Aanbetaling paard, wanneer wel of niet teruggeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Aanbetaling paard, wanneer wel of niet teruggeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 13:52

Omdat ik dit gezeur nog nooit meegemaakt heb en me nu in dit schuitje bevind ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden.
We worden nog terug gebeld door een paarden advocaat, dus zijn sowieso bezig met de rechten.

Verhaal;

Koper komt op donderdag paard bezichtigen, neemt 2 ervaren personen mee. Rijden proef, controleren het paard en word goed bevonden. Afspraak dat ze willen keuren kosten koper. Indien afgekeurd van zelfsprekend geen koop en aanbetaling terug.
Ik vertel dat ze zelf een dierenarts naar keus mogen regelen maar paard wel hier op het terrein gekeurd word.
Ik mag voor hun een dierenarts bellen en keuring regelen en netjes gedaan de volgende dag. De volgende dag word het paard netjes gekeurd en afgekeurd.

Netjes de bevindingen doorgebeld, dat het paard op zachte volte links achter niet zijn pas afmaakt maar wel vloeiend door buigproeven komt.
Ze wilde toch met zijn drieën overleggen want het is een paard wat ze graag willen. Ze zou het me avonds netjes laten weten wat ze wilde.
Omdat ik het sneu vond voor hun dochter gemeld dat we eventueel een weekje op proef willen meegeven wat we normaal nooit doen.

In de avond whatsappjes dat ze het paard toch graag willen en ze ons geloofd dat het niet heel veel aan de hand zal zijn omdat het een 3 jarige paard is en net enkele weken onder het zadel bevind.
Via de whatsapp hebben wij duidelijk gevraagd of ze door wilde gaan met de koop en indien niet we door wilde gaan met andere kopers die interesse hadden.

Hierop kregen wij een antwoord dat ze het naar vonden dat we dat zeide want hin dochter was nu in tranen. Ze stelde voor het paard nog een week weg te zetten en indien niet kreupel het paard opgehaald zou worden.

Ik heb hierop letterlijk gereageerd. " dan zetten wij het paard weg tot as vrijdag, indien niet kreupel op vrijdag is het paard definitief verkocht aan jullie"
Hierop kreeg ik, " ja is goed heel graag!"

Dit hebben ze nog een keer bekrachtigd in een spraakbericht via whatsapp en ook meerdere keren gevraagd "geen andere kopers hè" waarom wij netjes aan hebben gegeven deze af te zeggen en dat we een overeenkomst hebben met hun nu.

En nu, 4 dagen later doods bedreigingen, want ze willen toch van de koop af. Wij hebben gezegd dat het prima is maar wel hun aanbetaling kwijt zijn omdat ze een overeenkomst hebben gezegd het paard te kopen indien niet kreupel op vrijdag. Heb ze meerdere malen aangeven dat ze alleen borg terug krijgen indien het paard alsnog voor vrijdag kreupel raakt.

Inmiddels gaan de bedreigingen ver vanuit hun kant. Wij blijven netjes en gewezen op hun eigen teksten. Volgens hin hebben wij haar onder druk gezet omdat we hadden gevraagd wat ze wilde met de koop op vrijdag avond na afkeur.

Wat doen jullie met aanbetaling en toch gezegd dat ze komen kopen / ophalen. En ineens toch anders willen?

Ik ben van mening dat wij niet de aanbetaling hoeven terug te geven, daar dient het nl voor.
Ik ben zelfs nu in staat om een bericht na de zoveelste bedreiging terug te sturen indien het paard niet kreupel is en niet afgehaald is stalkosten en cerzorgingskosten in rekening te brengen en te facturen naar hun adres. Deze gevens hebben we ivm factuur voor dierenarts.

Overigens hebben wij alles zwart op wit staan van de overeenkomst zowel in whatsapp als een spraakbericht vanuit hun kant.

Edit, verhaal geplaatst voor particulier persoon.
Laatst bijgewerkt door Spaansepony op 03-10-17 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:56

Tja, dit hebben jullie afgesproken:

Indien afgekeurd van zelfsprekend geen koop en aanbetaling terug.

Paard is afgekeurd dus jij moet hun de aanbetaling teruggeven.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:01

Lastige situatie.. De oorspronkelijk afspraak was dus dat de aanbetaling teruggestort zou worden als het paard niet door de keuring zou komen en daardoor niet gekocht zou worden. Heb je vervolgens (op een manier die te bewijzen valt) aangegeven dat ze de aanbetaling niet terug zouden krijgen als het paard niet een week later alsnog afgenomen zou worden, en zijn zij daar uitdrukkelijk mee akkoord gegaan? Of heb je dat als vanzelfsprekend aangenomen omdat je het paard nog een week voor ze vast zou houden?

