Paard onrustig op trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Paard onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 11:24

Hallo allemaal,

Ik ben eens gaan googelen en kwam op zo ontzettend veel topics uit dat ik niet weet waar ik moet beginnen..

Ik heb een 8 jarige merrie en zo af en toe gaan wij wel eens op wedstrijd, soms 2 keer in de maand soms 1 keer in de maand maar het kan ook zo zijn dat we 3 maand niet gaan en dan moet ze er na 3 maand dus weer een keer op.
Nu gaat het trailerladen al niet heel makkelijk, ook niet moeilijk want ze staat eigenlijk altijd binnen 10 minuten wel op de trailer en dit op een vriendelijke manier, zonder herrie of mensen die denken haar te moeten aanpakken :')

Nu gaat het hartstikke goed als we vanaf stal naar de club rijden, dat duurt denk ik een minuutje of 5. Maar zijn we een kwartier of langer onderweg dan komt ze de trailer uit alsof ze al aan het werk is geweest...helemaal bezweet. Ik moet zeggen dat we nooit op een drukke weg rijden als we naar de ruiterclub gaan, op weg naar wedstrijden is dit natuurlijk al anders. Ook weet ik niet wat ze precies doet? Hebben er wel eens achter gereden en toen was alleen te zien dat ze heel graag om zich heen wilde kijken, naar mijn weten schopt ze verder niet of iets.

Nu vraag ik mij af op welke manier ik dit het beste kan aanpakken, want inmiddels is niet alleen mijn paard onrustig in de trailer, ook ik zit zenuwachtig in de auto.. Ben echt bang dat het een keer mis gaat.

Mijn paard heeft nou eenmaal last van het feit dat alleen staan niet wordt gewaardeerd, helaas is samen op wedstrijd gaan met een ander paard al geen optie (ook omdat we maar een anderhalfpaardstrailer hebben). Ze is nou eenmaal ook een pittige dame als het op bepaalde dingen aan komt, ze is heel moeilijk af en toe rustig te krijgen. Ik wil het liefst niet allerlei middeltjes hoeven toe te dienen, druppels etc.
Ik wil in ieder geval aan mijn vader gaan vragen of we elke zondag even een eindje kunnen gaan rijden met trailer en paard. Misschien verstandig om dan bijvoorbeeld eerst 5/10 minuten te rijden en dat elke keer een beetje langer te maken?
In andere topics kwam ik vooral tegen, haal er iemand bij of werden bepaalde druppeltjes geadviseerd.

Hetgeen waar ik bang voor ben is dat ze het uiteindelijk zo spannend gaat vinden in de trailer dat ze er helemaal niet meer in wil en dat wil ik natuurlijk voorkomen.

Heeft iemand dit zelfde gehad bij zijn of haar paard en hoe is dit opgelost?
Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik dit nu het beste aan kan pakken!

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Paard onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:30

Een camera in je trailer monteren? Ik heb voor 40 euro een achteruitrijcamera aangeschaft voor in mijn trailer.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Paard onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:47

Wat doet de bodem van je trailer als je rijd? Trilt deze als je rijd?

Ik heb een pony die in een stabiele trailer geen probleem heeft, maar een trailer met trillende bodem komt hij bezweet af. En wil er dan ook niet meer op.
Ben er achter gekomen na dat ik met hem in een rijdende trailer stond, kreeg zelf ook erg veel last van mijn benen.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:55

stukjes die je steeds gereden hebt zijn net te kort geweest voor je paardje om het vertrouwen te krijgen dat er niets aan de hand is. Eigenlijk wordt ze nu in hoogtepunt van paniek eraf gehaald, dus eigenlijk een bevestiging dat het inderdaad eng is dus kom er maar af.

