Trailerdrama 1 maal drama per keer dat we weggaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tammiezig
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-01-12

Trailerdrama 1 maal drama per keer dat we weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 13:25

Hoi hoi,

Veel trailer laad topics tegen gekomen, maar volgens mij dit nog niet eerder gezien. Mocht het wel zo zijn verwijs mij gerust door. Ik heb een paard waarmee ik elke week op les ga. In het begin was die niet te laden. Na veel geduld lukte het mij om hem te laden als iemand de stang dicht deed. Hij liep er vlot op. Na eventjes oefenen kon ik het zelfs alleen. Sinds kort begint het geklooi echter weer. Meneer vertikt het om erop te gaan blijft gerust een kwartier stil voor de trailer staan. Gooit er soms ineens een steigering bij in. Besluit dan ineens erop te lopen en dan kan ik de stang dicht doen. Als ik hem er dan uithaal kan ik hem ook gewoon weer vlot laden. Het is alleen de 1e keer. Gewoon doorgaan lijkt het alleen maar te verergeren. Iemand een idee? Gaat om een tweepaards trailer. Ik loop mee aan de andere kant. Laad over het algemeen in het licht.

Daffieeeeex
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:33

Ja dat doet de mijne ook...Loopt ze lief mee en 1 meter voor de klep gaat ze stilstaan of in achteruit, als ze dat eenmaal besloten heeft is ze er niet meer op te krijgen Hahah wat wij dan altijd doen is gewoon weglopen en even een rondje er langs stappen en dan de 2e keer loopt ze er zo op. Soms loopt ze er 3,4,5 keer niet op en dan opeens weer wel...Wij hebben het gewoon naast ons neergelegd ((vos) merrie trekje zullen we maar zeggen :D ) Wat ons wel een fijn idee geeft is dat we weten dat ze er vroeg of laat toch in gaat, en hoemeer ik haar naar voren trek of er een longeerlijn achter pleur hoe meer ze gaat tegenwerken...Niet dat je hier echt wat aan hebt hahaha maar misschien stelt het je gerust :)

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re: Trailerdrama 1 maal drama per keer dat we weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:38

Ik heb ook een merrie gehad die dit deed, wat bij haar goed hielp, was haar een paar pasjes achteruit vragen van zodra ze stil ging staan.
En inderdaad, je er vooral niet in opjagen, dat werkt averechts

tammiezig
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 14:00

In principe blijf ik er wel heel rustig onder. Alleen op dit moment verergerd het alleen maar. Het duurt weer steeds langer dus dacht als iemand eens tips heeft. Ik blijf vrolijk doorgaan en ik weet dat hij nooit de beste trailerlader zal worden. Maar altijd goed te horen dat er nog meer van die eigenwijze paarden zijn.

En idd ik weet ook dat die uiteindelijk altijd wel binnen een half uur erop staat. We komen wel thuis/weg

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Trailerdrama 1 maal drama per keer dat we weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:20

Kan het zijn dat hij nog moet plassen?
De merrie van mn zusje is ook erg ehm, (eigen)wijs wat betreft trailers....
Ze houd van trailers maar soms krijg je haar met geen mogelijkheid erop.
Zowieso onder dwang absoluut niet.... Maar soms ook dus omdat ze nog even moet plassen...

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:22

Vooropgesteld dat je gewoon rustig rijdt, zou ik iemand meenemen met een lange longeer of dressuurzweep. Zodra die neigt om te gaan stilstaan, en als 'ie gewoon niet wil kun je dat heel duidelijk zien en tik meegeven. Wees hem voor, en geef hem de kans gewoon niet.

Doet 'ie het ook als een ander hem laadt?

Edit: Of iemand er achter zetten waar die ontzag voor heeft en direct een keer 'Kom!' schreeuwen.

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:25

Seventeen schreef:
Vooropgesteld dat je gewoon rustig rijdt, zou ik iemand meenemen met een lange longeer of dressuurzweep. Zodra die neigt om te gaan stilstaan, en als 'ie gewoon niet wil kun je dat heel duidelijk zien en tik meegeven. Wees hem voor, en geef hem de kans gewoon niet.

Doet 'ie het ook als een ander hem laadt?

Edit: Of iemand er achter zetten waar die ontzag voor heeft en direct een keer 'Kom!' schreeuwen.



Wil je onze merrie eens lenen en zelf erachter gaan staan :Y)

Zonder dollen dit kan bij velen werken maar onze merrie zou dan korte metten met degene achter haar maken.

tammiezig
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-01-12

Re: Trailerdrama 1 maal drama per keer dat we weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 14:46

Zweep ben ik niet echt een voorstander van. Hij schiet al in de stress als er iemand achter staat. Is die meer met achter dan met mij bezig. Voor de rest alle enge ruimtes dingen die ik kan bedenken enzo volgt hij wel gewoon. Vanavond maar weer eens kijken en dat stapje achterwaarts eens proberen.

