dilemma...1,5paards of toch weer 2 paards aanschaffen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

dilemma...1,5paards of toch weer 2 paards aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 13:19

dilemma dilemma...

al ruim 10 jaar heb ik een 2 prds hotra trailer die nu echt op is...
Door een erfenis heb ik gelukkig een paar cent te besteden dus de beslissing is gemaakt om de hotra vaarwel te zeggen en een nieuwe trailer aan te schaffen....
Merk weet ik al...cheval liberte, prachtige trailers en kwa prijs interessant.

maar nu.....weer een 2 of toch 1,5 paards...

Ik heb 1 paard waar ik mee op pad ga, andere paard wat zeer incidenteel meegaat is van mijn buurvrouw (en dan alleen voor een buitenrit oid samen)
paard wat ik voor werk start is incl groom en vervoer :D

Dus ik twijfel.......kwa gewicht achter mn auto is een 1,5 veel fijner.....maar dan kan buuf niet meer mee
maar ja een zwaardere EN duurdere 2 paards aanschaffen voor alleen de buuf's 4x in het jaar buitenritje is ook zo wat...

Dus bokkers, mijn vraag, wat zouden jullie doen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:22

Ik zou een 1,5 aanschaffen. Wil je buuf graag mee, dan huurt ze maar een 2-paards voor die dag die dan aan jouw auto komt te hangen.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: dilemma...1,5paards of toch weer 2 paards aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:26

Mijn vader's logica (niet de mijne, ik weet niet zoveel van trailers en trekken) was dat een 2 paards trailer stabieler ligt op de weg omdat hij breder is. Ik heb maar 1 paard, gaan ook nooit anderen met me mee, maar toch een 2paards trailer.
Ik vind het ook wel handig als ik bijvoorbeeld op wedstrijd ben om daar dan wat spulletjes neer te zetten in de helft die ik niet gebruik (niet tijdens het rijden uiteraard).

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: dilemma...1,5paards of toch weer 2 paards aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:27

een 2 paard met 2 paarden erop zal misschien stabieler liggen, maar niet met 1 kant leeg lijkt me

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:30

Ik rij zelf regelmatig met een 2-paards rond. Meestal met 1 paard erin maar ook vaak genoeg met 2. Op zich merk ik niet echt verschil in stabiliteit tijdens het rijden, hij ligt algemeen gewoon goed op de weg.
Wat wel verschilt is dat je het met slechts 1 paard sneller voelt als ze zich een keer wat verzetten in een bocht. Zolang je paard zich echter niet constant tegen de wanden gooit valt dat echter prima te handelen als je genoeg feeling en uurtjes achter het stuur hebt doorgebracht.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:31

Als je een 2-paards zou nemen, zou ik in ieder geval zorgen voor een setje lange stangen zodat jet paard niet krap hoeft te staan als er niemand extra mee gaat.

Met één kant leeg is een 2-paardstrailer ook stabieler, het gaat namelijk puur om de afstand tussen de wielen.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:34

Als het voor je paard niets uitmaakt zou ik ook voor 1,5 gaan.
De mijne staat rustiger in een 2 paards, daar huur ik die ook altijd voor terwijl we meestal alleen op pad gaan.
Dan zou ik voor de ritjes met je buurvrouw inderdaad zeggen dat zij voor de trailer kan zorgen.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: dilemma...1,5paards of toch weer 2 paards aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:38

Als je de 2 paards puur alleen voor de buuf zou doen zou ik het lekker bij een 1,5 houden. Scheelt een bult geld!

Steph__

Berichten: 659
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:39

Ik heb vorig jaar een nieuwe 1,5 paards trailer gekocht, deze heb ik dit jaar ingeruild voor een grote 2 paards trailer met zadelkamer.

Paard staat trouwens altijd breed met een lange stang, gebruik de andere ruimte voor extra hooi en/of een fiets (vast met spanbanden) ook nu ruimte genoeg voor het meenemen van water etc.

Vraag me elke week weer af hoe ik het heb kunnen redden zonder de ruimte. ;-)

Voor mij nooit meer een 1,5 paards trailer.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:57

Als je zelf vaak weg gaat en vrijwel nooit met z'n tweeën, dan zou ik voor de 1,5 paards gaan. Tweepaards trailer vangt meer wind (=meer weerstand), en is vaak wat zwaarder dus kost je per rit extra brandstof. Los daarvan is een 1,5 paards trailer goedkoper.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: dilemma...1,5paards of toch weer 2 paards aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:34

Niet alleen koop je een duurdere trailer voor de buuf. Als je auto er uit gaat voor een nieuwe moet je ook een grotere auto kopen voor die 2 paards trailer.
Met een kleinere trailer kún je ook een kleinere auto rijden.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:36

pol013 schreef:
Niet alleen koop je een duurdere trailer voor de buuf. Als je auto er uit gaat voor een nieuwe moet je ook een grotere auto kopen voor die 2 paards trailer.
Met een kleinere trailer kún je ook een kleinere auto rijden.



dit dus, jij geeft dus extra geld uit om af en toe de buuf mee te nemen, gaat buuf die extra kosten ook betalen?