Overigens moet je sowieso even checken of je ze kan dwingen het paard af te nemen, zou me niets verbazen als dat namelijk niet mogelijk is en dan haal je je een hoop gedoe op de hals.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:01

Indien ze eerst netjes gemeld hadden toch van de koop af te zien en niet gelijk waren begonnen met dreigen had ik het gewoon zonder moeite teruggegeven eigenlijk. Zeker omdat het binnen zo'n korte termijn is en niet pas op vrijdag 'oh nee sorry we doen het toch niet'.

Neemt niet weg dat ik jouw redenatie heel goed snap, je houdt toch een paard vast voor een ander en wijst andere kopers de deur terwijl je eigenlijk alleen geld en tijd zit te verspillen. Verder heb ik geen verstand van de juridische kant van dit verhaal dus of het terecht is of niet, werkelijk geen idee. Succes ermee in ieder geval, ben heel benieuwd eigenlijk wat de uitkomst van dit verhaal wordt.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:03

Ik zou niet eens zin hebben in dit gedoe. Als er zoveel interesse is voor jouw paard dan zou ik de aantaling terug geven en lekker doorgaan met de andere kopers. Klaar.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Aanbetaling paard, wanneer wel of niet teruggeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 14:08

In eerste instantie afgekeurd geld terug inderdaad. En dit hadden wij ook netjes verwacht.
Paard is vrijdagmiddag 12 u afgekeurd.
Vrijdag avond om 21.30 berichtjes dat ze toch door wilde gaan met de koop, en we alsnog niet verder mochten gaan met andere kopers want ze wilde het paard onder de volgende omstandigheden
"Paard tot as vrijdag laten staan, indien niet kreupel is ze definitief verkocht aan ons"

Oftewel je maakt een nieuwe afspraak zwart op wit. Wij hebben hierdoor kopers opnieuw afgezegd, advertenties netjes verwijderd. En houden voor hun het paard extra vast omdat het nog steeds niet kreupel loopt.

Oftewel volgens ons vervalt de eerdere afspraak omdat ze toch na afkeur wilde kopen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:10

In je recht staan is ook iets anders dan je recht krijgen he?
Het zou het mij gewoon niet waard zijn maar als je een rechtsbijstand hebt kan je het proberen. Maar ik zou er geen energie in willen stoppen, al dat gedoe.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 14:11

Yessy schreef:
Lastige situatie.. De oorspronkelijk afspraak was dus dat de aanbetaling teruggestort zou worden als het paard niet door de keuring zou komen en daardoor niet gekocht zou worden. Heb je vervolgens (op een manier die te bewijzen valt) aangegeven dat ze de aanbetaling niet terug zouden krijgen als het paard niet een week later alsnog afgenomen zou worden, en zijn zij daar uitdrukkelijk mee akkoord gegaan? Of heb je dat als vanzelfsprekend aangenomen omdat je het paard nog een week voor ze vast zou houden?

Overigens moet je sowieso even checken of je ze kan dwingen het paard af te nemen, zou me niets verbazen als dat namelijk niet mogelijk is en dan haal je je een hoop gedoe op de hals.



Er is uitdrukkelijk na de afkeur gezegd
" dan zetten wij het paard weg tot as vrijdag indien noet kreupel is ze definitief verkocht aan jullie. Indien kreupel krijg je de aanbetaling terug"

Hun antwoord
" ja ontzettend graag, dankjewel, ik heb het vervoer al geregeld voor vrijdag"

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:11

Tja voor het oog kreupel of niet kreupel, het paard is nog steeds niet goedgekeurd toch? De afspraak was dat de potentiele kopers de keuring zouden betalen en bij niet goedgekeurd de aanbetaling terug kregen.
Jullie hebben ze zelf aangeboden er een week na te denken.
Bij een wel goedgekeurd paard zou ik het anders vinden, maar het beestje is gewoon niet goedgekeurd.
Waarschijnlijk zal hij op de volte nog steeds zijn pas niet af maken dus niet 100% zuiver.

