Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
kim_1990 schreef:JoycexEnya: op het kenteken van de auto staat het maximale gewicht van de auto, op het kenteken van de trailer staat ook een maximaal gewicht, tel die 2 bij elkaar op en je weet hoe zwaar je totaal bent...is het maximale gewicht van de trailer gelijk aan of minder dan wat jou auto maximaal mag trekken, dan mag je gewoon met een B rijbewijs op pad. Kom je boven de 3500 kilo uit heb je BE nodig.
Wat in NL ook wel zo is, is dat als je aan kunt tonen (dmv een weegbon) dat je trailer onder het maximale gewicht zit,je er alsnog mee mag rijden...
Voorbeeldje: mijn auto: max. 1815 kg, mijn trailer max 1600...1815+1600=3415=B rijbewijs voldoende. Echter mag mijn auto maar 1450kg trekken. Ik ben met auto +trailer+paard op de weegbrug gaan staan, het totaalgewicht trek je het gewicht van de auto af en je weet hoe zwaar je geladen trailer werkelijk is. In eerste instantie mag ik niet met deze combi rijden omdat mijn auto het maximale gewicht van de trailer niet mag trekken, na de weegbrug blijkt dat mijn auto wel degelijk de trailer mag trekken.
Meerdere keren gecontroleert en volgens meneer de agent was ik niet in overtreding aangezien ik een (recente) weegbon kon laten zien...
ikke schreef:kim_1990 schreef:JoycexEnya: op het kenteken van de auto staat het maximale gewicht van de auto, op het kenteken van de trailer staat ook een maximaal gewicht, tel die 2 bij elkaar op en je weet hoe zwaar je totaal bent...is het maximale gewicht van de trailer gelijk aan of minder dan wat jou auto maximaal mag trekken, dan mag je gewoon met een B rijbewijs op pad. Kom je boven de 3500 kilo uit heb je BE nodig.
Wat in NL ook wel zo is, is dat als je aan kunt tonen (dmv een weegbon) dat je trailer onder het maximale gewicht zit,je er alsnog mee mag rijden...
Voorbeeldje: mijn auto: max. 1815 kg, mijn trailer max 1600...1815+1600=3415=B rijbewijs voldoende. Echter mag mijn auto maar 1450kg trekken. Ik ben met auto +trailer+paard op de weegbrug gaan staan, het totaalgewicht trek je het gewicht van de auto af en je weet hoe zwaar je geladen trailer werkelijk is. In eerste instantie mag ik niet met deze combi rijden omdat mijn auto het maximale gewicht van de trailer niet mag trekken, na de weegbrug blijkt dat mijn auto wel degelijk de trailer mag trekken.
Meerdere keren gecontroleert en volgens meneer de agent was ik niet in overtreding aangezien ik een (recente) weegbon kon laten zien...
Nee, ook dit is weer niet helemaal correct. De trailer mag FEITELIJK niet zwaarder zijn dan wat de auto mag trekken!!
Rijbewijs: maximale gewichten op papier
voertuig: Als het daadwerkelijke gewicht van de geladen trailer lager is dan wat de auto mag trekken, mag de combinatie legaal de weg op.
Het is ook niet waar dat je middels een weegbon het gewicht moet kunnen aantonen. Als oom agent je op wil schrijven, kun je een weging EISEN en oom agent MOET daaraan meewerken!
Duhelo schreef:Kim: daar zeg je het. bij BE telt het feitelkjke gewicht. Bij een B telt het gewicht op papier.
Nies_ schreef:Als je ruim €5500 excl btw uit gaat geven voor een trailer, waarom haal je dan ook niet gewoon het BE rijbewijs? Dat zijn dan ook de kosten niet meer en dan kun je in ieder geval goed op pad.
kim_1990 schreef:is het maximale gewicht van de trailer gelijk aan of minder dan wat jou auto maximaal mag trekken, dan mag je gewoon met een B rijbewijs op pad. Kom je boven de 3500 kilo uit heb je BE nodig.
Citaat:Voorbeeldje: mijn auto: max. 1815 kg, mijn trailer max 1600...1815+1600=3415=B rijbewijs voldoende. Echter mag mijn auto maar 1450kg trekken. Ik ben met auto +trailer+paard op de weegbrug gaan staan, het totaalgewicht trek je het gewicht van de auto af en je weet hoe zwaar je geladen trailer werkelijk is. In eerste instantie mag ik niet met deze combi rijden omdat mijn auto het maximale gewicht van de trailer niet mag trekken, na de weegbrug blijkt dat mijn auto wel degelijk de trailer mag trekken.
