Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:35

JoycexEnya: op het kenteken van de auto staat het maximale gewicht van de auto, op het kenteken van de trailer staat ook een maximaal gewicht, tel die 2 bij elkaar op en je weet hoe zwaar je totaal bent...is het maximale gewicht van de trailer gelijk aan of minder dan wat jou auto maximaal mag trekken, dan mag je gewoon met een B rijbewijs op pad. Kom je boven de 3500 kilo uit heb je BE nodig.
Wat in NL ook wel zo is, is dat als je aan kunt tonen (dmv een weegbon) dat je trailer onder het maximale gewicht zit,je er alsnog mee mag rijden...
Voorbeeldje: mijn auto: max. 1815 kg, mijn trailer max 1600...1815+1600=3415=B rijbewijs voldoende. Echter mag mijn auto maar 1450kg trekken. Ik ben met auto +trailer+paard op de weegbrug gaan staan, het totaalgewicht trek je het gewicht van de auto af en je weet hoe zwaar je geladen trailer werkelijk is. In eerste instantie mag ik niet met deze combi rijden omdat mijn auto het maximale gewicht van de trailer niet mag trekken, na de weegbrug blijkt dat mijn auto wel degelijk de trailer mag trekken.
Meerdere keren gecontroleert en volgens meneer de agent was ik niet in overtreding aangezien ik een (recente) weegbon kon laten zien...

pantarhei

Berichten: 9066
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 22:36

Tja iedere moet voor zich weten of die het risico wil,lopen. Idd bij materiaalschade zal het nog wel loslopen, maar wat nu als er zonder jouw schuld letselschade ontstaat, dan ben je toch echt serieus de sigaar. Dat zou het mij niet waard zijn. Die 10% gedoogd overgewicht, zou ik niet willen gokken. Waar staat dat dan, volgens mij een horen zeggen verhaal wat mogelijk wel eens is toegepast, maar zou de jurisprudenties wel eeens willen zien.

pantarhei

Berichten: 9066
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 22:40

Voor B rijbewijs gelden dus de beide totaal toelaatbare massa, die moet onder de 3500kg liggen, ongeacht gewicht wat je erachter hangt. Je auto heeft ook een max trekgewicht, daar mag je met werkelijk gewicht ook niet boven komen. Geldt dus beide!

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:42

kim_1990 schreef:
JoycexEnya: op het kenteken van de auto staat het maximale gewicht van de auto, op het kenteken van de trailer staat ook een maximaal gewicht, tel die 2 bij elkaar op en je weet hoe zwaar je totaal bent...is het maximale gewicht van de trailer gelijk aan of minder dan wat jou auto maximaal mag trekken, dan mag je gewoon met een B rijbewijs op pad. Kom je boven de 3500 kilo uit heb je BE nodig.
Wat in NL ook wel zo is, is dat als je aan kunt tonen (dmv een weegbon) dat je trailer onder het maximale gewicht zit,je er alsnog mee mag rijden...
Voorbeeldje: mijn auto: max. 1815 kg, mijn trailer max 1600...1815+1600=3415=B rijbewijs voldoende. Echter mag mijn auto maar 1450kg trekken. Ik ben met auto +trailer+paard op de weegbrug gaan staan, het totaalgewicht trek je het gewicht van de auto af en je weet hoe zwaar je geladen trailer werkelijk is. In eerste instantie mag ik niet met deze combi rijden omdat mijn auto het maximale gewicht van de trailer niet mag trekken, na de weegbrug blijkt dat mijn auto wel degelijk de trailer mag trekken.
Meerdere keren gecontroleert en volgens meneer de agent was ik niet in overtreding aangezien ik een (recente) weegbon kon laten zien...

Nee, ook dit is weer niet helemaal correct. De trailer mag FEITELIJK niet zwaarder zijn dan wat de auto mag trekken!!

