Oplichting? *verkoop paard*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:51

Strakke actie, Mer1980 :D

TS, je weet het zelf ook wel, dit is geen zuivere koffie...

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:56

Wipher schreef:
Nou zo raar is dat dus niet.. Ik ken er genoeg die op basis van een filmpje een paard hebben gekocht.


Laat ik het dan anders formuleren: heb jij je paard dusdanig in de kijker gereden dat iemand 'm ongezien koopt op basis van z'n reputatie? Vind jij het logisch dat jouw paard kennelijk bekend genoeg is dat je 'm ongezien aan een wildvreemde wilt verkopen?

Want ik denk zelf dat alleen 'bekende' paarden ongezien verkocht worden - via trainers, grotere verkoopsites/handelaren met de duurdere prijsklasse paarden die domweg een internationaal klantenbestand hebben.

Ik zou zelf nooit een paard verkopen aan iemand die ik zelf niet ontmoet heb. Gewoon omdat je als verkoper wilt weten wat voor vlees je in de kuip hebt.
Ik kan me haast niet voorstellen dat jij meerdere mensen kent - ook weer persoonlijk, dus niet van horen zeggen - die hun 'basissportpaard zonder speciale bekendheid' (dus geen nationale lichte toer of hoger, zeg maar) succesvol verkocht hebben zonder dat de kopers zijn wezen kijken en proefrijden.

En ik kan me ook niet voorstellen dat je zelf een paard ongezien zou kopen, juist ook niet met de wat hogere sport in gedachten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:59

Een kennis van me heeft een paar keer ongezien een paard gekocht.
Nog jonge onbereden paarden. Niet in the picture dus. Maar die waren precies de bloedlijn die hij wilde.
Ja goed, die kerel spoorde vaker niet :D
En de mensen verkochten ook gewoon.

Maar n dit geval zou ik het dus ook niet doen.

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:02

@Floriske: ja want we hadden meneer als eens mogen ontmoeten ;)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:12

Ik ben het helemaal eens met Ibbel.
En dat fokkers specifieke bloedlijnen willen kopen, dat kan ik me wel voorstellen - het gaat dan niet om rijpaarden, maar om fokmerries of hengsten.

Er is vaak genoeg voor gewaarschuwd voor dit soort praktijken en ja, er zijn altijd weer sukkels die erin trappen. Denk erom dat cheques ongedekt kunnen zijn en dat bankoverschrijvingen gestorneerd kunnen worden. Gewoon niet meer op reageren, het is puur oplichting.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:14

Nee dat ging niet om fokpaarden, maar juist om springpaarden. waar hij van vond dat die lijn goed presteerde.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:19

Hier ook al meermaals een paard gekocht zonder te zien.
Altijd jong en onbeleerd.

Dus het kan zeker.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:20

Op basis van bepaalde bloedlijnen in combinatie met prestaties op niveau is dat ook niet zo gek.
Tenslotte is ook de fokkerij een kwestie van gokken. Maar goed, dit is allemaal off-topic: het gaat erom dat dit specifieke voorval zich al ruimschoots als oplichting bewezen heeft. En inderdaad, de politie doet er niks aan want die leven met het motto dat 'runderen ( = domme mensen) worden niet door de wet beschermd' :)

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 13:31

Ja het is een paard in hogere prijsklasse, waarvan ik het idd niet gek zou vinden om op video te kopen.

Ik zou het zelf nooit doen, maar dat is een ander verhaal ;)

Anoniem

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:10

Zo raar is het niet. Ik ken ook genoeg mensen die dat hebben gedaan. Paard vrij jong ,veeel potentie naar een land waar je minder makkelijk aan dat soort dieren kan komen.

Dus er onmiddleijk vanuit gaan dat het fake is zou ik ook niet , maar het Cheque verhaal is te wazig dus dan moeten ze inderdaad geen problemen hebben met bank overschrijving oid.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:14

Ik ben wel benieuwd wat ze gaan zeggen, ik heb dit ook al vaker gehad (met een fotocamera) en speelde het spelletje altijd mee.

Op het laatst begon ik over de betaling, dat het contant kon of per directe overschrijving.

Dan 'opeens' hadden ze iets beters, groters, goedkopers etc gevonden.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:20

xxCYNNxx schreef:
Dat is toch eigenlijk ook te triest voor woorden; al het voorwerk gedaan, gaat nog om een flink bedrag en het enige wat de politie nog hoefde te doen was de oplichters opwachten....en dan hebben ze geen tijd en heeft het geen prioriteit?? Hoeveel makkelijker had de politie het nog willen hebben dan?

de moeite niet waard; die agent die je dat heeft medegedeeld zit in de verkeerde beroepsgroep en zou zich kapot moeten schamen.


Hij bedoelt te zeggen: het levert ons niet genoeg geld op.... daar draait het bij de politie tegenwoordig alleen nog maar om.

Aanvulling: die meneer zou natuurlijk niet zijn gekomen, dus dan zou het om wat meer werk gaan.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:27

Vorig jaar hebben wij ook een paard naar Amerika verkocht. Deze is ongezien verkocht, alleen via een filmpje dus. Vond het heel spannend en was heel erg op mijn hoede ivm oplichting. Uiteindelijk had ik het afgesproken geld binnen en 14 dagen later is het paard pas op transport gegaan. Altijd met een contract werken en zorgen dat jij eerst je geld hebt en dan pas de locatie waar het paard staat bekend maken.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:39

Zuchini schreef:
Aanvulling: die meneer zou natuurlijk niet zijn gekomen, dus dan zou het om wat meer werk gaan.

