Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 97 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Trailer, B-rijbewijs.. hoe zat het ook alweer?

 
Profiel   

Vekabest theorieboek 2017
[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 09:42 



 
Profiel   

ik snap er werkelijk niks van..

mijn trailer mag als volgt

toegestane max massa is 1200kg
massa rijklaar: 560

mijn auto mag 1350kg trekken (geremd) en weegt leeggewicht 1150

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 10:06 



 
Profiel   

plutolover schreef
ik snap er werkelijk niks van..

Wat is de vraag?




Als je wilt weten of je jouw combi mag rijden zonder E moet je ook nog even de TMM van de auto erbij halen. Als dat minder is dan 2300 kg (3500 die je mag met alleen B min de 1200 van de trailer) mag je rijden zonder E.

Gezien leeggewicht 1150 kg zal de tmm zo rond de 1700-1800 kg liggen en mag je met B rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 10:14 



 
Profiel   

Benodigde feiten:
1. Maximale massa trekkend voertuig
2. Maximale massa aanhanger
3. Trekgewicht
4. Kogeldruk

1+2 gelijk aan of minder dan 3500kg
3 gelijk aan of minder dan 2.
Kogeldruk van de trailer mag niet hoger zijn dan die van de trekhaak.

Klaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 12:30 



 
Profiel   

geen idee hoe aan me kogeldruk moet komen. ik ga eens googelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 13:17 



 
Profiel   

Typeplaatje van de trekhaak/trailer. En voorheen stond het ook op het kentekenbewijs van de trailer. Maar ik heb nu zo'n pasje en daar staat het niet op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 13:23 



 
Profiel   

Qimm schreef
Benodigde feiten:
1. Maximale massa trekkend voertuig
2. Maximale massa aanhanger
3. Trekgewicht
4. Kogeldruk

1+2 gelijk aan of minder dan 3500kg
3 gelijk aan of minder dan 2.
Kogeldruk van de trailer mag niet hoger zijn dan die van de trekhaak.

Klaar


_/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 13:26 



 
Profiel   

Haal gewoon je BE opgelost het heel probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 13:31 



 
Profiel   

Met BE moet je alsnog rekening houden dat je auto het gewicht trailer+ paard mag trekken én dat je laadvermogen van je trailer goed zit.

Maar dan heb je inderdaad geen zorgen meer met tellen en rekenen met TMM's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 13:33 



 
Profiel   

astrea schreef
Haal gewoon je BE opgelost het heel probleem.


t punt is, zodra iemand met mij mee gaat kijken, raak in in de stress. Met de lessen gaat t nog wel. Maar tijdens een examen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 13:46 



 
Profiel   

Wij hebben net een trailer gekocht en de mtm laten verlagen naar 1500 . Hij had een mtm van 2000. De auto mag 1400 kilo trekken. De auto heeft een mtm van 1940. De trailer 1500 en de trailer zelf weegt 720 kilo en de pony weegt rond de 250 kilo. Dus hier in België mag ik zo rond rijden met een b. De mtm mag hoger zijn dzt wat de auto kan trekken maar de gehele combinatie mag met de mtm niet over de 3500 kilo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 13:48 



 
Profiel   

Gewoon doen joh. Thuis de maneuvers veel oefenen met iemand die ervaring zat heeft met aanhanger rijden, en dan haal je dat examen met 2 vingers in je neus.

@ Ilora: en zorg dat je gewicht in beladen toestand niet boven het gewicht uit komt wat je auto mag trekken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 13:53 



 
Profiel   

Varekaj schreef
Gewoon doen joh. Thuis de maneuvers veel oefenen met iemand die ervaring zat heeft met aanhanger rijden, en dan haal je dat examen met 2 vingers in je neus.

@ Ilora: en zorg dat je gewicht in beladen toestand niet boven het gewicht uit komt wat je auto mag trekken!


Trailer weegt 720 kilo pony 250 kilo. De auto mag 1400 kilo trekken. Vermoed dat dat gaat lukken. Hij mag zelfs nog een beetje verdikken

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 15:05 



 
Profiel   

Ja die 1000kg zal wel lukken in dit geval :)

Het gaat er gewoon om dat veel mensen denken "ik mag 1400 trekken en de TMM is 1400" dat ze vergeten naar het eigen gewicht van de trailer te kijken. Vooral bij teruggekeurde trailers gebeurt dat nog wel eens.