Rijbewijs: maximale gewichten op papier

voertuig: Als het daadwerkelijke gewicht van de geladen trailer lager is dan wat de auto mag trekken, mag de combinatie legaal de weg op.
Het is ook niet waar dat je middels een weegbon het gewicht moet kunnen aantonen. Als oom agent je op wil schrijven, kun je een weging EISEN en oom agent MOET daaraan meewerken!

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:42

ikke schreef:
kim_1990 schreef:
JoycexEnya: op het kenteken van de auto staat het maximale gewicht van de auto, op het kenteken van de trailer staat ook een maximaal gewicht, tel die 2 bij elkaar op en je weet hoe zwaar je totaal bent...is het maximale gewicht van de trailer gelijk aan of minder dan wat jou auto maximaal mag trekken, dan mag je gewoon met een B rijbewijs op pad. Kom je boven de 3500 kilo uit heb je BE nodig.
Wat in NL ook wel zo is, is dat als je aan kunt tonen (dmv een weegbon) dat je trailer onder het maximale gewicht zit,je er alsnog mee mag rijden...
Voorbeeldje: mijn auto: max. 1815 kg, mijn trailer max 1600...1815+1600=3415=B rijbewijs voldoende. Echter mag mijn auto maar 1450kg trekken. Ik ben met auto +trailer+paard op de weegbrug gaan staan, het totaalgewicht trek je het gewicht van de auto af en je weet hoe zwaar je geladen trailer werkelijk is. In eerste instantie mag ik niet met deze combi rijden omdat mijn auto het maximale gewicht van de trailer niet mag trekken, na de weegbrug blijkt dat mijn auto wel degelijk de trailer mag trekken.
Meerdere keren gecontroleert en volgens meneer de agent was ik niet in overtreding aangezien ik een (recente) weegbon kon laten zien...

Nee, ook dit is weer niet helemaal correct. De trailer mag FEITELIJK niet zwaarder zijn dan wat de auto mag trekken!!

Rijbewijs: maximale gewichten op papier

voertuig: Als het daadwerkelijke gewicht van de geladen trailer lager is dan wat de auto mag trekken, mag de combinatie legaal de weg op.
Het is ook niet waar dat je middels een weegbon het gewicht moet kunnen aantonen. Als oom agent je op wil schrijven, kun je een weging EISEN en oom agent MOET daaraan meewerken!


Komt ongeveer op hetzelfde neer dus alleen net ietsje anders idd. Bij mijn controles heb ik een vrij recente weegbon laten zien en ik mocht bij alle 4 de controles zo doorrijden,oom agent zei ook dat het precies goed was zoals ik het deed, vandaar dat ik dus dacht dat hetzo ging. Mijn excuses voor mijn fout hierin.

Overigens heb ik gewoon mijn BE, C(1) en C(1)E

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 07:25

Kim: daar zeg je het. bij BE telt het feitelkjke gewicht. Bij een B telt het gewicht op papier.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 07:54

Duhelo schreef:
Kim: daar zeg je het. bij BE telt het feitelkjke gewicht. Bij een B telt het gewicht op papier.

Nee, fout

Als mensen op bokt toch eens op zouden houden met onzin over dat B rijbewijs te spillen. Of heb je het over Belgie?


B rijbewijs is al zovaak gezegt, is heel simpel, TTM auto + trailer onder de 3500 kg. Dat is de ENIGE regel voor B rijbewijs.

Je auto moet het werkelijke gewicht kunnen/mogen trekken en dragen (kogeldruk), maar dat staat los van je rijbewijs.

Als je een auto + trailer rijdt waarbij TTM 3600 kg is (stel een fiat panda die 700 kg mag trekken, en je hebt er een LEGE 2 paardstrailer erachter die 700 kg weegt bijvoorbeeld. Kogeldruk laat ik dan even buiten beschouwing.

Stel de Panda mag totaal 1200 kg wegen en de trailer 2500. Totaal TTM 3700 kg. mag dus NIET met B, wel met E. Wordt je hier met B rijbewijs mee aangehouden wordt je vervolgd voor het rijden zonder rijbewijs en ben je niet verzekerd.

