoger niveau.

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:05

ikke schreef:
Maar net zo'n punt: een vierpaards vrachtauto met 1800kg laadvermogen is feitelijk dezelfde onzin, en ook die kom je tegen.



Met minder ook...
Elke 7,5ton voor 4 paarden met iets of wat inrichting vooraan is nooit legaal...

Deze bv, héél mooie vrachtwagen (van kennis), maar mijn kop eraf als die er zelfs 3 kan laden.

Afbeelding

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:42

Interessant topic. Er wordt zoveel met verkeerde combinaties gereden, of te zwaar belading trailers/busjes. Ga er zelf niet aan beginnen, ga pas met een trailer rijden als ik mn E gehaald heb.. vind het zo ingewikkeld al die regels en neem liever niet een risico.

Ik weet niet of ik hier deze vraag mag stellen, want kom er niet echt uit. Als ik een auto heb die 1500 kg mag trekken en een 2 paardstrailer van 950 kg plus en max laadvermogen van 2000 gk. Mag ik hier 1 d pony in zetten en ermee rijden met een E rijbewijs? Ik blijf dan onder de max trekvermogen van de auto.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:57

In Nederland mag dat. Mits... de trailer écht 950 kg weegt en de pony niet meer dan 500 kg ;) . Dat weet je alleen door te wegen.

In België weet ik het niet zeker. Daar was wat onduidelijkheid over geloof ik.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:09

Josien_ schreef:
Na met veel interesse dit soort topic gelezen te hebben heb ik nu het idee dat alle tweepaards vrachtwagentjes op B rijbewijs grote onzin zijn :Y) .

Zie nu ook weer regelmatig op Facebook een Renault Master Paardentransporter voorbij komen die te koop is. Dat lijkt toch gewoon op een verbouwd bestelbusje?
Er staat dat hij een leeggewicht heeft van 1853 KG en laadvermogen 1647 KG.
Ik vraag me dan altijd af; kan dat überhaupt wel?
En toch zie je die dingen en ook echt paardenvrachtwagentjes die er speciaal voor gemaakt zijn heel veel rondrijden. Vooral onder jonge wedstrijdruiters op een wat hoger niveau.

Jawel, dat kan omdat ie de auto niet herkeurd na ombouw.
Dat ie er voor 300 - 400kg materiaal in stopt voor ombouw, doet ie af met de opmerking dat ie de schuifdeur vervangt voor de laadklep en dat dat qua gewicht wel ongeveer compenseerd..........

Dus ja, twee paarden vervoeren met een bus op B-rijbewijs is een luchtkasteel.
s0173957 schreef:
ikke schreef:
Maar net zo'n punt: een vierpaards vrachtauto met 1800kg laadvermogen is feitelijk dezelfde onzin, en ook die kom je tegen.



Met minder ook...
Elke 7,5ton voor 4 paarden met iets of wat inrichting vooraan is nooit legaal...

Deze bv, héél mooie vrachtwagen (van kennis), maar mijn kop eraf als die er zelfs 3 kan laden.

[ Afbeelding ]

Jawel, drie goed getrainde sportShetten zullen er wel in passen, maar of hun marathonwagen er dan nog bij kan, is maar de vraag.
}:) }:)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:34

assie schreef:
In Nederland mag dat. Mits... de trailer écht 950 kg weegt en de pony niet meer dan 500 kg ;) . Dat weet je alleen door te wegen.

In België weet ik het niet zeker. Daar was wat onduidelijkheid over geloof ik.

oké, bedankt! Met b mag dat niet als ik het goed begrepen heb? Dat ben ik niet van plan hoor trouwens.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 17:56

finnens schreef:
assie schreef:
In Nederland mag dat. Mits... de trailer écht 950 kg weegt en de pony niet meer dan 500 kg ;) . Dat weet je alleen door te wegen.

In België weet ik het niet zeker. Daar was wat onduidelijkheid over geloof ik.

oké, bedankt! Met b mag dat niet als ik het goed begrepen heb? Dat ben ik niet van plan hoor trouwens.