Trailer die leeg al 800 weegt gaan ze terugkeuren naar pak 'm beet 1200, omdat de auto niet meer mag trekken. En dan zetten ze er alsnog een paard in van 500kg. Ja dan heb je toch echt wel een probleem, want dan ben je overladen (leeggewicht + lading is groter dan 1200) en als je maar 1200 mag trekken zit je over die grens ook nog overheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 15:09 



 
Profiel   

ik begrijp er ook heel weinig van helaas... kan iemand mij helpen met de rekensom?
ben niet zo goed in hoofdrekenen :D

wat voor trailer (qua gewicht kan ik het beste kopen volgens jullie?)

auto en paard zijn er al :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 21:57 



 
Profiel   

Om het makkelijk te maken voor jezelf kies je best een trailer met TMM 1300 of 1400. Lager ga je te krap zitten in laadvermogen, hoger loop je risico op overladen de weg op/boven je rijbewijs uit te komen/moet je laten terugkeuren.

Ledig gewicht zit best zo rond de 700-750kg. Met de 550kg van je paard zit je nét op het randje bij TMM 1300 en heb je nog iets overschot bij TMM 1400.
Trailers die op papier claimen om uitzonderlijk licht te zijn voor een 1,5-paards, zet die maar op de weegbrug. Ga uit van een ledig gewicht van zeker minimaal 650 of meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-17 22:02 



 
Profiel   

:) :)

Het is geen rocketscience, en de meeste getallen staan gewoon op de papieren van de auto en de trailer. Dan kun je makkelijk met een rekenmachine uitrekenen wat je mag trekken met B. Simpele +/- sommen.

Het lijkt me belangrijk dat je het zelf goed begrijpt, zeker omdat je alleen B hebt. Zodat je niet zometeen met een combinatie staat waar je eigenlijk niet mee mag rijden.
Pak de papieren van de auto erbij en lees alles nog eens rustig door. Waar loop je vast?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 05:56 



 
Profiel   

Goed....

Tussen een hoop verkeerde en misschien voor de ts niet duidelijke informatie.

TTM is gewicht voertuig plus laadvermogen van je auto en of die van je trailer/aanhanger.

Dus bijvoorbeeld
Auto weegt 1400 en heeft een laadvermogen van 1000 is de TTM 2400
Trailer weegt 600 en heeft een laadvermogen van 1400 is de TTM 2000

In theorie zou je leeg deze combinatie mogen rijden gezien je onder de 3500 blijft.
Ware het niet dat ze daar NIET naar kijken !!!!!!
Kortom dit is GEEN BE combinatie gezien die potentieel boven de 3500 uit komt.

Ook moet je ook nog kijken naar de kogeldruk zoals hier ook al meermalen word aangegeven.
De kogeldruk van de gemiddelde trailer zit al gouw op een 100 kg terwijl de gemiddelde personen auto rond de 50 kg zit.


Maar hoe je het ook draait en of keert al deze informatie kun je gewoon terug lezen op de rdw site en of word ongelofelijk vaak hier op bokt uit gelegd.
Rechts bovenin zit een zoek functie !

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 06:36 



 
Profiel   

Thokkadisje schreef
:) :)

Het is geen rocketscience, en de meeste getallen staan gewoon op de papieren van de auto en de trailer. Dan kun je makkelijk met een rekenmachine uitrekenen wat je mag trekken met B. Simpele +/- sommen.

Het lijkt me belangrijk dat je het zelf goed begrijpt, zeker omdat je alleen B hebt. Zodat je niet zometeen met een combinatie staat waar je eigenlijk niet mee mag rijden.
Pak de papieren van de auto erbij en lees alles nog eens rustig door. Waar loop je vast?



Is alleen maar + er word niets afgetrokken.
Het zijn 4 getalletjes die je moet optellen en 2 moet je vergelijken.
Idd geen rocketscience

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 06:38 



 
Profiel   

rommulus schreef
Goed....