Stel de pande mag 1000kg wegen ipv 1200. Dan mag het ineens wel met B, totale TTM is 3500.

Stel de Panda mag maar 500 kg trekken en 1200kg wegen, dan had het met B sowieso niet gemogen, maar ook met E mag de Panda het niet hebben. Wordt je hiermee aangehouden ben je 'overbeladen' en krijg je een geld boete en mag je na afladen/ afkoppelen gewoon verder.
Dit laatste geld ook als het met B wel had gemogen maar de auto het niet mag hebben.


Dit topic gaat ook over het 'overbeladen' van die 2 paards dingen. Overigens staat die 10% gedoogregel gewoon op de informatie site van de overheid. Dat is wel een vast gegeven. Ik zou er zelf ook niet op gokken, maar het is niet zo dramatisch als hier gesteld wordt.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:06

Nies_ schreef:
Als je ruim €5500 excl btw uit gaat geven voor een trailer, waarom haal je dan ook niet gewoon het BE rijbewijs? Dat zijn dan ook de kosten niet meer en dan kun je in ieder geval goed op pad.


We gaan een trailer lease we betalen per maand+ dat ik me E wil halen maar dat kost tijd

Onze auto is een Mercedes type weet ik niet uit me hoofd

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:30

kim_1990 schreef:
is het maximale gewicht van de trailer gelijk aan of minder dan wat jou auto maximaal mag trekken, dan mag je gewoon met een B rijbewijs op pad. Kom je boven de 3500 kilo uit heb je BE nodig.

Hoe komen jullie hier toch bij? Het maakt helemaal niet uit of de trailer zwaarder is dan je auto voor B rijbewijs. Alleen die 3500 kg regel bestaat.
VROEGER was het zo dat je auto LEEG zwaarder moest zijn dan de trailer BELADEN, maar die regel is al, 4 jaar(?) ofzo afgeschaft.


Citaat:
Voorbeeldje: mijn auto: max. 1815 kg, mijn trailer max 1600...1815+1600=3415=B rijbewijs voldoende. Echter mag mijn auto maar 1450kg trekken. Ik ben met auto +trailer+paard op de weegbrug gaan staan, het totaalgewicht trek je het gewicht van de auto af en je weet hoe zwaar je geladen trailer werkelijk is. In eerste instantie mag ik niet met deze combi rijden omdat mijn auto het maximale gewicht van de trailer niet mag trekken, na de weegbrug blijkt dat mijn auto wel degelijk de trailer mag trekken.
Meerdere keren gecontroleert en volgens meneer de agent was ik niet in overtreding aangezien ik een (recente) weegbon kon laten zien...

Nogmaals ONZIN!

Enige waar je WEL voor beboet had kunnen worden, is dat je meer dan 1595 aan de haak had (1450 + 10%), maar dat is dan niet voor 'rijden zonder rijbewijs' maar voor overbelading! Heel andere wet en overtreding dan rijden zonder rijbewijs.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:34

JoycexEnya schreef:
Nies_ schreef:
Als je ruim €5500 excl btw uit gaat geven voor een trailer, waarom haal je dan ook niet gewoon het BE rijbewijs? Dat zijn dan ook de kosten niet meer en dan kun je in ieder geval goed op pad.


We gaan een trailer lease we betalen per maand+ dat ik me E wil halen maar dat kost tijd

Onze auto is een Mercedes type weet ik niet uit me hoofd


Als die auto 1400 kg leeg weegt, zal ttm wel rond de 2 ton zijn.

Als je die trailer koopt en terug laat keuren naar 1500 mag je er met B mee rijden, echter met een leeggewicht van 850 kg blijft er dan 600 kg te laden over aan paard, dus één E pony oid kan je er wel in vervoeren, maar paard of paarden gaat hem niet worden met B (mits je terugkeurd en mits de auto geen ttm van meer dan 2 ton heeft en mits de kogeldruk ook in orde is)

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:42

Toydoll schreef:
Duhelo schreef:
Kim: daar zeg je het. bij BE telt het feitelkjke gewicht. Bij een B telt het gewicht op papier.