Bij regelmatig langere stukken zal ze merken dat er niets engs aan is en als er dan ook nog fijne dingen na komen, zoals buitenritjes, uitjes, dan zal ze er meer plezier in krijgen.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Paard onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:43

Hang een camera in de trailer, dat helpt je paard niet, maar geeft jou wel heel veel rust. En kijk eens of je haar in een 2-paards kan zetten en of ze dan ook zo onrustig is. Mijn paard staat veel beter in een 2-paards dan in een 1,5. In een 1,5 ging hij van links naar rechts en slingerde de trailer achter de auto. Nu staat hij veel rustiger en heeft hij ook de neiging niet meer om er zo snel mogelijk weer uit te komen.

Anoniem

Re: Paard onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:44

Ik heb hetzelfde. Heel vervelend. Want ik weet ook de duidelijke oorzaak; dat ze alleen staat in de trailer. Met zn 2en gaat het prima.
Die van mij gaat staan 'huppen' en komt er ook kletsnat uit. Nu heb ik al een tijd haar niet alleen meegenomen maar ala ik weer wil beginnen ga ik ook zeker een camera installeren..

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:57

Ik had ook een heel onrustig merrie en het feit dat ze officieel maar 3 tot 5x per jaar op de trailer ging, hielp niet mee..al helemaal niet als ze alleen de trailer op moest.
Wij hadden een 2 paards trailer met tussenschot.
Onze merrie stond de huppellen, schoppen, .. Kwam er altijd kletsnat en bevend vanaf.

Wij zijn dus vaker gaan oefenen met trailer laden. Ook langs beide kanten erop. Links en rechts zetten.
Gewoon even erop zetten, belonen, terug eraf tot rondjes van een half uur, opbouwend tot een uur en langer.
Soms gewoon rondje naar ons 2e weiland (20min stappen maar hier maakten we dan een langere trailer rit van) merrie eraf, laten grazen, terug erop.. al dan niet met een van onze andere paarden.
Uiteindelijk zijn we zover gekomen dat er buiten een 'vochtige' hals niet veel meer bij kwam te kijken.
Gewoon een periode wat vaker meenemen op de trailer en laten zien dat zo'n ritje wat leuks opleverd zoals grazen, mooi buiten rijden, voertijd, ..
Zoals hierboven word beschreven kan het ook helpen om langere ritten in te plannen, meestal leren ze dan vanzelf om rustig te worden.

Hooi aanbieden op de trailer leek bij ons ook te helpen

Ilse_Ven

Berichten: 156
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Nijmegen en Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:56

BillyJ schreef:
Ik had ook een heel onrustig merrie en het feit dat ze officieel maar 3 tot 5x per jaar op de trailer ging, hielp niet mee..al helemaal niet als ze alleen de trailer op moest.
Wij hadden een 2 paards trailer met tussenschot.
Onze merrie stond de huppellen, schoppen, .. Kwam er altijd kletsnat en bevend vanaf.

Wij zijn dus vaker gaan oefenen met trailer laden. Ook langs beide kanten erop. Links en rechts zetten.
Gewoon even erop zetten, belonen, terug eraf tot rondjes van een half uur, opbouwend tot een uur en langer.
Soms gewoon rondje naar ons 2e weiland (20min stappen maar hier maakten we dan een langere trailer rit van) merrie eraf, laten grazen, terug erop.. al dan niet met een van onze andere paarden.
Uiteindelijk zijn we zover gekomen dat er buiten een 'vochtige' hals niet veel meer bij kwam te kijken.
Gewoon een periode wat vaker meenemen op de trailer en laten zien dat zo'n ritje wat leuks opleverd zoals grazen, mooi buiten rijden, voertijd, ..
Zoals hierboven word beschreven kan het ook helpen om langere ritten in te plannen, meestal leren ze dan vanzelf om rustig te worden.

Hooi aanbieden op de trailer leek bij ons ook te helpen


Dit vind ik echt hele goede tips! Ik denk ook dat vaker oefenen met de trailer het beste helpt.