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Trailerdrama 1 maal drama per keer dat we weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:51

Probeer of hij eventueel moet plassen, dat kan ook flink problemem opleveren

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:53

weer even stapje terug doen en herhalen zoals je de vorige x gedaan hebt om hem erop te krijgen. dan is het zo weer over.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:59

Heb je een schot in de trailer of niet? Mijn paard laadde vroeger steeds moeilijker door een balansprobleem, omdat hij zijn evenwicht niet kon bewaren in een vak van de tweepaards. Nu het schot schuin staat hebben we nergens last meer van.

tammiezig
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 15:05

hagelslag schreef:
Probeer of hij eventueel moet plassen, dat kan ook flink problemem opleveren


Dit is zeker eens het kijken waard. Hij plast namelijk altijd op trailer. Moet dan alleen bedenken hoe je voor elkaar krijgt dat die het eerder doet ;)

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:06

stro in trailer, voordeur open zetten, touw onder halster/mond door ( weet niet hoe uit te leggen) maar hier kan je zachtjes wat druk opzetten.

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Trailerdrama 1 maal drama per keer dat we weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:07

Of even naar een grasveldje lopen. Of inderdaad stro ergens neerlegen en naderhand opruimen

pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Trailerdrama 1 maal drama per keer dat we weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:25

een equine opgeleide trainer erbij laten komen. Heb ik met mijn merrie ook gedaan. Resultaat is super met relatief weinig moeite. Had ik een jaar eerder moeten doen!

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Trailerdrama 1 maal drama per keer dat we weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:33

Bij onze niet te laden merrie hielp het om een paar x van links naar rechts en anders om over de klep te wandelen voor ze erin moest. Dat was in haar ogen zo gek en onverwachts dat ze er daarna zo opliep. Volgens mij werkt het, het best als je vanaf de autokant schuin aan komt lopen. Dan ziet ze niet meteen dat grote gat waar ze in moet. Heb het al bij meerdere paarden zien werken. Laden was lastig, erop staan met klep dicht geen probleem. Tegenwoordig gaat ze eigenlijk altijd mee.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:49

tammiezig schreef:
hagelslag schreef:
Probeer of hij eventueel moet plassen, dat kan ook flink problemem opleveren


Dit is zeker eens het kijken waard. Hij plast namelijk altijd op trailer. Moet dan alleen bedenken hoe je voor elkaar krijgt dat die het eerder doet ;)

Klikkertraining (zoekfunctie). Het schijnt relatief makkelijk aan te leren te zijn.


De mijne besloot begin dit jaar dat het misschien wel leuk was om niet de trailer op te lopen. Tijdje geduld bewaard maar werd niet beter. Toen een keer flink met de pin van de achterstang in haar bil geprikt. Waarop mevrouw besloot dat het toch leuker was om gewoon netjes de trailer op te lopen :D

Maar ligt aan het paard, sommige moet je met veel gevoel benaderen, bij andere zoals die van mij werkt een kordate no-nonsense aanpak het beste.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Trailerdrama 1 maal drama per keer dat we weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:55

Hoe is je rijstijl? Het zou mij niet verbazen als daar een groot deel van je probleem zit. Je kon hem eerst namelijk goed laden en nu wil hij er niet meer ik. Daar moet een oorzaak voor te vinden zijn. Pas dan kan je effectief het probleem oplossen. Hulp is daarbij zeker aan te raden.

tammiezig
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 21:16

Ik heb in mijn leven heel wat paarden vervoerd krijg altijd te horen dat ik een keurige rijder ben dus denk niet dat, dat het probleem is. Ter verduidelijking paard loopt alleen 1e keer er niet op. Daarna loopt die er zonder hulp uit zichzelf op. Oftewel als die er eenmaal in is geweest kan ik hem er gerust afhalen en weer opzetten.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:35

En als je oefent met een overdekte 'poort' waar hij doorheen moet? Het is vaak toch het enge waar ze die eerste keer doorheen moeten, daarna is het 'bekend terrein' (tot de volgende trailer rit).

Soms helpt het een gangetje ervoor te hebben dat ook al donkerder is en smaller is/wordt.

Edit: of misschien stom, maar eerst in z'n achteruit, achterstevoren erop te zetten?

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:16

Had ik met mijn ouwe merrie ook altijd, is alleen te laden, rent er zelf zo op...maar alleen als ik halstertouw met een steek over der neus doe. Nix geen spanning op touw, alleen dat, blijkbaar heeft ze dat duidelijk als aanwijzing nodig, zonder loopt ze dwars over me heen de klep af of voor de klep er al ver langs.