Nee, fout

Als mensen op bokt toch eens op zouden houden met onzin over dat B rijbewijs te spillen. Of heb je het over Belgie?


B rijbewijs is al zovaak gezegt, is heel simpel, TTM auto + trailer onder de 3500 kg. Dat is de ENIGE regel voor B rijbewijs.

Je auto moet het werkelijke gewicht kunnen/mogen trekken en dragen (kogeldruk), maar dat staat los van je rijbewijs.

Als je een auto + trailer rijdt waarbij TTM 3600 kg is (stel een fiat panda die 700 kg mag trekken, en je hebt er een LEGE 2 paardstrailer erachter die 700 kg weegt bijvoorbeeld. Kogeldruk laat ik dan even buiten beschouwing.

Stel de Panda mag totaal 1200 kg wegen en de trailer 2500. Totaal TTM 3700 kg. mag dus NIET met B, wel met E. Wordt je hier met B rijbewijs mee aangehouden wordt je vervolgd voor het rijden zonder rijbewijs en ben je niet verzekerd.

Stel de pande mag 1000kg wegen ipv 1200. Dan mag het ineens wel met B, totale TTM is 3500.

Stel de Panda mag maar 500 kg trekken en 1200kg wegen, dan had het met B sowieso niet gemogen, maar ook met E mag de Panda het niet hebben. Wordt je hiermee aangehouden ben je 'overbeladen' en krijg je een geld boete en mag je na afladen/ afkoppelen gewoon verder.
Dit laatste geld ook als het met B wel had gemogen maar de auto het niet mag hebben.


Dit topic gaat ook over het 'overbeladen' van die 2 paards dingen. Overigens staat die 10% gedoogregel gewoon op de informatie site van de overheid. Dat is wel een vast gegeven. Ik zou er zelf ook niet op gokken, maar het is niet zo dramatisch als hier gesteld wordt.

De wetgeving is europees, dus voor nederland en belgie is die gelijk gesteld.
Bij mijn weten kijken ze als je een B rijbewijs hebt naar het gewicht op papier, dus met mijn auto met mtm 2300 mag ik dan een trailer met mtm 1200 trekken, niet eentje met mtm 1600 ondanks dat die maar 1200 effectief weegt.

Met BE kijken ze naar het gewicht dat het effectief is (een auto die 1400 mag trekken mag je een trailer met mtm 2000 achterhangen, zolang die maar 1400 effectief weegt). OFwel dat er in het laatste jaar opnieuw een aanpassing gedaan is dat deze regels niet meer tellen.

edit: ik heb je post opnieuw doorlezen en we zeggen precies hetzelfde. De panda mag met een B rijbewijs de trailer van 2500 niet trekken omdat het gewicht op papier teveel is. Met BE mag die diezelfde trailer wél trekken omdat ze kijken naar het echte gewicht (mits die uiteraard niet zwaarder beladen is dan die panda mag trekken.)

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:47

JoycexEnya schreef:
Nies_ schreef:
Als je ruim €5500 excl btw uit gaat geven voor een trailer, waarom haal je dan ook niet gewoon het BE rijbewijs? Dat zijn dan ook de kosten niet meer en dan kun je in ieder geval goed op pad.


We gaan een trailer lease we betalen per maand+ dat ik me E wil halen maar dat kost tijd

Onze auto is een Mercedes type weet ik niet uit me hoofd

Dat kost welgeteld één middagje als je het met een snelcursus doet. Wil je het wat langzamer aandoen, dan doe je het twee middagen. Als je die tijd al niet hebt, dan heb je ook geen tijd om op pad te gaan met paard en trailer :P

