Paardrijden in Duitsland, verzekering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike162

Berichten: 740
Geregistreerd: 06-11-12

Paardrijden in Duitsland, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 18:13

Hallo allemaal!

Sinds kort woon ik in Duitsland. Nu ga ik hier weer paardrijden, bij een kennis die een paar paarden heeft, gewoon hobbymatig. Ze wil alleen wel even weten hoe het verzekeringstechnisch zit.

De situatie: Met de Duitse zorgverzekering wordt -als je valt - alleen je eerste behandeling betaald. Stel, je hebt langdurigere schade, dan moet je dat zelf betalen. Wel kan je je hier voor verzekeren, maar die verzekering voor langdurigere dingen is niet verplicht. Ze wil nu weten wat er gebeurd als ik van het paard val en langdurige schade heb.

Mijn situatie: Ik heb een Amerikaanse zorgverzekering (internationale verzekering, speciaal aangemaakt voor mijn tijd in Duitsland) en mijn Nederlandse zorgverzekering.

Nu is mijn vraag: Is er iemand die weet of ik op deze manier ook verzekerd ben? Kennen wij dat verschil tussen een eenmalige behandeling of langer in Nederland ook? Of, aangezien het een complexe vraag is, waar kan ik terecht met deze vraag? Kan ik de KNHS mailen? Of het ergens anders vinden?

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paardrijden in Duitsland, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:15

Je nederlandse zorgverzekering vragen?

Maaike162

Berichten: 740
Geregistreerd: 06-11-12

Re: Paardrijden in Duitsland, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 21:26

Dat ga ik idd doen. Lastige is alleen dat ik vermoed dat ik wat dat betreft niks heb aan m'n zorgverzekering in NL, heb niet voor niks een extra. Heb m'n Nederlandse puur gehouden, dat ik als ik op vakantie ben in NL daar naar de tandarts kan, voor evt medicijnen of huisartsbezoek tijdens vakantie in NL.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paardrijden in Duitsland, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:58

Maar waarom zou je ziekteverzekering in duitsland alleen de 1e behandeling vergoeden? Bij mij hebben ze alles vergoed en ik ben zelfs meerdere keren geopereerd, had toen ook een duitse zorgverzekering.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paardrijden in Duitsland, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:11

Je moet inderdaad naar je ongevallen dekking kijken, dat is niet standaard.
Ook is het andig om te kijken of jij of de eigenaar een Fremdpferdversicherung (soort aansprakelijkheidsverzekering) nodig hebt.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:20

Als jij in Nederland een basisverzekering en een aanvullende verzekering hebt met buitenlanddekking voor het land waar je verblijft zullen je zorgkosten betaald worden als ze in Nederland ook voor vergoeding in aanmerking komen. Even de polis van je aanvullende verzekering nakijken.

Soms zit er een maximum aan en er is verschil tussen spoedeisende en planbare zorg.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:25

NenaC schreef:
Maar waarom zou je ziekteverzekering in duitsland alleen de 1e behandeling vergoeden? Bij mij hebben ze alles vergoed en ik ben zelfs meerdere keren geopereerd, had toen ook een duitse zorgverzekering.


Ja dat is ook mijn gedachte.

Maaaaaarrrrrr en die moet je kennis even heel goed nakijken, hoe zijn zijn/haar paarden geregistreerd bij de verzekering? Elk paard moet in Dld apart Haftpflicht verzekerd zijn. En als er dan iemand op rijdt, en helemaal als het niet om de eigenaar gaat, moet je echt zorgen dat het paard als Turnierpferd erin staat. Anders zijn zeker bijrijders niet verzekerd mocht er wat gebeuren. En de eigenaar, of jij moet zichzelf, ook apart verzekeren voor een bijrijder. En dan nog rijd je bij haar thuis in de bak op de wei? of ergens in pension? Thuis bij haar moet ze zelfs kijken of haar verzekering die dekt.