Meerdere keren gecontroleert en volgens meneer de agent was ik niet in overtreding aangezien ik een (recente) weegbon kon laten zien...
JoycexEnya schreef:Nies_ schreef:Als je ruim €5500 excl btw uit gaat geven voor een trailer, waarom haal je dan ook niet gewoon het BE rijbewijs? Dat zijn dan ook de kosten niet meer en dan kun je in ieder geval goed op pad.
We gaan een trailer lease we betalen per maand+ dat ik me E wil halen maar dat kost tijd
Onze auto is een Mercedes type weet ik niet uit me hoofd
Toydoll schreef:Duhelo schreef:Kim: daar zeg je het. bij BE telt het feitelkjke gewicht. Bij een B telt het gewicht op papier.
Nee, fout
Als mensen op bokt toch eens op zouden houden met onzin over dat B rijbewijs te spillen. Of heb je het over Belgie?
B rijbewijs is al zovaak gezegt, is heel simpel, TTM auto + trailer onder de 3500 kg. Dat is de ENIGE regel voor B rijbewijs.
Je auto moet het werkelijke gewicht kunnen/mogen trekken en dragen (kogeldruk), maar dat staat los van je rijbewijs.
Als je een auto + trailer rijdt waarbij TTM 3600 kg is (stel een fiat panda die 700 kg mag trekken, en je hebt er een LEGE 2 paardstrailer erachter die 700 kg weegt bijvoorbeeld. Kogeldruk laat ik dan even buiten beschouwing.
Stel de Panda mag totaal 1200 kg wegen en de trailer 2500. Totaal TTM 3700 kg. mag dus NIET met B, wel met E. Wordt je hier met B rijbewijs mee aangehouden wordt je vervolgd voor het rijden zonder rijbewijs en ben je niet verzekerd.
Stel de pande mag 1000kg wegen ipv 1200. Dan mag het ineens wel met B, totale TTM is 3500.
Stel de Panda mag maar 500 kg trekken en 1200kg wegen, dan had het met B sowieso niet gemogen, maar ook met E mag de Panda het niet hebben. Wordt je hiermee aangehouden ben je 'overbeladen' en krijg je een geld boete en mag je na afladen/ afkoppelen gewoon verder.
Dit laatste geld ook als het met B wel had gemogen maar de auto het niet mag hebben.
Dit topic gaat ook over het 'overbeladen' van die 2 paards dingen. Overigens staat die 10% gedoogregel gewoon op de informatie site van de overheid. Dat is wel een vast gegeven. Ik zou er zelf ook niet op gokken, maar het is niet zo dramatisch als hier gesteld wordt.
JoycexEnya schreef:Nies_ schreef:Als je ruim €5500 excl btw uit gaat geven voor een trailer, waarom haal je dan ook niet gewoon het BE rijbewijs? Dat zijn dan ook de kosten niet meer en dan kun je in ieder geval goed op pad.
We gaan een trailer lease we betalen per maand+ dat ik me E wil halen maar dat kost tijd
Onze auto is een Mercedes type weet ik niet uit me hoofd
Toydoll schreef:Trailer is in Nederland verzekerd onder de verzekering van je auto.
Het is overigens wel een beetje bangmakerij hoor. Verzekering keert gewoon uit bij kleine dingen. Het wordt pas een ander verhaal als het allemaal zo overduidelijk te zwaar beladen is dat het gevaarlijk is/wordt of zelfs het ongeluk heeft veroorzaakt.
Sowieso is er een 10% gedooggrens.
Natuurlijk moet je geen voertuig kopen waarbij je op voorhand al weet dat het laadvermogen (totaal) niet toereikend is, en inderdaad, al die twee-paards dingen kan met B rijbewijs eigenlijk altijd maar 1 paard in
Als je echt twee paarden erin wilt hebben moet je gewoon voor een C gaan.
Zag laatst ook een bakwagen te koop waar ik naar had geinformeerd voor ombouw veewagen...