Wat betreft de 2 paardsvrachtwagens... Die 3500 kg mag vind ik wel logisch. Zoals Arno het schetst dat de regel achterhaald is, daar ben ik het niet mee eens. Want ja, de wagens kunnen inmiddels wel veel meer aan qua gewicht, maar de bestuurders... daar heb ik veel minder vertrouwen in. En de overheid vindt gelukkig dat wanneer je met meer dan 3500 kg de weg opgaat, je toch eerst door middel van een C rijbewijs moet bewijzen dat je daar geschikt voor bent. Want let's face it: als het met een volgeladen vrachtwagen misgaat, kan het een stuk schadelijker aflopen (voor de omgeving, zoals een fietser bijv) dan wanneer het misloopt met je Fiat Pinda.
Ik vind ze erg handig die 2 paardsvrachtwagens, maar ik spaar zelf toch gewoon even door voor een C-rijbewijs. Dan mag ik tenminste legaal op pad en hoef ik me ook niet druk te maken over of het wel mag.

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:47

Voor zover ik weet mag je bijna geen enkel vrachtwagentje met 2 paarden laden.. het is feitelijk onmogelijk om met 2 grote paarden onder de 3500 kilo te blijven, ook bij de nieuwe niet.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:48

Toydoll schreef:
Trailer is in Nederland verzekerd onder de verzekering van je auto.


Het is overigens wel een beetje bangmakerij hoor. Verzekering keert gewoon uit bij kleine dingen. Het wordt pas een ander verhaal als het allemaal zo overduidelijk te zwaar beladen is dat het gevaarlijk is/wordt of zelfs het ongeluk heeft veroorzaakt.

Sowieso is er een 10% gedooggrens.

Natuurlijk moet je geen voertuig kopen waarbij je op voorhand al weet dat het laadvermogen (totaal) niet toereikend is, en inderdaad, al die twee-paards dingen kan met B rijbewijs eigenlijk altijd maar 1 paard in
Als je echt twee paarden erin wilt hebben moet je gewoon voor een C gaan.


Zag laatst ook een bakwagen te koop waar ik naar had geinformeerd voor ombouw veewagen...
Ding had nog maar 400 kg laad vermogen :') :') :')
Wat heb je daar nu aan!!


Als je hier bedoeld dat je met een C rijbewijs wel zo'n 2 paards vrachtwagentje kan besturen vanwege het laadvermogen klopt dat niet.
Wij hebben dat allemaal uit lopen zoeken, ik heb mijn C rijbewijs. Maar het gaat om het voertuig en die mag niet daarboven uit komen dus ook al mag ik met mijn C rijbewijs boven de 3500 kg vervoeren betekent dat niet dat dat wagentje het ook mag. Dan moet je echt een vrachtwagen gaan rijden met een ander chassis en andere max. laadvermogen. :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:52

assie schreef:
JoycexEnya schreef:
We gaan een trailer lease we betalen per maand+ dat ik me E wil halen maar dat kost tijd

Onze auto is een Mercedes type weet ik niet uit me hoofd

Dat kost welgeteld één middagje als je het met een snelcursus doet. Wil je het wat langzamer aandoen, dan doe je het twee middagen. Als je die tijd al niet hebt, dan heb je ook geen tijd om op pad te gaan met paard en trailer :P

Ik vind ze erg handig die 2 paardsvrachtwagens, maar ik spaar zelf toch gewoon even door voor een C-rijbewijs. Dan mag ik tenminste legaal op pad en hoef ik me ook niet druk te maken over of het wel mag.

Precies, ik vind dat (het passen en meten zodat het met B mag) echt zo'n vreemde vorm van zuinigheid :?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:54

Wat een onzin, jeetje zeg we gaan voor E maar als we met B kunnen rijden zou dat mooi zijn. Ik bedoel tijd om te sparen. Ik heb paarden waar al het geld naar toe gaat. Maar volgens mij is dat iets tussen mijn ouders en mij over hoe en wat!!!
Ja we hebben mijn vaders auto nodig en ja is doordeweeks aan het werk we willen alleen een trailer om met de paarden weg te gaan zoals aankomende winter voor naar een binnenbak ipv naar de binnenbak te gaan waar ik 400 stalling betaal. Maargoed zijn mijn zaken. Als staa de trailer er voor de sier zijn onze zaken

Mijn vraag is als je een paardentrailer trekt onder de toegestane massa of je dan verzekerd was. Meer niet!!!