Dus ik denk dat je er verstandig aan doet gewoon de aanbetaling terug te geven. Dat zou ik wel zo eerlijk vinden.
Anders zou je op eigen kosten nog een keer moeten laten keuren en als hij er dan wel doorheen komt, dan vind ik je wel sterk staan.
Maar aan de andere kant wil je toch gewoon graag een baasje dat dolblij met het paard is i.p.v. dat het in hun maag gesplitst wordt?
Je kunt de andere potentiele kopers toch terug bellen dat het paard toch beschikbaar is? Als zij zo geïnteresseerd waren dan staan ze vast zo op de stoep hoor ;)

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 14:12

Suzanne F. schreef:
Tja, dit hebben jullie afgesproken:

Indien afgekeurd van zelfsprekend geen koop en aanbetaling terug.

Paard is afgekeurd dus jij moet hun de aanbetaling teruggeven.


Dat klopt indien de koper natuurlijk niet door wilt gaan want ons normaal lijkt. Alleen wilde de kopee uitdrukkelijk door en toch het paard kopen.

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:15

Aanbetaling terugbetalen.
Paard is/was niet goed bij keuren en dat was de afspraak. Potentiële kopers hebben nogal een beschermrecht bij evt. aankopen.

Wees wijs, hier komt denk ik een hoop gedoe van en je geeft zelf al aan meerdere geïnteresseerden te hebben. Bel die op en ga verder met de verkoop.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:15

Spaansepony schreef:
In eerste instantie afgekeurd geld terug inderdaad. En dit hadden wij ook netjes verwacht.
Paard is vrijdagmiddag 12 u afgekeurd.
Vrijdag avond om 21.30 berichtjes dat ze toch door wilde gaan met de koop, en we alsnog niet verder mochten gaan met andere kopers want ze wilde het paard onder de volgende omstandigheden
"Paard tot as vrijdag laten staan, indien niet kreupel is ze definitief verkocht aan ons"

Oftewel je maakt een nieuwe afspraak zwart op wit. Wij hebben hierdoor kopers opnieuw afgezegd, advertenties netjes verwijderd. En houden voor hun het paard extra vast omdat het nog steeds niet kreupel loopt.

Oftewel volgens ons vervalt de eerdere afspraak omdat ze toch na afkeur wilde kopen.


En wie bepaald er of het paard nu wel op niet kreupel is? Dan vind ik dat je dat ook door een DA moet beoordelen en hem ook weer moet tonen op de volte. Als hij zijn pas niet afmaakt en daardoor niet goedgekeurd wordt is hij toch niet 100% zuiver?


Overigens lees ik meer dat de potentiele kopers er een weekje over na wilden denken en ik snap dat ze zich enigszins onder tijddruk gezet hebben gevoeld.

En daarbij is met jullie tweede afspraak de oorspronkelijk afspraak (afgekeurd = aanbetaling terug) toch niet vernietigd? Die staat er dan ook nog en het lijkt mij dat ze op basis daarvan er alsnog vanaf kunnen zien.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 03-10-17 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:16

Paard is toch gewoon nog te verkopen?
Dan zou ik jezelf een heleboel ellende besparen en het geld terug betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:17

Neem je verlies en betaal terug.

Jullie/jij verhandeld vaker paarden toch? Ik zou dan vooral bang zijn voor een slechte naam... Paard is afgekeurd dus in principe wist je al dat de koop niet door ging en je het geld weer kwijt was.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:20

Persoonlijk zou ik bij doodsbedreigingen niet eens zozeer meer kijken of je in je gelijk staat, maar het teruggeven... er lopen mij net iets teveel gekken op deze wereld rond, en met mensen die je bedreigen ga je er toch niet meer op een normale manier uitkomen -O-

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 14:23

Amy schreef:
Neem je verlies en betaal terug.

Jullie/jij verhandeld vaker paarden toch? Ik zou dan vooral bang zijn voor een slechte naam... Paard is afgekeurd dus in principe wist je al dat de koop niet door ging en je het geld weer kwijt was.


Stom, vergeten erbij te zetten. Niet voor mij, ik ben sowieso anders en heb andere rechten ivm handel. Dat is correct :D

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 14:24

Delphi schreef:
Spaansepony schreef:
In eerste instantie afgekeurd geld terug inderdaad. En dit hadden wij ook netjes verwacht.
Paard is vrijdagmiddag 12 u afgekeurd.
Vrijdag avond om 21.30 berichtjes dat ze toch door wilde gaan met de koop, en we alsnog niet verder mochten gaan met andere kopers want ze wilde het paard onder de volgende omstandigheden
"Paard tot as vrijdag laten staan, indien niet kreupel is ze definitief verkocht aan ons"

Oftewel je maakt een nieuwe afspraak zwart op wit. Wij hebben hierdoor kopers opnieuw afgezegd, advertenties netjes verwijderd. En houden voor hun het paard extra vast omdat het nog steeds niet kreupel loopt.