Het kost misschien even wat tijd, maar op de lange termijn heb je (en je paard natuurlijk) er zeker plezier van! :))

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 09:25

Dankjulliewel! Ik ga er mee aan de slag. Ik ga in ieder geval kijken voor een camera.
En proberen dus wat langere stukken te rijden :) En inderdaad heel erg belonen met leuke dingen, probeer ik sowieso altijd al te doen.

Heb verder ook nooit gekeken naar wat de bodem van de trailer doet eerlijk gezegd, ga ik ook eens even kijken.

2paards trailer uitproberen moet ook geen probleem zijn en ook al zit het een beetje in mijn hoofd van: gaat toch niks veranderen, ga het toch wel proberen nu ik lees dat dit bij sommigen echt heel erg kan helpen.

ijsco2008
Berichten: 40
Geregistreerd: 02-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:10

De mijne ook, behalve als ze diagonaal kan staan. Dus slechts aan 1 kant vastzetten aan halster, dan kan ze net een beetje achterom kijken. En niet tussen schotten maar gewoon de ruimte geven, ofwel schot(ten)eruit halen.

Een wereld van verschil met vervoeren.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paard onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:36

Paard doof maken kan ook veel helpen :)

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:48

Ik zou toch eens heel simpel beginnen met het ophangen van een camera, zodat jij ZIET wat er allemaal gebeurt daar achterin. Wellicht geeft je dat al ruim voldoende info.

Verder staan er veel zinvolle tips, die zeker de moeite waard zijn om uit te proberen.

Om even op mijn stokpaardje te gaan zitten: er was eens een bokker die bij hoog en laag beweerde heel rustig de bocht om te gaan maar op het filmpje dat erbij geplaatst werd was overduidelijk zichtbaar dat de boel redelijk lomp de hoek om gegooid werd en dat de paarden de grootste moeite hadden met hun evenwicht door dit bochtenrijgedrag. Rijgedrag is heel subjectief.

Maar een heel ander ding waar ik bij toeval achter kwam: ex-mijn-Welsh-Cob was en is ook geen reiziger en het rijgedrag van de huidige eigenaar biedt ruimte voor verbetering maar toen wij er eens achter reden, kwamen we tot de ontdekking dat niet het bochtenwerk het probleem was, maar de zijwaartse beweging, bijvoorbeeld als de weg hobbels heeft door wortels van grote bomen langs de weg. Qua beweging lijkt dat niet echt ergens over te gaan, maar aan zijn gedrag was zeer duidelijk te zien dat DAT moeilijk was voor hem.

Daarom dus mijn advies voor een camera.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:06

Àls het echt het alleen zijn is heb ik het advies gekregen een spiegel in de trailer te proberen. Eerst aan laten wennen in een andere omgeving en bij voorkeur een plastic spiegel ivm breuk.

Ik ben er nu zelf ook voor aan het kijken. Laden gaat netjes maar hij blijft het eng vinden in zijn eentje.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paard onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:25

Een camera ga je inderdaad geen spijt van krijgen!

Het laden kan je misschien nog wat vergemakkelijken, door het ongeveer zo aan te pakken als longeren (jij achterstevoren de trailer in, op schouderhoogte en je hand (of eerst een zweepje) als drijvende hulp (tikken is vooruit, als je stopt met tikken is dat alleen omdat ze een stapje heeft gezet, ze gaat dan begrijpen dat het tikken ophoudt wanneer ze voorwaarts gaat).
Hiermee kan je je paard een hoop zekerheid geven, mogelijk heeft dat ook een effect in het rijden.

Kijk ook eens hoe je paard in de trailer staat nadien (scheef? veel paarden schijnen die voorkeur te hebben, daar zijn ook special trailers op gebouwd)

Geen maatje omdat het een anderhalfpaards trailer betreft? Ik heb gezien dat mensen voorin achter een traliehekje (je moet het maar durven!) een geit meenamen als maatje :+