Dus je ziektekostenverzekering is 1, maar deze is zeker zo belangrijk. Helemaal mocht er wat gebeuren.
Ik heb zelf thuis (ehm had) een rijbak. En mijn buurvrouw vroeg mij of ze er ook af en toe in mocht rijden. Wij hebben de afspraak gemaakt dat het mocht op voorwaarde dat als er wat gebeuren zou zij aangeven zouden dat het bij hun thuis op de wei gebeurd wat. Anders had ik er nl een aparte verzekering voor moeten afsluiten en was dat feestje echt niet doorgegaan. De verzekeringen hier zijn heel happig op het kijken of ze de schade niet ergens kunnen verhalen, denk daar goed om.

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:31

rina schreef:
NenaC schreef:
Maar waarom zou je ziekteverzekering in duitsland alleen de 1e behandeling vergoeden? Bij mij hebben ze alles vergoed en ik ben zelfs meerdere keren geopereerd, had toen ook een duitse zorgverzekering.


Ja dat is ook mijn gedachte.

Maaaaaarrrrrr en die moet je kennis even heel goed nakijken, hoe zijn zijn/haar paarden geregistreerd bij de verzekering? Elk paard moet in Dld apart Haftpflicht verzekerd zijn. En als er dan iemand op rijdt, en helemaal als het niet om de eigenaar gaat, moet je echt zorgen dat het paard als Turnierpferd erin staat. Anders zijn zeker bijrijders niet verzekerd mocht er wat gebeuren


Dit verschilt per verzekering hoor! Mijn paard is als gewoon recreatie paard verzekerd in Duitsland, maar bijrijders zijn gewoon verzekerd.

Monica72
Berichten: 489
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Paardrijden in Duitsland, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:44

Wij hebben paard verzekerd bij de Allianz en daar moet gewoon de naam van de ruiter op de verzekering staan anderen mogen niet op het paard rijden omdat zij niet onder de verzekering van het paard vallen wat betekend dat wanneer er iets gebeurd het paard ook niet verzekerd is.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paardrijden in Duitsland, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:39

Ik zit bij Tröwe, en daar zijn bijrijders ook automatisch meeverzekerd.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Paardrijden in Duitsland, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:51

Ik bij Baden-Badener en daar zijn Fremdreiters/Fahrers ook gewoon meeverzekerd, terwijl mijn paarden echt niet als Turnierpferde aangeschreven staan. Het enige waar ze niet voor gedekt zijn, is ongewenste dekking.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:35

De eigenaresse moet gewoon een Fremdreiterversicherung hebben als andere mensen op haar paard rijden. Heel simpel. Soms zit dat er bij de verzekering al bij in, soms moet je dat er extra bij nemen. Als ze geen Fremdreiterversicherung heeft, gewoon NIET op dat paard rijden. Dan zegt jouw verzekering inderdaad "alleen de eerste behandeling".

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:36

Geneuzel over turnierpferde is onzin.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:43

GamblersCup schreef:
Geneuzel over turnierpferde is onzin.


Wat zijn we weer buitengewoon vriendelijk hier op bokt. Je zou toch echt maar gewoon niets meer schrijven en iedereen het maar uit laten zoeken.

Mijn paarden zijn bij de R+V verzekerd en die verplichten dus WEL!!!!!!!! dat het als Turnierpferd verzekerd moet zijn om bijrijders en zelfs trainers verzekerd te laten zijn. En ik ken meer verzekeringen die dat als verplichting hebben. Dus goed het is geneuzel en onzin en jullie weten het allemaal zoveeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter.
Ben wel zo blij dat ik gewoon lekker fijn terug ga naar Nederland en straks niks meer van doen heb met die onzin en geneuzel en gewoon fijn iedereen in de stront laat zakken als ze vragen hebben.

HET IS DUS WEL ZAAK DAT DE EIGENARESSE NAVRAAGT BIJ DE VERZEKERING HOE EN WAT ZE NODIG IS OM BIJRIJDERS VERZEKERD TE LATEN ZIJN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bij de ene zal dat als Tunierpferd zijn bij de ander zit het er mss wel bij in. Maar dat er bij in kan NIEMAND hier garanderen, dus wees slim en vraag het na.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paardrijden in Duitsland, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:25

Blijft de vraag wel wat er dan gedekt wordt door die verzekering.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Paardrijden in Duitsland, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:31

Als je van een paard afvalt en letsel hebt dan vraagt de Duitse zorgverzekering als eerste van wie was het paard, als het van een ander is dan gaan ze daar de kosten verhalen.