Ding had nog maar 400 kg laad vermogen
Wat heb je daar nu aan!!
assie schreef:JoycexEnya schreef:We gaan een trailer lease we betalen per maand+ dat ik me E wil halen maar dat kost tijd
Onze auto is een Mercedes type weet ik niet uit me hoofd
Dat kost welgeteld één middagje als je het met een snelcursus doet. Wil je het wat langzamer aandoen, dan doe je het twee middagen. Als je die tijd al niet hebt, dan heb je ook geen tijd om op pad te gaan met paard en trailer
Ik vind ze erg handig die 2 paardsvrachtwagens, maar ik spaar zelf toch gewoon even door voor een C-rijbewijs. Dan mag ik tenminste legaal op pad en hoef ik me ook niet druk te maken over of het wel mag.
JoycexEnya schreef:Wat een onzin, jeetje zeg we gaan voor E maar als we met B kunnen rijden zou dat mooi zijn. Ik bedoel tijd om te sparen. Ik heb paarden waar al het geld naar toe gaat. Maar volgens mij is dat iets tussen mijn ouders en mij over hoe en wat!!!
Ja we hebben mijn vaders auto nodig en ja is doordeweeks aan het werk we willen alleen een trailer om met de paarden weg te gaan zoals aankomende winter voor naar een binnenbak ipv naar de binnenbak te gaan waar ik 400 stalling betaal. Maargoed zijn mijn zaken. Als staa de trailer er voor de sier zijn onze zaken
Mijn vraag is als je een paardentrailer trekt onder de toegestane massa of je dan verzekerd was. Meer niet!!!
Edit: en tijd ja die heb ik indd nauwelijks ivm werk maar dat hebben de meeste denk ik?
JoycexEnya schreef:Wat een onzin, jeetje zeg we gaan voor E maar als we met B kunnen rijden zou dat mooi zijn. Ik bedoel tijd om te sparen. Ik heb paarden waar al het geld naar toe gaat. Maar volgens mij is dat iets tussen mijn ouders en mij over hoe en wat!!!
Ja we hebben mijn vaders auto nodig en ja is doordeweeks aan het werk we willen alleen een trailer om met de paarden weg te gaan zoals aankomende winter voor naar een binnenbak ipv naar de binnenbak te gaan waar ik 400 stalling betaal. Maargoed zijn mijn zaken. Als staa de trailer er voor de sier zijn onze zaken
Mijn vraag is als je een paardentrailer trekt onder de toegestane massa of je dan verzekerd was. Meer niet!!!
Edit: en tijd ja die heb ik indd nauwelijks ivm werk maar dat hebben de meeste denk ik?
MarliesV schreef:2 paards trailer ga je niet redden met een B rijbewijs, ook niet met 2 D pony's er in.
MTM trailer 2500 kg betekend dat je MTM auto max 1000 mag zijn, dat kan dus gewoon niet. Bestaat niet eens aangezien je trekkend vermogen bij een auto van dat gewicht nihil is.
Kortom, je kan het niet leuk vinden maar als jullie met een 2 paards op pad willen zul je toch echt E achter B moeten halen.
Toydoll schreef:MarliesV schreef:2 paards trailer ga je niet redden met een B rijbewijs, ook niet met 2 D pony's er in.
MTM trailer 2500 kg betekend dat je MTM auto max 1000 mag zijn, dat kan dus gewoon niet. Bestaat niet eens aangezien je trekkend vermogen bij een auto van dat gewicht nihil is.
Kortom, je kan het niet leuk vinden maar als jullie met een 2 paards op pad willen zul je toch echt E achter B moeten halen.
Ze kan hem gewoon terug laten keuren hoor, en dan kan ze gewoon met 2 pony's rijden.
TTM is geen vast getal van een aanhanger, dat is iets wat je zelf kan invullen (met het maximum vermeld bij TECHNISCH MAX MASSA)
Duhelo schreef:De wetgeving is europees, dus voor nederland en belgie is die gelijk gesteld.
Bij mijn weten kijken ze als je een B rijbewijs hebt naar het gewicht op papier, dus met mijn auto met mtm 2300 mag ik dan een trailer met mtm 1200 trekken, niet eentje met mtm 1600 ondanks dat die maar 1200 effectief weegt.
Citaat:edit: ik heb je post opnieuw doorlezen en we zeggen precies hetzelfde. De panda mag met een B rijbewijs de trailer van 2500 niet trekken omdat het gewicht op papier teveel is. Met BE mag die diezelfde trailer wél trekken omdat ze kijken naar het echte gewicht (mits die uiteraard niet zwaarder beladen is dan die panda mag trekken.)