Edit: en tijd ja die heb ik indd nauwelijks ivm werk maar dat hebben de meeste denk ik?
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 17-10-16 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:56

Er worden hier veel dingen gezegd die niet kloppen! Voor de juiste en meest recente informatie kijk op de site van de rdw! Zo simpel kan het zijn, daar heb je bokt niet voor nodig met de eeuwige discussies wat wel en niet mag. Regels staan heel duidelijk omschreven.

pantarhei

Berichten: 9066
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 08:58

Sannn dat klopt, echter veel van die tweepaardswagens zijn teruggekeurd naar 3500 kg omdat de meeste mensen een B rijbewijs hebben

pantarhei

Berichten: 9066
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 09:01

Van de rdw site
In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.

Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:

De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of
De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.

Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.

In alle andere gevallen is een BE of B+ rijbewijs verplicht.

Hoe dit in het buitenland is geregeld kunt u achterhalen bij de buitenlandse instanties.

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:02

JoycexEnya schreef:
Wat een onzin, jeetje zeg we gaan voor E maar als we met B kunnen rijden zou dat mooi zijn. Ik bedoel tijd om te sparen. Ik heb paarden waar al het geld naar toe gaat. Maar volgens mij is dat iets tussen mijn ouders en mij over hoe en wat!!!
Ja we hebben mijn vaders auto nodig en ja is doordeweeks aan het werk we willen alleen een trailer om met de paarden weg te gaan zoals aankomende winter voor naar een binnenbak ipv naar de binnenbak te gaan waar ik 400 stalling betaal. Maargoed zijn mijn zaken. Als staa de trailer er voor de sier zijn onze zaken

Mijn vraag is als je een paardentrailer trekt onder de toegestane massa of je dan verzekerd was. Meer niet!!!

Edit: en tijd ja die heb ik indd nauwelijks ivm werk maar dat hebben de meeste denk ik?

Rustig rustig, er stond een smilie achter he ;) . Je hoeft je zeker niet te verantwoorden en ik hoef geen kijkje in jouw portomonnee. Ik gaf alleen aan dat het niet zoveel tijd hoeft te kosten.

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:03

JoycexEnya schreef:
Wat een onzin, jeetje zeg we gaan voor E maar als we met B kunnen rijden zou dat mooi zijn. Ik bedoel tijd om te sparen. Ik heb paarden waar al het geld naar toe gaat. Maar volgens mij is dat iets tussen mijn ouders en mij over hoe en wat!!!
Ja we hebben mijn vaders auto nodig en ja is doordeweeks aan het werk we willen alleen een trailer om met de paarden weg te gaan zoals aankomende winter voor naar een binnenbak ipv naar de binnenbak te gaan waar ik 400 stalling betaal. Maargoed zijn mijn zaken. Als staa de trailer er voor de sier zijn onze zaken

Mijn vraag is als je een paardentrailer trekt onder de toegestane massa of je dan verzekerd was. Meer niet!!!

Edit: en tijd ja die heb ik indd nauwelijks ivm werk maar dat hebben de meeste denk ik?


Je kan wel aangebrand doen maar je vraagt iets in een topic wat al deels niet binnen het topic past, dan krijg je antwoorden die je niet aanstaan en vervolgens ben je op je tenen getrapt. Tja dan moet je het niet vragen.

2 paards trailer ga je niet redden met een B rijbewijs, ook niet met 2 D pony's er in.
MTM trailer 2500 kg betekend dat je MTM auto max 1000 mag zijn, dat kan dus gewoon niet. Bestaat niet eens aangezien je trekkend vermogen bij een auto van dat gewicht nihil is.

Kortom, je kan het niet leuk vinden maar als jullie met een 2 paards op pad willen zul je toch echt E achter B moeten halen.