Oftewel volgens ons vervalt de eerdere afspraak omdat ze toch na afkeur wilde kopen.


En wie bepaald er of het paard nu wel op niet kreupel is? Dan vind ik dat je dat ook door een DA moet beoordelen en hem ook weer moet tonen op de volte. Als hij zijn pas niet afmaakt en daardoor niet goedgekeurd wordt is hij toch niet 100% zuiver?


Overigens lees ik meer dat de potentiele kopers er een weekje over na wilden denken en ik snap dat ze zich enigszins onder tijddruk gezet hebben gevoeld.

En daarbij is met jullie tweede afspraak de oorspronkelijk afspraak (afgekeurd = aanbetaling terug) toch niet vernietigd? Die staat er dan ook nog en het lijkt mij dat ze op basis daarvan er alsnog vanaf kunnen zien.


Paard zou niet meer opnieuw gekeurd worden, dan wilde ze niet.( de kopers)
Dus je mag wettelijk gezien meerdere afspraken maken en dan kiezen welke er geld?

Overigens over het juridische gedeelte krijgen ze vanmiddag te horen of ze in het recht staan.
We zijn alleen benieuwd wat jullie zouden doen.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:42

Nou, volgens mij was de oorspronkelijke afspraak bij afkeuring geen koop, aanbetaling terug. Waarop ze reageerden dat ze wel wilden kopen. Dan is er sprake van een nieuwe situatie en vind ik het terecht dat TS vindt dat de aanbetaling niet terug hoeft. Te meer daar het paard enige dagen gereserveerd was.

Een ander verhaal vind ik dat het nu heel vervelend wordt met die doodsbedreigingen en je eigenlijk gewoon van die mensen afwilt. Maar ja, dan bevestig je voor hun wel dat ze met agressie een heel eind komen.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 14:56

Jacquel schreef:
Nou, volgens mij was de oorspronkelijke afspraak bij afkeuring geen koop, aanbetaling terug. Waarop ze reageerden dat ze wel wilden kopen. Dan is er sprake van een nieuwe situatie en vind ik het terecht dat TS vindt dat de aanbetaling niet terug hoeft. Te meer daar het paard enige dagen gereserveerd was.

Een ander verhaal vind ik dat het nu heel vervelend wordt met die doodsbedreigingen en je eigenlijk gewoon van die mensen afwilt. Maar ja, dan bevestig je voor hun wel dat ze met agressie een heel eind komen.


Dat klopt. Naar hun idee is er dus een nieuwe situatie nieuwe afspraak voor de koop gemaakt na afkeur. En het paard 4 dagen gereseveerd omdat het paard opgehaald zou worden. Want het paard is niet kreupel en hun wilde zelf het paard een week we zetten bij hin en vrijdag indien niet kreupel ophalen. Paard zou niet her gekeurd worden, daar is ook noet over gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:02

Suzanne F. schreef:
Ik zou niet eens zin hebben in dit gedoe. Als er zoveel interesse is voor jouw paard dan zou ik de aantaling terug geven en lekker doorgaan met de andere kopers. Klaar.



Hier nog één.

Ik zou al niet aan zo'n constructie beginnen als 'niet kreupel op vrijdag'. Da's vragen om ellende. Al helemaal niet als er geen onafhankelijke partij is die dat beoordeelt.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:04

Ach... doe niet te moeilijk. Geef het bedrag terug. Zet hem opnieuw te koop aan. Haal er desnoods 10 euro advertentiekosten af.

Gaan zij vast wel mee akkoord en jij verkoopt hem alsnog aan een andere partij

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Aanbetaling paard, wanneer wel of niet teruggeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:08

Precies dit!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:12

Niet netjes van de kopende partij. Echter zou ik het geld terug storten en blij zijn dat mijn paard niet naar dergelijke mensen gaat.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Aanbetaling paard, wanneer wel of niet teruggeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:19

In mijn optiek zou je in je gelijk staan als het dier vrijdag idd "goed" blijkt te zijn (door een deskundig persoon bepaald).
Maar ik geloof niet dat ik het het gezeur waard zou vinden om er moeilijk over te doen.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Aanbetaling paard, wanneer wel of niet teruggeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:38

Ik zou het geld terug geven en aangifte doen van bedreiging :)