Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
plutolover schreef:ik snap er werkelijk niks van..
Varekaj schreef:Gewoon doen joh. Thuis de maneuvers veel oefenen met iemand die ervaring zat heeft met aanhanger rijden, en dan haal je dat examen met 2 vingers in je neus.
@ Ilora: en zorg dat je gewicht in beladen toestand niet boven het gewicht uit komt wat je auto mag trekken!
Thokkadisje schreef:
Het is geen rocketscience, en de meeste getallen staan gewoon op de papieren van de auto en de trailer. Dan kun je makkelijk met een rekenmachine uitrekenen wat je mag trekken met B. Simpele +/- sommen.
Het lijkt me belangrijk dat je het zelf goed begrijpt, zeker omdat je alleen B hebt. Zodat je niet zometeen met een combinatie staat waar je eigenlijk niet mee mag rijden.
Pak de papieren van de auto erbij en lees alles nog eens rustig door. Waar loop je vast?
rommulus schreef:Goed....
Tussen een hoop verkeerde en misschien voor de ts niet duidelijke informatie.
TTM is gewicht voertuig plus laadvermogen van je auto en of die van je trailer/aanhanger.
Dus bijvoorbeeld
Auto weegt 1400 en heeft een laadvermogen van 1000 is de TTM 2400
Trailer weegt 600 en heeft een laadvermogen van 1400 is de TTM 2000
In theorie zou je leeg deze combinatie mogen rijden gezien je onder de 3500 blijft.
Ware het niet dat ze daar NIET naar kijken !!!!!!
Kortom dit is GEEN BE combinatie gezien die potentieel boven de 3500 uit komt.
Ook moet je ook nog kijken naar de kogeldruk zoals hier ook al meermalen word aangegeven.
De kogeldruk van de gemiddelde trailer zit al gouw op een 100 kg terwijl de gemiddelde personen auto rond de 50 kg zit.
Maar hoe je het ook draait en of keert al deze informatie kun je gewoon terug lezen op de rdw site en of word ongelofelijk vaak hier op bokt uit gelegd.
Rechts bovenin zit een zoek functie !
Joltsje schreef:je kan zowel van de auto als de trailer het kenteken invullen op de rdw (even googlen, url is odi.rdwof zo).
dan weet je alle gewichten en kun je gaan rekenen.