Oplichting? *verkoop paard*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 09:44

Hoi Bokt,

ik weet niet of dit op de goede plek staat, maar verplaats het gerust!

Mijn sportpaardje staat al een tijdje te koop, maar de laatste maanden hebben we hier niet meer zo hard aan getrokken. De advertenties op internet zijn inmiddels weggezakt tot pagina 500. Ik was dus ook verbaasd toen ik vorige week toch nog een reactie had op een advertentie, via een onbekende paardenverkoopsite. In de reactie werd in matig Engels gevraagd of het paard er nog was. Ik heb gereageerd dat het er nog is, maar niet actief in de verkoop staat.

Daarop kreeg ik een mail die uit elkaar viel van de 'ooh wat fijn' en 'wat een geweldig paard' etc.Met vragen als: hoe oud is zij? is ze gezond? wanneer was de laatste vetcheck? maar ook: wat eet ze? (hier dacht ik: hoe kun je als paardeneigenaar nou vragen bij verkoop wat een paard eet...?)

Maar goed, ik braaf de vragen beantwoord. Wel wat terughoudend in wat ik heb geschreven. En daar kwam ook weer heel snel een reactie op.

Super lange mail, met een hoop lief gedoe van dat ze een fantastisch huisje gaat krijgen, bij haar familie gaat horen, ze heel veel foto's naar me gaat sturen als ze bij haar is. En daar tussendoor schrijft ze: ik doe een bod van ... Daarbij krijg je nog wat extra's om de advertentie te verwijderen en om het paard voor mij te reserveren tot de cheque rond is. (niet gedaan!)
Daarna vraagt ze om gegevens om haar bank een cheque uit te kunnen laten schrijven. Ik moet het laten weten als ik het geld binnen heb, dan regelt zij het transport.



Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden.. Mijn onderbuikgevoel zegt heel hard neeee, dit voelt sterk als oplichterij en ik ken genoeg verhalen van ongeldige cheques etc. Plus op basis van 2 mails een paard kopen (voor niet super weinig geld..) lijkt me zeer sterk. Ik ben benieuwd wat jullie denken als je dit leest

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:46

Bekend oplichtersverhaal, ook al eerder zo'n verhaal op bokt zien staan.

Lekker laten gaan! :)

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:46

Is pure (poging tot) oplichting.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:46

Ik zou er niet mee verder gaan, te vaak verhalen gehoord over cheques die niet gedekt zijn.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:48

De combinatie van alles doet mij ook vermoeden dat het niet helemaal zuivere koffie is. Ben benieuwd wat ze zegt als jij aangeeft niet via cheque betaald te willen worden :=

Gewoon lekker naar je onderbuikgevoel luisteren, die zit vaak wel bij het juiste eind bij dit soort zaken. :j

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:51

ik zou bij verkoop eigen paard ook altijd de koper willen zien en de plek waar ze komen te staan. misschien zelfs brengen. Ik denk dat dit idd een verdacht verhaal is en niet doen. luister vooral naar je onderbuik gevoel

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:51

Aangeven dat je niet per cheque wil betalen en dat ze eerst kennis mag komen maken...benieuwd of er dan nog reactie komt...

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:51

Natuurlijk is dat oplichting. Wie koopt er nou een paard ongezien?
"Kom 'm maar persoonlijk ophalen en contant afrekenen" lijkt mij een goed antwoord.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:53

Er zijn wel meer mensen die een paard ongezien komen. Zo heel vreemd is dat niet.
Maar de manier van betaling is wel redelijk doorzichtig ja.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 09:57

Ibbel schreef:
Natuurlijk is dat oplichting. Wie koopt er nou een paard ongezien?
"Kom 'm maar persoonlijk ophalen en contant afrekenen" lijkt mij een goed antwoord.

Nou zo raar is dat dus niet.. Ik ken er genoeg die op basis van een filmpje een paard hebben gekocht.

Maar dit is wel redelijk doorzichtig ja, dat zie ik ook. Thanks voor jullie bevestiging. Maar stel dat ik die gegevens wel zou geven, wat zouden ze dan daarmee kunnen? Of moet het dan zo zijn dat ik die cheque krijg en denk dat het echt is, en dus het paard naar haar laat gaan?

SylS
Berichten: 52
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:57

Een betaling via een cheque kunnen ze achteraf ongedaan maken. Dit is net als een machtiging, die kun je ook altijd laten terugboeken.
Als ze betalen via een normale overschrijving kunnen ze het geld niet meer terugkrijgen.
Het verhaal zoals jij het beschrijft is zeer waarschijnlijk oplichting, heb ik ook een keer gehad. Zodra je om een contante betaling vraagt hoor je niets meer.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 09:57

Memories schreef:
De combinatie van alles doet mij ook vermoeden dat het niet helemaal zuivere koffie is. Ben benieuwd wat ze zegt als jij aangeeft niet via cheque betaald te willen worden :=

Gewoon lekker naar je onderbuikgevoel luisteren, die zit vaak wel bij het juiste eind bij dit soort zaken. :j

Ik heb gezegd dat per cheque niet gaat, ben ook benieuwd ;)

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:58

Vragen om een directe bankoverschrijving, je merkt rap dan of het oplichters zijn of niet.