Dat is meer een vraag voor [TAO] [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer, maar het antwoord is nee. Om met B te mogen rijden mag de toegestane massa van de auto niet meer dan 3500 - 2000 = 1500 kg zijn. Zo'n lichte auto die deze trailer met pony mag trekken bestaat niet. Je kunt wel de trailer laten terugkeuren, dan staat er minder dan 2000 kg op het kentekenbewijs en hou je dus meer over voor TMM auto.

Nielojram

Berichten: 7855
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:07

Varekaj schreef:
Dat is 520kg... voor een paar best krap, voor een stel kleine pony's misschien?
Aan de andere kant, het is aan de koper om dit soort zaken na te kijken en op te zoeken.


Minus alle bijkomende last, zou ik dan die twee shetlanders achterin de VW caddy prakken :Y)
Kan ik met mijn aanhangsel ook nog de shetten-marathonwagen meenemen :D :D :D

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:28

Staat op Facebook een aankondiging van de hoefslag over een test van B-vrachtwagentjes in de uitgave van december.
Ben toch benieuwd hoe ze dat hebben gedaan..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:29

Goh ja bijkomende last, als dat alleen jezelf is en je weegt 70kg heb je nog 450 over. Met 2 shetjes zonder overgewicht of miniatuurtjes is dat haalbaar... Nipt. Of een A-pony ofzo?

@ Palousa_boy: wat voor test? Enkel rijtest of ook qua gewichten etc?

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:35

Ik zal eens kijken..

"Voor Hoefslag hebben we vrachtwagentjes voor B-rijbewijs getest. Het resultaat lees je in Hoefslag Magazine december."

Dat is dus nog even afwachten..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:38

Kan dus vanalles zijn. Wie weet hebben ze de laadvermogens effectief onder de loep genomen, maar voor hetzelfde geld hebben ze alleen de luxe, verbruik en gebruiksgemak getest.

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:43

Zal wel het 2e zijn ben ik bang..

Mooie plaatjes met hoe ruim de paarden het hebben en hoeveel er in de zadelkamer past enzo |o

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:46

Of berekend op het laadvermogen dat beschikbaar is voor de afwerking erin werd gezet, en niet opnieuw gewogen met bijvoorbeeld 2 paarden er in.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:16

palousa_boy schreef:
Ik zal eens kijken..

"Voor Hoefslag hebben we vrachtwagentjes voor B-rijbewijs getest. Het resultaat lees je in Hoefslag Magazine december."

Dat is dus nog even afwachten..

Wie heeft er een abbo en scant 'm even in voor ons?
Ik vrees dat we gehakt maken van dat artikel.......

Morgen twee vrachtauto's bekijken, ik houd jullie op de hoogte.

cissy

Berichten: 19859
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:18

Leuk, hebben we weer wat om naar uit te kijken }:)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:20

Ik neem er alvast de popcorn bij :D

Thioro

Berichten: 4003
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:36

Ik vind het toch bizar. De halve koerswereld (dravers) crosst hier *Frankrijk*rond in die b-vrachtwagentjes.
Even gekeken op een site van een bekende trailer/vrachtwagen constructeur hier in de buurt.
Deze bvb:
http://www.vans-barbot.com/l1/p333_r1904-renault-master-2.3l-dci-150cv.html
Maximaal toegestaan gewicht: 3500kg. Leeg gewicht: 2440kg.
En zo zijn er nog 10-tallen te vinden.
Er van uitgaande dat die cijfers kloppen, heb je dus nog dik 1000kg laadbaar gewicht.
2 dikke/grote rijpaarden zal dan idd wel nipt worden maar 2 koersdravers van elk hoop en al 400kg kunnen daar dan toch makkelijk op.
En anders loopt de staat idd toch echt heel wat inkomsten via boetes mis :P .
Die dingen zijn wel duur, zelfs 2de hands.