Ik heb mijn paarden verzekerd voor het rijden door derden, en de paarden waar ik les mee geef als "schulpferd". Er zijn verschillenden mogelijkheden, eigenaar van het paard moet gewoon even informeren bij haar paardenverzekering, als het goed is zal ze wel een haftpflicht-verzekering hebben afgesloten voor haar paarden.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:34

Maar ze heeft een Nederlandse zorgverzekeraar. En die gaan niet verhalen op de eigenaar van het paard als er geen sprake is geweest van grove nalatigheid. Sterker nog; die verhalen alleen letselschade bij ongevallen met een derde partij niet zijnde mishandeling. Als je op een paard stapt is er een zekere mate van risicoaanvaarding. Ja, je kan eraf vallen. Maar dat kan ook van een geleende fiets. Dan gaan ze de kosten toch ook niet op de eigenaar van de fiets verhalen?

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:45

Delphi2 schreef:
Als je van een paard afvalt en letsel hebt dan vraagt de Duitse zorgverzekering als eerste van wie was het paard, als het van een ander is dan gaan ze daar de kosten verhalen.

Ik heb mijn paarden verzekerd voor het rijden door derden, en de paarden waar ik les mee geef als "schulpferd". Er zijn verschillenden mogelijkheden, eigenaar van het paard moet gewoon even informeren bij haar paardenverzekering, als het goed is zal ze wel een haftpflicht-verzekering hebben afgesloten voor haar paarden.

Even offtopic, maar wat valt er allemaal precies onder dat 'Schulpferd' verzekeren? En waar heb je dat gedaan?

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:19

Siesjuh schreef:
Delphi2 schreef:
Als je van een paard afvalt en letsel hebt dan vraagt de Duitse zorgverzekering als eerste van wie was het paard, als het van een ander is dan gaan ze daar de kosten verhalen.

Ik heb mijn paarden verzekerd voor het rijden door derden, en de paarden waar ik les mee geef als "schulpferd". Er zijn verschillenden mogelijkheden, eigenaar van het paard moet gewoon even informeren bij haar paardenverzekering, als het goed is zal ze wel een haftpflicht-verzekering hebben afgesloten voor haar paarden.

Even offtopic, maar wat valt er allemaal precies onder dat 'Schulpferd' verzekeren? En waar heb je dat gedaan?


Rijlessen of buitenritten op de betreffende paarden, en ook de gewone haftpflicht natuurlijk,onder mijn begeleiding. Ik ben verzekerd bij www.pferd-versichert.de, daar staan de verschillende verzekering duidelijk omschreven.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:36

Delphi2 schreef:
Rijlessen of buitenritten op de betreffende paarden, en ook de gewone haftpflicht natuurlijk,onder mijn begeleiding. Ik ben verzekerd bij http://www.pferd-versichert.de, daar staan de verschillende verzekering duidelijk omschreven.

Ah top, dankjewel!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:40

Anne_GTI schreef:
Maar ze heeft een Nederlandse zorgverzekeraar. En die gaan niet verhalen op de eigenaar van het paard als er geen sprake is geweest van grove nalatigheid. Sterker nog; die verhalen alleen letselschade bij ongevallen met een derde partij niet zijnde mishandeling. Als je op een paard stapt is er een zekere mate van risicoaanvaarding. Ja, je kan eraf vallen. Maar dat kan ook van een geleende fiets. Dan gaan ze de kosten toch ook niet op de eigenaar van de fiets verhalen?


Ze schrijft dat ze (ook) Internationale zorgverzekering heeft.....

Bij de NL zorgverzekering maakt het inderdaad niet uit.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paardrijden in Duitsland, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:53

Ik heb sowieso het idee dat TS minimaal dubbel verzekerd is. Maar heb niet alle relevante informatie om de puzzel compleet te maken.