De clue van de oplichting is toch juist om ter plekke cash geld op te halen terwijl de uitgeschreven cheque uiteindelijk gecanceld wordt.
Dan is niet op komen dagen niet logisch en blijkbaar was bij mer1980 de betreffende persoon al een keer langsgeweest.

Als ze maar 1 of 2 idioten hebben die in dit grapje trappen, dan verdienen ze nog netjes (lees maar bij mer1980 hoeveel cash er verwacht werd).

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:42

wacht even.... Maar het gaat er toch om dat ze het paard ontvangen zonder daarvoor uiteindelijk te betalen?

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:48

Zuchini schreef:
wacht even.... Maar het gaat er toch om dat ze het paard ontvangen zonder daarvoor uiteindelijk te betalen?


Niet altijd ;) het kan ook gaan om het wisselgeld omdat ze dan teveel opschrijven op de cheque...

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:07

cobiie schreef:
Zuchini schreef:
Aanvulling: die meneer zou natuurlijk niet zijn gekomen, dus dan zou het om wat meer werk gaan.

De clue van de oplichting is toch juist om ter plekke cash geld op te halen terwijl de uitgeschreven cheque uiteindelijk gecanceld wordt.
Dan is niet op komen dagen niet logisch en blijkbaar was bij mer1980 de betreffende persoon al een keer langsgeweest.

Als ze maar 1 of 2 idioten hebben die in dit grapje trappen, dan verdienen ze nog netjes (lees maar bij mer1980 hoeveel cash er verwacht werd).


Dit idd; anders hebben ze niks, dus de kans dat ze wel waren op komen dagen was redelijk groot. Immers; als ze niet opdagen hebben ze hun beloning ook niet en is alles voor niets geweest.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:06

Google maar eens op Nigeriaanse fraude... Dat speelt al jaren, bij van alles en nog wat, van auto's tot paarden...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:07

Zuchini schreef:
wacht even.... Maar het gaat er toch om dat ze het paard ontvangen zonder daarvoor uiteindelijk te betalen?



Volgens mij gaat het paard bij wijze van spreken de prullenbak in wat hen betreft. Het gaat juist om dat wisselgeld.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:55

Weer wat geleerd :+

Maar.... als die mensen het wisselgeld konden komen ophalen dan hadden ze toch ook gewoon contant kunnen komen betalen _O- of ligt het nou aan mij?

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Oplichting? *verkoop paard*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:56

TS heb je nog reactie gehad?

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:58

Dat wisselgeld is vaak zogenaamd voor de vervoerder, tussenpersoon oid.

Ze doen het voorkomen dat je met het wisselgeld die personen betaald en ze zo maar een geld transactie hoeven te doen.
In feite is dat de oplichter zelf die het geld in ontvanst neemt en na ontvangst wisselgeld de cheque in laat trekken en jij een hoop geld armer bent, het wisselgeld heb je nl contant afgegeven en valt niet meer terug te halen.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:11

ingvdh schreef:
Dat wisselgeld is vaak zogenaamd voor de vervoerder, tussenpersoon oid.

Ze doen het voorkomen dat je met het wisselgeld die personen betaald en ze zo maar een geld transactie hoeven te doen.
In feite is dat de oplichter zelf die het geld in ontvanst neemt en na ontvangst wisselgeld de cheque in laat trekken en jij een hoop geld armer bent, het wisselgeld heb je nl contant afgegeven en valt niet meer terug te halen.


Dat systeem met cheques is echt niet meer van deze tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:14

Ibbel schreef:
Wipher schreef:
Nou zo raar is dat dus niet.. Ik ken er genoeg die op basis van een filmpje een paard hebben gekocht.


Laat ik het dan anders formuleren: heb jij je paard dusdanig in de kijker gereden dat iemand 'm ongezien koopt op basis van z'n reputatie? Vind jij het logisch dat jouw paard kennelijk bekend genoeg is dat je 'm ongezien aan een wildvreemde wilt verkopen?

Want ik denk zelf dat alleen 'bekende' paarden ongezien verkocht worden - via trainers, grotere verkoopsites/handelaren met de duurdere prijsklasse paarden die domweg een internationaal klantenbestand hebben.

Ik zou zelf nooit een paard verkopen aan iemand die ik zelf niet ontmoet heb. Gewoon omdat je als verkoper wilt weten wat voor vlees je in de kuip hebt.
Ik kan me haast niet voorstellen dat jij meerdere mensen kent - ook weer persoonlijk, dus niet van horen zeggen - die hun 'basissportpaard zonder speciale bekendheid' (dus geen nationale lichte toer of hoger, zeg maar) succesvol verkocht hebben zonder dat de kopers zijn wezen kijken en proefrijden.

En ik kan me ook niet voorstellen dat je zelf een paard ongezien zou kopen, juist ook niet met de wat hogere sport in gedachten.


Offtopic: ik heb mijn paard op een vrijdag avond gewoon ongezien gekocht vanaf de video. Pas een week of wat erna kon ik kijken maar had haar toen al gekocht. Dus jouw aannamens zijn niet helemaal juist, al begrijp ik je wel. Ik zit als tussenpersoon regelmatig tussen buitenlanders die kopen en verkopers in NL en heb nu al vaak mee gemaakt dat ze gewoon vanaf video kopen, laten keuren en opsturen. Zowel dressuur als springpaarden en ook veulens en pony's. *D

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 16:54

Zuchini schreef:
TS heb je nog reactie gehad?

Nope, helaas (maar wel te verwachten..)