Want er worden wel degelijk paarden gekocht op afstand!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:59

De cheque kan bijvoorbeeld niet gedekt zijn of ze halen het geld weer terug.
Goed dat je het niet per cheque laat doen. Aub ook niet via paypal of westernunion en dat soort bedrijven!
Begin eens over contant betalen of een directe bankoverschrijving. Eens kijken wat ze dan zeggen.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:01

Ik lees ook ff mee ! Ben ook erg benieuwd !
Ze heeft het paard niet eens gezien :Y)

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:06

Hebben wij ook gehad, ik wist dat het oplichting was, maar heb wel de cheque laten versturen, daarna contact opgenomen met de politie en de bank om te kijken of we deze beste persoon konden oppakken als hij het 'wisselgeld' kwam ophalen, want meneer had niet 8000 pond genoteerd maar zelfs 16.000,- pond, maar dan zou hij het teveel betaalde wel even op komen halen. We hadden de afspraak zelfs al gemaakt, maar de politie wilde helaas niet meewerken aan het oppakken van deze gasten, geen tijd en geen prioriteit. Ze vonden het de moeite niet waard, dus hebben wij laten weten dat we na het innen van de cheque eerst een bevestiging van de bank wilden hebben dat de cheque gedekt was alvorens wij een afspraak in wilden plannen voor het 'wisselgeld' en levering. Uiteraard nooit meer iets van gehoord.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:10

Dat is ook nog een optie ja! Ben wel wat huiverig om mijn bankgegevens te geven alleen maar om dit samen met politie op te kunnen sporen.. Zou het goed zijn om de politie wel te informeren hierover, of vinden zij het een lachertje?

Vind het ergens ook wel spannend haha

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:12

De politie had bij ons geen 'tijd' dus je kan altijd informeren of ze er iets in zien. Wij hadden zelfs al een fysieke afspraak met deze persoon dus waren al veel verder, maargoed je kan altijd even bellen met de politie of langsgaan en de documentatie laten zien. Ik vrees alleen dat de politie hier niets mee doet...

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:13

Dit klinkt inderdaad als pure oplichterij. Deze verhalen heb ik wel vaker gehoord. Ik zou er niet mee in zee gaan.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:16

Mer1980 schreef:
Hebben wij ook gehad, ik wist dat het oplichting was, maar heb wel de cheque laten versturen, daarna contact opgenomen met de politie en de bank om te kijken of we deze beste persoon konden oppakken als hij het 'wisselgeld' kwam ophalen, want meneer had niet 8000 pond genoteerd maar zelfs 16.000,- pond, maar dan zou hij het teveel betaalde wel even op komen halen. We hadden de afspraak zelfs al gemaakt, maar de politie wilde helaas niet meewerken aan het oppakken van deze gasten, geen tijd en geen prioriteit. Ze vonden het de moeite niet waard, dus hebben wij laten weten dat we na het innen van de cheque eerst een bevestiging van de bank wilden hebben dat de cheque gedekt was alvorens wij een afspraak in wilden plannen voor het 'wisselgeld' en levering. Uiteraard nooit meer iets van gehoord.



Dat is toch eigenlijk ook te triest voor woorden; al het voorwerk gedaan, gaat nog om een flink bedrag en het enige wat de politie nog hoefde te doen was de oplichters opwachten....en dan hebben ze geen tijd en heeft het geen prioriteit?? Hoeveel makkelijker had de politie het nog willen hebben dan?

de moeite niet waard; die agent die je dat heeft medegedeeld zit in de verkeerde beroepsgroep en zou zich kapot moeten schamen.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:18

Dit is een héle bekende tactiek inderdaad. Dus met een cheque sowieso niet akkoord gaan. Ben wel benieuwd hoe dit afloopt! Wie weet schrijven ze het wel gewoon over en komt alles goed ;)

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:19

Achaiah schreef:
Dit is een héle bekende tactiek inderdaad. Dus met een cheque sowieso niet akkoord gaan. Ben wel benieuwd hoe dit afloopt! Wie weet schrijven ze het wel gewoon over en komt alles goed ;)

Ja ik ben ook benieuwd! Heb er een hard hoofd in en denk ook dat het goed is om er niet meer op te hopen dat dit me iets gaat opleveren ;)

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:29

Iedereen kan gewoon overmaken ondertussen. 'Onze' oplichter zei dat hij op een booreiland bij Engeland werkte en daarom niet kon overmaken, want hij zou zijn salaris krijgen per cheque (l*lkoek natuurlijk, je kan ook gewoon internetten), maargoed politie vond het de moeite niet.

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:36

Wat een onzin van de politie, dat ze het niet de moeite waard vinden! Maar inderdaad als ze alleen via een cheque willen betalen zijn het altijd oplichters. En al helemaal als ze zulke slecht vertaalde mailtjes met een beetje vreemde vragen sturen zou ik het niet vertrouwen!

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:45

Mer1980 schreef:
Iedereen kan gewoon overmaken ondertussen. 'Onze' oplichter zei dat hij op een booreiland bij Engeland werkte en daarom niet kon overmaken, want hij zou zijn salaris krijgen per cheque (l*lkoek natuurlijk, je kan ook gewoon internetten), maargoed politie vond het de moeite niet.

Aan de ene kant natuurlijk slecht dat de politie hier geen actie op onderneemt, maar... Denk je nu werkelijk dat meneer was komen opdagen bij de afspraak om het wisselgeld op te halen? :+

Voor TS: Dit klinkt idd als oplichting. Ik zou er niet mee verder gaan.