TS, terug on-topic. Snap niet dat mensen dit doen/willen qua vrachtwagentje.
Natuurlijk zou ik het ook ideaal vinden, met een B rijbewijs gewoon 2 grote paarden vervoeren.
Maar in de praktijk gaat dit gewoon niet werken. Goed dat je waarschuwt op deze manier.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:05

Niet allemaal, maar sommigen idd wel. Alleen zijn die vaak niet zo veel teruggekeurd dat ze als je de max. toegestane massa laat wijzigen door de RDW toch alsnog legaal alles kan laden (2 paarden, 2- 3 personen, benzine, en overige spullen).
Daarom is een tijdje geleden ook het C1 rijbewijs gekomen. Alleen is daar nog niet veel in te vinden.

Het word wel allemaal gedoogd in Nederland. In het buitenland zijn ze strenger.. Vriendin van mij die stond in het buitenland en die werd gecontroleerd en kon alles uitladen en mocht niet verder. Nou dan sta je dan daar in Frankrijk langs de snelweg..

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:08

MarliesV schreef:
2 paards trailer ga je niet redden met een B rijbewijs, ook niet met 2 D pony's er in.
MTM trailer 2500 kg betekend dat je MTM auto max 1000 mag zijn, dat kan dus gewoon niet. Bestaat niet eens aangezien je trekkend vermogen bij een auto van dat gewicht nihil is.

Kortom, je kan het niet leuk vinden maar als jullie met een 2 paards op pad willen zul je toch echt E achter B moeten halen.

Ze kan hem gewoon terug laten keuren hoor, en dan kan ze gewoon met 2 pony's rijden.

TTM is geen vast getal van een aanhanger, dat is iets wat je zelf kan invullen (met het maximum vermeld bij TECHNISCH MAX MASSA)

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:12

Toydoll schreef:
MarliesV schreef:
2 paards trailer ga je niet redden met een B rijbewijs, ook niet met 2 D pony's er in.
MTM trailer 2500 kg betekend dat je MTM auto max 1000 mag zijn, dat kan dus gewoon niet. Bestaat niet eens aangezien je trekkend vermogen bij een auto van dat gewicht nihil is.

Kortom, je kan het niet leuk vinden maar als jullie met een 2 paards op pad willen zul je toch echt E achter B moeten halen.

Ze kan hem gewoon terug laten keuren hoor, en dan kan ze gewoon met 2 pony's rijden.

TTM is geen vast getal van een aanhanger, dat is iets wat je zelf kan invullen (met het maximum vermeld bij TECHNISCH MAX MASSA)


Als je hem least kan je hem niet terug laten keuren, dat gaat dus niet op in het geval van degene die de vraag stelt.
Voor de rest eens hoor, maar in dit specifieke geval niet ;)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:12

Duhelo schreef:
De wetgeving is europees, dus voor nederland en belgie is die gelijk gesteld.
Bij mijn weten kijken ze als je een B rijbewijs hebt naar het gewicht op papier, dus met mijn auto met mtm 2300 mag ik dan een trailer met mtm 1200 trekken, niet eentje met mtm 1600 ondanks dat die maar 1200 effectief weegt.

Nee dus, dat mag dus WEL

Citaat:
edit: ik heb je post opnieuw doorlezen en we zeggen precies hetzelfde. De panda mag met een B rijbewijs de trailer van 2500 niet trekken omdat het gewicht op papier teveel is. Met BE mag die diezelfde trailer wél trekken omdat ze kijken naar het echte gewicht (mits die uiteraard niet zwaarder beladen is dan die panda mag trekken.)

Nee, weer fout.

Ik zeg dat die 2500 niet mag omdat totale TTM BOVEN de 3500 kg uitkomt. Dat is de enige regel

De Panda ttm van 1000, trekgewicht van 700 en de trailer ttm van 2500 mag dus WEL met B rijbewijs. (alleen vervolgens mag je die trailer maar tot 700 kg beladen, leeg houden dus, heb je weinig aan)