Tussen een hoop verkeerde en misschien voor de ts niet duidelijke informatie.

TTM is gewicht voertuig plus laadvermogen van je auto en of die van je trailer/aanhanger.

Dus bijvoorbeeld
Auto weegt 1400 en heeft een laadvermogen van 1000 is de TTM 2400
Trailer weegt 600 en heeft een laadvermogen van 1400 is de TTM 2000

In theorie zou je leeg deze combinatie mogen rijden gezien je onder de 3500 blijft.
Ware het niet dat ze daar NIET naar kijken !!!!!!
Kortom dit is GEEN BE combinatie gezien die potentieel boven de 3500 uit komt.

Ook moet je ook nog kijken naar de kogeldruk zoals hier ook al meermalen word aangegeven.
De kogeldruk van de gemiddelde trailer zit al gouw op een 100 kg terwijl de gemiddelde personen auto rond de 50 kg zit.


Maar hoe je het ook draait en of keert al deze informatie kun je gewoon terug lezen op de rdw site en of word ongelofelijk vaak hier op bokt uit gelegd.
Rechts bovenin zit een zoek functie !


Lees je eigen bericht nou nog eens heel goed door...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 06:51 



 
Profiel   

Qimm schreef
Benodigde feiten:
1. Maximale massa trekkend voertuig
2. Maximale massa aanhanger
3. Trekgewicht
4. Kogeldruk

1+2 gelijk aan of minder dan 3500kg
3 gelijk aan of minder dan 2.
Kogeldruk van de trailer mag niet hoger zijn dan die van de trekhaak.

Klaar

Nog even in de herhaling

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 06:57 



 
Profiel   

je kan zowel van de auto als de trailer het kenteken invullen op de rdw (even googlen, url is odi.rdwof zo).

dan weet je alle gewichten en kun je gaan rekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 06:59 



 
Profiel   

Ik heb het ook ooit op Bokt gevraagd en sinds ik het weet vind ik het heel makkelijk.

De rekensom is leeggewicht + laadvermogen auto plus leeggewicht + laadvermogen trailer. Is dat totaal boven de 3500kg? Dan heb je een BE rijbewijs nodig.

Mijn trailer:

Leeggewicht is 700 kg. Laadvermogen 1300kg. Dat bij elkaar opgeteld noem je de Toegestane Maximum Massa (TMM) en dat is 2000kg.
[ img ]

Mijn auto:

Leeggewicht is 1875 kg. Laadvermogen staat er niet op maar is 605 kg. Samen maakt dat de Toegestane Maximum Massa (TMM) 2480.

[ img ]

TMM van auto en trailer samen is 4480kg, zit dus ver boven de toegestane 3500kg en dus is deze combinatie alleen te rijden met een E rijbewijs. Maakt dus niet uit of je er een zak aardappelen in zet of 2 paarden. Het mag gewoon niet, ook niet leeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 07:04 



 
Profiel   

Joltsje schreef
je kan zowel van de auto als de trailer het kenteken invullen op de rdw (even googlen, url is odi.rdwof zo).

dan weet je alle gewichten en kun je gaan rekenen.

https://ovi.rdw.nl/
De link.

Voor de rest staat tussen alle onzin ook het goede antwoord meerdermalen vermeldt en bij twijfel lees je even de FAQ na bij Rijbewijs BE

Let er wel op: dit is de Nederlandse wetgeving. Het lijkt erop dat er in de Belgische wetgeving enkele kleine detailverschillen zitten, maar ondanks verwoedde pogingen van enkele bokkers is dat niet sluitend boven water gekomen (je wil echt niet weten hoe de Belgische wetgeving geschreven is!)

Dat gezegd hebbend; in de link staat de heilige waarheid, met bronvermelding. Alles wat daar vanaf wijkt is gezwam in de ruimte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 17:53 



 
Profiel   

Ik was er uit tot de auto kapot ging. Nu hebben we een ford fiesta. Kan iemand me zeggen of het daarmee mag? Vriend heeft inmiddels BE dus er kan sowieso mee gereden worden alleen m'n zus niet vandaar de vraag, en we zijn beide niet zulke rekenwonders
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-18 15:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 97 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen